Doe het zelf tips v. het maken van TIJDELIJKE ERF-AFSLUITER?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Doe het zelf tips v. het maken van TIJDELIJKE ERF-AFSLUITER?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:40

Hallo allemaal,

Ik ben hier aan het zoeken geweest maar kan er niets over vinden? Mocht iemand iets vinden en een linkje willen geven dan houd ik mij aanbevolen. Het kan maar zó zijn dat het een andere naam heeft dan die in de titel staat. :-)

Om jonge paarden van stal naar het land te brengen wil ik tussen het erf en de oprijlaan een tijdelijke "erf-afsluiter" maken.
Deze zal alleen gebruikt worden vóórdat de paarden naar het land worden gebracht, puur uit veiligheid dat ze niet de weg op kunnen rennen ALS ze om een 1 of andere reden losbreken.
Nadat de paarden in het land zijn gezet, wil ik de gehele erf-afsluiter weer direct weg kunnen halen. (grote hond is gek op plastic)

Zo zal deze erf-afsluiter ook weer gebruikt gebruikt worden zodra de paarden 's avonds weer op stal worden gezet. :-)

Zo'n uitrolbaar lint zie ik niet zitten.
Houtwerk ook niet (gewicht en niet snel op te bergen)

Belangrijkste is dat het goed zichtbaar is.
Dat het makkelijk op te bergen is (voor mijn part in een emmer)
Dat het snel te "installeren" is en daardoor ook weer snel op te bergen is.

Hij zal 2 keer per dag gebruikt worden.
het gaat om een erfafsluiter van totaal 9 meter
En hopelijk kunnen jullie foto's tonen hoe het er bij jullie uitziet. :-)

heeft iemand constructie-tips?
heeft iemand voorbeeld foto's
heeft iemand voor- en nadelen van bepaalde type's erf-afsluiters?
heeft iemand misschien linkjes met voorbeelden?

Alvast super bedankt voor de foto's en de tips. ;)

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:48

VDB

Re: Doe het zelf tips v. het maken van TIJDELIJKE ERF-AFSLUITER?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:55

Hele goede tip Itske, dankjewel.
Alleen heb ik meegemaakt wat er met een jonge hengst gebeurt als ze er doorheen denderen en zo'n spiraal aan de staart verwikkeld zit (met alle ernstige gevolgen vandien)
Zo'n spiraal krijg je met geen mogelijkheid meer uit de staart. Maar het meest linke is dat zodra ze er doorheen denderen en het om hun voorbeen zit, het echt alle kanten opzwaait naar de andere benen.

Wij hebben ze gebruikt, wel veel lol van gehad maar sinds het ongeluk zal ik het niet gebruiken bij mijn paarden. ;-)

Maar mocht je nog meer tips weten, of iemand anders die tips heeft, dan houd ik mij graag aanbevolen.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:57

VDB schreef:
Hele goede tip Itske, dankjewel.
Alleen heb ik meegemaakt wat er met een jonge hengst gebeurt als ze er doorheen denderen en zo'n spiraal aan de staart verwikkeld zit (met alle ernstige gevolgen vandien)
Zo'n spiraal krijg je met geen mogelijkheid meer uit de staart. Maar het meest linke is dat zodra ze er doorheen denderen en het om hun voorbeen zit, het echt alle kanten opzwaait naar de andere benen.

Wij hebben ze gebruikt, wel veel lol van gehad maar sinds het ongeluk zal ik het niet gebruiken bij mijn paarden. ;-)

Maar mocht je nog meer tips weten, of iemand anders die tips heeft, dan houd ik mij graag aanbevolen.

Ik heb geen tip voor je, maar op de site van Agradi staat ook dat het niet geschikt voor paarden is :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:00

Die elastieken met handvat, is dat niks?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:00

Wij hebben een draaibaar ijzeren koeienhek te staan. Kost iets meer, maar is goed en veilig. Alleen is niet tijdelijk helaas... Dan zit je toch echt al een het schrikdraad.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:04

Je parkeert twee auto's voor/tegen de oprit

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:07

Of hoog gaas bij de Agradi? Ook erg makkelijk op te ruimen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:27

Wij hebben gaas dwars over de oprit. Niet voor de paarden, wel voor de honden. Dit is wel semi-permanent. Bovenlangs een stuk schriklint met een handgreep voor het openen, onderaan een balkje hout voor de stevigheid. Wel over een breedte van 5 meter. Voor 9 meter zou ik dan twee van die 'gaashekken' maken.

Of je kunt gewoon twee of drie schriklinten met handgrepen er aan gebruiken. Prikpaaltje halverwege, omdat 9 meter wel héél breed is, en klaar. Hoeft geen stroom op, en schriklint is goed zichtbaar.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 19:35

Dankjewel Ibbel.
In die richting zit ik nu ook te denken maar in de oprit kan ik geen prikpaaltje prikken. (stenen)
De zijkanten wel, die zijn van gras.
Maar mochten ze er doorheen denderen, dan wippen ze de prikpaaltjes er natuurlijk zo uit...

Lint (zo breed mogelijk) is inderdaad ook makkelijk op te bergen.
Misschien dat iemand anders nog tips weet om een vervanger voor Lint te gebruiken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:42

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:45

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:48

VDB schreef:
Dankjewel Ibbel.
In die richting zit ik nu ook te denken maar in de oprit kan ik geen prikpaaltje prikken. (stenen)
De zijkanten wel, die zijn van gras.
Maar mochten ze er doorheen denderen, dan wippen ze de prikpaaltjes er natuurlijk zo uit...

Lint (zo breed mogelijk) is inderdaad ook makkelijk op te bergen.
Misschien dat iemand anders nog tips weet om een vervanger voor Lint te gebruiken ?

Links en rechts zou ik gewoon een houten paal zetten die kan blijven staan. Prikpaaltje wil nog wel eens precies in een voeg van een straatsteen te prikken zijn. Het is ook alleen maar voor meer zichtbaarheid en om te voorkomen dat het lint te ver doorhangt.
En als een paard echt doordendert dendert-ie ook door hout, gaas en metaal. Iedere afscheiding werkt alleen maar bij een paard dat niet in paniek is en wel nog uit z'n ogen kijkt. Tegen een paard in paniek is niets bestand.

Flexigate is 6 meter, wordt wat lastig bij een overspanning van 9 meter. En de huls lijkt me voer voor 'de grote hond' te zijn (plastic)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:29

Flexigate is niets in vergelijking tot deze:
http://gallaghershop.nl/product_info.ph ... cts_id=169

Overspanning is voldoende. Ik heb ze al jaren en nog nooit kapot gegaan. Flexigate blijft op een gegeven moment 'hangen'. Het is niet goedkoop maar echt een super doorgang!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 06:14

Super fijn dat jullie meedenken +:)+

De oprolbare versies wil ik absoluut niet hebben op het erf.

Jibbel, je hebt inderdaad gelijk dat, als de pleuris uit zou breken, er niets bestand is tegen paarden.

Wel zal een paard meer respect hebben als in die doorgang iets "groots" op zn pad staat.

Ik moet dus denken aan heel breed lint of iets dergelijks (desnoods met verjaardags-vlaggetjes maar dat is onhandig opbergen na gebruik) ;)

Ook las ik iets over een auto overdwars zetten maar zo gek is dat idee nog niet alleen niet handig op mijn locatie. ;)

De afsluiter moet 2 keer per dag gebruikt/geinstalleerd gebruikt worden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 06:18

Wij hebben een heel stevig stuk band met daaraan een handgreep en een stuk veer ertussen. Band wat volgens mij ook wel eens wordt gebruikt voor bakken als omheining, het is een paar milimeter dik en 10 cm breed. Rolt wel makkelijk weer op en door de veer die ertussen zit staat ie mooi strak.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:57

Aan 2 kanten een vaste paal maken met isolatoren.(6)
3 brede stroken schriklint op maat maken met aan elke kant een poortgreep.
Dan kan je 3 linten boven elkaar vasthaken en na gebruik weer weghalen(natuurlijk kan je ook 1 of 2 linten gebruiken maar 3 is wat duidelijker.

Waarom wel je geen rollint?? lijkt mij eigenlijk ideaal??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:06

kun je niet gewoon een stuk elastiek kopen?
Hier(in frankrijk)is er elastiek te koop wat rond is en omwonden met katoen,rood van kleur.En dat z'on haak eraan binden.
Die veren zijn levensgevaarlijk...ik ken verschillende verhalen met dodelijke afloop.
(Mijn eigen paard is er ook 1x in vast blijven zitten met zijn staart...en rende met veer en al door de wei....gelukkig was ik erbij en kon ik hem kalmeren...daarna heb ik alle veren 'opgeruimd')

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:25

Een oude fietsband functioneerd ook prima ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:56

Wil je 't echt aan je stal of bij je oprit? Als je het aan je stal wilt zou je eens kunnen kijken bij de bouwers van koein stallen, deze maken vak gebruik van een klaphek dat in 2,3, of 4 geklapt kan worden. Ik heb geen idee wie die dingen verkoopt, maar het werkt super.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:27

Die rolpoortset die ik je adviseerde kan je heel makkelijk weghalen. Hij zit nl met een pen (splitpen heet zoiets geloof ik) op een pin. De hele rol inclusief opgerold lint + poortgreep leg je vervolgens binnen. Alleen een ijzeren plaatje met daarop die pin blijft zitten en natuurlijk aan de andere kant iets waar je de greep in bevestigd als ie dicht is. Kijk nog eens goed naar die doorgangsset want ik denk echt dat dat de oplossing van je probleem is....

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 15:37

Wauw! De tips zijn goed bruikbaar! }> :-)

Wendy, Geerke, Daffie en Colunder, hebben jullie misschien foto's hiervan? Of dat jullie er even vlug 1 maken van jullie afscheiding?

Colunder: ik heb slechte ervaringen met Rollint. ;-)

Onderstaande heb ik ook meegemaakt, jonge hengst aan de kletter met veer in de staart verstrikt, van schrik is het dier ook door andere omheiningen gedenderd. Veer moest eruit geknipt worden, benen kapot...
Andere paarden gewond door zwaaiende veer van die hengst....
geerke schreef:
kun je niet gewoon een stuk elastiek kopen?
Hier(in frankrijk)is er elastiek te koop wat rond is en omwonden met katoen,rood van kleur.En dat z'on haak eraan binden.
Die veren zijn levensgevaarlijk...ik ken verschillende verhalen met dodelijke afloop.
(Mijn eigen paard is er ook 1x in vast blijven zitten met zijn staart...en rende met veer en al door de wei....gelukkig was ik erbij en kon ik hem kalmeren...daarna heb ik alle veren 'opgeruimd')

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:48

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:51

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:57

http://www.klauwbekapbox.nl/popup.php4? ... s_cmyk.jpg

Dit is een voorbeeld van de klaphekjes, deze zijn echter niet lang genoeg want die zijn voor achter een klauwbekapbox

Edit: Kan de juiste lengte niet vinden maar ze moeten er wel zijn, tot nu toe kan ik ze niet langer vinden als 6 meter.