Mest in rolcontainer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Mest in rolcontainer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 23:13

Ik kwam bij toeval op een site waar je een rolcontainer kunt huren voor de mestafvoer.

Nu op dit moment doe ik de mest op een aanhanger (1m breed en 1.50m lang) daar gaat de mest op van 3 paarden als hij tot aan de rand vol zit (ik schat dat die rand zo`n 30 à 40cm hoog is) dan brengen we de mest weg. 1x per week moeten we de mest weg brengen omdat de aanhanger dan vol zit.
We betalen 10,- per aanhanger die we legen, dus dat is 40,- per 4 weken.

De prijzen voor die rolcontainer is:
20,- per lediging voor een 500 liter container
30,- per lediging voor een 1100 liter container

Nou moet de container nog wel verplaatsbaar zijn, aangezien we hem naar de weg moeten rijden als hij geleegd moet worden.
Maar nu vraag ik mij af, hoe lang het duurt voor dat een rolcontainer vol zit.
Als b.v de 500 liter container 1x per week geleegd moet worden dan is het goedkoper het gewoon met de aanhanger weg te brengen. Maar als we 2 weken met zo`n container doen, dan word het al aantrekelijker.

Zijn er mensen die ook een rolcontainer hebben voor hun mest?
Zo ja hoe groot is je container en is hij vol nog te verplaatsen?
Hoe veel paarden heb je en hoe vaak wordt hij geleegd?
Staan de paarden op stro of vlas/zaagsel (stro geeft meer volume dan vlas)

upendo

Re: Mest in rolcontainer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:15

Wij mikken het gewoon op een grote berg en laten dat een keer in de zoveel tijd leeghalen. Lijkt mij een stuk praktischer. :)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 23:28

upendo schreef:
Wij mikken het gewoon op een grote berg en laten dat een keer in de zoveel tijd leeghalen. Lijkt mij een stuk praktischer. :)

Dat is bij ons helaas niet mogelijk, omdat het pad naar de stallen zo smal is dat er geen vrachtwagen met grijper kan komen, anders hadden we dit wel gedaan.

Marqit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:36

Mag je mest in de container doen?
Ik gebruik vlas en dit geeft minder afval als stro.
Ik voer stro bij maar daar komt maar weinig van in de mest.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:38

als je kar 30 cm hoog is dan gaat er 450 liter in bij 40 cm gaat er 600 liter in.
Je bent dus goedkoper uit met je aanhanger.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:53

Jep ik heb mijn mest van 2 paarden in een rolcontainer van 500 of 600 liter. Ook deze word elke week geleegd a 20 euro per lediging.
Het gaat prima maar heb de paarden wel op strokorrels staan en overdag buiten op de wei ( waar ik ook de mest verwijder) Als het paard op gewoon stro zou staan is de container binnen no time vol ben ik bang!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:10

flappie2 schreef:
Ik kwam bij toeval op een site waar je een rolcontainer kunt huren voor de mestafvoer.

Nu op dit moment doe ik de mest op een aanhanger (1m breed en 1.50m lang) daar gaat de mest op van 3 paarden als hij tot aan de rand vol zit (ik schat dat die rand zo`n 30 à 40cm hoog is) dan brengen we de mest weg. 1x per week moeten we de mest weg )

Wat voor een soort aanhanger hebben jullie hiervoor als ik vraagen mag ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:16

Verplaatsbaar dat zal wel tegenvallen denk ik , een gewone Kliko vol met mest is al loodzwaar.....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:03

pmarena schreef:
Verplaatsbaar dat zal wel tegenvallen denk ik , een gewone Kliko vol met mest is al loodzwaar.....

Ik ben stalgenoot van Flappie2.

Daar ben ik dus ook bang voor en al helemaal omdat je bij ons nog een hellinkje op moet. We gebruiken vlas in onze schuil boxen.

Citaat:
Wat voor een soort aanhanger hebben jullie hiervoor als ik vraagen mag ?

Simpele enkelasser.
We zouden graag ee grotere willen maar dat is op dit moment niet financieel haalbaar.

Citaat:
Wij mikken het gewoon op een grote berg en laten dat een keer in de zoveel tijd leeghalen. Lijkt mij een stuk praktischer.

Alleen ben je wel strafbaar als je het zo neer flikkert.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 21:22

rapido schreef:
Jep ik heb mijn mest van 2 paarden in een rolcontainer van 500 of 600 liter. Ook deze word elke week geleegd a 20 euro per lediging.
Het gaat prima maar heb de paarden wel op strokorrels staan en overdag buiten op de wei ( waar ik ook de mest verwijder) Als het paard op gewoon stro zou staan is de container binnen no time vol ben ik bang!

Oke dan zijn we dus goedkoper uit als we elke week de aanhanger voor 10,- legen.

We kunnen ook wel een grote container van een paar kuub (en eventueel in graven) nemen waar we de mest in doen. De vraag is alleen of hij geleegd kan worden. We hebben een smal pad naar de stal toe, met mijn auto (renault clio) kan ik er komen. Maar je kan niet keren, dus achteruit naar de stal toe rijden en vooruit weer het erf af.
Ben dus bang dat die vrachtwagens die de container legen er niet kunnen komen, omdat de vrachtwagen te breed is.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:28

Dat zei ik al :+

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:31

Wat zijn de mogelijkheden om je mest eigelijk kwijt te maken? Kun je het bijv. op je weiland als mest voor het gras gebruiken, want daar heb je niet zo veel voor nodig?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:38

Maar officieel mag je niet eens met je eigen mest over straat met een aanhangwagen.

Ik heb geen ervaringen met mest in een rolcontainer, maar als er goeie bandjes onder liggen kun je ze toch best makkelijk verplaatsen ook al zijn ze zwaar ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:09

@flappie2: kun je niet ergens waar het wel bereikbaar is een mestput maken ??
En mocht je met rolcontainers willen werken vraag dan na hoe zwaar ze mogen zijn, want ook aan het optillen/ledigen zit een max. gewicht.
Anders is investeren in een groter aanhangertje misschien ook nog een optie.

truus12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:25

een vraag je wat is die site.
ik doe alles in een kuub bak en dan in de aanhanger.
per bak kost het bij ons ook 10 euro

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:31

Met afvalhout de wanden van je aanhanger verhogen tot 80 cm en je kan al 2x zoveel mest kwijt voor hetzelfde 10-tje.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:33

truus12 schreef:
een vraag je wat is die site.
ik doe alles in een kuub bak en dan in de aanhanger.
per bak kost het bij ons ook 10 euro

Dit is die site van de rolcontainers die ook geschikt zijn voor mest
http://www.rolcontainer-huren.nl/

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:37

scoxxx schreef:
Met afvalhout de wanden van je aanhanger verhogen tot 80 cm en je kan al 2x zoveel mest kwijt voor hetzelfde 10-tje.

Daar hebben we ook aan zitten denken. Ik weet alleen niet of mijn renault clio die aanhanger dan nog kan trekken. ik heb geen flauw idee hoe zwaar een volle aanhanger nu is. Is een liter net zo veel als een kilo? in dat geval zit er al rond de 600 kilo in de aanhanger. En hij mag max. 750 kilo zijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:21

Ik geloof dat je daar 15% van mag afwijken = is toch alweer afgerond 863 kg.
Daarbij, moet de politie je aanhouden en je meenemen naar een weegbrug. Eerst alle mest eraf - wegen - en vervolgens weer alle mest erop - weer wegen. Weet wel zeker dat de politie dat niet doet ;-) Praktisch niet haalbaar.

Plus, met (veel) regen zit je momenteel ook wel boven de toegestaande massa gewicht a 750 kg?

Kortom over het gewicht zou ik me minder zorgen maken zolang ik niet harder dan 50 - 60 km per uur hoef ;-) Vlgs mij mag de Clio trekken tot 900-1000 kg? Zou je ffkes in je "papieren" van je auto moeten kijken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:53

DubbelDun schreef:
@flappie2: kun je niet ergens waar het wel bereikbaar is een mestput maken ??
En mocht je met rolcontainers willen werken vraag dan na hoe zwaar ze mogen zijn, want ook aan het optillen/ledigen zit een max. gewicht.
Anders is investeren in een groter aanhangertje misschien ook nog een optie.

Dat laatste is geen optie zoals ik al eerder noemde. Als ik ooit nog eens werk krijg wil ik graag investeren in een grotere aanhanger en een trek auto.
Over een alternatieve mestput hebben we al nagedacht maar heeft ook nog niks opgeleverd.

Citaat:
Maar officieel mag je niet eens met je eigen mest over straat met een aanhangwagen.

Vertel! Waar staat dat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:56

DreamAngel schreef:
Wat zijn de mogelijkheden om je mest eigelijk kwijt te maken? Kun je het bijv. op je weiland als mest voor het gras gebruiken, want daar heb je niet zo veel voor nodig?

Dat vind de eigenaar van de stal niet goed. Hebben we toevallig deze week nog gevraagd en dat was wel balen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:59

dat zou ik even moeten opzoeken,
maar als je mest wilt vervoeren in nederland moet je een categorie 2 (mest) sticker duidelijk zichtbaar hebben :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:04

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:57

flappie2 schreef:
Is een liter net zo veel als een kilo? in dat geval zit er al rond de 600 kilo in de aanhanger. En hij mag max. 750 kilo zijn.

Ik denk dat het soortelijk gewicht van mest wel iets hoger ligt als water :D
Maar hoeveel het precies weegt kan ik je ook niet zeggen.
Neem een 10 liter emmer en prop die helemaal vol met mest (zoveel mogelijk lucht er uit) en zet hem dan eens op een weegschaal. Ik denk dat je schrikt ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:20

chanicha schreef:

Haha... maar joh... wij paardenmutsen in een ini-mini personenautootje met een klein gammel aanhangwagentje vol paardenmest.... zijn geen bedrijf hoor!
Bedrijf = bij de KvK ingeschreven en dus een 1. KvKnummer en 2. een BTW-nummer en dan ieder kwartaal je BTW afdragen, omzetbelasting de hele fl*kkerse bende, accountant erbij, al je boekhouding in orde inclusief de mestboekhouding.
Nee joh, wij zijn hobby-isten en mogen absoluut met een kar vol mest rondjes rijden zonder een meststicker ;-)