Paard mag niet op stal overdag en moet op de weide 's nachts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Paard mag niet op stal overdag en moet op de weide 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 08:46

Dat is de huidige situatie voor mijn paard en ik vind het persoonlijk zeer onterecht, maar de situatie is blijkbaar nogal moeilijk bespreekbaar, dus ik ben even benieuwd naar de meningen/tips van de bokkers.

Nu sinds 3 jaar huren de eigenares van 'mijn' paard en een vriendin (persoon X) een weide op de manege (erg vreemde situatie die er eigenlijk verder niet echt toe doet). Eigenares betaald 1/3de van de prijs, vriendin betaald 1/3de en de eigenaar van de manege betaald 1/3de omdat zijn merrie ook altijd mee op de weide staat. Dus 3 paarden en iedereen betaald evenveel.

Maar sinds gisteren heeft persoon X het paard dat bij ons op de weide stond weg gehaald en een ander in de plaats gebracht, een 2 jarige hengst. Die kan natuurlijk niet bij de 2 andere merrie's op de weide.

Volgens persoon X, mag haar hengst de hele dag op de weide en moeten de 2 andere paarden overdag op stal en mogen 's nachts op de weide en worden 's morgens terug binnen gehaald.

Mijn mening is, persoon X verstoord de orde in de groep, dus moet haar hengst maar 's nachts buiten zetten, zodat voor de andere paarden de situatie hetzelfde blijft. Of we maken een overeenkomst, hengst van 8 tot 2 en onze paarden van 2 tot 8 buiten.
Eigenares denkt er trouwens hetzelfde over als ik.
De regel op de manege is eigenlijk ook, dat hengsten niet op de gewone weides mogen, omdat ze merries of andere paarden ernaast zouden kunnen lastig vallen of zouden kunnen uitbreken, er is dan ook een speciale paddock voor hengsten, maar voor persoon X voldoet dat niet en moet hengst toch op de weide.

Ik heb een hele waslijst van redenen waarom ik echt niet wil dat mijn merrie 's nachts op de weide moet, dus bij interesse... :o

Sim

Re: Paard mag niet op stal overdag en moet op de weide 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:49

Wat zegt de eigenaar van de manege? Die heeft tenslotte de regel opgesteld dat er geen hengsten niet op de gewone weides mogen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:52

Ik zou dit bespreken met de andere eigenaar (dus eigenaar manege) ik neem toch aan dat hij ook niet akkoord gaat.

Persoon X kiest ervoor om een paard er neer te zetten die niet bij de twee merries op land kan en daarmee doet ze eigenlijk niet meer mee aan de afspraak. Drie merries het land in overdag en 's nachts op stal. Ik zou dus ook niet akkoord gaan en zeggen dat zij de afspraak niet nakomt en vervolgens de weide-prijs dan maar door twee delen of er een nieuwe merrie bij zoeken.

plutolover

hmm ik vind niet dat 1 persoon de dienst uit mag delen. Jullie betalen allemaal even veel voor de weide. Ze had ook eerst met jullie overleggen dat ze een hengst nam.

voor de rest vind ik het ook zielig voor de hengst dat die alleen staat. Kan ze hem niet beter ruinen. Tja en als je weet dat je een hengst hebt en een speciale padock daar voor is. Dan hoort ze net als ieder ander met een hengst daar aan te houden.

Tenslotte is het weiland meer van de manege eigenaar. dus die moet gewoon op zijn/haar strepen staan. Of zorgen dat persoon x die hengst castreerd. Of ophoepelen en iemand anders zoeken voor het weiland. Want persoon X hoort niet te bepalen wat andere moeten enz.

PineApple

Ja idd, wat zegt de eigenaar van de manege. Die heeft er toch het laatste woord over. En zijn merrie moet ook overdag op stal nu.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:55

Pfff... Is dit zonder overleg gegaan?

Ik zou met zijn 3e om tafel, en de regels nogmaals goed doorlezen met zijn allen.
Vreemd dat ze het op haar eigen manier doet?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:55

Rare vriendin, kun je er niet gewoon over praten? Of kan hij niet worden gecastreerd?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 08:59

De eigenaar van de manege moeit zich er niet mee, zijn merrie gaat mee buiten, maar dat is ook alles, voor de rest moeten persoon x en de eigenares van 'mijn' paard alles regelen. Aangezien persoon x betaald voor de weide, kan de eigenaar van de manege dus niet zeggen dat haar hengst niet op die weide mag. Eigenaar van de manege heeft wel 20 paarden staan, voor hem maakt het echt niet uit of er nu 1 merrie 's nachts buiten staat. Ik kan eens proberen met hem te praten, maar ben vrij zeker dat hij zich er niet gaat in moeien.

Hengst is 2 jaar, staat nu enkel op manege om zadelmak gemaakt te worden en gaat binnen een paar maanden terug weg en dan komt er een merrie terug. Hengst blijft nu dus ook nog hengst, als hij volgend jaar terug komt kan het wel zijn dat hij gecastreerd wordt, maar nu nog zeker niet.

Het is eigenlijk zonder overleg gegaan, persoon X heeft het gewoon verteld een paar maanden geleden, 'mijn hengst komt voor een paar dagen, dus dan gaan we wat moeten aanpassen aan de regeling'. Sinds gisteren is de hengst er en blijkt dus dat onze paarden 's nachts buiten moeten en dat hij enkele maanden blijft.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:03

Pfff....
Ik zou jou paard lekker overdag naar buiten zetten, en de hengst s'nachts. Of staan er meerdere paarden buiten?
Hoe is het met de andere hengsten geregeld?

Ik zou echt met zijn 3e om tafel. Want dit wekt irritatie's op, die niet nodig zijn, bij een goed overleg.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:05

Ik snap niet dat de eigenaar van de manege er zich niet mee moeit, want het zijn toch de regels van zijn manege die ze overtreedt? Ik ken de hengst niet, maar heb wel al enkele verhalen gehoord waardoor ik helemaal snap waarom te hengst apart buiten zou moeten.
Ik zie trouwens wel 1 voordeel aan het 's nachts buiten moeten; ze slapen overdag, dus kunnen ze lekker pitten in de stal, en 's nachts grazen op de weide :)? Maar waarschijnlijk tipt dat niet aan jouw lijstje met negatieve punten, haha :P
succes met de regelingen !

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:06

Of X nou wel of niet meebetaald de manege heeft een regel over hengsten en daar zal ze zicht toch aan moeten houden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:09

Ja dag.. Dat zou ik dus echt niet pikken! Als het helemaal eerlijk moet dan kun je een week op-week af regeling treffen. Dus de even weken jullie paarden overdag op stal en de oneven weken haar hengst overdag op stal. Maar eigenlijk vind ik ook dat niet redelijk omdat zij de regeling heeft verbroken en dus het laatste woord heeft. Ik zou namelijk echt niet mijn paard de hele dag op stal willen hebben, nooit niet..

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:10

's-Nachts buiten nu we weer de winter ingaan tuurlijk :(

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 10:06

Foulplay_ schreef:
Ik snap niet dat de eigenaar van de manege er zich niet mee moeit, want het zijn toch de regels van zijn manege die ze overtreedt? Ik ken de hengst niet, maar heb wel al enkele verhalen gehoord waardoor ik helemaal snap waarom te hengst apart buiten zou moeten.
Ik zie trouwens wel 1 voordeel aan het 's nachts buiten moeten; ze slapen overdag, dus kunnen ze lekker pitten in de stal, en 's nachts grazen op de weide :)? Maar waarschijnlijk tipt dat niet aan jouw lijstje met negatieve punten, haha :P
succes met de regelingen !

Het gaat hier over een drukke manege, paarden vinden echt geen rust op stal, daarom dat ze net overdag buiten moeten, kunnen ze rustig op de weide en kunnen ze 's avonds lekker rustig slapen in stal. Mijn paard heeft die rust gewoon nodig.

Nogmaals, aangezien persoon X betaald voor de weide (en niemand anders op de manege dat doet), mag zij natuurlijk wel kiezen welk paard er op haar weide komt, de weide behoort eigenlijk niet meer tot de manege. Dus mag haar hengst wel buiten, dus de eigenaar van de manege heeft daar geen invloed meer op. Maar ik bedoelde maar, ze mag al zoveel meer met haar hengst, dus waarom is ze dan niet gewoon tevreden dat haar hengst 's nachts buiten gaat.

Het wordt ook al kouder, mijn paard krijgt gewoon geen winterhaar, vorige winter ziek geweest van de koude, dus ik wil ze 's nachts gewoon op stal.

'S nachts staan alle paarden binnen, behalve onze 2 merrie's. Dus ideaal zou zijn als haar hengst 's nachts buiten kan. Maar dat wil ze niet, want wie weet wat gebeurt er 's nachts... Maar wat dan met mijn merrie :( ?

Praten met deze persoon X is echt een ramp.

Waarom ik mijn merrie ook niet bij een andere groep kan zetten, is omdat de weien meestal allemaal vol zijn, daarom dat we er ook één huurden zodat de paarden altijd buiten konden en ik kan binnenkort door werk pas 's avonds naar de manege en heb dus echt niet de tijd om haar 's morgens en 's avond buiten te zetten en binnen te halen.

Deze nacht heeft ze dus buiten geslapen, ik ben deze nacht opgestaan, verschrikkelijke regen, wind en onweer. Het is heel simpel, mijn paard gaat 's nachts NIET meer buiten, al gaat persoon X op haar hoofd staan. Ik kan haar voorlopig, deze 2 weken nog zelf gaan buiten zetten, maar dan moet er toch een andere regeling komen.

Ik ben al blij dat jullie toch ook allemaal vinden dat deze regeling redelijk belachelijk is...

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:47

Ik snap je frustratie, ik zou zelf ook zooo gefrustreerd zijn ! Volgens mij zou ik echt uitvliegen tegen deze persoon := , maarja dat brengt natuurlijk niets op..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:22

Ik vind het ook zeer onredelijk , als de afspraak was met de 3 merries samen , en verandert zij dat , en wil zo bovendien nog dat jullie je enorm aanpassen.

MAAR : als het echt zo is dat zij in principe die wei huurde , en jullie de mazzel hebben dat ze jullie een plekje onderverhuurt waardoor je van haar huurt in feite en niet van de manage-eigenaar , dan is het natuurlijk wel zo dat zij "de baas" is.

Het is dan vooral de vraag wie - wie het hardst nodig heeft. Heeft zij jullie inbreng in de huurkosten hard nodig ? Of het gezelschap van jullie paard ?
Of hebben jullie haar (wei) harder nodig dan zij jullie ?

Als zij de baas is dan kun je haar moeilijk dwingen om haar paard achter te stellen , enige dat je dan kunt doen is dreigen met het opzeggen van de huur als er geen betere regeling komt. Maar als haar dat weinig uitmaakt dan heb je dus helemaal geen wei meer....tenzij je het maar accepteert.

Je moet in zo'n situatie toch een beetje uitkijken of je wel terecht een "grote mond" op kunt gaan zetten , of dat dat je nog meer gaat kosten als je pech hebt ;)

Het klinkt sowieso niet alsof je je heel goed voelt bij het delen van de wei met die persoon , dus het zou lijkt me wel beter zijn als je iets duurzamers / beters gaat zoeken voor je paard en jezelf want nu ben je wel heel erg afhankelijk van een ander en dat is nooit handig :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 11:40

pmarena, waar lees jij dat wij onderhuren? Wij betalen allemaal evenveel, dus lijkt me dat we allemaal evenveel de baas zijn.
Zij heeft ons het hardst nodig, zij heeft het niet al te breed financieel. Mijn paard kan bij elk ander paard, dus gezelschap hebben we ook niet tekort. Maar op deze manier is het wel erg handig voor ons, paard (kon) kan elke dag van 's morgens tot 's avonds buiten omdat de weide altijd vrij is.
We zijn dus niet afhankelijk van haar, weet niet goed waar je dat gelezen hebt...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:53

kan de weide niet opgesplitst worden in 1/3 en 2/3? En dan eventueel een dubbele draad zodat de hengt niet kan neuzen met de merrie's?

dan kunnen zowel de merries als de hengst overdag naar buiten.

Ik vind het ook raar dat zij eenzijdig de boel zo om denkt te kunnen gooien zonder dat jullie het er mee eens zijn....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:49

Hoe ik die indruk heb gekregen :

Het klinkt alsof zij de hoofdhuurder van de wei is , niet alleen door haar houding maar ook door uitspraken zoals :

Citaat:
Nogmaals, aangezien persoon X betaald voor de weide (en niemand anders op de manege dat doet), mag zij natuurlijk wel kiezen welk paard er op haar weide komt

Je zegt dat zij betaald voor de weide (klinkt alsof jullie aan haar betalen , en zij aan de eigenaar , of dat zij eerst al alleen betaalde o.i.d. ) en je hebt het over HAAR weide , dus dat is wel suggestief taalgebruik , zegmaar :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:22

als jullie dus in die positie staan zou ik zeggen dat ze kan kiezen, of haar paard 's nachts buiten, of jullie zeggen de huur op.

Kijk maar hoe ze hier op reageert, het moet natuurlijk niet zo zijn dat zij in ene de dienst gaat uitmaken zonder enig overleg.

edit, ik heb het vermoeden dat ze dwars over jullie heenloopt, en jullie accepteren het ook nog. Wees zeer stellig en zeg net zo hard dat jullie paarden overdag buiten gaan en die van haar naar binnen, het allemaal wel leuk en aardig wat jullie doen, maar zo werkt het niet, brutale mensen hebben de halve wereld, en zij is in deze de brutaalste, dat zou ik niet accepteren.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 22:55

pmarena schreef:
Hoe ik die indruk heb gekregen :

Het klinkt alsof zij de hoofdhuurder van de wei is , niet alleen door haar houding maar ook door uitspraken zoals :

Citaat:
Nogmaals, aangezien persoon X betaald voor de weide (en niemand anders op de manege dat doet), mag zij natuurlijk wel kiezen welk paard er op haar weide komt

Je zegt dat zij betaald voor de weide (klinkt alsof jullie aan haar betalen , en zij aan de eigenaar , of dat zij eerst al alleen betaalde o.i.d. ) en je hebt het over HAAR weide , dus dat is wel suggestief taalgebruik , zegmaar :)

sorry voor het misverstand. Ik bedoelde alleen, zij is de enigste met een hengst en betaald voor een weide. Dus of er nu een hengst of een merrie komt daar heeft de manege eigenaar geen zaken meer mee. Maar het is niet zo dat zij baas is of hoofdhuurder van de weide.
HAAR weide is eerder sarcasme, want ze handelt wel alsof het allemaal van haar is.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 22:57

joyce B schreef:
kan de weide niet opgesplitst worden in 1/3 en 2/3? En dan eventueel een dubbele draad zodat de hengt niet kan neuzen met de merrie's?

dan kunnen zowel de merries als de hengst overdag naar buiten.

Ik vind het ook raar dat zij eenzijdig de boel zo om denkt te kunnen gooien zonder dat jullie het er mee eens zijn....

De weide is al opgesplitst, in 4 delen.
1 deel krijgt nu de kans om te groeien (gras), 1 deel is voor de hengst en de 2 voorste delen zijn voor de merries.

Ik had ook al gedacht aan een dubbele draad, maar een hengst blijft een hengst, ik wil niet het riscico lopen dat hij door de draad heen gaat en mijn merrie dekt.... dan zijn de problemen alleen maar groter.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 23:01

ingvdh schreef:
als jullie dus in die positie staan zou ik zeggen dat ze kan kiezen, of haar paard 's nachts buiten, of jullie zeggen de huur op.

Kijk maar hoe ze hier op reageert, het moet natuurlijk niet zo zijn dat zij in ene de dienst gaat uitmaken zonder enig overleg.

edit, ik heb het vermoeden dat ze dwars over jullie heenloopt, en jullie accepteren het ook nog. Wees zeer stellig en zeg net zo hard dat jullie paarden overdag buiten gaan en die van haar naar binnen, het allemaal wel leuk en aardig wat jullie doen, maar zo werkt het niet, brutale mensen hebben de halve wereld, en zij is in deze de brutaalste, dat zou ik niet accepteren.

Huur is betaald voor een jaar, dus om nu de huur op te zeggen heeft weinig nut, we zitten al bijna in december, dus financieel gaat het weinig uitmaken. Plus dat ook mijn paard dan niet elke dag meer buiten gaat kunnen.
Maar we gaan haar dit zeker wel voorleggen, dan moet ze volgend jaar maar alleen huren en dan zoeken wij wel een andere oplossing (ben er zeker van dat ze dit alleen helemaal niet aankan qua geld).

Ze denkt inderdaad dat ze dwars over ons heen kan lopen, maar ik heb haar daarstraks heel duidelijk gemaakt dat ik het absoluut niet grappig vond dat mijn merrie in de regen 's nachts op de weide hoefde. Haar reactie zal ik morgen neerpennen, want ik ben doodmoe en wil echt mijn bed in.
Maar de eigenares van 'mijn' paard betaald wel de huur en niet 'ik', dus de eigenares moet het gesprek voeren met persoon X, ik heb eigenlijk niet zoveel te zeggen. Maar paard komt niet buiten als ik het niet wil en ze staat dus ook gewoon lekker op stal deze nacht, gelukkig want wat een hondenweer is het. Ik kreeg daarnet een berichtje van de eigenares van Washaki, of ze mij morgen mocht bellen, dus ik hoop dat we morgen tot een overeenkomst kunnen komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 07:58

Okee , nou als het zo het geval is dan hebben jullie dus gelijke rechten , en bovendien heeft ze jullie nodig , dan sta je heel erg sterk en zou ik gewoon de normale logica aanhouden : ZIJ veroorzaakt het probleem dat de paarden niet meer samen op de wei kunnen , dan zal ZIJ dus zichzelf aan moeten passen.
Jullie hoeven er niet voor te boeten dat zij besluit om dingen te veranderen :)

Dat kan inhouden dat haar hengst 's nachts naar buiten gaat , of dat jullie in overleg toch nog een beetje wisselen als dat mogelijk is , maar zij mag zich best wel wat aardiger opstellen tegenover jullie !

Als jullie gewoon je poot stijf houden (zou ik echt doen , is ze gek geworden !!) en jullie merries overdag in de wei zetten , zou ze dan niet stijfkoppig haar hengst erbij gooien omdat ze niet wil buigen ? Of zou zij anders niet heel vroeg de hengst buiten gaan zetten , zodat jullie je merries er toch maar niet meer bij zetten ?

En is er geen mogelijkheid om de wei van haar "af te kopen" zodat je iemand anders kunt zoeken met een 3e merrie ?

Of is het wel weer okee als deze hengst weg is en er weer een merrie komt ? (blijft ze zo grappig trouwens , met die wisselende paarden elke keer....?)

Overigens is het wel lekker vroeg zeg om een 2-jarige al zadelmak te maken. En ik begrijp dat hij na een paar maanden weggaat (waar naartoe dan :? ) , er dan een merrie voor in de plaats komt , en dan een paar maanden later de hengst weer terugkomt (waar blijft die merrie dan :? ) , wat een gedoe joh !

Ik snap trouwens ook niet zo goed waarom de manege-eigenaar het tolereert , als hij als regel heeft dat er geen hengsten in de weides mogen , dan is hij nog steeds de baas over ZIJN verhuurde weilanden. Als het een opgefokte hormoonbom is die niet door de afrastering van de wei tegengehouden kan worden , dan is de manege-eigenaar toch wel aansprakelijk voor de gevolgen van het niet ingrijpen in een gevaarlijke situatie.....op ZIJN terrein.

Hij zal die regel niet voor niets hebben ingesteld :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:07

nou ik ou hier idd erg snel klaar mee zzijn ,zij veranderd de afspraken zonder overleg ,ze kan toch ook zelf wel bedenken dat een hengst met merries niet werkt? en die manege eigenaar hoort hier gewoon op de rem te trappen en even met deze dame om de tafel,zij verwacht dat er regels omwille van haar overtreden worden ? rare meid..
even goed brutaal terug doen en als laatste offensief haar met zijn 2 het laatste deeltje huur teruggeven ,kan ze daarvan elders een weitje zoeken :Y)