haflinger 7x24 uur in wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

procedo

haflinger 7x24 uur in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:30

Mijn nieuwe haffie gaat 7x24 uur buiten staan in een weide van ongeveer 2000m2.
Hoe weet ik of en wanneer ik moet bijvoeren, danwel de weide moet verkleinen om te vorkomen datze teveel eet?

Tigra_

Re: haflinger 7x24 uur in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:48

Is dit ook voor de wintermaanden?
Waarschijnlijk zul je het hele jaar door moeten voeren 2000m2 is niet veel en denk dat je in de zomer al te kort gaat komen. De weide verkleinen lijkt me niet echt nodig het is al niet zo groot.
Gewoon onbeperkt hooi bijgeven en kunnen ze eten naar behoefte.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:50

Je kan m misschien wel in 2en splitsen, zodat ze bijvoorbeeld eerst even op het ene deel staat, en als dat wat kaler wordt haar op het andere deel zetten. Zodat het nog een béétje kan groeien tussendoor :P

En inderdaad, genoeg hooi of kuil bijvoeren! :)

Qua biks e.d. ligt ook helemaal aan wat je met haar gaat doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 06:27

Hoe ga je dat in de winter doen? Grote kans dat ze het al snel kapot loopt. Ik zou het dus ook in 2e splitsen en een deel opofferen voor de winter (mocht je dus geen paddock hebben). Dan heb je in de lente een stuk wei dat goed is en dan kan het kapotgelopen stuk bijkomen.

Ik voer het hele jaar bij, maar die van mij mogen nauwelijks gras. Verder goed naar je pony kijken. Valt ze af of wordt ze te dik? Dan zit er dus iets niet goed met je voerbeleid waarschijnlijk (medische oorzaken daargelaten).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:55

Je zou een 'track' kunnen maken rondom de wei (een pad van ongeveer vier meter breed zodat ze helemaal rond kunnen lopen) waar ze 's winters opkunnen. Dan heeft ze in ieder geval genoeg bewegingsruimte. Je zou bijvoorbeeld in iedere hoek een hooinet kunnen hangen. Zomers kun je dan gras bijgeven door middel van strookbegrazing. Google even op 'paddock paradise'.

Haffie's worden snel te dik 24/7 op gras, en dan liggen allerlei gevaren zoals hoefbevangenheid op de loer, vandaar dat ik denk dat bovenstaande de beste oplossing is voor jou.

Zorg je wel voor een vriendje of vriendinnetje voor haar? Een paard hoort niet alleen!!!!!!

signum86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:11

als je haar in de winter ook op die 2000 meter zet heb je de zomer bijna gegarandeerd geen gras op je wei.
ze loopt dan alles helemaal kapot.
2000 meter is inderdaad niet genoeg voor een haffie, hier staat ze een week of 4 op hooguit en dan moet je gaan bijvoeren ben ik bang. ze zorgen nogal goed voor zichzelf haha

signum86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:12

kun je geen weilandje in de buurt krijgen bij andere paarden met inloopstalletje voor de winter, op een paddock ofzo.
als je zelf hooi en brok koopt zal de stalprijs ook wel meevalllen.

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:06

2000m2 is zeker niet erg veel,dus je zal vrijwel zeker het hele jaar door hooi bij moeten voeren. Paddock paradise is is leuk, maar lijkt me niet handig als je maar zo'n kleine stuk hebt. Ik zou wel proberen te zorgen dat je haf een inloopstalletje en een paddock heeft voor de winter, zodat de wei die je hebt niet helemaal stuk gelopen wordt.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:15

Mijn Hafjes hebben ook niet zo'n grote wei, staan in de zomer 24/7 buiten en in de winter 12/7 ongeveer.

Mijn ervaring is dat het weiland best wel snel opknapt in het voorjaar, dan is het best wel kapot gelopen in de winter en dan staat er in het voorjaar toch wel snel weer gras, wij laten onze wei echter wel slepen en er gaat kunstmest op in het voorjaar.

Wat ik een voordeel vind aan een kleinere wei is dat ze niet te snel te veel gras eten en hoefbevangen worden, iets wat Haflingers toch wel wat sneller hebben. Met hooi kan ik goed sturen of ze niet te dun/dik worden.

Ik voer dus heel het jaar door hooi bij, en bix voor de nodige vitaminen want een klein weitje word wel snel een "paardenwei".

Ik heb overigens wel de mogelijkheid om ze met erg nat weer van de wei af te halen, mijn Hafs vinden het geen pretje om met hun voetjes 24/7 in de blub te staan.
Iets om in te schuilen tegen regen en felle zon vind ik wel een pre

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:42

Azar staat, net als hierboven, in de zomer 24/7 buiten en hij staat in de winter alleen in de nacht binnen.
In deze tijd voeren we hem niets bij, behalve af en toe een Pavo Summerfit blok als hij veel gedaan heeft of wanneer het gras kort is muslie.
Wel is het bij ons zo dat de paarden vaak van land wisselen, eerst op land A wat ze dan leeg kunnen grazen, dan groeit land B weer aan. Dan gaan ze naar land B etc..
Dit land is wel een stuk groter dan 2000m2 dus ik zou, wanneer je denkt dat het gras te weinig voed, hooi bijvoeren. Ik vind zelf die Pavo Summerfit blokken ook erg fijn, hiermee heb je weinig calorieeen en eiwitten maar wel evenveel voedingsstoffen en vitaminen als wanneer je krachtvoer voert!

Staat je paard alleen in dat land trouwens? Misschien is het dan wel verstandig om een maatje voor hem/haar te zoeken!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:23

Eten jullie hafjes zich dan niet onwijs veels te dik?? Die van mij worden echt tonnetje rond als ze telkens omgeweid worden. Wij laten die van ons het gras kaal eten, en daarna mag ze daar lekker op lopen en krijgt ze gewoon hooi. Want met omweiden word ze echt binnen een week weer tonnetje rond! En te dikke haflingers zijn er al wel genoeg hier in nederland!

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 16:40

dank voor alle reacties. zoveel mensen zoveel meningen. allen goed bedoeld maar soms niet uitvoerbaar. mijn haffie staat niet helemaal alleen. In de wei er naast heeft ze een vriendje. en iets verderop staan nog een groep paarden mar daar heft ze dan geen lichamelijk contact mee maar kan ze wel zien en horen.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:35

Wat is niet uitvoerbaar dan..? :)

nonatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:39

blijft ze alleen maar in de wei? dat moet ook niet tof zijn voor haar ;( wij voeren onze paarden 2keer per dag en geven ook 2keer hooi (in de zomer 1keer hooi)

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:47

Ik denk dat ze bedoelt de Paddock pardise niet uit voerbaar is.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:00

Nee oke maar dat legt ze niet bepaald uit :P Veel mensen hebben tips gegeven, maar ze vertelt er niet bij welke ideeën wel haalbaar zijn :)

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 07:05

ik zal mijn antwoord wat nuanceren. Ik heb 2000m2 weide. maar verder geen paddock dus tips om haar op een paddack te zetten gedeeltelijk kan ik dus niet uitvoeren. Eveneens heb ik geen stal , alleen een schuilstal. Voor nood heb ik wel wat verder gelegen bij de buren een stal die ik kan gebruiken, maar voor dagelijks gebruik niet handig. Opdelen in stukken is mogelijk maar dus niet telkens een stuk van 2000m2 want ik heb maar 2000m2 max. Mijn concusie is dat ik het stuk van 2000 moet gaan opdelen in wat kleinere stukken om in de winter en volgend jaar nog wat weide over te houden. Daarnaast zal ik dus al snel moeten gaan bijvoeren. Eventueel een deel opofferen en daar paddock van maken. Paddock paradise is mooi maar op 2000m2 is dat wel erg propperig.

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 07:18

nonatjeuh schreef:
blijft ze alleen maar in de wei? dat moet ook niet tof zijn voor haar ;( wij voeren onze paarden 2keer per dag en geven ook 2keer hooi (in de zomer 1keer hooi)

Wat bedoel je met je opmerking
nonatjeuh schreef:
blijft ze alleen maar in de wei? dat moet ook niet tof zijn voor haar
?
Ik zoek juist tips om het haar zo goed mogelijk te maken binnen de beperkingen die ik heb. Mij lijkt het voor het paard beter om dag en nacht buiten te staan, (met schuil gelegenheid/loopstal) dan 's avonds op een stal met beperkte bewegingsvrijheid.
Maar natuurlijk wel met de juiste voeding en ondergrond.
Ik ben al 6 jaar met paarden bezig , maar heb nu pas mijn eigen paard bij huis. Ben dus in een leer process en alle tips zijn welkom maar helaas niet allemaal mogelijk in mijn situatie. (of financieel haalbaar op korte termijn)

nonatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:15

procedo schreef:
nonatjeuh schreef:

Wat bedoel je met je opmerking
nonatjeuh schreef:
blijft ze alleen maar in de wei? dat moet ook niet tof zijn voor haar
?
Ik zoek juist tips om het haar zo goed mogelijk te maken binnen de beperkingen die ik heb. Mij lijkt het voor het paard beter om dag en nacht buiten te staan, (met schuil gelegenheid/loopstal) dan 's avonds op een stal met beperkte bewegingsvrijheid.
Maar natuurlijk wel met de juiste voeding en ondergrond.
Ik ben al 6 jaar met paarden bezig , maar heb nu pas mijn eigen paard bij huis. Ben dus in een leer process en alle tips zijn welkom maar helaas niet allemaal mogelijk in mijn situatie. (of financieel haalbaar op korte termijn)

ik bedl of je er ook op rijd wrs wel
je kan er een speelbal hangen dat vinden mijn mini's wel tof :)

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 10:23

ze wordt dagelijks bereden in een bak een die ik een kleinstukje verderop huur. Soms ook samen met een van de paarden uit de weides nabij

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:16

procedo schreef:
ze wordt dagelijks bereden in een bak een die ik een kleinstukje verderop huur. Soms ook samen met een van de paarden uit de weides nabij

's Winters én zomers? Iedere dag rijden!? Mijn paard en pony's staan op een landje van 3000m2 en die is goed kort in de zomer hoor! In de winter staan ze in een paddock van 08.00u tot ongeveer 17.00u. Verder binnen in de stal. Mijn shets rijden 3 tot 4x per week, mijn fries 4 tot 5x... Ze hebben overdag onbeperkt hooi. Zeker op het land!!

Ik vind het overigens niet echt een strak plan om je paard alleen te houden. Hoeveel contact ze ook met de 'buurtpaarden' heeft... Het blijven kuddedieren.

Heb je er ook al over nagedacht of het land niet te nat (gaat) wordt(/worden) als het 's winters slecht weer is? Kan je paard dan op een droog stuk staan? Zand of stenen ondergrond zodat ze geen last krijgt van mok/rotstraal/noem het maar op? Misschien een stukje dat je af kan zetten als het land écht niet meer kan?

Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:21

procedo schreef:
In de wei er naast heeft ze een vriendje.

Kun je niet een dealtje maken, beide paarden bij elkaar voegen en zo ook de weides?
Een paard alleen is echt heel triest, ze hebben soortgenootjes nodig voor interaktie en wederzijdse verzorging en bescherming.

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 15:51

Bij de schuilstal wil ik iets van rubber matten gaan neerleggen. En zoals aangegeven kan ze bij nood ook nog wel in een stal een eind verderop maar dat practisch niet erg handig, ( maar in geval van noor gaat dieren welzijn natuurlijk voor)
De paarden uit de andere weide samenvoegen is een mogelijkheid waar we aan gedacht hebben , maar de eigenaar van de andere paarden neemt het niet zo nauw met ontmesten van het land, voert niets bij al is het land erg kaal en de paarden staan achter één draadje met flut palen waarvan ik denk dat mijn haffie in een paniek situatie zo door heen loopt. Kortom, lastig dus. Ze kunnen nu wel (over het het hek) bij elkaar komen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:53

Daar gaat de discussie weer over het al dan niet alleen houden van paarden. Ik vind een maatje in de wei naast haar al heel behoorlijk.
Mijn merrie heeft ook meer dan een jaar (heel erg zielig hoor) alleen gestaan, met alleen de pony'tjes van de buren als gezelschap. In mei heeft ze haar veulen gekregen en nu staan ze dus met twee. Ik heb er lang over gedacht om er een pony'tje bij te zetten, maar mijn weide is zoals de TS maar klein, ik denk 25a, en dan is het gras nog sneller op en moet ik nog meer hooi gaan bijhalen etc.

En wat is er mis met dagelijks rijden? Als je niet elke dag zwaar doortraint, is daar volgens mij niets mis mee.

Procedo: ik heb mijn weide zo ingedeeld: aan de stallen heb ik een stuk afgezet van ongeveer 7 op 10 meter wat dus zomer en winter als paddock fungeert. De weide is opgedeeld in drie delen. Eén deel ligt nu "op rust" want is bemest een aantal weken terug. Mijn Haflinger gaat elke dag een paar uur op de wei, nooit te lang want dat is 1) niet goed voor haar, omdat ze zich erg snel vol eet en 2) niet goed voor mijn weide, want ik heb toch graag de mogelijkheid om ze het hele jaar door ten minste een uurtje of twee op de wei te laten.
In het voorjaar echter bemesten we de volledige wei en dan kunnen ze er een aantal weken niet op, dan staan ze alleen op de paddock.
Laat je niet te veel doen door sommige reacties hier, mijns inziens is de manier waarop ik het nu doe nog altijd veel beter dan het paard op pensionstal te zetten waar ze 24/7 in de stal zijn, amper een weide van dichtbij zien en enkel en alleen uit de stal komen om gereden te worden. Daar hebben ze dan misschien wél contact met andere paarden, maar ik vind de kans om 24/7 te kunnen bewegen net iets belangrijker.

Ohja, dealtje maken met de eigenaar van het paard in de wei naast die van jou, zou ik toch eens goed over nadenken. Je moet het dan wel eens zijn over het weidebeleid! Zou hier met onze buren ook wel gaan, alleen ben ik net iets meer pietje precies en wil ik de wei zo goed als mogelijk vrij van mest. Dat is bij de buurman niet het geval, die laat zijn beesten maar op de wei lopen en haalt eens in de zoveel maanden de mest eruit, en dat wil ik dus niet.
Laatst bijgewerkt door tess_84 op 25-08-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:05

Ik zou idd ook een stukje afsluiten en dan afwisselen, zodat er genoeg wei blijf staan.

Maar als je echt precies goed wilt weten wat goed is voor je paard que kracht- en ruwvoer zou ik het aan je dierenarts vragen of iemand die er heel veel verstand van heeft.

Mijn lease-hafje staat 's zomers ook gewoon 24/7 buiten. In de winter staat hij 's nachts binnen en bij slecht weer ook.

Succes ermee!