Paard binnen krijgen door schreeuwen, klap, en skieën:)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

Paard binnen krijgen door schreeuwen, klap, en skieën:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 11:40

Hoi allemaal,

Op de stal waar ik sta moesten gisteren de paarden naar binnen, want ze zaken tot hun enkels weg...

Nu staat hier ook een fjord, die nooit naar binnen wil, de boer had de paarden al naar voren gejaagd, en de boer deet drie tinkers ik een jonge appaloosa en m'n vriendin de fjord, ik wilde haar graag gaan helpen, als ik het paar in de stal had gezet, maar de stal lukte niet helemaal dicht, schuif kapot, dus moest ik voor de stal blijven staan, maar de fjord begon alweer te draaien, en te draven, zij laat het paard los, en gaat hem weer halen, nadat hij eerst door de trekkerschuur heen was gegaan :P !

Toen had ze hem weer en probeerde het weer maar weer hetzelfde liedje, toen ruilde we.... Toen was ik bij de stal, door het op een brullen had gezet.... Nergens anders luisterd die naar :(
Heb vandaag keelpijn. ;) ;)

Maar toen waren wij bij de stal, en draaide die om en gingen we skieën door het grind, toen had ik uiteindelijk maar losgelaten... En ging ik het weer proberen maar het lukte niet, toen was de stal dicht, en gingen we het samen proberen maar het lukte weer niet....

Toen was de boer klaar en hij pakte de riek, de fjord wou over hem heenlopen (zo kwam die wel aan) toen kreeg die een klap, naar mijn idee wel hard, maar hij moet ook wel om z'n donder krijgen, maar toen ging die weer de trekkerschuur in, en kreeg weer een klap, want het begon weer opnieuw...

Toe in een hoekje gedreven, en gepakt en een touwtje over z'n neusgaten gedaan zodat als die ging draven, weining ademhaling kreeg en wel moest stilstaan....

Maar uiteindelijk stond die in z'n stal! ;)

Geef je mening! hoe zouden we dit snel op kunnen lossen????

Sica
Moderator Over Paarden

Re: Paard binnen krijgen door schreeuwen, klap, en skieën:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:43

Gek he, dat als je elke keer op deze manier de stal ingejaagd word, dat je dan niet meer wilt als paard zijnde.......

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:44

in ieder geval niet op deze manier!!

misschien een cursus omgaan met paarden

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:45

:n

Ervoor zorgen dat het paard gelijk zijn stal in kan? Inplaatsvan dat hij de kans krijgt om je overal heen te sleuren..
Verder vraag ik me af wie de eigenaar is van dit paard

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:46

Pff.. zo krijg je je paard echt behoorlijk over de zeik. Wat denk jij, als iemand tegen je staat te schreeuwen in een vreemde taal, dat je dan snapt wat diegeen bedoelt? Nee, je raakt alleen in paniek.

Ik zou het iig nooit meer op deze manier doen, beter is natuurlijk gewoon het paard een halster omdoen en gewoon mee te nemen als hij hier moeilijk in is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:46

als je dan toch niet weet hoe je er mee om moet gaan, gooi dan op zijn minst wat lekkers te eten in zijn stal zodat hij graag zijn stal in gaat in plaats van wegvlucht.
Nu ziet hij het alleen maar met iets negatiefs.
De volgende keer misschien iemand met "verstand" van paarden even vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:47

Zo ga je toch niet met paarden om. >;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:47

Ja gek he, al die agressie en woede en dan wordt er van t paardje verwacht dat ie rustig en braaf reageert?! :=

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:49

Jongens, ze vraagt ook om tips, dus ipv alleen maar te zeggen dat het niet juist is wat ze doet, misschien ook iets nuttigs toevoegen? Het is een jong meisje he ;)

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:53

Barroco, het is een jongen ;)

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:54

:o

Sorry, er automatisch van uitgegaan dat het een meisje was O:)

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:03

Dus iedereen hier zou rustig reageren nadat het paard keer op keer hetzelfde flikt en je het gevoel heb dat het dier je uit staat te lachen.
Kom op hou je zelf voor de gek.
En een paard gaat heus niet dood van een klap op z'n kont met een stok hoor (neem aan dat het de andere kant van de riek was :+ )

Wij hebben meer dan 25 paarden op stal staan. Denk je nou echt dat als ieder paard zo zou doen. We elke dag vriendelijk gaan vragen of hij aub mee wil werken.
Hierbij bedoel ik niet dat je een paard af moet slachten, maar een flinke duidelijk waarschuwing op zijn tijd kan ie heus wel hebben hoor.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:04

Je moet een paard gewoon niet in zo'n situatie krijgen, dan loopt hij ook niet in paniek over je heen... En hoef jij hem dus ook geen klap op zn donder te geven.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:07

Nou volgens mij valt het met die paniek aanvallen van een fjord wel mee.
Maar goed.

Ik zou proberen als je dit paard uit de wei haald gewoon gelijk een touw over zijn neus. Hoeft hij het niet te proberen ook en het scheelt een hoop ruzie en tijd. En anders misschien een zweepje voor zijn neus. Niet in elkaar beuken, maar gewoon ter attentie.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:08

Heh?

En je verwacht ook daadwerkelijk dat hij de stal in gaat zo?
Ik ben geen watje, maar is wel erg grof!

Stap 0: haal er iemand bij die wel om kan gaan met paarden. Ik kan je niet aanraden om hier zelf mee aan de slag te gaan, zo te horen heb je zelf veel te weinig ervaring, je vriendin net zo, en de boer al helemaal niet. Je moet iemand hebben die een 'natuurlijk overwicht' heeft op de fjord, met andere woorden: iemand anders, die veel ervaring heeft met bange paarden en die absoluut NIET dwingend of ruw is. Deze persoon kan een rust en vertrouwen bij de fjord overbrengen, en niet de paniek en de onmacht die jullie bij hem hebben. Hij vertrouwt jullie (terecht) niet en omdat jullie hier geen ervaring bij hebben, kunnen jullie ook niet dat overwicht bieder en dat vertrouwen bieden wat hij broodnodig heeft.
Stap 1: de weg naar de stal vrij maken, stal open.
Stap 2: zorg dat de boer mijlenver weg blijft.
Stap 3: halster om de fjord, wat lekkers geven en mee laten lopen. Doet hij dat niet, wacht dan gewoon, blijf met korte ophoudingen hem naar voren vragen. De fjord schijt op het moment zeven kleuren stront, en trekken, duwen, slaan en schreeuwen helpen hem echt niet.
Stap 4: bij elke stap naar voren ben je heel vrolijk en beloon je hem met je stem heel uitbundig.
Stap 5: je paard zal halverwege stil gaan staan en achteruit willen. Ben hem voor, laat hem zelf al naar achteren lopen. Dit is dus ook het punt dat je het zelf echt niet moet gaan doen. Dat is klooi werk en de fjord krijgt er alleen maar minder vertrouwen mee. Het is nu de kunst om hem stil te laten staan, en de rust weer te vinden. Even niet meer denken aan de stal, aandacht op zijn rust. Zodra hij weer rustig is, voorzichtig naar voren vragen. Gaat hij naar voren, heel erg trots zijn, heel erg blij, en wel rustig blijven.
Stap 6: nogmaals, elke stap moet beloond worden.
Stap 7: als je dicht bij de stal komt, zal je paard zich omdraaien en wegrennen. Hij is heel bang, en raakt in paniek. Bij iemand die vaker met angstige paarden omgaat, kan het zijn dat hij dat niet doet, omdat deze persoon heel goed aan kan voelen tot waar het wel en niet eng is. Zij kunnen hem geleidelijk over de drempel heen helpen. Nogmaals: dit kunnen jullie niet en is heel erg gevaarlijk voor jullie, maar ook voor de Fjord. Doe dit niet zelf, want je maakt meer kapot dan dat je waarschijnlijk goed zult krijgen.
Iemand die er ervaring mee heeft, zal elke keer de grens opzoeken tot waar het eng is, en dan de rust weer terug laten vinden. Als dat betekent twintig keer een volte lopen, twintig keer een stuk terug lopen en een uur stil blijven staan, dan is dat nodig. Deze personen weten wat wanneer het beste kan gebeuren.
Stap 8: dit ligt aan wat de persoon die met de Fjord werkt aangeeft. Je zou bijvoorbeeld met een emmer met een schepje bix kunnen klaar staan bij de stal, en daar voorzichtig mee rammelen. Het kan zijn dat dat net een extratje is wat hem overhaalt, maar het kan ook zijn dat hij zich het laplazarus schrikt. Dan heb je geluk als hij stil blijft staan, maar mocht hij schrikken, verwacht ik dat hij eerder de kortste weg naar buiten neemt.

Kort maar krachtig: stop er zelf mee, ga hem niet nog banger maken, haal er echt iemand bij met ervaring met bange paarden.

Ik heb je tips gegeven, mocht je het niet kunnen laten om zelf te proberen, ben heel heel heel erg voorzichtig, want niet overdreven: het kan levensgevaarlijk zijn. Onderschat een bang paard alsjeblieft niet, hij draait een keer verkeerdom en jij ligt eronder.

Echt, vraag iemand met verstand hiervan om je te helpen, want dit kun je niet alleen.

EDIT: Dit is een proces wat niet in 1 week gedaan zal zijn, hier gaan echt meerdere 'sessies' overheen.

De sleutel, ook bij de andere paarden, is dat ze niet de stal in gejaagd worden, maar door een leidende figuur 1 voor 1 op stal gezet worden. Voor koeien werkt het heel goed als er een boer met een hond en een stok achter staat, voor paarden niet.

Rust houden, overwicht houden. Een leider zijn ben je niet als je hem een klap op zijn harsens kunt verkopen en je paard achteruit loopt, maar als je paard weet en voelt dat jij de baas bent, omdat jij het het beste weet. Een paard is een vluchtdier. Tenzij hij een overtuigende leider heeft, zal hij bij een schrikmoment dus de benen nemen. Een paard met een overtuigende leider zal opspringen en hooguit een paar stappen naar achteren doen, maar wel denken 'hee, leider zegt niets, leider is rustig, ik wacht op wat leider doet' Een goed leider weet namelijk ook wanneer het te eng is voor een paard en zal dan de ruimte bieden die nodig is om het niet eng te vinden.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 29-09-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:11

dit is iets waar veel tijd en liefde in gestoken moet worden.
het arme paard is doods bang voor jullie en de stal.
met rust en alle tijd van de wereld nooit met geschreeuw en haast.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:12

@ Wonderboy, ik denk dat er weinig paarden zijn die niet in paniek raken als er meerdere mensen om hem heen staan te schreeuwen en doen, terwijl er een kudde naar binnen wordt gejaagd.

@ Khirsanta, netjes stappenplan zeg :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:16

gewoon met halster en touw,is dat geen optie?
Een stuk rustiger lijkt mij...wel minder spectaculair :( (tot het fout gaat en het beest onderuit gaat in de stal en een been breekt)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:25

als ik goed gelezen heb, dan had de boer de paarden naar de voorkant van de weide gejaagd en hield het meisje de fjord vast om naar stal te brengen en heeft ze hem moeten lossen toen die er vandoor ging... dus paard was aan de hand met halster en touw.

in de toekomst iemand met verstand van paarden (en sterk) vragen de fjord naar sta te brengen of de eigenaar zelf. en wat aandacht besteden aan basis grondwerk (volgen, wachten, achteruit gaan, draaien en wijken). deze pony heeft 1 geen manieren aan de hand en 2 weet niet wat er van hem verlangt wordt. 2 grove fouten van de eigenaar

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:29

Je kan alvast voer in ze etensbak leggen zodat hij graag zijn stal in wil, stal deur alvast openzetten en proberen 1 weg richting stal te maken zodat hij nergens tussendoor kan glippen en dus in 1 gedwongen richting moet lopen. en evt aan de hand af en toe al een koekje geven zodat hij bij je wil blijven. Uiteraard met je stem belonen als hij het goed doet.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:30

Zet je elleboog in zijn nek en draai hem daar omheen. Fjorden zijn zo vreselijk sterk in die nek! Maar als je die nek gebogen krijgt kunnen ze ook nergens meer naar toe ;)
Typisch voorbeeldje van een fjordje zonder respect.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:33

Wij deden altijd de andere paarden op stal, wat voer in de bak en dan de stal open laten staan. Wel 2 draadjes spannen van de stal naar het hek. Meestal kwam het paard dan zelf wel. Vind dit een beetje te agressieve oplossing.

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:36

niet dwingen maar vragen!!!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:47

Met schreeuwen en slaan krijg je geen respect van een paard!
Zal best dat een Fjord bekend staat om zijn koppigere karakter, maar dan nog: dit is niet de manier.

Khrishanta heeft een heel mooi stappenplan!
Het begint gewoon met grondwerken: respect krijgen dus van je paard door de leiderspositie op je te nemen.
Wordt idd wat moeilijker als er andere paarden door de wei rennen, maar dan geldt meestal ook wel: als 1 paard over de dam is, dan volgen er meer ;) .
Dus als de rest al binnen op zijn gemak staat te eten, dan komt de laatste meestal ook wel erachter aan.
Maar dan moet wel de schuur open staan, zodat hij ook naar binnen kan!

Maar naar binnen jagen is gewoonweg niet de manier, maar dat je zelf gelukkig ook al door.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:56

Weet de eigenaar van het paard dat er zo met het diertje wordt omgegaan en dat het zo moeilijk doet met binnenhalen?
Ik zou eerst eens de eigenaar inlichten, als deze dat niet weet, en voorstellen dat die hem misschien zelf binnen haalt. En anders iemand die wel ervaring en overwicht op paarden heeft.
En ik zou er voor zorgen dat het pad naar de stal afgezet is, dus dat het paard de mogeljkheid niet krijgt om uit te breken.