Poepscheppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Poepscheppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 17:48

hoi ik heb een vraagje
moet je eigenlijk wel poepscheppen in een weiland?
want sommige weilanden daar ligt heel veel mest in...
en in de andere is het allemaal netjes opgeruimt...
en ik wil wel graag weten of ik nou moet poepscheppen
ofniet!

Stephanie_86

Re: Poepscheppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:49

het is wel degelijk belangrijk om je weiland te mesten zo voorkom je wormbesmetting

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:24

Lieshorses schreef:
hoi ik heb een vraagje
moet je eigenlijk wel poepscheppen in een weiland?
want sommige weilanden daar ligt heel veel mest in...
en in de andere is het allemaal netjes opgeruimt...
en ik wil wel graag weten of ik nou moet poepscheppen
ofniet!

Als je je wei goed wil houden is het aan te raden. Zeker op een kleine wei blijft er anders weinig gras over wat de paarden willen eten. Het is ook een belangrijk onderdeel van een goed ontwormingsbeleid. Je hebt zicht op hoe de mest van de paarden is, wat ook een indicatie is van de gezondheid van je paarden. Mits je elke dag uitmest (wel aan te raden, anders wordt het een rotklus) weet je ook vrij snel of er een paard slappe mest of diarree heeft en of er genoeg mest ligt gezien het aantal paarden. Hoeveelheid mest is ook indicatie of er genoeg gegeten wordt. Je weet dan niet meteen welk paard er last heeft, maar je kan dan wel gericht alle paarden nakijken.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:52

Hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoeveel paarden je hebt lopen.
Ik kan me voorstellen dat een pensionstal met 15 -20 paarden niet kan beginnen aan het ruimen van mest in de wei, maar
daar is vaak ook meer weiland ter beschikking.
Als je zelf maar 2-3 beesten hebt lopen zou ik het wel opruimen.
Je wei blijft idd beter, niet overal van de pollen die ze toch niet meer eten, en ook ivm wormbesmetting veel beter.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:54

op een weiland met 3 paardjes,ongeveer een hectare in 2 stukken verdeeld, scheppen wij elke dag poep
zo blijft de wei schoon, krijg je geen kale plekken en kun je in de gaten houden of de mest er nog normaal uitziet
als je het dagelijks bijhoud is het niet veel werk

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:55

Je hoeft geen poep te scheppen als je je paarden goed ontwormt. Als je de mesthopen kunt slepen kun je grasplekken waar ze niet grazen ook redelijk onder controle houden, en die plekken maaien helpt ook.
Ook bij wél mestruimen krijg je mestplekken waar ze niet eten, dus onderhoud hou je altijd. Daarnaast is het aan te raden 1x in de 7 jaar je wei sowieso opnieuw in te zaaien. Zonder onderhoud gaat het niet.

jafotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:57

Ik mest om de dag uit,
Dit omdat ik om de dag tot 17:00 naar school moet,dan eten huiswerk en dan heb ik geen tijd meer voor de mest,
wel krijgen ze elke dag lekker voer en schoon water (bak wordt iedere dag helemaal uitgeschrobt.)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:58

Ik ruim elke dag de mest uit de wei. Kan ik kijken of er niet een diarree heeft of er wormen in zitten. Ook is het properder. Anders hebben ze ( zeker op een kleindere wei) steeds minder om te grazen.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:00

Ik krijg geen kans om fatsoenlijk uit te mesten, de vogels zijn me vaak voor. En dan is er ook weinig van de mest meer over....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:04

Elmyh schreef:
Hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoeveel paarden je hebt lopen.
Ik kan me voorstellen dat een pensionstal met 15 -20 paarden niet kan beginnen aan het ruimen van mest in de wei, maar
daar is vaak ook meer weiland ter beschikking.
Als je zelf maar 2-3 beesten hebt lopen zou ik het wel opruimen.
Je wei blijft idd beter, niet overal van de pollen die ze toch niet meer eten, en ook ivm wormbesmetting veel beter.

Jawel hoor, doen wij ook en hebben een schema op stal hangen, soort kalender waar je dan om beurten de wei uitmest.
Zo houd je het bij en valt het ook best welk mee.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:09

Ja, dan kan het natuurlijk wel, maar dat zullen flink zware kruiwagens vol zijn :D

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:12

Voordeel is dat er mestbakken in de wei staan, dus je hoeft niet steeds de wei uit met een volle kruiwagen en kan je hem dus in die bak leeg kiepen.
Je moet geen dag overslaan nee want dan is het erg veel.
Maar zo ligt de weide er altijd netjes en strak bij.
Ik vind dat sowieso ook veel netter staan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:56

Ibbel schreef:
Je hoeft geen poep te scheppen als je je paarden goed ontwormt. Als je de mesthopen kunt slepen kun je grasplekken waar ze niet grazen ook redelijk onder controle houden, en die plekken maaien helpt ook.
Ook bij wél mestruimen krijg je mestplekken waar ze niet eten, dus onderhoud hou je altijd. Daarnaast is het aan te raden 1x in de 7 jaar je wei sowieso opnieuw in te zaaien. Zonder onderhoud gaat het niet.

Ik schep juist poep om te zorgen dat ik niet zoveel hoef te ontwormen ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:03

Dani, zo is het beleid bij ons ook op de biologische boerderij/paardenstalling. :Y)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:06

Wij scheppen elke dag 2 hectare leeg. :) Geen pretje nu met sommige blubberstukken trouwens, gelukkig doen we het met meerdere mensen, maar we doen het wel. Ten eerste tegen wormbesmetting, ten tweede omdat gras niet zo van paardenmest houdt en bovendien omdat het de paarden en de omwonenden nogal in de vliegenoverlast scheelt.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:57

om de dag wat hoopjes er uit scheppen, met een 'team' van de eigenaren van de paardjes die in dezelfde wei staan (:

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:17

wij halen geen mest uit het land, maar zodra de paarden het stuk kaal hebben worden de paarden op een ander stuk gezet. Het stuk waar de paarden op liepen wordt strak gemaakt en gesleept en krijgt rust.
Indien je een kleiner stuk zou hebben waar de paarden op lopen zou ik de mest wel weghalen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:52

Bij ons wordt ook iedere dag mest van de weilanden gehaald. :) Als we het iedere dag doen, komen er over alle landjes in totaal ongeveer 3 kruiwagens af, dus prima te doen. :)

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:58

ik mest elke dag 2,5 ha weiland uit,waar 4 grote en 2 shetties op lopen.scheelt enorm in ontwormen en je kunt de mest goed in de gaten houden,scheelt ook enorm in de ongedierte,

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 15:15

ik zou graag elke dag uitmesten alleen mijn pony staat niet aan huis en als ik er dan in storm naartoemoetfietsen ???

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:15

Lieshorses schreef:
ik zou graag elke dag uitmesten alleen mijn pony staat niet aan huis en als ik er dan in storm naartoemoetfietsen ???

Heb ik vaak genoeg gedaan. Je moet toch ook elke dag gaan voeren of hooi geven. ( zelfs meer als 1 keer per dag).

Kan je niks regelen met je ouders? Lift met de auto ofz?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:22

Wij mesten iedere dag de wei uit, er staan 24/7 drie paarden op.
Zo blijft het gras gezond, blijft het er netjes uitzien en kun je de mest en dus gezondheid van de paarden in de gaten houden. Bij een dag met slecht weer doen we het soms de dag erna voor twee dagen, maar we proberen het zo veel mogelijk bij te houden. Anders moet je weer een dag uittrekken en flink aan 't werk gaan: ik vind het prettiger om het gewoon bij te houden. Het hoort er bij.

Ik moet ook vaak fietsen, ook bij slecht weer. Je moet iets over hebben voor je paarden en ze moeten immers ook gevoerd worden.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:15

Ook ik mest een paar keer per week de wei uit. In de eerst plaats om wormbesmetting te voorkomen, maar ook om het weiland goed te houden. Anders blijft er wel erg weinig gras over dat ze willen/kunnen eten.

Als je een gigantisch groot weiland hebt wordt het een ander verhaal. Dan kun je ze gewoon regelmatig naar een nieuw stuk verhuizen. Maar dan moet je wel echt een heel groot weiland hebben.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:27

hier word regelmatig de weide gesleept en de paarden staan ook iedere week op een ander stuk land met nieuw gras, waarbij dan het oude stuk waar ze gelopen hebben word afgesloten en gesleept en daar komen ze dan dik 2 maanden niet meer op :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:14

noujaa nu voer ik nog geen hooi ofzou..
want het is nog maar september

Tempus schreef:
Lieshorses schreef:

Heb ik vaak genoeg gedaan. Je moet toch ook elke dag gaan voeren of hooi geven. ( zelfs meer als 1 keer per dag).

Kan je niks regelen met je ouders? Lift met de auto ofz?