Stalling probleempje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlowerPower

Stalling probleempje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:37

Weet niet of het hier goed staat, maar dacht van wel!

Hee!

Ik zit met een probleem.
Mijn pony bloem staat nu bij iemand thuis, een straat verder op. Ze heeft het daar heel goed, staat met een shetje op een mooie grote wei. Niks aan de hand dus. Ik rij meestal buiten, dat is 100 meter en dan sta ik in het bos. Het kost daar 40 per maand, maar omdat ik op de kindjes van hun pas 1 middag in de week hoef ik niks te betalen (alleen hooi en als ze op stal moet). Er is daar geen bak ofzo, dus als ik niet buiten rij, rij ik in het weiland.

Nu gaan wij verhuizen 10 km verder op. Het lijkt mij niet heel handig om haar hier te laten staan. Vooral als het winter is, moet na school naar haar toe om te voeren en is het donker. Er is waar ik ga wonen ook een manege waar je je paard kan laten stallen, maar dat kost 200 per maand. Er zijn daar wel veel mee mogelijk heden, zoals 2 buitenbakken en 2 binnenbakken en ook aan het bos. Dat is wel heel leuk allemaal, maar 200 euro is wel heel veel geld. En ik wil ook opzich wel werken, maar omdat ik 15 ben is dat heel lastig te vinden. En nu weet ik niet wat ik moet doen :Y)

Wat zouden jullie doen? Waar ze nu staat blijven, naar die pension stal of iets anders?

toewine

Re: Stalling probleempje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:31

ja dat is heel moeilijk voor jou te bepalen.
Maar ik vind dat je naar je pony moet kijken wat heeft ze nodig en dan nog je zelf.
Wegen de kosten op tegen het gebruik dat je er van gaat maken.
En is het erg veel werk om zelf je pony te voeren of kun je mss afspraken maken met die mensen evt. door toch iets te betalen??

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:39

Toen ik 15 was fietste ik een paar keer per week die afstand naar m'n verzorgpaard...
Het klinkt in elk geval erg ideaal waar je nu staat. Zoals hierboven ook gezegd, kun je geen afspraken maken over dat voeren? Dat jij een paar keer in de week iets extra doet voor hun pony, en zij voor die van jou zorgen?
En verder: wanneer word je 16 en kun je over een brommertje gaan nadenken?
Mocht dit niet haalbaar zijn, zou je in de omgeving van je nieuwe huis natuurlijk ook naar goedkopere pensionstallen kunnen uitkijken. Moet je alles zelf betalen of doen je ouders ook mee?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:38

10 km heb je toch zo gefietst?

janine12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:43

Akhal_Teke schreef:
10 km heb je toch zo gefietst?

Dat valt in de winter tegen,, weet ik uit ervaring. ;(

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:47

10 kilometer is op zich niet ver, maar ik lees in je verhaal ook dat het dan donker is. Is dat wat je vooral tegenstaat? Want dat kan ik me best voorstellen dat je er dan over twijfelt. Ik fiets ook niet graag hele stukken in het pikkedonker in mijn eentje.

200 euro is niet heel duur voor stalling met de mogelijkheid tot in twee binnenbakken rijden. Hoewel, dat ligt er dan ook weer aan of je zelf het voer en hooi/stro moet betalen natuurlijk. Maargoed, als je geen werk hebt en alles zelf moet betalen, is alles duur ;).

Lastige kwestie moet ik zeggen. Is er geen andere mogelijkheid tot stalling? Bijvoorbeeld hetzelfde als dat je nu hebt, maar dan bij iemand die dichter in de buurt woont? Of inderdaad een regeling met de mensen waar je pony nu staat, zoals gezegd, klinkt mij ook als een goeie, want ze lijkt daar wel een leuk leventje te hebben.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 01:06

Bloem, wat een leuke naam :D
10 kilometen valt inderdaad zwaar tegen ;( mijn pony staat 13 kilometer en met de regen (ook al rij ik scooter) is het niet echt leuk om zo ver te rijden. Maar heb het er opzich wel voor over en hij staat fijn :)

Lastig TS... zoals ik het lees is het waar je paard nu staat al heel fijn. Maar een pensionstal bied je natuurlijk meer mogelijkheden etc. Ook wel nadelen kan ik je zeggen ;) er is onderling toch altijd wel wat meer gezeur. Teminste, dat is mijn ervaring.
Het is wat je zelf wilt. Of 10 kilometen fietsen of je paardje dicht bij huis.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 05:24

Indien het voeren een probleem is zou je op je huidige plek dit voor kunnen leggen. Omdat het alleen jouw pony betreft zouden zij die misschien wel willen voeren op de momenten dat jij niet kunt.
Overleggen is het beste lijkt mij. Lukt dat niet dan zou ik erover na gan denken de pony te berhuizen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 06:02

Ik zou hem persoonlijk verhuizen naar dichterbij denk ik. Als je 15 hebt kun je wel een baan zoeken, ik verdiende toendertijd met 1 dag in de week zo'n 120€ pm. En ik verdiende 2.50.. Als de stallingskosten jouw enige kosten zijn zou het moeten lukken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 06:03

Toevoeging:

Ik zou mijn paard ten eerste niet op zijn tijdsafstand willen hebben staan, en ten tweede vind ik het niet verantwoord voor een 15jarige. Je kunt immers ivm. school lang niet altijd voor het donker daar zijn.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:45

komen ze op de manege wel elke dag in de wei (of in elk geval buiten)?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:51

Over een jaar kun je sparen voor een scooter/brommer, en voeren is misschien te regelen met de eigenaren
Ik denk voor je pony, dat het lekkerder is om nu elke dag buiten te staan, dan om naar een ( drukke?) manege te moeten gaan

10 km is niet te ver hoor, moest vroeger 23 km naar school fietsen
10 km doe je max half uur over

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:17

Wat voor route moet je fietsen (veiligheid) is er misschien een busverbinding die makkelijk is? Weet niet hoe je naar school gaat, maar misschien is er anders iets met je ouders af te spreken als je daar ook een busabbo voor nodig hebt?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:29

Ik zou hem lekker laten waar hij nou is.
Een manege is niet echt altijd ideaal hoor,gezien de drukte,bemoeizuchtige mensen,meestal in de winter geen weidegang.
De middag dat je oppast en de zaterdag en zondag hoef je al niet in het donker te fietsen,dan zou je nog kunnen kijken voor een busverbinding of vragen dat je ouders 2x per week je even kunnen brengen en halen en de overige twee dagen lekker vrijgeven.

Betreft het voeren zou ik inderdaad dan aan die mensen vragen of dat een probleem is en anders daarvoor wat extra betalen,is altijd nog goedkoper dan 200,=euro.

Het voordeel van die manege is dan wel weer dat je dus altijd kunt rijden wanneer je wilt,vooral in de wintermaanden.

Of je stalt je pony in de wintermaanden bij de manege en in het voorjaar t/m najaar bij die mensen,wanneer men hiermee akkoord gaat?!

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 10:40

Bedankt voor jullie reacties!

@toewine: Ik zou wel eventueel kunnen vragen of ze haar willen voeren, maar dan heb je ook nog altijd het probleem met rijden...

@sientje: Over dat brommertje, dat wil ik ook wel graag, maar dan is er alweer een winter voorbij (word in mei 16). En dat kost natuurlijk ook een hoop geld. Ik hoef niet alles zelf te betalen, maar wel een groot deel. De stalling betaal (dat oppassen) ik nu zelf, maar als het meer gaat kosten wil mama wel mee betalen.

@niawbe: Ja, ik vind in het donker fietsen niks. En de route is ook niet bepaalt drukke stukken. Ik zou wel willen wat ik nu heb en dan dichter bij, maar heb geen idee hoe ik dat moet zoeken. Heb al wel op mp gekeken en gegoogled, maar kon daar niks vinden.

@biancavos: Daar moet ik nog naar informeren. Als dat niet kan wil ik dat eigenlijk ook niet, want ik wil mijn pony 24 uur op het land hebben. Bloem word heel vervelend op stal (trappen tegen de deur, hele tijd hinniken, met tanden over de tralies schrapen) en toen stond ze dus 3 nachten achter elkaar binnen omdat het -15 was van de winter.

@tamary: Zoals ik hier boven zei is de route niet heel veilig (als het donker is heel stil etc.). De bus verbinding gaat ook wel maar om nou iederedag daar geld aan te besteden word ook wel veel. 30x1.50=45 euro, en dat alleen voor reizen. voor school heb ik dat niet nodig, is namelijk 3 km.

@Iedereen die zei dat 10 km niet ver is: Ik vind het een aardig stuk rijden, en dan vooral met regen/kou/donker. In de zomer vind ik het ook wel minder erg, maar eerst komt nu de winter ):

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 10:45

PERENBOOMPIE schreef:
Ik zou hem lekker laten waar hij nou is.
Een manege is niet echt altijd ideaal hoor,gezien de drukte,bemoeizuchtige mensen,meestal in de winter geen weidegang.
De middag dat je oppast en de zaterdag en zondag hoef je al niet in het donker te fietsen,dan zou je nog kunnen kijken voor een busverbinding of vragen dat je ouders 2x per week je even kunnen brengen en halen en de overige twee dagen lekker vrijgeven.

Betreft het voeren zou ik inderdaad dan aan die mensen vragen of dat een probleem is en anders daarvoor wat extra betalen,is altijd nog goedkoper dan 200,=euro.

Het voordeel van die manege is dan wel weer dat je dus altijd kunt rijden wanneer je wilt,vooral in de wintermaanden.

Of je stalt je pony in de wintermaanden bij de manege en in het voorjaar t/m najaar bij die mensen,wanneer men hiermee akkoord gaat?!

Ja, dat eerst wat je noemt klinkt ook niet gek. Mijn pony staat dus het hele jaar daar, en dat is ook best onhandig met rijden. Heb vorige winter dus ook bijna niet gereden. En er komt ook nog bij dat ik nu geen les heb. Er is hier in de buurt wel een manege, en heb daar ook een poosje les gehad maar dat was hele slechte les. De vrouw die les gaf ging in een hoekje van de bak staan en gaf geen aanwijsingen. Ik ben gewend dat met los rijden figuuren rijden word bedoeld, en niet alleen op de hoefslag. Maar daar dacht zei dus anders over. Ik mocht alleen om de hoefslag rijden omdat bloem dat nog niet eens kon. Maar bloem is gewoon nog jong en moet dat ook oefenen. Maar ook figuuren rijden vind ik! En als ik dan om de manege sta is dat ook wel makkelijker. Mijn moeder zei ook dat er rond die manege mischien nog wel mensen zijn met land die wel een pony in willen hebben(of dat er al een pony staat en bloem er bij kan). Daar zou ik dus ook nog naar kunnen zoeken. Ook kan ik mischien een advertentie openen op bokt en mp? Of zou dat niet echt werken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:10

Advertentie zetten op MP kan altijd, evenals een briefje bij je supermarkt en aanbellen bij huizen waar al pony's staan.

Trouwens 45 euro p/m reizen is stuk goedkoper dan 200 euro p/m stalgeld.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:13

Blijf toch gewoon staan, 10 kilometer valt toch nog wel mee.
Op de meeste stallingen ben je veel geld kwijt, houden zich slecht aan de afspraken en je moet met de massa mee.
Als je nu zo'n fijne plek hebt zou ik er niet over peinzen weg te gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:16

Ik zie idd dat je pas 15 jaar bent, dat maakt het wat lastiger.
Maar ik zou toch proberen te blijven staan.
Probeer idd te overleggen met de eigenaren.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:19

Mijn dochter van 15 zou onder geen beding 10 kilometer in het donker mogen fietsen :n . Is geen optie vind ik.
Dus de pony zou bij mij verhuizen.

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:21

ik zou hem daar mooi laten staan... de paarden op onze manege worden nou niet egt goed verzorgd! ik weet niet hoe het daar is maar het lijkt me iig geen goed idee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:22

jammes schreef:
Mijn dochter van 15 zou onder geen beding 10 kilometer in het donker mogen fietsen :n . Is geen optie vind ik.

Busabbo geven, aangezien busverbinding goed te doen is.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:25

tamary schreef:
jammes schreef:

Busabbo geven, aangezien busverbinding goed te doen is.

Ja dat zou een optie zijn, maar dan zou ik toch ook weer heel zeker moeten weten dat ze daar niet bij een halte staat van heel de wereld afgezonden. Geloof me, er lopen meer gekken rond dan er vast zitten.

afgesloten natuurlijk :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:46

Ik denk er als volgt over :

het is het belangrijkste dat je pony op een fijne plek staat , waar ze dus lekker in de wei kan.
Kan dat überhaupt op de manege ? Zoek dat eerst even uit , misschien valt de manege dan meteen als optie af :-)

Mocht de weidegang wel goed zitten , dan kun je nog kritisch kijken naar de voordelen die je er nu eigenlijk van hebt.
Kun je daar wel rijden zoals je nu denkt , of zul je bijna nooit de bak kunnen gebruiken omdat er al les gegeven wordt
op de tijden dat jij zou willen rijden ? Kortom : is het echt wel zoveel beter als je nu denkt ? Zijn jij en je beestje daar
wel op hun plek ? Denk ook aan de drukte en de vele bemoei-zieke mensen die er vaak op maneges rondlopen ;)

Je kunt natuurlijk altijd rondkijken naar een fijn nieuw plekje , dichter bij je nieuwe huis.
Hang advertenties op in de supermarkten in de buurt , of zet een advertentie is de locale krantjes.
Of inderdaad op het advertentie / prikbord van de rijvereninging , of het verenigings-krantje als dat kan !

Als dat niks oplevert kun je eventueel ook nog wat brutaler zijn , en eens wat rond gaan fietsen in de buurt , rondkijken
waar je paarden ziet staan , op zoek naar een plekje dat er fijn uitziet en waar nog genoeg ruimte lijkt te zijn voor een
pony extra. Bel aan en vraag of mensen wellicht een plekje willen verhuren , en laat je telefoonnummer achter.

Misschien nog beter , maak een briefje met wat informatie er op over jou / je pony / wat je zoekt / wat je biedt ,
en je telefoonnummer , zodat ze een goed beeld hebben van waar ze aan beginnen als ze een plekje aanbieden.

Ze kunnen er dan eens over nadenken en met een beetje mazzel bellen ze terug en vind je zo een prima plekje !

Je hoeft ook niet meteen op je huidige adres weg als je rondkijkt voor wat anders ;)

Kijk gewoon wat rond , en als je wat beters hebt gevonden , ga je weg. Tot die tijd blijf je staan waar je staat.

Op zich moet dat best te doen zijn natuurlijk. Eer dat je aan die 200 euro zit van de manege , kun je natuurlijk heel wat
bekostigen waardoor het allemaal makkelijker voor je wordt op je huidige plekje :-)

Met de bus , later een brommertje....

En in overleg moet er toch wel wat mogelijk zijn , bijvoorbeeld dat die mensen 2 dagen in de week even wat voer erbij gooien
dat je zelf de dag vantevoren klaar hebt gezet in een emmertje ? Dat is niet zoveel moeite. Als je dan nog 2 of 3 dagen fietst ,
en de rest van de dagen met de bus gaat of misschien wel gebracht wordt , is de tijd zo om totdat je een brommertje kunt kopen.

Dan kun je mooi die 200 euro per maand van de manege in je zak houden , en opsparen voor een brommetje :)
Daar heb je ook nog wat aan als je ergens heen gaat dan naar je pony ;)

Je kunt natuurlijk ook wel ervoor kiezen om het beestje op de manege te zetten en dan een baantje te zoeken ,
maar daar ben je ook tijd aan kwijt , in die tijd kun je ook heen en weer die 10 km.....

En het geld ben je weer kwijt aan de manege , en je hebt vanwege het werk minder tijd voor je paardje....

Je zou natuurlijk ook een combinatie voor elkaar kunnen proberen te krijgen , dat de mensen daar 2 dagen voeren en je zelf voor die
2 middagen een baantje zoekt om wat extra's mee te verdienen zodat je nog wat sneller kunt sparen voor een fijn brommertje.

Er zijn best veel mogelijkheden :j

xSanzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:10

ik fiets 10 km naar school,
ik vind het zelf gekkenwerk, vooral in de winter, zomers is het heerlijk
maar in de winter gewoon bijna niet te doen!
je moet kijken waar je je paard het best voelt vind k!

Liefs