Buiten wel/geen peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijnx

Buiten wel/geen peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 11:47

Hoi!

Bij de mensen waar ik rij hebben de paarden buiten peesbeschermers om, en eentje zelfs springschoenen. De pony's staan zonder. Maar ik vroeg me af, wat vinden jullie daar nou van?

Ik zelf vind het een beetje onzin. Een paard hoort als ie op de wei staat gewoon lekker paard te zijn. Zonder peesbeschermers om zn benen.

groetjes!

blue_kim

Re: Buiten wel/geen peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:56

Die van mij staan ook gewoon zonder, maar die staan de gehele dag en momenteel ook 's nachts buiten, dus die doen niet zo gek
Maar kan me voorstellen als je dure (sport) paarden hebt, die niet zo vaak buitenkomen, dan e het voor de zekerheid wel om doet.
Die kunnen zulke rare sprongen maken dat ze zich zelf makkelijk kunnen verwonden.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 12:07

Ze komen nu wel 5 6 uur per dag buiten. Dus die zullen ook niet meer zo heel gek doen. Ben wel blij dat de mijne zonder staat :).

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:08

Die van mij staan ook gewoon zonder, alleen de eerste keer doe ik ze wel even bescherming omdat ze dan behoorlijk gek kunnen doen. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:11

ik vind het persoonlijk ook niet nodig om beenbescherming aan te doen op de weide...

Maar er zijn altijd uitzonderingen. bv sportpaarden die maar af en toe een uurtje buiten mogen, die zijn vaak zo uitgelaten dat ze zich niet meer bewust zijn van de omvang van hun lichaam.
of de uitzonderingen die zo soepel/slap zijn dat zichzelf constant aantikken en ijzers aftrappen...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:11

Maar dan nog staan ze dus 18 uur binnen.
Dan willen ze vaak toch wel ff de benen strekken en kunnen ze gek gaan doen.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:13

Geen peesbeschermers, ze staan 24/7 buiten, dus heel erg gek zullen ze wel niet gaan doen. Als je van die hele dure paarden hebt die maar een paar uurtjes per dag naar buiten kunnen kan ik me het wel enigszins voorstellen.

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:48

Ik vind het ook onzin, en het is ook niet goed voor de pezen. Zeker als het warm weer is (maar anders ook) loopt de temperatuur in de pezen op als het paard gaat rennen, en de bedoeling is dat de benen gekoeld worden door de wind die er langs strijkt. Dat maak je dus onmogelijk met peesbeschermers, en al helemaal met bandages. Erg veel paarden hebben peesproblemen, en dat schijnt toch vooral te komen door te hoge temperaturen in het been. Wij zijn nu ook zonder peesbeschermers gaan rijden.
In de Bit hebben hier een paar artikelen over gestaan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:21

Mijn paarden staan met peesbeschermers + springschoenen buiten. Staan 's morgens en s'middags 2 uurtjes op de wei.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 16:50

blue_kim schreef:
Maar dan nog staan ze dus 18 uur binnen.
Dan willen ze vaak toch wel ff de benen strekken en kunnen ze gek gaan doen.

dat valt best wel mee, 's ochtends worden ze allemaal bereden en gaan ze in de stapmolen en zijn ze zo de hele ochtend buiten :). Maarja de eigenaaresse moet het zelf weten. Ben blij dat boy 's ochtends al lekker de paddock in gaat. Dan het land op en 's avonds bereden. Dus hij staat niet zo vaak hele dagen op stal. De grote paarden staan jammer genoeg langer binnen =(

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:19

Vind ik ook nogal onzin. Lijkt me niet echt fijn voor je paard. Maar ik snap dat als je een duur sportpaard hebt die even een uurtje buiten gaat dat je ze omdoet (al weet ik niet of ik het zelf wel zou doen).

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:23

Ik heb bij mijn paard altijd springschoenen om. Hij heeft nogal eens een ijzer er onder uit en daarbij ook nog eens gevoelige voeten. Peesbeschermers daarin tegen niet, dit word veel te warm zeker met warm weer en dat is niet goed voor de pezen/ banden

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:24

Ik heb bij mijn ene paardje springschoenen om als hij bijvoorbeeld wegens slecht weer een dag binnen heeft moeten blijven, dan kan hij de dag daarna aardig gek doen op de wei en dan trapt hij zijn ijzers onder zijn hoeven vandaan.
Normaal gesproken heeft hij niks om

RosaGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:50

Die van mij staat ook nooit met peesbeschermers of springschoenen in de wei. Ik vind dat een paard gewoon lekker paard moet kunnen zijn in de wei. Ook al heeft die van mij wel een eczeemdeken om, maar dat is omdat die anders nooit de wei in zou kunnen. Maar springschoenen of peesbeschermers: no way!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:55

Ik vind het ook onzin,
Okee de eerste keer als ze weer de wei opgaan dan kunnen ze raar doen :j

En een paard dat vaak ijzers eraf trapt met spingschoenen snap ik ook :j

Ltjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:00

In het begin had mijn paard wel springschoenen om in de wei..
maar toen was die nog druk aan het rennen en springen,
nu staat die eigenlijk altijd rustig te grazen,
dus heeft hij ze niet meer om.. En het gaat nu ook prima zonder ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:07

Misschien is een betje uitleg hier en daar op zijn plaats.

(in mijn geval)
Spring schoenen aan omdat ze anders met haar achterbenen haar ijzers er af trapt.
Na lang proberen en zelfs ander beslag was dit nog de enigste oplossing.

Eigenlijk moet ze ook peesjes om, ze tikt zichzelf aan op een schieffel aan de binnenkant van het pijpbeen.
Die schieffel blijkt na onderzoek en scan wel eng dicht bij de pees te zitten ( bijna, of net er tegen aan).
Maar vanwege oude peesblessure ben ik weer bang dat de pezen te warm worden met beschermers om.

zo zijn er vele verschillende redenen om paarden in te pakken ;)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:10

Mijn paard heeft wel springschoenen om, omdat hij anders z'n ijzers eraf trapt. Maar geen peeskappen, want als het niet nodig is doe ik het liever niet. IVM het warm worden van de pezen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:25

Kan het me idd voorstellen bij paarden die door de wei stuiteren als ze lekker buiten de box mogen.
Duur of goedkope paarden of pony's, het is voor allemaal vervelend als ze een blessure oplopen dus doe ze dan of allemaal met, of allemaal zonder peesjes.

Hier ook geen bescherming in de wei, ze staat ook 24/7 buiten dus echt gek doet ze amper.
Plus als ze te lang met die dingen staat wordt het ook erg warm daar binnen, is behoorlijk slecht voor de pezen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:28

Ach als je er 1 hebt die als je hem de wei in zet helemaal uit zijn dak gaat, zich aantikt en ijzers eronder uit werkt..
Is er wat voor te zeggen..

Mijn volkje woont gewoon 24/7 buiten, zonder.
Echter dan wel weer met vliegenmasker (niet vandaag, stromt!) en vliegen dek..

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:33

mijn paard krijgt alleen springschoentjes om de eerste dagen dat ze haar ijzers om heeft. ijzers gaan er s'winters af,
in het voorjaar als ze er weer om gaan, moet ze er altijd een beetje aan wennen, ze tikken dan veel tegen elkaar aan. ben bang dat ze zich bezeert of de ijzers eraf werkt, en ze heeft zoon hekel aan de hs.
na een paar dagen is dit over.

verder staat ze altijd buiten het hele jaar door 24-7
ze maakt wel gekke sprongen enzo, maar nooit te gek.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:41

Idd, eigenlijk vind ik het ook onzin. Maarja de keus van de eigenaaresse. Maar er is er maar 1tje die altijd gek doet buiten. En de andere 2 rennen zowat niet. En die pony's? Tja die rennen wel en waarom ze daarbij geen peesbeschermers omdoet zou ik niet weten.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:50

ik vind het onzin, maar tsja iedereen moet het zelf weten.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:44

buiten op het strand zonder dit omdat het met het zand en water erg gaat schuren.

maar springschoenen is beetje overdreven hoor.
in het bos kun je best peesbeschermers omdoen maar vind het nooit echt nodig.

paard loopt in de wei en in het wild ook zonder

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:46

Springschoenen kunnen zinvol zijn (aftrappen ijzer bijv.), maar als je paard veel buiten staat, kan het nog veel meer ellende veroorzaken. Peesbeschermers vind ik uberhaupt de meest onzinnige dingen die ooit bedacht zijn. Een peesblessure ontstaat door overbelasting of overrekking, niet door een paard dat zich vangt (er zal vast 1 uitzondering zijn). De pees die meestal beschadigd is, is de tussenpees. Die kunnen ze nooit van buitenaf blesseren. Omdat het onderbeen slecht doorbloed is, heeft het de koeling van de lucht nodig. Dat belemmer je door die peesbeschermer, die vervolgens warmte vasthoudt. Wat mij betreft beschermt het niet, maar veroorzaakt het problemen. Hier gaan de paarden zo 'naakt' mogelijk de wei in (ohz trouwens ook), maar wat mij betreft is de keuze aan elke eigenaar zelf.