Wei enzo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveCartoon

Wei enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 22:22

Het is me opgevallen dat ons weiland al heel snel kaal was - na 3 weken was het echt al kaal
en het valt me op dat er heel veel jakobskruid in het land groeit,
vandaag heel veel eruit gehaald,
hebben jullie hier ook zoveel last van?

Anoniem

Re: Wei enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:23

Nee gelukkig niet. Hier is de wei nog steeds mooi vol en groen maar wij wisselen dan ook vaak qua stuk en putten het niet uit. Bij droogte op tijd sproeien en wat kunstmest gebruiken tegen JKK als dat voorkomt in je regio.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:47

Niet van het kruiskruid, maar idd, ook mijn weide ziet er alles behalve goed uit. De regen van de afgelopen weken maakt al iets goed en nu groeit het wel (ook al omdat Ama binnen moet blijven ivm koliekoperatie), maar er staat veel onkruid tussen en weinig goed gras. De grasmat heeft de afgelopen jaren al te hard afgezien met die ellendige meteo. Gek is wel dat het stuk dat deze winter rust heeft gehad er slechter aan toe is dan het stuk waar Ama die hele tijd van gegeten heeft. Vind dat heel bizar...

Iemand trouwens enig idee of mesten en kalken deze tijd van het jaar kunnen? Weet dat het niet de standaardperiode is, maar met Ama op stal is het de ideale gelegenheid om alles eens goed te laten aanpakken.

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:50

Wij hadden altijd veel jakobskruid in wei. Helaas zit er niets anders op dan het er zo snel mogelijk uit te halen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:56

Mijn land is ook zo'n drama.
Meer onkruid als gras. En is dus ook binnen no time kaal.
Zit er nu over te denken om het of van het voorjaar of ergens rond september helemaal om te laten ploegen en opnieuw in te laten zaaien. Zodat we er weer fris tegen aan kunnen, want nu is het met onrkuid weg halen een beetje als dweilen met de kraan open zeg maar.
Dit jaar hadden ik ook veel jjk staan. Heb alle er uit getrokken en nog wat gif in de gaten gedaan zoda eventuele wortels die er nog zaten ook nog wat meekregen. Dus hopelijk is het volgend jaar stukken minder.

@LeenC, tot september mag je nog bemesten.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:10

Thanks, blue_kim. Mja, heb ook al met het idee van opnieuw inzaaien gespeeld, maar dan zit je voor lange tijd zonder weide. Heb een half hectare liggen en niet meteen een alternatief voor m'n paard. Zal maar beginnen met mest en kalk, dan kan ik later nog zien. Denk dat de graszaadjes dit jaar goed gaan verkopen zo te horen. ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:53

Dat probleem heb ik ook. Heb nog een klein stukje land (wat echt helemaal waardeloos is qua gras) waar ik ze dan maar een tijd op ga zetten zodat ik het andere land onder handen kan nemen. Dan moeten ze het wel een tijdje zonder gras doen, maar op hooi kunnen zo ook wel een poosje leven.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:57

het stukje land waar mijn haf op staat is wel wat kaal, maar niet veel onkruid.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:10

Ik ga nu de afgelopen drie jaar een maand lang op vakantie. Dan gaan de paarden naar het land van de boer. Mijn land was dan super kaal voordat we weg gingen en helemaal hersteld en hoog als we terugkwamen. Dit jaar is het een ramp en is de wei helemaal niet hersteld en is alleen het onkruid als een idioot gaan groeien. Ik denk dat het de droogte is geweest waardoor het gras amper gegroeit is maar het onkruid wel. Ik denk dat het het weer is. (Ik hou de paarden nu nog een maand eraf en ga zaaien en spuiten...)

Maest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:33

Wat is jacobskruid? Is dat niet gewoon een plantje?
Wij halen het ongewenste regelmatig uit de wei, maar het groeit ook snel aan. Het weiland van de buren staat er vol mee.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:03

Dat is een plantje indd, en zeeer giftig. Als je de zoekfunctie of wiki ervoor gebruikt kun je er alles over vinden.

LoveCartoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 17:36

Het is idd zo giftig en het paard gaat er meestal pas ong 7 jaar nadat hij het heeft gegeten aan dood echt heel jammer, want je weet ook niet wat je er aan kan doen - ze eten het vaak in hooi of als er niks meer op het land is dat is het nadeel en het rare is, als het gemaaid is dan herkennen ze het niet en dan eten ze het ook, heb genoeg verhalen gehoord dat er daardoor paarden dood in de wei worden gevonden na 5/7 jaar later

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:07

Onkruid wil wel groeien na zo'n droge periode :j
Hier gelukkig niet heel veel last van :)
Zitten nou te wachten op beter weer om alles nog een keer te maaien voor het hooien...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:11

In mijn 2de weiland [staat nog leeg] staat het gras een halve meter hoog en het onkruid 1 meter.Binnenkort de paarden er maar eens op laten dan is het zo kaal.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:03

Hier ook meer onkruid dan gras in de wei.
Ik heb al een ton graszaad staan zodat ik straks bij kan zaaien.
In 1 weitje heb ik grote plekken met boerenwormkruid er al uitgestoken en bijgezaaid,dat begint al aardig te groeien.
Hier ook veel jacobskruiskruid,dat steek ik er steeds uit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:51

Bij mij staat er heel veel zuring,distels en nog een of ander hoog onkruid.het weiland is een tijdje terug helemaal af gemaaid en nu staat het weer heel hoog.Ik maai het niet weer af,paarden grazen het wel kaal.Er zit toch bijna geen fructose meer in het gras nu,dus kan het geen kwaad.

LoveCartoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 16:30

Wij steken het er inderdaad ook uit alleen dan breekt het mes weer xD
colunder schreef:
Hier ook meer onkruid dan gras in de wei.
Ik heb al een ton graszaad staan zodat ik straks bij kan zaaien.
In 1 weitje heb ik grote plekken met boerenwormkruid er al uitgestoken en bijgezaaid,dat begint al aardig te groeien.
Hier ook veel jacobskruiskruid,dat steek ik er steeds uit.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:33

Maar je hebt ook van dat bestrijdingsspul toch wat alleen onkruid doodt? MCPA? Maar daar moet je een licentie voor hebben?

LoveCartoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 19:12

Als je dat gebruikt mogen de paarden 1 maand ofzo de wei niet meer op geloof ik aangezien dat ook schadelijk kan zijn voor paarden.
Krips schreef:
Maar je hebt ook van dat bestrijdingsspul toch wat alleen onkruid doodt? MCPA? Maar daar moet je een licentie voor hebben?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:29

Je hebt verschillende soorten bestrijdingsmiddelen die alleen onkruid bestrijden en gras heel laten. Maar vaak is daar idd een licentie voor nodig.
Middelen durf ik zo gauw niet te noemen, maar de staleigenaar hier weet daar wel van alles vanaf, maar die is er momenteel niet...
Voor geintreseerde kan ik daar wel het een en ander over navragen van het weekend.
Maar zoals ik al zei, volgens mij heb je voor dat soort bestrijdingsmiddelen altijd een licentie nodig.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:35

wie weet wat graszaad kost?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:32

Niet zoveel. Bij de welkoop hebben ze achter gewoon per kilo zaad speciaal voor weides. Ik weet wel dat volgens mij pavo een speciaal grasmengsel heeft. Dat was wel heel erg duur, vond ik. http://www.pavo.nl/specials/paardengras ... uiden.html die zakken waren rond de honderd euro dacht ik.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:43

Dit jaar hebben we ook de wei slecht. Hebben daarbij ook nog maar een erg kleine wei van ongeveer 2000 vierkante meter.

De mestplekken zijn helemaal met onkruid bezaait. Heb er gele bloemen staan (geen jkk), witte bloemen, distels, lange stengels enz enz.
moet eerlijk ook zeggen dat we vorig jaar en dit jaar weinig energie in de wei gestoken hebben. Gras groeit ook erg langzaam nu.

Plan van aanpak idee 1: wei maaien, plekken waar het onkruid heel erg staat omfreesen, dan de rest verticuteren en dan bijzaaien met paardengraszaad.
plan van aanpak idee 2: MCPA/MCPP spuiten, wachten tot dit gewerkt heeft (hoe lang zou dit duren??), dan alles maaien, verticuteren, bijzaaien met paardengraszaad.

Dan wil ik in de winter geen paard op de wei, hopen dat het gras voor de winter nog iets omhoog schiet. Weet ook niet of ik nog een keer gelijk met het bijzaaien kunstmest moet gebruiken eigenlijk. Volgend jaar gaan we beter onkruid wegspuiten, op tijd hoog graas wegmaaien en bemesten.

azahr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:47

wei bemesten ons weiland (met paarden mest van de mesthoop) 1 maand voordat de paarden erop gaan en wei hebben nog nooit jakobskruiskruid in de wei gehad. ook hebben we de wei in 3 delen verdeeld zodat het andere weer kan aangroeien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:10

Als je wei zo snel kaalgegeten wordt / last van JKK heeft dan is hij gewoon te klein / te zwaar belast :)