paard staat in modderpool zonder gras !!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cyn23

paard staat in modderpool zonder gras !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:12

in een dorp waar ik doe paardrijden
staat een paard in een kleine weide, nouja er is geen gras of niks alleen maar modder en krijg volgens mij 2 x per dag voer dus hooi en een paar wortelen voor mijn doen is dat niet genoeg hoe denken jullie daar over , paard heeft zelf een aantal weken zelf in het water gestaan wat niet wegkon

wat denken jullie is dat verwaarlozing als ik het zo zie is het paard niet gelukkig

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:14

Zijn er droge plekken in de wei? En kan hij schuilen (bomen, schutting of stal)? Dan is er niks mis mee. Mijn paarden staan ook in de modder zonder gras, maar ze hebben wel een verhard stuk en een schuilstal waar ze droog staan. Ze mogen geen tot weinig gras omdat ze aan het herstellen zijn van hoefbevangenheid. Ze krijgen hier ook 2x daags hooi en een heel klein beetje brokken. Paarden die niet werken hebben niet veel nodig. Hoe zien ze er verder uit?

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:16

ze mag wel wat dikker worden jah maar heeft niks om te schuilen en niks is verhard fiets er vaak lang en vindt het maar zielig om aan te zien en er zijn geen droge plekken alles is echt zeike nat

capopjekop

Re: paard staat in modderpool zonder gras !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:18

Dan zou je mss eens aan de eigenaar moeten vragen hoe en waarom het paard zo staat. Een droge plek is toch wel belangrijk.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:19

ja vindt ik ook hij/zij staat ook altijd op een plek valt me op en het is echt klein een galopje zit er niet in die wei

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:23

mijn paard staat ook in een modderpoel met 2x daags hooi.

Hoe weet jij dat ie niet galoppeerd? Je zit er toch niet de hele dag naast?
die van mij is nog steeds heul blij :)
Laatst bijgewerkt door Polly op 28-09-10 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:23

Paard krijgt volgens jou 2 keer per dag eten. Kan zijn dat de eigenaar er vaker komt.
Zou oppassen om meteen van verwaarlozing te spreken. Soms is er een reden waarom het paard zo staat.
( mijn nicht heeft ooit de politie aan de deur gehad omdat haar paard 'verwaarloost' werd. Hij was mager, maar stond onder begleiding van een DA. Dus als de mensen gewoon hadden aangebelt en gevraagd had de politie niet moeten komen. )

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:26

je kan/mag het gewoon melden,staan helaas nog veel te veel paarden in de blub zonder droog/verhard stuk en zonder schuil mogelijkheden!!!
liever 1 keer on nodig melden dan 1 keer te weinig. ;)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:31

mijn paard staat ook in een modderpoel, klein weitje, als he droog is staat ze wel in de grote wei maar nu echt niet, ik kan mijn wei echt niet droog houden met dit pokke weer. ze gaat snachts wel naar binnen maar dat is vaak pas tegn dat het donker wordt. en smorgens gaat ze al vroeg naar buiten.

ook krijgt die van mij maar 2 x daar eten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:27

In deze tijd is het bij ons ook de keuze buiten in een natte paddock/weiland of op stal. Daarom toch maar enkele uren per dag naar buiten in de nattigheid.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:30

Vind het schrikbarend om te lezen dat zoveel mensen het normaal vinden dat hun paard in de blub staat.
Hoeveel moeite is het om een stukje te bestraten zodat ze tenminste droge voeten hebben?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:41

mijn vorige paard stond in de winter ook in een modderpoel, maar die kon wel altijd binnen in haar stal, waar ze droog stond en in het stro kon gaan liggen.
Sommige dingen heb je nu eenmaal niet in de hand. (bodem, regenval,...)
Ben je ook zeker dat dit paard er 24/7 staat of gaat het 's nachts op stal? Onze paarden staan nu ook 8u/dag buiten zonder schuilmogelijkheif en hier en daar een serieuze plas. Indien dit paard 24/7 in de modder, regen, volle zon staat zonder de mogelijkheid om te schuilen voor wind, regen en zon en nergens droog kan gaan liggen, dan is dit ondanks het feit dat het bijgevoerd wordt dierenmishandeling. als dit paard 's nachts op stal gehaald wordt, is het geen ideale situatie, maar allesinds beter dan een paard dat 24/7 alleen om z'n as kan draaien op stal

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:47

Charaz schreef:
Vind het schrikbarend om te lezen dat zoveel mensen het normaal vinden dat hun paard in de blub staat.
Hoeveel moeite is het om een stukje te bestraten zodat ze tenminste droge voeten hebben?

inderdaad...het is ook niet mijn manier van paarden houden(en ook niet het houden van paarden...dan hou je niet van je dier)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:52

Het mag toch ook niet,een paard dat in de blubber staat zónder een droog stukje?Ze moeten toch op zijn minst 1 droge plek hebben?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:13

Misschien eens langs gaan bij de eigenaar misschien is er zelf een medische reden waarom het paard schraal gehouden wordt.
Zoniet kun je hem vertellen dat het niet goed is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:14

Tigra_ schreef:
Misschien eens langs gaan bij de eigenaar misschien is er zelf een medische reden waarom het paard schraal gehouden wordt.

die van mij wordt ook schraal gehouden maar niet in de bagger hoor...en s'nachts een droge schone stal.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:16

het heeft nu eenmaal erg veel geregend maar ik denk dat dat paard liever in de blub staat buiten
dan opgesloten in een stal.

Hier zal het helaas niet anders zijn in de winter als de weide's dicht zijn, maar gelukkig hebben ze helemaal bovenaan de paddock een stuk wat altijd droog is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:20

overdag een paar uurtjes in de blub om beweging te krijgen gaan ze niet dood van, maar als dat dier dag en nacht in de blub staat zonder droge plek, dan is dat zeker niet goed te praten.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:23

azaar schreef:
in een dorp waar ik doe paardrijden
staat een paard in een kleine weide, nouja er is geen gras of niks alleen maar modder en krijg volgens mij 2 x per dag voer dus hooi en een paar wortelen voor mijn doen is dat niet genoeg hoe denken jullie daar over , paard heeft zelf een aantal weken zelf in het water gestaan wat niet wegkon

wat denken jullie is dat verwaarlozing als ik het zo zie is het paard niet gelukkig

Je hebt natuurlijk sobere rassen die het prima doen op alleen ruwvoer ( hooi dus ).

Persoonlijk hou ik er niet van dat een paard alleen maar in de nattigheid kan staan en dus niet de keus heeft om ergens droog te staan.
Ik neem dus aan dat er geen verharding of dergelijke is?

Waar baseer jij je vermoeden op dat het paard niet gelukkig is?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:27

geerke schreef:
Tigra_ schreef:

die van mij wordt ook schraal gehouden maar niet in de bagger hoor...en s'nachts een droge schone stal.

Ook daar kan opzich een reden achter zitten. Een paard wat hoefbevangen is/ is geweest kan het prettig vinden omdat de hoeven afkoelen door de modder. Misschien niet ideaal maar mensen moeten eens niet zo snel conclusies trekken als het om verwaarlozing gaat. Als een paard er smerig uitziet is die meteen verwaarloosd. Ga gewoon praten met de eigenaar en trek dan pas je conclusies.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 29-09-10 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cherisze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:27

Mijn pony's stonden ook erg graag in de kleiblub, er was een schuilstal en achter de stal had ik een heel stuk met dikke lagen stro en houtsnippers voor ze gemaakt. Maar nee hoor, ze stonden liever in die blub.

Sommige mensen vonden mij een dierenbeul, maar ik vond mezelf pas een dierenbeul als ik ze zou gaan opsluiten in de stal.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:39

Als ik jou was zou ik eens langsgaan bij de eigenaar en eens navragen, veelal zit er wel een reden achter.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:35

die van mij kan naar binnen maar gaat vast niet, hij slaapt zelfs in de blub.

Ik hou nu dus niet van mijn paard omdat ik hem 24/7 op het natte land hou, zal het even doorgeven aan hem :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:05

@ Tigra: ben ik met je eens, maar het paard moet wel de keuze hebben om te kiezen. Ik vind het wel ver gaan als de hele wei bagger is zonder ook maar een klein droog plekje om droog te staan/liggen. Zeker als ze 24/7 buiten staan.

@ Polly: Die van jou heeft een keus, daar is dus niks zieligs aan :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:12

Charaz schreef:

Geloof mij, dat is best moeilijk en ook best duur.
Stenen leggen in modder gaat al niet, dus je zal een stuk moeten afgraven en met wit zand moeten laten storten.
Hier moeten de paarden ook door 20 cm dikke modder om naar hun droge stuk te gaan.
Nu staan ze hier dan wel weer in een lekkere droge dik op gestrooide box voor de nacht.
Maar ik heb af en toe ook wel een klein beetje medelijden met de paarden dat ze eerst door een laag modder moeten klunen!
Dag en nacht op een stuk waar geen droge slaap plek is, vind ik niet kunnen!