Stal schoonmaken (ontsmetten)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

watdanhe

Stal schoonmaken (ontsmetten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:00

Ja, ik heb bokt al af gezocht en nee, heb geen duidelijk ander topic gevonden.
Alleen eentje met 3 vage reacties. Hier stond iets over teatree olie en halamid..

Mijn pony is een tijdje heel erg aan de diaree geweest, het was een bacterie. Het is nu gelukkig weer over. Maar om herhaling te voorkomen wil ik wel graag de muren etc. weer helemaal schoon hebben!
Ik denk dat je met alleen water en teatree olie aangekoekte diaree niet van een muur krijgt... en halamid klinkt niet al te gezond....!
Ik wil namenlijk niet dat mijn pony spontaan dood neervalt als ze aan de muur begint te likken oid. Ook zijn de stallen niet bepaald waterdicht en kan de zeep -of wat ik dan ook ga gebruiken- zo naar de stal naast mij lopen, en dat paard heb ik ook liever niet ziek!
Nu kan ik natuurlijk ook alleen water gebruiken, maar dat lijkt mij niet echt effectief tegen bacteriën..

Iemand een plan van aanpak?
Ik hoor het graag!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:02

ik doe het 2 keer in het jaar alles eruit uitspuiten met de hoge druk en dan ontsmetten met halamid
1ste dag spuiten 2 de dag spuiten 3 de dag pony erin

ook als de merrie's moeten veulenen gebruiken we dit

en aan de muren likken en dan dood gaan gebeurt echt niet hoor :=

Katja

Re: Stal schoonmaken (ontsmetten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:03

Verplaatst van MD naar VSW.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:04

Halamid gebruiken wij ook. Daarna alles goed naspuiten en er kan je niet veel gebeuren. Halamid verdun je zelf ook al als je het gaat aanbrengen op de wanden en je verdunt het daarna nog meer als je het weg spuit

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:05

wegspuiten doen wij niet eens

je moet het indd verdunnen

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:08

Aha,
bij ons op stal is geen hogedrukspuit dus dat kan ook gewoon?

Maar moet je zoiets gewoon in een emmer doen en dan op de muren uitsmeren met een borstel of iets?
Laatst bijgewerkt door watdanhe op 22-09-10 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:08

en anders kan je altijd nog dethol gebruiken

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:10

Gentlegiant schreef:
wegspuiten doen wij niet eens

je moet het indd verdunnen

Waarom spuiten jullie het niet weg? Vorig jaar is mijn paard na het schoonmaken de stal ingekomen en waarschijnlijk is haar voerbak niet goed schoongespoten. Paard had de mond dik. Opgezet tot en met. Nu trok het wel weg na een uurtje of 2 maar ik denk dat ze een reactie kreeg op de halamid

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:10

watdanhe schreef:
Aha,
bij ons op stal is geen hogedrukspuit dus dat kan ook gewoon?

Maar moet je zoiets gewoon in een emmer doen en dan op de muren uitsmeren met een borstel of iets?

Jep verdunnen met water en maar boenen........

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:13

We doen het al 35 jaar zo en nog nooit geen ziek paard gehad en we hebben al heel wat paarden gehad

tot 4 jaar terug 76 stallen stonden altijd 76 paarden in soms 1 tje een week leeg

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:15

Ik gebruik stableclean http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=8490001, dat is speciaal spul om de stallen hygiënisch te reinigen, is niet schadelijk voor milieu en voor paard, je moet het wel wegspoelen als je gesopt hebt. Is ook tenminste niet schadelijk voor je gezondheid, halamit is erg gevaarlijk en moet je met mondkapje gebruiken, mengen moet met handschoenen. Lijkt mij ook niet lekker om de stal van mijn paard te gebruiken :n

Verder even de ergst poep met een mes van de muur krabben of even kort hogedruk van dichtbij erop zetten.
Je kunt ook plekken onverdunt insmeren en dan even een half uurtje in laten trekken, dat scheelt al een hoop.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:18

halamite-d mengen met handschoenen?

Je pakt een lepen schept de poeder op de lepen doe je in een grote spuitfles water erbij en schudden maar

mondkapje zelf nooit gebruikt en we leven allemaal nog :+
maar of dat gezond is geen idee

maar je moet het natuurlijk wel de tijd geven om te vluchten zodat je paard weer in de stal kan

ontsmed die stableclean ook?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:23

Ik heb op school (dierverzorging) altijd geleerd dat het vreselijk rot spul is, je er op de lange duur kanker van krijgt als je het inademt en dat alleen je adem inhouden als je het schept uit het potje niet voldoende is.
Veel mensen gaan er te onzorgvuldig mee om.

heb het even gegoogled:

Veiligheidsaanbevelingen: Buiten bereik van kinderen houden. Verwijderd houden van eet- en drinkwaren en van diervoeder. Niet eten, drinken of roken tijdens gebruik. Verwijderd houden van warmte. Bij aanraking met de ogen onmiddellijk met overvloedig water afspoelen en deskundig medisch advies inwinnen. Verontreinigde kleding onmiddellijk uittrekken. Na aanraking met de huid onmiddellijk wassen met veel water. Draag geschikte beschermende kleding, handschoenen en een beschermingsmiddel voor het gezicht. Indien men zich onwel voelt een arts raadplegen (indien mogelijk hem dit etiket tonen). Draag geschikte ademhalingsbescherming tijdens het aanmaken, mengen en spuiten van het middel.

Edit:
Stableclean ontsmet :j
Bij agradi staat het ook tussen de ontsmettingsmiddelen
http://www.agradi.nl/stal-erf/reiniging ... egorie/802

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:31

Wat ik gedaan heb toen ik de stal moest ontsmetten (toen nog geen hogedruk spuit)
Schrobborstel gepakt, twee flessen dettol gehaald (ontsmet, en je kunt het verdund ook gebruiken om wonden te ontsmetten, dus zo giftig is dat niet) en de clue: voor een paar euro zo'n pomp-spuit gehaald bij de gamma, staat bij de tuinartikelen omdat de meeste mensen er vergif mee over onkruid spuiten.

Doe een flinke hoeveelheid Dettol erin, water erbij, even schudden en sprayen maar. Zo krijg je het zonder teveel geklieder op de muur. Daarna met de schrobborstel eroverheen en afspoelen. Voila!

Kost weinig, geen geknoei, niet gevaarlijk...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:35

Inderdaad gewoon met halamid dit verdunnen met water in een emmer en schrobben maar, voordeel is dat je ook veel minder water achterlaat. Even een tip voor de aangekoekte mest, maak dit nat en laat het inweken.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:48

Dettol?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 06:11

Wij maken de stallen ook schoon met Dettol, idd een oplossing maken in een spuitfles, alles inspuiten en flink schrobben

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:13

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:17

ik doe het met een bleekoplossing..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:20

met dettol hogedruk is wel erg makkelijk om even uit te spuiten. anders idd met een borstel schrobben

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:23

wat ook heel belangrijk is is het laten drogen van de stal. bacteriën overleven minder lang in een droge omgeving.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:14

Hier ook iemand die binnenkort een grote-stal-schoonmaak gaat doen! Ik hou 't topic dus eventjes in de gaten.

Iemand nog tips voor Rubber-matten? Die zijn supersmerig natuurlijk, die wil ik wel effe buiten afspuiten en ontsmetten..

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:43

Mijn vriendin dettolt haar stal altijd schijnt goed te helpen :j

MilouLindsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:28

ik haal alles eruit en spuit de stal uit.,
laat het opdrogen en gooi alles er opieuw in,

Lindsey_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:34

Zoals meerdere hier al zeggen lijkt mij Dettol ook het beste
het word al jaren lang in ziekenhuizen gebruikt om te ontsmetten.
en je kan het zo bij de drogist halen.
en misschien klinkt het raar maar om die aangekoekte strond
weg te halen kan je misschien een plemuur mes gebruiken dit gebruikt ik vroeger altijd voor mijn konijnenhok of gewoon een goede harde borstel (plemuur is volgens mij niet helemaal goed geschreven volgens mij)