Blijven staan of eigen stukje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 14:01

Mijn pony staat inprencipe op een top locatie!!

2 buitenbaken
1 binnenbak
1 stapmolen
weiland
afspuitplaats
renbaan
paddocks
stallen
Hit-actief
10 min, van de hei.
10 min rijen voor mij.
€250,-

Ik kan nu eventueel ook eigen wei kreigen met een zee container als stal of inloopstal.
Hier is het koste plaatje stuk minder (50 a 75 per pony/paard.)

Ik zit an nog steeds 10 min, van de hei
Het is iets veder rijden 15 a 20 minuten voor mij maar dit is geen probleem.
Helaas heb ik geen bak daar het weiland is wel groot genoeg om een stukje af te zetten als bak, dit vind de boer ook niet erg.
Pony heeft wel altijd ijzers om (ze hoeven slijten anders te erg rij namelijk veel over het harde) maar ook met kalkoen gaten, dus denk als ik de kalkoenen er in doe er ook dan gewoon gereden kan worden? veder ligt er op een stukje lopen ook wel een bak/manege maar hier zou ik dan wel even toesteming voor moeten vragen.

Ik heb alleen geen idee wat de koste van hooi en stro is en hoeveel ze gebruiken hiervan per maand.
Natuurlijk komt er dan een pony (waarschijnlijk shetlander - a=pony) bij.

Wat zouden jullie doen?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:16

gewoon doen wat het beste voelt voor jou , een maatje is het meest belangrijke , het paard ziet de luxe die de andere stal te bieden heeft niet.

J_H

Re: Blijven staan of eigen stukje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:33

Dat is voor een buitenstaander, vindt ik, lastig te beoordelen. Als je zegt ik rij veel op het harde, betekend dit dan dat je de binnen- en buitenbak niet / zelden gebruikt, dan zou ik voor een eigen wei kiezen. Maar in de winter is een bak natuurlijk wel weer fijn...ik zou eerst even nagaan wat het allemaal gaat kosten (stro / hooi) en of je een bak in de buurt kunt gebruiken. Verder moet je inderdaad zoals fuego3 al zegt, eigen gevoel achterna gaan. Succes

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 15:15

Bedankt voor jullie reactie :) ik ga de feiten even tegen over elkaar zetten en even kijken wat de koste nou zijn.

In de hit actief is bijna alles betegel daar loopt hij dus veel over het harde.
Ook ga ik als het weer het toelaat min. 2x per week naar buiten.

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:58

Ik zou vragen of je die bak zou kunnen gebruiken, en dan gewoon op dat weilandje gaan staan, je kunt eventueel ook nog iemand voor erbij zoeken (advertentie Marktplaats ofzo?).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:41

Kun je het financieel missen die 250 euro?
Heb jij het naar je zin op stal?
Heeft je pony het naar zijn zin?

Is je antwoord ja? Dan zou ik blijven staan waar je staat.

Een eigen weilandje voor jezelf lijkt heel leuk, maar met slecht weer en barre winters is het zo verschrikkelijk fijn wanneer er goede voorzieningen zijn, dan ik daar wel wat extra's voor over zou hebben. Ook moet je er een pony bijkopen, wat niet alleen voor extra kosten zorgt (samen voor de 2 zit je dan kaal al op zo'n 100 a 150 euro?) En dan moet je nog hooi en strooisel regelen/betalen, ook al snel zo'n 30 tot 60 euro in de maand buiten de zomermaanden om, maar ook extra risico's op dierenartskosten, en je hebt geen bak of paddock tot je beschikking dus bent heel erg afhankelijk van het weer en het daglicht. Ook niet leuk als je overdag niet kan komen en het 's avonds vroeg donker is, en de hoefsmid of dierenarts nodig hebt in weer of wind.

Ik heb de paarden aan huis met stal, bak, afspuitplaats, verlichting, paddock met inloopstal etc. en afgelopen winter had ik toch wel heel graag die nette stallen met binnenbak gehad hoor!!! Wij konden hier niets. Niet in de bak, maar langs de weg lukte ook niet echt omdat het vaak glad was en de bermen zo vol opgeschoven sneeuw lagen dat je niet uit kon wijken bij verkeer.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:26

Dank jullie voor de reacties.

@ Joyce het geld is niet zoon probleem, ik ben snel tevreden dus heb niet zoveel problemen op stal en of me pony het naar ze zin heeft weet ik niet maar het oogt wel zo!

Ik heb zelf hiervoor een hele tijd eigen weiland gehad met 4 (gered van de slacht) shetland pony's. en toch beviel me dit goed, ik had met hun alleen geen gezeur wat betrefd rijden enz.. aangezien hun pas 2 waren. En aangezien ik ook in de winter start twijfel ik toch om inderaad te blijven staan.

Ik kreeg het weilandje aangeboden en was wel is benieuwd wat me mede-bokkers zouen doen :P

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:37

Een eigen plek is mij wel veel waard. Zou mijn huidige plek echt niet snel opgeven.
Als je ergens anders in de bak kan rijden en verder genoeg voorzieningen hebt zou ik het doen. Je kan idd een pension klant erbij nemen om de kosten te drukken en ook het werk te verdelen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:44

Ik zou zelf niet zo snel verhuizen naar een land zonder bak/binnenbak. Maar ik wil dan ook echt het hele jaar zeker te weten dat ik kan trainen.

Bijv. in de winter,

Je zou dan al over de weg denk ik moeten om naar een bak te gaan om te kunnen trainen. Dat zou mij dan tegenhouden.

Als je het niet erg vind om soms niet te kunnen trainen dan zou ik zeggen als je een soortgenootje hebt of kunt vinden naar een eigen stukje gaan :)

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:45

Zamora schreef:
Een eigen plek is mij wel veel waard. Zou mijn huidige plek echt niet snel opgeven.
Als je ergens anders in de bak kan rijden en verder genoeg voorzieningen hebt zou ik het doen. Je kan idd een pension klant erbij nemen om de kosten te drukken en ook het werk te verdelen.

Je moet er wel goed rekening mee houden dat het wel heel leuk klinkt, zo'n eigen stekkie maar dat het ook super veel werk mee brengt. minimaal 3, liever 5 x per dag voeren, mest uit de wei halen ivm wormbesmetting, uitmesten, noem maar op. En waar ik heel veel waarde aan hecht is dat ik het erg pretig vind als er constante controle is. Mocht er iets gebeuren.,.. Houd er ook rekening mee dat het in de winter laat licht wordt en weer vroeg donker. Vaak heb sta je dus echt in het pikdonker als er geen lichtvoorziening is. En hoe is het met de watervoorziening? Is er daar stromend water? Zo niet dan mag je als ze op stal staan met emmers sjouwen.

Maar als jij de tijd en de dicipline kunt vinden om hier volledig voor te gaan moet je het doen.

Het ligt er trouwens ook een beetje aan wat voor paardje je heb en wat je ambities zijn. Wil je de sport in? Houd dan rekening met beperkt trainen en de bakhuurkosten die hier ook nog eens bij kunnen komen.

Ik heb anderhalf jaar een stal met 14 paarden in mijn eentje gedraait. Dat is dan wat groter en massaler, en we hadden dan wel een binnenbak maar uiteinderlijk heb ik mij teruggetrokken en ben ik op een andere stal vol pension gaan staan en me weer echt gaan concentreren op de sport. En ik vond het echt een verademing. Heb in die anderhalf jaar zoveel aan mijn kop gehad dat of het rijden er bij inschoot, of dat ik tijdens het rijden aan het bedenken was hoeveel stallen ik nog moest doen, welke paarden er nog naar buiten moesten of dat ik er hierna nog 8 moest rijden....
Laatst bijgewerkt door upperlady op 23-08-10 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:48

ik heb toen de keuze gemaakt voor het eigen stukje.
en ben sinds een paar dagen weer terug op mijn oude stal.

het leek mij helemaal geweldig,, geen gezeur lekker met je paar bezig.
maar in weze is het toch echt anders.
ik was altijd aan het klussen
water vullen land uitmesten
stroomdraad goed doen, etc etc.
ik kwam niet eens aan de verzorging van mn paarden toe aangezien ik daar na 2 uur beulen geen zin meer in had.

en zeker nu met een kindje op komst ben ik maar wat blij terug te zijn :j

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:55

Qua geld is het dus niet zo'n probleem maar hoe zit jij in je tijd?? Zo als hierboven al gezegd je krijgt veel meer eigen verantwoordelijkheid en klusjes die gedaan moeten worden die veel tijd in beslag nemen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:13

upperlady schreef:
Je moet er wel goed rekening mee houden dat het wel heel leuk klinkt, zo'n eigen stekkie maar dat het ook super veel werk mee brengt. minimaal 3, liever 5 x per dag voeren, mest uit de wei halen ivm wormbesmetting, uitmesten, noem maar op. En waar ik heel veel waarde aan hecht is dat ik het erg pretig vind als er constante controle is. Mocht er iets gebeuren.,.. Houd er ook rekening mee dat het in de winter laat licht wordt en weer vroeg donker. Vaak heb sta je dus echt in het pikdonker als er geen lichtvoorziening is. En hoe is het met de watervoorziening? Is er daar stromend water? Zo niet dan mag je als ze op stal staan met emmers sjouwen.

Ik zei ook als er voor die gene verder genoeg voorzieningen zijn. Los van het onderhoud van de wei is de verzorging voor 2 paarden op de wei is echt niet meer dan als die op stal staat. Je haalt alleen de drollen weg en als je een stal uitmest haal je over het algemeen meer eruit.
Bij mij mesten 2 paarden ongeveer 1 kruiwagen per dag. Als je iets kan maken waar je veel hooi in kan doen dan hoef je echt niet 3-5 keer per dag te voeren. Dat is misschien met sportpaarden die op stal staan maar die van mij staan dag en nacht op het gras(kan ook niet voor elk paard dat weet ik) en daarnaast krijgen ze hooi.

's Winters is de verzorging wel wat zwaarder ja en soms zou ik dan ook wel weer graag op een pensionstal willen staan :')

Wat betreft controle idd dat is een goede, is die er?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 08:24

Ik heb besloten te blijven staan, het is een weiland erg afgelegen waar miss per dag 1 a 2 mensen langs komen.
Dit vind ik toch erg weinig. Ook is hier geen licht voorziening.

Ik blijf nu lekker staan waar ik sta en hou ondertussen een ander weitje in de gaten.

Die man vraagt nu 400 euro voor 1 hec. als hij zakt ga ik er nog wel is over na denken.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:06

Ik denk dat het een verstandige beslissing is. Veel succes nog in je verdere loopbaan met je paardje

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:08

Heel erg bedankt :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:11

@Jespri is wel eng dat het weitje zo afgelegen ligt , als ze ooit uit het land geplukt worden , zal niemand het ws zien. brrr

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:15

Dat waarschijnlijk wel het is een doodlopende straat en als je de straat in rijd kom je eerst wat boederijtjes en sta caravans tegen ;)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:18

Jespri schreef:
Dat waarschijnlijk wel het is een doodlopende straat en als je de straat in rijd kom je eerst wat boederijtjes en sta caravans tegen ;)

kijk dat is wel fijn , dat ze iig het risico lopen dat ze alsnog gezien worden bij eventuele diefstal , of bij het uitbreken van de paarden bij bijzonderheden of zo ,

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:20

Dat idd maar echt controle bij de paarden in de wei is er niet helaas. Het andere landje wat ik in de gaten hou zit wel licht bij en is overdag altijd meerdere mensen aanwezig.

Helaas is die prijs voor mij nu nog te duur.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:20

afgelegen liggen zou ik niet als een probleem zien

wel dat je geen licht hebt, geen voorzieningen
ik heb ook een eigen weiland, maar het is veel, heel veel werk
je bent vaker meer met onderhoud/voer halen/voeren. wei schoonhouden/ mest wegbrengen bezig dan met de paarden zelf

als je het geld kan missen zou ik ook blijven staan waar je staat

henk_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:24

Lynn_Nikita schreef:
afgelegen liggen zou ik niet als een probleem zien

wel dat je geen licht hebt, geen voorzieningen
ik heb ook een eigen weiland, maar het is veel, heel veel werk
je bent vaker meer met onderhoud/voer halen/voeren. wei schoonhouden/ mest wegbrengen bezig dan met de paarden zelf

als je het geld kan missen zou ik ook blijven staan waar je staat

Ik neem aan dat die prijs per jaar is. anders heb ik ook nog wel een stukkie voor minder

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:25

Vergeet niet dat ik op een locatie zit waar grond erg duur is.

400 is echt p.m voor 1 hec.

henk_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:27

Zo , dan zou ik ook gewoon blijven waar ik was.
wil die man snel rijk worden ofzo, tjonge wat duur

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:27

400 per jaar is echt spotgoedkoop henk, dat betaal ik hier nog niet eens

ik lees net dat het echt per maand is
zonder voer? en mest ophalen en onderhoud, wie doet dat?
en heb je dan stallen, zo ja hoeveel??