simpele buitenbak aanleggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margje

simpele buitenbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 14:02

Ik weet het, er zijn al heel veel topics over het aanleggen van een bak, maar (uiteraard :D) is het steeds net een andere situatie dan bij ons en blijf ik nog met wat vragen zitten. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen met het aanleggen van een simpele (lees:goedkope) buitenbak. Over het aanleggen van de perfecte buitenbak is genoeg te vinden, maar perfect hoeft voor mij niet.

Even de situatie in het kort: ik heb sinds dit voorjaar mijn pony's aan huis staan. Ik heb ruim een hectare weiland, op kleigrond (ik mis het Brabantse zand ;( ). Tot nu toe hebben we geen bak aangelegd, vooral omdat we dat in de toekomst ergens anders willen doen. Die grond hebben we echter nog niet en dat zou wel allemaal nog wel eens langer kunnen gaan duren, ik denk dat we zo een jaar of twee verder zijn voor het echt zo ver is. In de afgelopen maanden heb ik in de wei gereden en dat ging met het mooie weer prima. Nu wordt het echter natter en de klei is dan echt spekglad. Ik vind het niet zo'n ramp om af en toe door de plassen te rijden, maar hier kun je gewoon niet op rijden als de grond maar een beetje nat is. Niet handig dus, bovendien wordt het steeds vroeger donker en omdat ik meestal alleen 's avonds kan rijden is dat ook niet handig. Ik zit er nu dus serieus over te denken om toch een bak aan te leggen, maar dan wel simpel. Ik rijd hooguit 3 a 4 keer in de week en als ik bij vorst of heel slecht weer eens een paar dagen niet kan rijden is dat geen ramp. Ik hoef dus echt geen all weather bodem, wil gewoon graag dat ik ook in natte periodes toch zo nu en dan kan rijden en dat ik ook in het donker kan rijden.

Ik ben benieuwd wie dit ook zo heeft gedaan en wat de handigste manier is om het aan te pakken? Dit wil ik sowieso de loonwerker eens vragen, maar er zijn vast bokkers met goede tips.
- moet de klei laag helemaal afgegraven worden of kan dat ook (deels) blijven liggen? Is drainage in het laatste geval onmisbaar?
- wat voor zand is het meest geschikt? Je ziet zo vaak bakken die veel te zwaar zijn... Ik wil wel gewoon zand, geen tapijtsnippers o.i.d.
- hoe kom je er achter of je een vergunning nodig hebt? Navragen bij de gemeente is een optie, maar dan maak je wel slapende honden wakker...
- heeft iemand ervaring met verlichting aan 1 kant, langs de lange zijde?
- en de doorslaggevende vraag: wat kost het? Ik snap dat dat heel verschillend is, maar zou heel graag een indicatie krijgen zodat ik een idee heb of ik nog wat van mijn zuurverdiende spaarcentjes over houd. Het gaat me dan vooral om de bodem, als afrastering ga ik denk ik gewoon voor palen met lint, dat hebben we zelfs nog liggen.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:06

je hebt alleen vergunning nodig voor echte bak. Dat is met schuine bak rand. Wij hebben gewoon een stuk wei afgezet met hek wat gewoon recht staat. En met drainage en dan zand erover heen. Vergunning is dan niet nodig geloof ik!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:10

Wij hebben bij ons de bodem om laten draaien door een loonwerker, heeft zo'n 800 euro gekost voor een bak van 20 bij 40m. Een succes is het echter niet, omdat er bij ons heel veel leem in de bodem zit en dit echt heel glad wordt als het nat wordt.
Dus wellicht is het handig er eerst achter te komen of er zand in de bodem ligt en hoe diep.

Chaos

Over de bak zelf kan ik je niet zoveel vertellen, behalve dat goedkoop zand vaak erg zwaar wordt en met regen niet zo fijn meer te rijden. 2 lampen heb je toch wel nodig, ik heb ze thuis bij A & C.

Lampen kun je ook zelf maken. Hoe precies weet ik niet, dat heeft mijn vader gedaan. Maar wij hebben gewoon 1 lange ijzeren paal, een half doorgesneden jerrycan oid, en daar de lamp onder geplaatst. Kei-goedkoop!! ;) En wij hebben het al sowieso 6 jaar staan.

_Maart_

Mijn vader heeft zelf bij ons huis een bak aangelegd. Wij hebben een stuk bollengrond gekocht, dat dus zandgrond is.
Wij hebben gewoon het gras doodgespoten en gaan rijden en veel met de weidesleep eroverheen, nu 3 maanden later heb ik een lekker bakje, en wat heeft het gekost? Een hek neerzetten en het gras doodspuiten ;)
Mijn oom rijdt western en hij en ik zijn helemaal gek van het zand, lekker om te rijden.

Wij hebben geen vergunning aangevraagd voor de bak, wij hebben het gewoon geplaatst. Bij ons in Anna Paulowna mag je geen licht plaatsen boven 1.80 m, dus licht is er bij ons nog niet aangezien we aan de weg zitten....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:16

Zodra je verlichting plaatst heb je iig vergunning nodig, en sommige gemeentes doen ook moeilijk over een zandbak met lint. Als je niet wilt informeren bij de gemeente (wat de beste bron is, maar goed) ga dan eens bij andere mensen met een buitenbak langs. Die kunnen je bovendien vertellen wat ze op die grond gedaan hebben, en wat het gekost heeft.

Omspitten/afvoeren van de toplaag gaat je rond de 1000 euro kosten. Als je echt op klei zit gaat het je niet lukken een onderlaag van zand te vinden op een acceptabele diepte die je naar boven kunt spitten, dus moet je de bovenlaag afvoeren, en zand aanvoeren. Je hebt ongeveer 200 kuub zand nodig voor een laag van 25 cm (en dat is de minimum laagdikte, 40 cm is beter) en een 20x 40 bak. Kuubprijs begint bij 5 euro, dus dat is nog eens minimaal 1000 euro, en dan heb ik nog geen transportkosten gerekend, die zeker nog eens 500 euro zullen bedragen schat ik. Het scheelt dat je af- en aanvoer hebt, dat maakt het transport relatief goedkoper.

8nnemiek

Re: simpele buitenbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:30

Wij zitten hier op klei, en de eigenaren van de wei hebben gewoon een vrachtwagen zand laten komen (zand met schelpjes, dus ik denk zeezand??) en verspreid over de klei (waar toen ook nog gras op stond). (ik gok zo'n 10 cm zand) Dat ging twee jaar lang prima. Bak was na een flinke regenbui snel weer droog en je kon er lekker in rijden. Na die twee jaar begon de klei weer een beetje door te komen, en toen hebben ze een nieuwe laag zand er bovenop gestrooid. Dat ging ook weer een hele tijd goed, maar omdat er nu te weinig in wordt gereden begint er wat gras door te komen. De bak is wel nog steeds heel snel droog en niet te mul in de zomer.
Dus dat is wel een goedkope oplossing voor een aantal jaren :)

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 14:45

@8nnemiek: dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Ik denk wel dat jullie veel geluk hebben met de plek van de bak o.i.d., dit zou vast niemand adviseren. Maar als we twee jaar geholpen zijn ben ik inderdaad een heel eind verder.

Vanwege de klei is de oplossing van _maart_ geen optie: dan moeten we nog steeds schaatsen onderbinden! We willen sowieso binnenkort eens met de grondboor kijken of en waar er zand in de grond zit. Gaan jullie er nog iets aan doen dan? Wat betreft de verlichting: lampen heb ik wsch wel, het gaat me er ook niet om te besparen op de lampen. Ik wil ze alleen aan één zijde omdat ze dan langs de struiken/bomen opstaan en dus minder opvallen. Vind van die lantaarnpalen in de wei zo lelijk, zeker omdat het recht voor het keukenraam van mijn schoonouders is. Wel 2 of 3 lampen dus (is 2 genoeg?), maar langs dezelfde zijde.
@Ibbel: een bedrag van een paar duizend euro had ik ook wel op gerekend. Ik las net ergens van iemand die 9.000 euro kwijt was, voor wat ook als een eenvoudige oplossing klonk. Daar schrok ik wel van. Wel bedankt, als er nog meer mensen zijn met richtbedragen graag!
Vergunningen verschilt denk ik, en zo te lezen, gewoon per gemeente. Blijf het wel onzin vinden, wij hebben op een hectare 3 stukken als weiland afgezet, wie merkt er nou iets van als we een vierde stuk (met aan 1 kant dus bomen en aan een kant ons huis) afzetten en daar wat zand op gooien? Toch snap ik het wel, een bak in het open veld met grote lampen er omheen valt wel erg op. Dat zei ik net zelf al :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:47

Margje schreef:
- hoe kom je er achter of je een vergunning nodig hebt? Navragen bij de gemeente is een optie, maar dan maak je wel slapende honden wakker...

Even goed zoeken op de website van je gemeente en dan vind je het waarschijnlijk wel.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:52

Een vergunning is per gemeente verschillend dus check dat iig. Wij zitten gelukkig op zandbodem. Hebben woudzand erbij gestort en op zich is de bak goed alleen zomers wel eens te droog en te stuiverig.

Je kan ook mensen in delfde gemeente die een bak hebben vragen of zij een vergunning nodig hebben. Ik heb een paar jaar geleden de gemeente gebeld. Als je een vergunning nodig hebt komen ze toch wel langs als je illigaal bezig bent

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 15:09

Ik zal het eens navragen bij anderen! Ik vraag me trouwens af of ze langs zouden komen hoor, we hebben een agrarisch bedrijf dus het valt niet zo op als de loonwerker hier bezig is. Maar uiteraard zoek ik het een en ander wel even uit.
Na een uurtje googlen zie ik trouwens door de bomen de bak niet meer! De kosten voor laten afgraven en nieuw zand, al dan niet met drainage, variëren zo te lezen tussen de 400 en 15.000 euro. Ik lees zelfs van mensen die gewoon bovenop de kleigrond zand hebben gestort, juist een niet te dikke laag zodat het niet te zwaar wordt, een schotje er omheen en dat schijnt nog te werken ook. Klinkt goed natuurlijk, iemand hier ervaring mee? Het lastige met dat soort dingen is natuurlijk dat experts het wsch altijd af zouden raden, maar dat het in de praktijk wel goed kan werken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:18

ik vermoed, als je een hoog punt hebt in de weide, die wat schuin afloopt, en dar dan zand op stort, dat dat heel goed te rijden valt
wij hebben vorig jaar in de weie houtsnippers gestort, zonder drainage, en zelfs dat zou (op kleigrond ook) een goede piste gegeven hebben.
maar daar moet je wel ieder jaar nieuwe snippers op gooien, want dat wordt wel drassig (maar bij ons zitten er wel koeien op ook)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:42

altijd navraag doen bij de gemeente. doe je dit niet en zo het wel aanleggen dan kan je achteraf een hoop gezeur krijgen!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:09

Mijn stiefvader heeft vorige zomer ook een bak aangelegt zodat ik niet als het donker is over straat moet richting de bak van de pony club. Wij hebben 2 lantaarnpalen staan als verlichting. Het zand wat er in ligt is scheldezand. We hebben geen drainage en toch ligt de bak vrijwel altijd goed. Plassen zakken zo weg. In de zomer wil hij wel eens een beetje zwaar worden. Zetten we er even een paar van die gazonsproeiers in en dan ligt hij binnen een uurtje weer goed! Ik vind het echt ideaal.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 16:14

@duhelo: hebben jullie er dan alleen houtsnippers op gestort? En dus ook zonder afzetting er omheen? Lijkt me dat de houtsnippers dan het hele weiland door wandelen.
@tessa_brian: weet je op wat voor grond jullie zitten? Ook kleigrond, of gewoon zand?

Het lastige is eigenlijk gewoon dat je volgens mij pas weet hoe het bevalt als je je bak aan hebt laten leggen... Aan de ene kant wil ik geen drainage neerleggen als dat eigenlijk helemaal niet hoeft, maar je komt er pas achter of het moet als je het niet hebt gedaan. Volgen jullie me nog :D? We hebben gisteren wel even met de grondboor rondgewandeld en het lijkt erop dat er minder dan een halve meter onder de klei wel zand ligt. Dat is alvast wat, voor hetzelfde geld was het 3 meter geweest.

Als er verder nog mensen zijn die me een idee kunnen geven wat zij voor hun, vergelijkbare, buitenbak hebben betaald: graag! Mag uiteraard ook via pb. Ik ga wel prijsopgave(n) vragen, maar het is altijd fijn om een beetje een richtlijn te hebben. Nu kunnen ze me alles wijsmaken :).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:23

wij hebben houtsnippers gegooid op stukken waar de paarden tot hun knieen in de modder stonden (en vrolijk in rondbaggeren)
paarden hebben de hele winter op dat stuk gestaan, en op de houtsnippers was het perfect droog, en de rest van het weitje was spekglad.
ik heb het niet gebruikt als bak omdat het maar de helft was, en paard nog niet zadelmak is, ik kijk effe of ik een foto vind.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:44

8nnemiek schreef:
Wij zitten hier op klei, en de eigenaren van de wei hebben gewoon een vrachtwagen zand laten komen (zand met schelpjes, dus ik denk zeezand??) en verspreid over de klei (waar toen ook nog gras op stond). (ik gok zo'n 10 cm zand) Dat ging twee jaar lang prima. Bak was na een flinke regenbui snel weer droog en je kon er lekker in rijden. Na die twee jaar begon de klei weer een beetje door te komen, en toen hebben ze een nieuwe laag zand er bovenop gestrooid. Dat ging ook weer een hele tijd goed, maar omdat er nu te weinig in wordt gereden begint er wat gras door te komen. De bak is wel nog steeds heel snel droog en niet te mul in de zomer.
Dus dat is wel een goedkope oplossing voor een aantal jaren :)

Troostje dit hebben wij ook gedaan en het is een goede oplossing hoor ;)
Wel voor tijdelijk. Bij ons storte ze er minder zand op en dat is nu weer weg gelopen in 1,5 jaar tijd.
Dus ook ik ben aan het zoeken voor wat anders.
Wij hebben drainage onder onze kleigrond liggen maar dat maakt echt geen moer uit volgens mij..
het water blijft gewoon op de klei liggen en zakt niet naar beneden.

Ook wij hebben zand op ong half meter liggen maar we hebben ons laten vertellen dat omdraaien alsnog geen zin heeft.
Of je moet het zo diep uit graven maar dan konden we er beter nieuw zand in gooien.
Waarschijnlijk is een verhoogde bak met slootjes erlangs de beste oplossing.
Wij hebben langs 1 langezijde een slootje liggen van 30 cm breed en denk ik 40 diep.
De hoefslag daar blijf al aanzienlijk droger dan aan de andere kant. Ik wil binnenkort meerdere slootjes gaan graven om te kijken of we het een beetje droog en rijbaar houden.
In het midden gaat het goed maar daar ligt nog steeds het zand wat er eerder op gestort is.
Zal eens kijken voor een foto van onze bak

edit:
Dit is onze bak. Zoals je ziet hebben wij het afgezet met paaltjes en schriklint.
Bij ons hoef je geen vergunning te hebben zolang het geen permanent afgezet gebied is en aangezien we het lint zo kunnen verwijderen is het niet permanent omheint omdat er dan doorgangen ontstaan tussen de paaltjes.
Verlichting weet ik niet, dat willen wij dit jaar ook gaan proberen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 24-08-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:49

Wij hebben alleen de lampen aan de lange zijde van de bak. Dit zijn wel hele fijne lampen ze verlichten de hele bak goed en daarbuiten eigenlijk bijna niet.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:21

Margje schreef:
@tessa_brian: weet je op wat voor grond jullie zitten? Ook kleigrond, of gewoon zand?

wij zitten niet op kleigrond, gewoon zand.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:14

ja hoor het is weer zo ver. Wij kunnen nu al niet meer rijden.
Er is zoveel regen gevallen dat ik echt tot mijn enkels wegzak en vast zit.
Ook is het gewoon weer onwijs glad.
Zit er over te denken om er een soort zeil overheen te spannen zodat het water op het zeil ligt en niet in de bak.
maar dat is weer zo'n gedoe met eraf en erop doen....

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:30

_Jessie schreef:
ja hoor het is weer zo ver. Wij kunnen nu al niet meer rijden.

Nou ja, nu al niet meer... Ik denk dat je een erg goede bak moet hebben wil hij gisteren droog gebleven zijn, aangezien ongeveer heel Nederland onder water staat! Zelfs op de weg krijg je natte voeten, dan zeker in de bak lijkt me. Gisteren was wel uitzonderlijk veel regen, overmacht houd je altijd. Maar wel vervelend. Eén troost: in de wei kan ik nu ook niet rijden ;).

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:33

nee in de wei ligt bij ons ook een zwembad.
Ik kan ook niet meer bij het achterste gedeelte van de wei komen omdat een slootje is overstroomt en die dus nu een meter breed over het weiland de volgende sloot in stroomt.
1 voordeel, mijn paard heeft water angst. Kan hij er mooi vanaf komen met die regen hahaha

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:56

Ts heb je al een idee wat je gaat doen?
Bij ons is het nog steeds drama.
Het is al een week droog hier maar de bak ik nog steeds niet te doen helaas

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 12:51

Hier is het ook nog natnatnat. Nou heeft het maandag ook nog zo'n beetje de hele dag geregend. Maar bij jullie is het ook nog geen week droog toch? Donderdag postte je nog dat je niet kon rijden en volgens mij is er daarna, in het weekend, juist nog veel meer regen gevallen in het westen, toch? Maar goed, dat even off topic. We willen van de week nog de loonwerker bellen om wat adviezen en een prijsindicatie te vragen en wat we gaan doen hangt daar dus vanaf. Ik verwacht de klei afgraven (ca. 40 cm) en daar zand op storten, maar dat weet ik niet zeker. Verder ben ik een beetje in de buurt aan het rond vragen wat anderen voor zand etc. hebben, maar nog geen concrete vorderingen dus. Het gaat ook wel om een flink bedrag, dat doe je niet even in een paar dagen.