Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 12:46

Op het forum kom ik vaak paarden tegen die nogal aan de dikke kant zijn. Hierop zegt men: wat ziet hij er lekker vol uit! op het moment dat een paard wat aan de dunne kant is en je ribben een beetje ziet (het gaat dus niet om de extreme gevallen) moet die op het land en volgepropt worden.

Nu vraag ik me af, zijn er mensen die wel eens nadenken wat teveel gewicht meesjouwen eigenlijk voor nadelen heeft? Paard kan minder makkelijk bewegen, gewrichten slijten sneller etc. Ben ik nou echt de enige die liever een slank paard ziet en niet een waar de vetbulten op zit? Een paard waar de botten bij uitsteken is zeker niet goed maar een paard wat met moeite nog vooruit komt vind ik net zulke dierenmishandeling.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:47

Ik heb ook liever een iets te dun paard met goede bespiering, dan een te dik paard met goede bespiering. Stuk gezonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:48

De mijne is op dit moment weer broodmager en ik wou dat ze te dik was.

Ik heb liever te dikke als te dunne paarden. Afvallen vind ik makkelijker gaan dan aankomen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:48

Nee hoor, ben het met je eens. Helaas heeft mijn pony ook aanleg om wat schraal te zijn. Zelf vind ik dat jammer, maar liever dat dan een pony die iedere keer dik van lucht wordt met alle gevolgen van dien!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:49

Ik zie het beide liever niet. Een beetje vet of een beetje ribben waar het paard verder geen last van heeft kan nog. Moeilijk om je paard op het 100% ideale gewicht te krijgen.

Apple

Ik zie zelf ook liever een wat slanker paard hoor :-) (komt misschien ook doordat die van mij niet dik te krijgen is :+ )

Suzan_bobar

_Chanel_ schreef:

Ik heb liever te dikke als te dunne paarden. Afvallen vind ik makkelijker gaan dan aankomen.

Ook dat scheelt per pony natuurlijk! De mijn valt erg snel af, maar als er een al dik van lucht wordt, dan helaas krijg je het er amper weer af! Pony op het zand zetten, weinig eten etc,... is ook niet leuk hoor :n

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 12:49

_Chanel_ schreef:

Vind je dat niet zielig? eerst een paard zoveel voer geven zodat hij dik wordt om vervolgens minder voer te gaan geven zodat hij weer afvalt. Een mens kan zelf bepalen en eet zelf zoveel, een paard is afhankelijk van wat mensen hem geven... Komt eigenlijk hetzelfde neer als kinderen, Ik vind te dikke kinderen de schuld van de ouders en vooral erg zielig voor kinderen gewoon omdat het niet hoeft.

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:50

Nee hoor, je bent niet de enige!
Paarden horen slank te zijn. Als je met je hand over de ribben gaat hoor je ze net te kunnen voelen. Dat is trouwens een vuistregel die voor ieder zoogdier geldt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:52

hier ook liever een te dun paard dan te dik. Mijn paard is altijd wat schraal en als hij erg hard werkt dan kan hij ook soms echt wat te mager zijn. Maar dit vind ik veel minder erg dan van die dikke mormels.. Als ik ergens een hekel aan heb is het dikke paarden. Maar dat heb ik ook met honden/katten/kinderen enz.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:53

Mijn eigen paard is eigenlijk te dik, buiten gras krijgt hij momenteel ook niets bij, maar toch blijft hij rond. Nu zou ik ook wel intensiever moeten trainen, maar toch zie ik hem liever iets te rond de winter ingaan dan iets te schraal.

De omgekeerde situatie zie ik bij onze opvangpaarden (http://www.horsetopia.be) Sommigen zijn echt al oud (30+) en daar krijg je moeilijk spek bij. Het is altijd weer een hele heksentoer om ze ietwat rond de winter in te krijgen. Op zo'n moment heb ik dus ook liever dikke paarden...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:54

Ik vind dat het aan t paard, aan de bouw en leeftijd en aan t jaargetijde enzo ligt. Bij een volbloed mag je best licht te ribben zien. Bij een oud paard ook. Maar bij een koudbloed niet, wel voelen maar niet zien. Vóór de winter mogen ze ook best wat spek op hebben. En na de winter vind ik het niet erg als ze een beetje zijn ingevallen.

Maar als ik moet kiezen tussen hartstikke dik, of vel over been, dan kies ik voor heel dik. Dat is minder gevaarlijk op korte termijn dan vel over been, en dat vet krijg je er altijd wel af met wat training en n dieet.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:58

ik zie ze ook liefst slank, al is de mijne erg aan de maat op het moment, die heeft heel de zomer buiten gestaan op het gras, en ik heb haar alleen hooi bijgevoerd zodat ze niet alleen gras at want daar wordt ze echt onwijs dik van, verder krijgt ze niks.

8nnemiek

Re: Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:01

Wat zien jullie trouwens als slank en dik?
Een dikke buik (hooibuik), vinden jullie dat wel kunnen? Of zetten jullie je paard eerder binnen met een klein beetje hooi zodat ze 'mooi slank' blijven?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:01

Piepdruif schreef:
Nee hoor, je bent niet de enige!
Paarden horen slank te zijn. Als je met je hand over de ribben gaat hoor je ze net te kunnen voelen. Dat is trouwens een vuistregel die voor ieder zoogdier geldt!

Ik heb een (kruising) koudbloed en een AV.
Bij de koudbloed zijn de ribben veel minder goed te voelen en bij mijn AV zijn ze (duidelijk) te zien....
Dus volgens de vuistregel is de ene te dik en de andere te dun....

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 13:02

Overtollig vet zet zich n.l. o.a. af rond het hart en dat kan zeer belastend zijn. Bovendien moet elke kilo meer ook van de grond af getild worden bij de beweging en dat levert weer belasting op voor het bewegingsapparaat. Te dik betekend ook een betere isolatie, dus deze paarden zweten ook sneller, wat weer negatief is voor de water- en elektrolyten huishouding. Ook kan vet dat zich bij de darmen bevind zorgen voor verstopping en dus voor koliek. Ook bevangenheid kan een gevolg zijn van te dik zijn. En omdat de meeste eigenaren niet willen zien dat hun paard te dik is geven ze hem ook vaak te weinig wormbestrijdingsmiddel, waarvan de hoeveelheid immers naar gewicht gaat, met alle gevolgen van dien.

bron: http://www.stalbaltus.com/gezondheid/gezondheid.htm

Brainless

Re: Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:02

Maar ook dieren die aan de buitenkant dun zijn kunnen veel vet om de organen hebben!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:05

8nnemiek schreef:
Een dikke buik (hooibuik), vinden jullie dat wel kunnen? Of zetten jullie je paard eerder binnen met een klein beetje hooi zodat ze 'mooi slank' blijven?

Een hooi of grasbuik vind ik geen probleem. Als ik zelf mijn avond eten heb gehad heb ik ook weleens een dikke buik. En dat is ook na een paar uur weer weg.
Nee dik vind ik als er echt een vetlaag op zit. En als je als een paard(op stand) de achterste ribben helemaal niet kunt zien. Al vind ik dat nog wel acceptabel al is dat ook afhankelijk van het type paard.
Zo vind ik dat je bij een warmbloed/volbloed de achterste ribben altijd moet kunnen zien(klein beetje). Bij een koudbloed moet je ze gewoon kunnen voelen(zonder hard te hoeven duwen ofzo).

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:07

Brainless schreef:
Ik heb een (kruising) koudbloed en een AV.
Bij de koudbloed zijn de ribben veel minder goed te voelen en bij mijn AV zijn ze (duidelijk) te zien....
Dus volgens de vuistregel is de ene te dik en de andere te dun....

Dat heb je dus goed gezien.
Het handige van deze vuistregel vind ik dat het niet uitmaakt of je een rondgeribd paard hebt, of eentje die een smal gebouwd is, je kan dus voelen of er te veel of te weinig vet op de ribben zit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:08

vibabu schreef:
_Chanel_ schreef:

Vind je dat niet zielig? eerst een paard zoveel voer geven zodat hij dik wordt om vervolgens minder voer te gaan geven zodat hij weer afvalt. Een mens kan zelf bepalen en eet zelf zoveel, een paard is afhankelijk van wat mensen hem geven... Komt eigenlijk hetzelfde neer als kinderen, Ik vind te dikke kinderen de schuld van de ouders en vooral erg zielig voor kinderen gewoon omdat het niet hoeft.

En hoe kom je erbij dat mensen hun paarden overvoeren?
Ik ben gezegend met een fjord die teveel aanleg heeft. Ja hij staat continue op dieet, krijgt zowat niks extra's maar afvallen ho maar. Ook apart zetten gaat niet zomaar waar ik sta. Zelfs mn stalbaas zegt het, alle andere paarden/pony's stoppen met eten ook al ligt er nog veel. Mijn fjord vreet gewoon door. Daar hoef ik niks aan te doen hoor. Hij is er nu eenmaal gevoelig voor.

Ik heb liever een paard met wat extra's (uiteraard niet overdreven) zij kunnen namelijk beter tegen extreme weersomstandigheden en ziekte. Denk daar maar eens aan.
Mijn shet heeft geen conditie, is nog jong heeft nog niet echt serieus gewerkt. Vorig jaar viel hij ineens helemaal in door het verharen. Moest hem ineens gaan bijvoeren. Dan heb ik liever dat hij ietwat steviger is zodat hij zelf de klap kan opvangen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 13:09

8nnemiek schreef:

Slank vind ik een paard waarvan je de ribben kan voelen maar niet kan zien. Dik vind ik zodra je deze niet voelt en een giga buik onder hangt, de vetplaten op z'n kont staan een een dikke manenkam (die niet uit spieren bestaat) Dun vind ik zodra je z'n ribben (erg) kan zien.

Elk paard heeft wel eens een periode dat hij wat dikker of dunner is. Daar gaat het dan ook niet om, het gaat om de paarden waarvan men denkt dat ze "lekker" rond zijn maar ondertussen veel te veel gewicht moeten meeslepen.

Die van mij staat nu hele dag op het land en krijgt nog 2x per dag boel kuil bijgevoerd. Dik is hij totaal niet. Hij staat dus niet 24/7 op stal en krijgt ook niet weinig voer.

Je moet gewoon een goede balans zien te vinden tussen het werk en het voer. Wat minder werken? ook wat minder voer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:09

Piepdruif schreef:
Dat heb je dus goed gezien.
Het handige van deze vuistregel vind ik dat het niet uitmaakt of je een rondgeribd paard hebt, of eentje die een smal gebouwd is, je kan dus voelen of er te veel of te weinig vet op de ribben zit.

De ribben van mijn AV zijn duidelijk te zien en de DA vond hem in goede conditie!!
Maar volgens de vuistregel te dun!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:10

Lijkt mij trouwens nog wel interessant om een topic te open. "is mijn paard op goed gewicht" net als de "ben ik te groot" topic's enz.. of bestaat zoiets al? anders wil ik wel even een pb sturen naar een mod. Lijkt mij namelijk hardstikke interessant

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:12

Ik zie ze ook liever dun, maar als je de ribben heel duidelijk ziet uitsteken dan vind ik het te dun. Die van mij zijn op het moment nog wel te zwaar. Ze staan op dieet en zodra ze weer 100% kunnen lopen, gaan ze weer aan het werk. Tot die tijd wordt het een vrij lastig verhaal om goed af te vallen.

Ik vind trouwens dat men ook wel erg gefixeerd is op die ribben voelen. Bij mijn pony's voel ik de ribben wel, maar ze hebben tergelijkertijd wel een beetje een speknek en de billen en rug zijn ook wel wat te vet. Je moet naar het hele plaatje kijken.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:15

Ik denk dat je het kunt vergelijken met de mens. Zie je liever een te dik of een te dun mens? Daar verschillen ook de meningen over. Ik denk persoonlijk dat het gezonder is om magerder te zijn ( met bespiering ) dan te dik.
Dat idee heb ik voor paarden ook, hoewel ik niet van héle magere paarden houd ;)