paard snachts op stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

paard snachts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 09:40

In een ander topic (commercieel) las ik dat veel mensen het belangrijk vinden dat hun paard iig snachts op stal staat.
Ik ben erg benieuwd naar de motivatie daarvan.
Het gaat mij daarbij puur om interesse.

Een belangrijke reden daarvoor is het volgende... Mijn paarden lopen 24/7 buiten met schuilstal. Ze lopen aan huis, dus ik kan precies zien wat ze doen.
Nu viel het mij op dat de paarden op de hete dagen een groot deel van de tijd in de stal stonden te suffen/slapen en snachts op pad gingen.
Maar ook nu, in de herfst, lopen ze snachts veel rond in het achterste, bebosde deel van de wei en staan ze niet op stal.
Goed... met regen en wind ook niet, dus misschien zijn ze een beetje raar, maar toch...

Dat gedrag in aanmerking nemend, vroeg ik mij dus de motivatie van mensen af, die snachts op stal belangrijk vinden.
Waarom juist snachts?

Ik bedoel dit geenszins als kritiek. Ik vraag het mij gewoon af.
Komt er een leuke discussie uit voort... prima...
Maar liever geen reltopic waarbij mensen elkaar de mening proberen op te dringen.

Mizz_mol

Re: paard snachts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:45

Mijn paard staat 's nachts binnen. Deze beslissing heb ik gemaakt omdat ik merkte dat mijn paard in de kudde zijn rust niet kreeg. Hij is van het dominante type en stond constant op scherp.

Nu hij 's nachts op stal staat, is hij conditioneel veel beter. Hij is enthousiaster, actiever en bovenal beter op gewicht. Ook ervaart hij het mijn inziens niet als negatief. Hij staat op een vast tijdstip te wachten bij het hek om naar binnen te gaan. 'S ochtends gaat hij wel weer met veel enthousiasme naar buiten maar het gaat prima zo.

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:50

Ik heb m'n paarden 's nachts altijd binnen omdat ik het een veiliger idee vind.. Als ze een
keer uitbreken en ze rennen de weg op! :n
Ze vinden het ook niet erg om naar binnen te gaan, ze staan 's avonds voor het hek te wachten
tot ze naar binnen kunnen! :D

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:52

Ik volg dit even aangezien ik waarschijnlijk voor een gelijkwaardig dilemma kom te staan

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:02

Ik had mijn paarden in het verleden ook snachts op stal staan (in de winter staan ze helaas 24/7 op stal, wel met uitloopje). Reden voor mij was dat de weilanden hier geen hekken maar sloten als afscheiding hebben. Ik ben erg bang dat een van mijn paarden snachts in de sloot beland. Daarnaast wordt mijn paard een beetje dik als ze 24/7 op het gras staat.

Mijn paard werd op den duur heel erg onrustig als ze de nachten op stal stond, continue heen en weer draaien, waardoor ik heb besloten ze toch buiten te laten staan snachts. Er word wel iedere ochtend gecheckt of ze niet in de sloot liggen en ik ga savonds zelf.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:05

Ik had mijn paard altijd 's nachts op stal. Vroeger omdat ik het een veiliger idee vond, later omdat de pensionstal het nu eenmaal zo aanbood. Mijn shetje stond meteen al 24/7h buiten. Nu staan beide paarden dag en nacht buiten, geen schuilstal, wel veel bomen en (héél belangrijk :)) ) voldoende ruwvoer de hele dag door.

Nu snap ik niet meer zo goed waarom ik ze eigenlijk op stal heb gehad :o.

Dat paarden op een bepaald tijdstip van de dag aan het hek staan is overigens gewenning, wij mensen vertalen dat alsof het paard graag naar binnen wil maar dat is niet zo :D. Het paard associeert naar binnen gaan (in de meeste gevallen) met voedsel :D. Zou je ze namelijk niet meer binnen halen, staan ze na verloop van tijd ook niet meer langs het hek op dat tijdstip.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:07

die van mijn staan altijd s'nachts op stal.
voor mijn gevoel, stel dat ze uitbreken en onze weilanden grensen dicht aan een snelweg.
en voor mijn eigen gevoel, ik voel me fijner als ze s'nachts op stal staan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:07

Mijn paard staat in de winter(ongeveer 4 maanden) 's nachts binnen. Ik denk dat het hier vooral een kwestie van gewoonte is en(sommige) paarden die toch wat moeilijker tegen de kou kunnen. Of ze het echt koud hebben durf ik niet te zeggen maar we doen zoiezo niet aan dekens.
Voor de rest kan het in de winter ook wel behoorlijk nat zijn en op stal kunnen ze dan goed opdrogen en weer "fris" de wei in.
Opzich zou ik er geen probleem mee hebben om mijn paard 's winters ook 24/7 buiten te hebben.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:08

Mijn paard staat ook 's nachts op stal. De reden: het is een sportpaard, ik wil niet dat ze zich de hele dag volvreet. Daarnaast is er geen schuilstal of iets dergelijks in het land waar ze overdag staan, en dat vind ik wel een vereiste van 24/7 op het land, zeker bij slechter weer. Ook kan ze op stal gewoon met goede regelmaat haar krachtvoer krijgen en zie je ze elke dag, kun je goed checken of er iets mankeert of zo!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:11

Ik heb ze s'nachts binnen puur omdat ik te weinig weide heb , ook staan ze s'avonds voor het hek te drammem om naar binnen te mogen en ik vind het een veiliger idee ook omdat de pony nog wel eens besluit om te gan zwemmen maar de grootste reden is dat er te weinig land is....

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:11

Mijn paarden staan snachts op stal omdat ik dat een veiliger idee vind. Vooral met mijn onstnap pony. Die komt echt overal onder door of eruit en als ze ontsnapt gaat ze altijd de weg op. En als je onze weg uitrijd kom je op de provinicale ...
En ze staan 's avonds altijd bij het hek te wachten tot ze naar binnen mogen en als het te lang duurt gaan ze hinniken als ze iemand zien lopen en dan snel naar de uitgang van de wei.
En wij hebben geen schuilstal in de wei of iets dergelijks en dat vind ik dan wel een vereiste.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:14

Mijn pony heeft afgelopen winter dag en nacht lekker buiten gestaan, ging prima. Intussen is hij 1,5 en moest hij naar een andere groep, tussen de merries was niet zo'n strak plan meer :P Omdat zn weidemaatjes 's nachts binnenstaan wilde ik die van mij niet in zn uppie buiten hebben... En ik moet zeggen, hij is helemaal happy. Blijft ook netjes staan als zn stalmaatje de deur open prutst en meer hooi gaat zoeken. Sommige paarden staan nu eenmaal liever ook binnen en die van mij is er zo een. Ken ook paarden die je met een stal absoluut niet blij maakt, lekker buiten laten :) Maar Bis gaat niet meer dag en nacht buiten... Hij zit nu zo veel beter in zn velletje!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:20

Ik sta op een pensionstal met ongeveer 15 paarden. Mijn paard heeft van december tot juni altijd snachts op stal gestaan maar met de zomer in zicht, bleef hij met zijn weidemaatje 24/7 buiten. Aangezien mijn paard en de eigenaresse van het weidemaatje niet zoon goede combinatie was om te voeren is hij verhuisd naar een weitje achteraan en staat hij sindsdien (net zoals alle andere paarden) apart op een stukje weide. Ze kunnen over de draad aan elkaar aan en ik zorg er wel voor dat hij geregeld een keertje los kan met een ander paard.
Hij blijft nog steeds snachts buiten want in deze wei heeft hij een supergoede schuilstal. Hij krijgt van de staleigenaars zijn eten en hooi op de weide. Hij heeft 1 keertje een nacht binnen gestaan toen het echt bijna aan het stormen was, maar dan zie je net waar hij heel de nacht aan het ijsberen was. De andere paarden van stal gaan wel naar binnen snachts terwijl de mijne als enigste blijft staan. 3 weitjes verder blijft er wel een kudde buiten staan van iemand anders dus die kan hij wel constant zien. Hier heeft hij geen problemen mee.
Hij zou een stuk of 4 hoge draden over moeten over een afstand van 100m als hij op een baan wilt geraken en hij is nog nooit door of over een draad gegaan dus bij mijn weten staat hij er wel veilig. Hij is dit nu zo gewend en maakt er geen problemen van.
Ik wil hem zo lang mogelijk snachts buiten laten staan maar wanneer het weer dit echt niet meer toelaat gaat hij ook enkel snachts naar binnen. :)

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:31

Mijn paard staat in de winterperiode 's nachts binnen. Puur en alleen wegens de gezondheid van het dier, mocht ze er geen last van ondervinden om 24/7 's winters buiten te staan had ik het ook niet gedaan. Worden ze lekker sterk van! ;)
Bovendien merk ik in de winter dat ze het helemaal niet erg vindt om naar binnen te gaan, de volgende ochtend heb ik een uitgerust paard voor me staan (ook belangrijk). Blij om naar binnen te gaan en blij om er weer uit te gaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 10:36

Ok.... daar waar veiligheid een issue is, kan ik mijn de keuze voor snachts op stal goed voorstellen. Als je wei dicht bij de autoweg ligt en paard goed is in uitbreken; de wei af en toe wordt geopend (gebeurde bij een kennis van mij) of de wei ergens in 'the middle of nowhere' ligt, is er snachts natuurlijk geen toezicht en kies je voor veiligheid.
Zeer begrijpelijk. Zou ik in die situatie ook doen.

Voor de mensen met andere redenen zoals te veel eten, rust geven omdat paard zich in de wei te druk maakt, kans geven om in het stro te pitten etc dan toch nog even de vraag...
Waarom 's nachts?
Bv... zoals verteld stonden mijn paarden op de hete dagen overdag in de stal en liepen ze snachts rond (veel minder insecten) Die zouden dus de keuze andersom maken.
Ook in de winter kan het snachts soms windstiller zijn of misschien droger... ik noem maar wat...
Vanwaar toch die keuze voor de nacht?

Het gaat dus niet om de keuze een paard een bepaald aantal uren binnen te zetten, maar de vraag betreft het tijdstip. ;)
Laatst bijgewerkt door liljebo op 21-09-10 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:37

Ik heb mijn paarden ook 's nachts binnen. Ik vind het zowiezo veiliger. Ik heb in de wei geen schuilstal en 1 ervan vind het niet fijn om met slecht weer buiten te staan. En ik heb niet genoeg wei om ze van april tot nov dag en nacht aan de vreet te houden.
Als het in de zomer weleens heel warm is wil ik ze nog wel eens buiten laten staan, maar ook dat vinden ze niet fijn. Ze zijn ook aan hun structuur gewend.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:38

De keuze voor de nacht is omdat mijn pensioneigenaar 's nachts ook wil slapen, en dan niet 6 keer naar het land loopt, zoals ze overdag doet. Ze staat dan ook nog dichter bij het huis, als er iets gebeurt horen ze het.

IrisenTimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:39

Normaal gesproken staat mijn paard gewoon buiten maar ik heb haar nu binnen staan vanwege mijn veulen :D Maar dat doe ik alleen met dit regenachtige weer en als hij wat ouder is staat die gewoon lekker buiten met mams. Ik heb er ook een schuilstal staan en waterdichte deken op tegen wintervacht zodat ik toch door kan rijden en dat ze zo dus sneller droog is.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:45

vanwege de veiligheid heb ik ze snachts op de paddock, deze is omheind met houten planken en stroomdraad, de rest van de dag hebben ze de beschikking over een stukje bos waar ze dmv een pad van zo'n 200 mtr, naar toe kunnen lopen, ze lopen heel veel op en neer, scharrelen hier en daar wat rond.
Ik heb diverse nachten bij de paddock geslapen om te waken als van de merries was uitgeteld en heb zo veel van het nachtleven van paarden meegekregen, deze verschilt zeer weinig met dagelijkse activiteiten, ze lopen, scharrelen, liggen gedurende de nacht. Dan samen spelen, tikkertje doen, water drinken, met de voeten in de waterbak stampen, etc, een paard slaapt niet de hele nacht, ze slapen af en toe een uurtje en gaan dan weer wat doen.
Ik zou willen dat ik meer ruimtes beter omheind had zodat ik ze in de nacht ook nog meer ruimte kan bieden.
De schuil/loopstal word hier alleen maar gebruikt als er veel dazen zitten of als het heeeel hard regent, verder kan ik daar het hooi op een droge plek leggen, in het bos ligt ook vaak hooi en stro, dus zo houd ik ze gedurende de dag wel bezig.
verder is de stal ook een fijne plek om te mesten :(.
ik heb nu een groep van 7 paarden, de zogende merrie en de jaarling staan savonds een paar uur apart met extra eten, ze staan dan op een kleinere paddock.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:50

bij ons ook snachts op stal....de stal waar ik staat doet het nu eenmaal zo, nu vind ik dat ZELF een veilig idee, daarbij staan ze bij ons overdag(herfst/winter)in paddocks dus is het ook weer een variatie in het dagprogramma...
als de paarden nog niet op de 'zomerwei' zijn en er zijn warme dagen, kan je er zelf voor kiezen om je paard snachts buiten te laten, of alleen snachts buiten te zetten zodat paardje overdag in een koele stal staat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:56

's Zomers staan ze dag en nacht buiten, maar zo vanaf 2 weken geleden weer 's nachts binnen, de reden is oa rust. Mijn paarden vinden het heerlijk languit te liggen pitten. In de wei doen ze dat amper, zéker niet als ie nat is.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:00

Ik heb gekozen voor de nacht i.v.m. de rust op stal, overdag zou ze zich ontzettend druk maken om al de rumoerigheid van langslopende mensen en het binnen en buiten zetten van andere paarden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:06

De mijne staan s'nachts binnen omdat:

Ontsnappingsgevaar. Hier mag op de wegen 100 km/h gereden worden. En er komt niet veel verkeer langs maar als dan rijden ze dus hard.
Er hier in de omgeving een paardenripper rondloopt :(
Ze meer rust krijgen. Mijn 2 jarige is meer dan een beetje speels en blijft dus ook snachts iedereen sarren :D Na 3 dagen merk ik al aan de rest dat ze moe zijn.
Het rustiger voor mij is ;)

In de zomer draai ik het ook om (met angst en beven welliswaar) dan lopen ze snachts buiten en overdags binnen. Vanwege de dazen. Maar echt gerust ben ik dan toch niet.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:07

Mijn paarden staan 's nachts op stal omdat wij niet genoeg weide hebben, en wij graag de paarden in de zomer wel de hele dag op het land willen hebben en in de winter als het weer het toe laat een aantal uur. Als wij de paarden 24/7 buiten laten lopen hebben wij aan het eind van het seizoen geen gras meer over.
En ik vind het een veel veiliger idee dat mijn paarden 's nachts binnen staan. Oh en geloof het of niet, maar mijn paarden hebben het na een hele dag in de weide wel gezien en willen weer graag naar binnen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:09

Mijn pony staat de zomer maanden 24/7 buiten.
Sinsd een paar weken staat ze snacht weer lekker binnen.
Mijn pony is 32 jaar en met het herfst weer vind ze het heel fijn om lekker binnen te staan. De wei periode is ze dan nu ook meer dan zat. Er staat weinig meer te eten, alles is zeiknat en rollen of liggen doet ze er niet. Het kost haar veel meer energie dus waarom zal ik haar buiten laten, op de wei hebben we geen schuilmogelijkheid.
Moet er wel bij zeggen dat als het in de zomer erg slecht weer is ze ook lekker naar binnen gaat.