Smid en tandarts wordt verzorgd door stal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Smid en tandarts wordt verzorgd door stal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:19

Hoi!

Naar aanleiding van een ander topic vraag ik me af hoe mensen hier tegenover staan.
Al een aantal keren heb ik via marktplaats bijvoorbeeld stallen gezocht en daar wordt dan vermeld dat zij voor de hoefsmid zorgen en paardentandarts enz.
Bij sommige stallen wordt dit echt een beetje door de strot gedrukt.
Zelf houd ik hier absoluut niet van en ben baas over eigen paard en IK beslis wie of wat daarvoor komt. Het lijkt mij een beetje een nieuwe hype te worden en steeds meer pensionstallen gaan hierin mee.
Hier zou ik zelf ook nooit voor tekenen in een contract dus daar nooit staan.
Zelf wil ik de vrijheid hebben wanneer en wie ik bij mijn paard (toe)laat.
Dat een manege of pensionstal deze mogelijkheid biedt is natuurlijk mooi maar het moet geen verplichting worden.
Zoals een wormenkuur, als een stal verplicht dit bijvoorbeeld echt om de 6 weken te doen zal het mijn keuze ook niet zijn.

Hoe staan jullie hier zelf in?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:21

Ik zou er ook echt zelf baas over willen zijn, heb toch diverse mensen aan het werk gezien waar ik nooit een paard naar toe zou brengen.
Je moet vertrouwen hebben in je smid en in de DA dus ik zou zelf de keus willen hebben.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 18-08-10 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Ik heb niet altijd goede ervaringen als het gaan om bekappen,ook tanden verzorgen ging niet altijd goed.Dus ik kies liever zelf uit wie er bij mijn paard komt.

Siets

Ik ben afgelopen jaar ook op stallenjacht geweest, en ben dit ook een aantal keer tegen gekomen.
Op het moment waarop ik zei dat het hoefsmid-verhaal me ervan weerhield om te verhuizen,
krabbelden ze vaak wel terug. Dan ineens is een eigen hoefsmid wel welkom. Toch voel ik me daar niet lekker bij,
en heb ook nooit voor zo'n stal gekozen.

Lijkt inderdaad steeds meer voor te komen...

MamboBeach

Re: Smid en tandarts wordt verzorgd door stal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:23

Siets, inderdaad! Precies zoals jij het stelt had ik het ook maar ben ook nooit naar zulke stallen gegaan!

De stal waar ze nu staat komen er wel hoefsmeden maar was vanaf begin af aan geen probleem als mijn eigen smid zou komen, prima dus! :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:24

Ja dat heb ik ook
stallen waar je niet met bit en ijzers ect mag rijden wil ik niet doodgevonden worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:25

Toen ik mijn paarden nog in pension had lopen (ik heb ze nu thuis), regelde ik dat soort zaken altijd zelf.
En ik zou ook beslist niet anders willen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:26

marleen_usar schreef:
Ik heb niet altijd goede ervaringen als het gaan om bekappen,ook tanden verzorgen ging niet altijd goed.Dus ik kies liever zelf uit wie er bij mijn paard komt.

Ja, dat heb ik dus ook!
En weet je, nu las ik net in een ander topic dat er een paard was beslagen door een smid waarvan de eigenaar het niet wilde maar de pensionstalhouder toch groen licht had gegeven om dit werk uit te voeren. Zelf was ik echt in alle staten geweest! :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:31

Als ze een beleid voeren wat ontwormen betreft ga ik daar wel in mee, collectief is ontwormen wel een veilig idee.
Enten collectief gebeurde wel bij ons, als de data een beetje bij elkaar liggen maakt dat me ook niet uit.

Echter..... mijn Eigen DA komt voor alle andere dingen die mijn paard mankeert en op de stal waar ik stond was de tandarts onzin.....dus ik had mijn eigen tandarts, was ook de enige die kwam, haha. En opeens komt hij meer paarden doen...
En een andere smid dan mijn eigen komt niet aan m'n paard. Heb zelfs een keer de stal opgezegd omdat mijn eigen smid niet mocht komen..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:31

Bij een wormenkuur kan ik me nog iets voorstellen dat een stal dat centraal wil regelen zeker de wat grotere stallen, waar het verloop en het reizen van paarden vaak voorkomt. Want als ik mijn paard wel braaf netjes ontworm en mijn buurvrouw doet het niet maar staan wel samen in de zelfde weide..dan ontworm ik voor niets. En nee..niet om de 6 weken dat vind ik te kort bij elkaar. Dan worden ze weer imuum.

Smid en Tandarts, dierenarts vind ik veel persoonlijker en bepaal ik het graag zelf wie daarvoor komt. Meestal kiezen we met een aantal stalgenoten zelf mensen uit die wij goed genoeg vinden voor deze taken. Als je dat doet kan je namelijk wel de kosten behoorlijk drukken voor het tegelijk laat bekappen/beslaan, enten of tanden. Vaak kan er dan behoorlijk wat met de prijs gedaan worden die je moet betalen per paard. Maar dan hebben mensen wel de vrije keuze of ze met de gekozen mensen mee willen doen of niet.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:38

Bij een wormenkuur kan ik er me er wel iets bij voorstellen..

Smid, tandarts en dierenarts vind ik veel persoonlijker en ik bepaal graag zelf wie er aan mijn paard komt.
Ik zou niet naar een stal gaan waar dat verplicht is. Ook niet als ze later zeggen dat het toch wel mag. Gelukkig staan mijn paarden thuis dus ik heb daar geen problemen mee.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:39

Daarom zeg ik, als ze het om de 6 weken doen ga ik er al niet in mee en staan. Dat ze een ontwormingsbeleid hebben vind ik prima maar 4 keer per jaar vind ik al best veel. Liever laat ik dat uitzoeken maargoed, om niet al te moeilijk te doen ben ik daarin ook overstag gegaan en mag mijn paard 4 keer per jaar maximaal een ontwormingskuur krijgen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:44

Bij ons op stal worden halfjaarlijks alle paarden ontwormd, en worden de inentingen ook allemaal ineens gegeven. Er wordt ook wel voorgesteld om de vaste dierenarts van daar te gebruiken, omdat je dan een percentje krijgt, maar ik laat gewoon mijn eigen DA komen en dat is nog nooit een probleem geweest.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:48

Voor het inenten hangt een lijst in de kantine waar je jezelf op kunt geven. Bij voorkeur wordt dat dus allemaal
gelijk gedaan, maar je wordt op deze manier toch nog vrij gelaten. Vind ik een erg fijn idee :).

Hetzelfde verhaal met de tandarts. Daar komt ook een lijst voor te hangen. Vind je dat geen fijne tandarts
of komt het je op dat moment financieel even niet uit, dan ben je niets verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:00

Wat het ontwormen betreft: ik doe dat al jaren op basis van mestonderzoek.
En ik ontworm - of niet - op basis daarvan.
Dus verplichte ontwormingen kan ik me ook niet in vinden.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:10

Ik zou ook nooit op zo'n stal gaan staan.
Het is mijn paard & ik beslis graag zelf wie ik goed genoeg vind om hem te enten/bekapen of wat dan ook.
Iedere 6 weken ontwormen zou ik overigens ook niet willen.

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:17

Zowiezo trekken verplichte dingen, wat dan ook, me niet aan. Alles in overleg klinkt veel beter, al hoewel het in grote pensionstallen met weidegang wat ontwormen betreft dan lastig wordt als iedereen z'n eigen schema aanhoudt.

Bij ons op stal ( 9 paarden, groepen dus klein) spreken we onderling af wanneer we ontwormen en evt weide-onderhoud. Hetzelfde geldt voor inenten, hoefsmid, tandarts etc, we regelen dat onderling, en voor de werkende mensen, in overleg met de staleigenaresse. Fijn is dat we dan ook echt tot iets komen op basis van argumenten, vooral met ontwormen dus.

Dus voor mij geen stal met dergelijke verplichtingen!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:25

Voor mij ook niet :n kies graag m'n eigen smid en dierenarts e.d. uit.
Ben er al jaren tevreden over.

Met enten begrijp ik bijv wel dat ze je 'verplichten' minstens 1x per jaar te enten, en ontwormen om de zoveel maanden ook, mbt gezondheid en besmetting. Maar regel dit dan toch graag zelf :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:31

Ontwormen wordt bij ons op stal 6x gedaan, en dan alle paarden tegelijk.
Ik vind dit juist goed, zo zijn alle paarden tegelijk beschermd.

Inenten gaat ook via stal maar mag je ook zelf regelen als je dat wilt.
Je moet op een lijst schrijven wanneer je paard ge-ent moet worden.

De hoefsmid regelt wel ieder voor zich zon beetje, omdat er veel mensen
zijn met paarden die speciaal beslag hebben. Mijn hoefsmid komt vaak
op mijn stal en ik spreek dan ook altijd af als hij al langs moet komen :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:33

Ik hoorde laatst zelfs van een stal waar slechts 1 dierenarts mag komen en alleen na overleg met de staleigenaar....tja....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 15:38

xApple schreef:

Inenten gaat ook via stal maar mag je ook zelf regelen als je dat wilt.
Je moet op een lijst schrijven wanneer je paard ge-ent moet worden.

De hoefsmid regelt wel ieder voor zich zon beetje, omdat er veel mensen
zijn met paarden die speciaal beslag hebben. Mijn hoefsmid komt vaak
op mijn stal en ik spreek dan ook altijd af als hij al langs moet komen :)

6 keer per jaar? Dat zal hem voor mij al niet worden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:40

xApple schreef:

Ik vind dat niet goed. ;)
Mijn oudste paard hoefde/hoeft na mestonderzoek vrijwel nooit ontwormd te worden. Zou ze meegaan in 6 x per jaar ontwormen, dan zou er dus voor nop gif in haar lijf gaan èn zou ik bovendien resitentie gaan veroorzaken (iets wat sowieso gebeurt bij vaak en onnodig ontwormen).
Bovendien kun je bij standaard ontwormen ook niet gericht ontwormen; hoe weet je om welke wormen het gaat en dus welk middel je moet gebruiken?

Je kunt een paard niet 'beschermen' tegen wormen.
Ontwormen heeft alleen zin als het paard een wormbesmetting heeft.
Maar goed, da's een onderwerp op zich. ;)

Mijn ex-pensionhouders hebben daar gelukkig nooit een punt van gemaakt.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:41

Het verplicht stellen zou ik zelf ook niet akkoord mee gaan. Maar bij ons op stal kan het geregeld worden. Iedereen zet dan de naam van zijn paard op het bord of die bekapt moet worden ijzers enz. Zelfde geldt voor de tandarts. Zo deel je de voorrijkosten en is het allemaal in 1 keer gedaan.
Iedereen is vrij als die het anders wilt. Eigenlijk ideaal!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:43

Bij ons kun je meegaan met de rest maar als je wat anders wilt dan is dat ook goed. Met de jaarlijkse entingen doe ik gewoon mee en met de wormenkuren ook. Tandarts wordt meestal met meerdere afgesproken en de hoefsmid heb ik mijn eigen.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:09

ik zou zelf niet naar een stal gaan waar dat soort dingen moeten.
ik wil inderdaad zelf bepalen wie ik laat komen en wanneer.
dat ze het aan bieden is leuk, maar je moet wel een keus krijgen.
met entingen kan ik het me wel voor stellen, dan is alles gewoon in 1 x gedaan