grotere hoeveelheid likit/sweetliks

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

grotere hoeveelheid likit/sweetliks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 12:06

Hallo!

Bij mij gaat er elke week wel 1 likit door heen bij het ene paard en bij de pony 1 in de maand.
Nu ben ik benieuwd of er ook online/ruitersportzaken zijn die ze in grote hoeveelheid aanbieden waardoor er een korting ontstaat.
Ik heb tot nu toe alleen iets op mp gevonden maar dat vond ik niet de moeite waar dat scheelde 2 euro als je ze per 12 bestelde.. vind ik toch nog wel weinig.

Daarbij vraag ik me af hoelang ze houdbaar zijn.
Zijn er meer mensen die likit's/sweetliks in grotere/voordeelverpakkingen kopen?

groetjes

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: grotere hoeveelheid likit/sweetliks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:17

Ehm, nee niet voor zover ik weet. Dan moet je bij een groothandel gaan kijken.

Maarrehm, dat is wel erg veel. Likits zijn erg slecht voor een paard, zeker in zo'n grote hoeveelheden. Dan kan je beter zo'n himalaya steen kopen die in de likit past.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:19

ik zou stoppen met het geven van lik-its als ze ze zo snel ophebben.

Een himalaya steen, of een simpele zoutsteen is ook voldoende.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:20

Als ik jou was zou ik een Hymalia oid kopen en die in de stal hangen. En dan af en toe ene keer een likit erbij, simpelweg omdat die likits hartstikke ongezonde troep zijn.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:31

en te grote hoeveelheid aan lickits zorgt voor een overschot aan vitamines en suikers. Een paard heeft maar een aantal vitamines en mineralen per dag nodig en de meeste ervan zitten al in het voer en hooi/voordroog.

Alles wat het paard extra binnen krijgt moet zijn lichaam afbreken en wordt meestal rechtstreeks naar de lever doorgevoerd. Dat houdt in dat het lever overuren moet maken en dat kan zijn lever aantasten. En een paard met leverproblemen wil je echt niet! Let even op hun plas, is het geler en troebeler/dikker dan die van andere paarden? Daarbij zal hun plas meer stinken.

De grote hoeveelheid aan suikers is slecht voor zijn tanden en maakt het paard dik en energierijk.

minderen dus met die lickits! In plaats daarvan kun je een liksteen in zijn stal plaatsen waar hij wel lang mee doet. En de lickits zijn in snoepjesvorm te verkrijgen zodat je ze wel kunt blijven voeren als een vorm van beloning.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:44

Niet alleen heel erg slecht voor de lever, maar ook heel erg slecht voor de nieren.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:48

In al die Lickits zit lekker extra vitamine C (is ontzettend goedkoop en wordt tegenwoordig wel overal in gestopt lijkt het..), en dat is ook ontzettend belastend voor de darmen.

Ken genoeg mensen die denken onder het mom van : "C plas je uit, dus te veel maakt niet uit" en die ontzettende darmproblemen kregen. Bij paarden geldt dit ook.

Daarnaast zitten er ook veel vitamines in (laatst zag ik er een met extra vit. E) die helemaal niet afgebroken kunnen worden, en dan heb je helemaal serieuze problemen.

Laat staan dat Lick-It in het algemeen ontzettend slecht zijn voor je paard. Je kunt net zo goed bij de AH zo'n bak met 100 suikerklontjes kopen en die in z'n stal gooien, heb je hetzelfde effect.

De enige, en nog altijd beste, steen is de rode KNZ. In een Himalaya steen zit puur en enkel keukenzout, nauwelijks mineralen of spoorelementen. Deze zitten wel in de KNZ.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:51

En wat ik gelezen heb is het maken/winnen van hymalayazout erg milieubelastend en er zit idd niet veel in. Daarom gebruik ik nu alleen nog maar een rode knz steen. Stuk goedkoper en ze likken er alleen op als ze iets nodig hebben.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:07

Jeetje dat is een duur grapje. E 330 ,- per jaar alleen aan suiker voor je paard.

Koop een gewone zoutsteen en zet de rest van je geld lekker op je spaarrekening en ga er iets leuks mee doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:19

Cowgirl schreef:
Jeetje dat is een duur grapje. E 330 ,- per jaar alleen aan suiker voor je paard.

Koop een gewone zoutsteen en zet de rest van je geld lekker op je spaarrekening en ga er iets leuks mee doen.

Of koop er een lekker grote pot paardensnoepjes van! :j

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:43

Himalayasteen is inderdaad een stuk minder 'gevuld' als een gewone rode steen.
Volgens mij word die gewoon voor de 'leuk' gebruikt :+

[edit] Typo :+ :+
Laatst bijgewerkt door kehdra op 23-09-10 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:46

volgens mij word een himalayasteen niet gemaakt :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:56

Polly schreef:
volgens mij word een himalayasteen niet gemaakt :)

Klopt, komen uit het Himalaya gebergte .

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:06

Die worden toch uitgehakt ofzo?

[edit] nu snap ik wat jullie bedoelen :j ik typ gemaakt, maar bedoelde gebruikt, in mijn vorige post.
excuse moi

annick_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:20

zou inderdaad stoppen met die likits
die van mij krijgt ook wel eens een likit maar dit is meestal maar een keer in de 2 maanden want ze vinden bij ons de himalayasteen net zo lekker

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:46

Ze hebben standaard ook een Hymalaya steen hangen hoor :) likit is puur voor het anti vervelen op stal. Maar bedankt voor de tips

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:47

doerakje schreef:
Ze hebben standaard ook een Hymalaya steen hangen hoor :) likit is puur voor het anti vervelen op stal. Maar bedankt voor de tips

Dan zou ik kiezen voor een jolly bal, pas-a-fier of een ander speeltje zonder snoep erin.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:56

Heb ik ook, de groene jolly die smaakt naar appel, vinden ze niets aan pas a fier deden ze 2 dagen iets mee.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:04

En meer buiten lopen?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:06

doerakje schreef:
Heb ik ook, de groene jolly die smaakt naar appel, vinden ze niets aan pas a fier deden ze 2 dagen iets mee.

Wanneer je paarden zolang op stal staan totdat ze zich vervelen, dan lijkt het mij eerder zaak om iets aan de oorzaak te doen.
Paarden minder op stal, zorgen dat ze sociale contacten hebben, afwisseling enz enz

met snoepgoed verveling wegnemen doe je met kleine kinderen ook niet omdat het niet gezond is, voor paarden geld hetzelfde!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:08

Luister ze staan tussen de 8 en de 12 uur buiten op een dag ze staan dus niet veel en ze vervelen zich ook niet zichtbaar het is puur dat ik wil voorkomen dat ze zich in de nacht of de avonduurtjes vervelen.

Vervelend dat men meteen conclusies trekt dat ze te veel binnen staan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:11

Nou dan zou ik het heel simpel houden, onbeperkt ruwvoer geven of het hooi in een net oid doen dan zijn ze altijd langer bezig.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:13

Wanneer dat het geval is lijkt mij het dat ze zich met ruwvoer kunnen vermaken toch? Daar kan je ook leuke dingen mee. stop het in een fijnmazig net bijvoorbeeld.

Ik bedoel het niet vervelend hoor, maar k vind het altijd zo naar dat paarden maar zoet gehouden moeten worden met zoetigheid.
Ik heb niks met kinderen, maar vind het ook vervelend om te zien dat kinderen allerlei zoetigheid (cola, ijsjes, snoepjes, enz enz) krijgen toegestopt om ze stil te krijgen, dan zie ik liever dat ze wanneer ze honger hebben iets gezond krijgen, en evt iets gezonds tussendoor. Bij paarden denk ik er net zo over.

Wanneer jou paarden het grootste gedeelte buiten staan, zal verveling reuze meevallen.
Laatst bijgewerkt door kehdra op 23-09-10 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:14

Net als de andere zeg ik ook minderen, maar ik val dan in herhaling :o

Ik heb afgewisseld met een himalaya en een rode KNZ liksteen, maar zit er niet zoveel in de himalaya liksteen? Ik had hem juist gekocht omdat er zoveel mineralen in zaten? Is dit dan niet zo ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:15