houtkrullen eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

houtkrullen eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 03:03

Ama is nu ongeveer een maand geleden geopereerd van koliek. Ze moet nog minstens twee maanden op stal blijven. Voor de operatie stond ze sinds een half jaartje ongeveer op stropellets waar ze sporadisch eens ging aan proeven, vooral als ik net een nieuw pak had bijgevuld. De pellets lijken dan ook op brokjes. Je moet ze sowieso wat nat maken zodat ze zwellen en uit elkaar vallen. Voegde steeds wat azijn toe aan het water en dan liet ze de boel meestal ongemoeid. Daarvoor stond ze op houtkrullen waarvan ze soms al eens een klein hapje nam, maar erg beperkt.

Nu echter... eet ze haar hele stal leeg en heb ik uiteraard bang dat ze hierdoor opnieuw koliek kan krijgen. Hoe groot is die kans? Verstopt houtkrullen zo fel als stro of is het even gevaarlijk als vlas? Ik vul expres niet meer aan omdat ze het toch allemaal opeet. Voel me wel schuldig omdat ze hierdoor in een bijna kale stal staat. Heb haar de laatste nacht ook niet horen liggen (heb babyfoon staan) en vraag me af of dit hiermee te maken heeft? Zou ze uiteraard veel liever opnieuw in een normaal gevulde stal zien staan.

Honger heeft ze 'als een paard' sinds de operatie, maar ze krijgt ondertussen alweer bijna evenveel hooi als ervoor. Haar portie krachtvoer is onveranderd gebleven, alleen wordt het nu nat gemaakt en gaat er wat lijnzaadolie doorheen. We grazen tweemaal per dag een half uur aan de hand. Soms even op een kleine weide los.

Ze heeft zo'n liksteenappel in haar stal hangen met daaronder een jolly ball die ze amper bekijkt. Verder een gewone liksteen die ze geregeld wel eens gebruikt. Heb vandaag ook een himalayasteen opgehangen, een tongue twister en een rock 'n' roll voederbal gegeven. De laatste frustreert haar behoorlijk, maar denk dat ze op termijn er wel mee weg zal zijn. De tongue twister bekeek ze niet eens en vrees dat dit ook zo zal blijven.

Wat kan ik nog doen om te voorkomen dat ze de krullen zo compulsief opeet? Is het echt gewoon verveling en kan je deze gewoonte op één of andere manier opnieuw afleren? Zou ze het doen omdat ze zich op vlak van spijsvertering niet goed voelt? Ze krijgt ondertussen toch alweer meer dan een maand antibiotica en goed is dit niet voor je maag. Je hoort geregeld van paarden met maagzweren. Zou het dat kunnen zijn? Zou het vreselijk vinden haar met een 'muilkorf' te moeten zetten. Lijkt me zoiets als iemand drie maanden opsluiten in een klein kamertje en bovendien z'n handen vastbinden: daar word je toch echt gek van?

Maar ik moet echt een manier vinden om dit te stoppen...

Hebben jullie raad?

Sim

Re: houtkrullen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:48

Ik ben bang dat je er toch niet aan ontkomt om je paard met muilkorf om te zetten zolang ze de krullen opeet. Beter dat dan dat je paard straks idd weer koliek heeft (en die kans is groot!) en weer geopereerd moet worden. Hoe sneu het ook is, dan is zo'n kapje een betere oplossing dan de koliek en de eventuele nare gevolgen daarvan!

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:37

kan je haar niet op een klein stukje wei zetten?

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 16:11

Het stukje weide heeft ze, maar dat kan lang niet de hele dag. Dan moet ik bij haar blijven om zeker te zijn dat ze niet bokt of zo. En ze heeft ook veel last van de steekbeestjes, dus na een half uur vraagt ze zelf om binnen te mogen. Volledige vliegendeken is met haar wonde nog geen optie jammer genoeg.

Ze blijkt gelukkig wel interesse gevonden te hebben voor haar speelgoed. De tongue twister (cherry likit dan toch) vindt ze geweldig en heeft ze vannacht voor meer dan de helft opgelikt. De muntsmaak likit laat ze voorlopig hangen. Haar himilaya zoutsteen was ook gebruikt vanochtend plus haar gewone liksteen. Bij de appelvorm heb ik de liksteen eruit gehaald en het advies van de paardenwinkel eens geprobeerd: een gewone appel erop gestoken: vond ze ook geweldig, maar het duurt helaas niet lang voor ze die erafgepeuzeld heeft. Haar rock 'n' roll bal is intussen een grote hit! Die vindt ze fantastisch en daar kan ze ook met gemak een uurtje in opgaan: zijn dan vier wortels en een grote hand Pavo Condition extra brokken. Hopelijk is dat de oplossing. Gek genoeg ligt ze dan te filteren als gek om enkel de brokken of de wortelstukjes te hebben en de krollen te laten liggen. |o Tussendoor nog hooi dat ik nu ipv in een net helemaal openstrooi in haar stal: psychologisch lijkt het dan meer voor haar, heb ik de indruk.

Straks een nieuw pak krollen... Ik ben benieuwd!

Iemand nog ideetjes voor speelgoed? Wil ze echt bezig houden, want met muilkorf weet ik zeker dat ze binnen de korste keren depressief gaat zijn en zich laat gaan eerlijk gezegd.

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:15

Misschien kan je ook wat takken (wilgentakken dacht ik, weet t niet zeker :o ) geven waar ze aan kan knabbelen, daar is ze ook wel even mee bezig.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 09:42

Dat van die takken heb ik hier nogal ergens gelezen. 'k Zal het even opzoeken en dan proberen we dat ook nog uit. Ze staat nu altijd te wachten op haar rock 'n' roll bal: is er helemaal verliefd op, maar het duurt natuurlijk niet heel lang voor die leeg is. Wel handig, want met m'n babyfoon hoor ik nu makkelijk wanneer ze grote honger begint te krijgen, want dan begint ze haar lege bal rond te 'rijden' en dat maakt natuurlijk lawaai. Dan kan ik tijdig een beetje hooi gaan geven zodat ze de krullen met rust laat. Denk dat het echt verveling is, want heb de indruk dat ze de nieuwe lading krullen al veel beter met rust heeft gelaten vannacht. Als de bal leeg is, gebruikt ze ook haar drie likstenen goed. De cherry likit is ondertussen bijna op en ze had hem deze nacht uit haar tongue twister weten te halen: slim is ze wel. Weten jullie buiten wortel, appel en brokjes nog dingen die erin kunnen en geen kwaad kunnen voor een paard dat van een koliekoperatie hersteld?

shelty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:10

Heb je dr al is op vlas gezet?
Mag je niet meer hooi voeren. Want het eten van krullen is een teken van vezel gebrek.

Zo lang het een klein beetje is (een handje) kan het niet veel kwaad. Maar snap dat je je zorgen maakt omdat je niet wilt dat ze weer koliek krijg.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:17

Ik ken het probleem, mijn paard had geen zware koliek, maar mocht toch een paar dagen niets van grofvoer eten, dus dan maar een krullenstal op, sloeg dat tegen, zelfs met muilkorf op probeerde hij nog de kleinste stukjes tussen de ademgaten door te snuiven (echt een belachelijk zicht trouwens). dan hebben we hem maar 2 dagen op een stal met van die rubberen matten gezet
en daarna was zijn overgrote honger volledig over. Al kan ik wel begrijpen dat je niet altijd zo'n matten ter beschikking hebt.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 13:29

@ Shelty21: Ja, vlas was toen hetzelfde: at ze soms een heel klein beetje van, en aangezien vlas nog gevaarlijker is dan krullen... Ze kreeg in die periode ook plots last van vlooien! En geen idee waar ze vandaan kwamen! Verder was ze prima in orde. DA zei wel dat ze er dat voorjaar nog gezien had bij andere klanten, dus dat het waarschijnlijk ook deels met het weer te maken had: beetje 'epidemie'. Ik kon me toch niet van de indruk ontdoen dat het vlas er wat mee te maken had en dus zijn het terug krullen geworden. Daarna nooit meer vlooien gehad. :+

Gebrek aan vezel: misschien mist ze wel droog voer? Letterlijk dan, want sinds de koliek moet ik alles weken: hooi en krachtvoer. Zou dat mede de oorzaak kunnen zijn? Daar heb ik wel geen oplossing voor dan... Hooi opdrijven ben ik nu serieus mee bezig. Was daar al aan begonnen, maar dan rustig en ben nu wat meer 'gas aan 't geven'. ;) Kliniek zei ook: liever meer hooi dan minder hooi, maar krullen eten.

@ Seltje: Haha, kan ik me voorstellen: moet een gek zicht geweest zijn. Hij had in elk geval iets om zich op te concentreren. :D Heb ook al aan rubberen matten gedacht, maar is dat werkbaar zonder afvoer? Wordt het daaronder niet al snel een vieze boel? Nog meer werk dan ik momenteel al heb, wordt moeilijk: met een full-time job erbij... Spendeer nu al uren per dag in de stal.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:33

Ik zou toch voor een graaskorf gaan. Ja, dat is niet ideaal en misschien best even zielig maarja, een kind met gebroken been en dus gips is ook zielig. Het is niet voor altijd en t houd je paard gezond. Nog een keer koliek lijkt me helemaal niet de bedoeling en dan beter zon graasding dan in een kale/vieze stal lijkt mij.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 23:52

De muilkorf is zeker nog niet vergeten en hou ik in m'n achterhoofd moest ze toch weer beginnen 'munshen', maar voorlopig houdt ze zich goed bezig met al haar nieuwe speeltjes en de grotere hoeveelheid hooi. Denk echt dat ze met die muilkorf aan snel depressief zou zijn plus doe hem eens elke drie uur af om dan na het hooi eten weer aan te doen? We staan nu al minstens acht keer per dag aan haar stal. Zal echt de laatste oplossing zijn...

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:00

Ik wil niet banketstaaf doen, want je was zo blij dat er mee gespeeld wordt, maar ik maak me wat zorgen over de snelheid waar die lickits worden weggewerkt (zeker in combinatie met het gebruik van de likstenen). Wat zit daar allemaal in? Krijgt ze daarmee niet veel te veel suiker, mineralen etc. binnen. Bij mineralen e.d. is 'baat het niet, schaadt het niet' absoluut niet waar, integendeel.

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:23

LeenC schreef:
De pellets lijken dan ook op brokjes. Je moet ze sowieso wat nat maken zodat ze zwellen en uit elkaar vallen. Voegde steeds wat azijn toe aan het water en dan liet ze de boel meestal ongemoeid. Daarvoor stond ze op houtkrullen waarvan ze soms al eens een klein hapje nam, maar erg beperkt.

Heb je ook al geprobeerd om azijn over de houtkrullen heen te sproeien? Misschien blijft ze nu ze ook speelgoed heeft er helemaal vanaf.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:26

waarom zet je haar niet op stro.
mijn twee jarige heeft ook koliek gehad door het eten van krullen. staat nu op stro en ze heeft geen last meer van koliek en eet toch haar stro op om verveling te voorkomen.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 13:17

ElsB schreef:
Ik wil niet banketstaaf doen, want je was zo blij dat er mee gespeeld wordt, maar ik maak me wat zorgen over de snelheid waar die lickits worden weggewerkt (zeker in combinatie met het gebruik van de likstenen). Wat zit daar allemaal in? Krijgt ze daarmee niet veel te veel suiker, mineralen etc. binnen. Bij mineralen e.d. is 'baat het niet, schaadt het niet' absoluut niet waar, integendeel.

Idd, Els. Daar ben ik me van bewust. De himalaya is puur zout en ze mag best wel wat meer drinken, dus dat helpt daarvoor. Haar gewone liksteen is een speciale mineralenliksteen voor paarden. Van de beiden maakt ze nu evenveel gebruik als voor haar ziekte: niet overdreven veel. Ze likt er gewoon elke dag een beetje aan. Met één grote liksteen (zo'n vierkante met in het midden een gat) doet ze iets meer dan een jaar, dus lijkt me wel ok? Of zou het teveel zijn? De likit is idd puur suiker en daarom ook hou ik die beperkt: ze heeft die ene met cherry verorberd, de munt raakt ze niet aan en voorlopig krijgt ze ook geen nieuwe. Misschien dat ik ter afwisseling eens in de veertien dagen of zo zo'n likit ga geven. Aangezien Likit zelf aangeeft dat een stalpaard normaal zo'n kleine Likit mag hebben per dag (zal wel te veel zijn volgens mij), lijkt me die veertien dagen een goed compromis? M'n vriend kwam laatst met een idee: hij vroeg zich af of je voor paarden, net als voor de giraffen in de zoo gedaan wordt in de zomer, geen 'ijsje' kan maken met vb. stukjes wortel en appel erin? Daar zijn ze ook even zoet mee, maar waarschijnlijk is die kou wel niet goed voor het gevoelige spijsverteringsstelsel van een paard? Is een giraf dan zo anders dat het daar wel zonder problemen kan?

@ Kiwi 64: Kan ik idd nog proberen, maar dan zijn ze wel meteen nat en krullen absorberen absoluut niet zo goed als stropellets. Zou ze dan nog willen eten van haar wortel, appel en brokjes die uit haar voederbal vallen tussen de krullen?

@ Linda212: Mij werd altijd gezegd dat een paard op stro (dat z'n bedding opeet) nog sneller koliek krijgt dan eentje op houtkrullen? Heb ook geen idee wat Ama's reactie op stro is: heb ze altijd op krullen weten staan bij haar vorige eigenaar en aangezien die met meer dan 80 paarden op stal meestal niet zo kieskeurig was over welke bedding bij wie lag, neem ik aan dat er toch wel een reden moest zijn waarom zij steevast wel krullen kreeg en nooit stro. Bovendien heb ik niet voldoende opslagruimte om stro te stockeren. :\ En aangezien ik zelfs haar hooi helemaal moet weken voor ze het mag hebben, zal droog en grof (zo'n halm is niet bepaald smal) stro wel niet mogen van de chirurg.

Haar voeding ben ik stilletjes aan wat aan het opdrijven: meer krachtvoer en meer hooi, omdat ze precies toch nog een paar kilootjes kwijt is de laatste week. Verder ziet ze er eigenlijk wel goed uit, gezien haar leeftijd en wat ze net allemaal meemaakte. Ze heeft nog steeds haar mooie 'bloempjes' in haar vacht en ze blinkt ook.

Volgende week moet ik met schrik in het hart nieuw hooi gaan voederen. Iemand tips? Best mengen met oud hooi en de hoeveelheid stilletjes aan opdrijven zeker?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:26

Zie de link in mijn onderschrift, mijn paardje heeft hetzelfde mee moeten maken. De hout krullen kunnen idd een verstopping opleveren hoewel niet zo snel als vlas, dus als je azijn oid erover kan doen zodat ze stopt met eten hoeft ze geen korf om.

Met de likstenen ook oppassen, ze is nog in herstel en de eventuele grote hoeveelheden zout leveren een zware belasting voor de nieren op.

Bregh kreeg toen kuil en hooi, zoveel ze maar mocht. Dan blijven ze ook eerder van de bodembedekking af, want ze hebben de structuur ook nodig om het systeem goed op gang te blijven houden.

Ik hoefde trouwens niet mijn hooi te weken voor ik het gaf, ik moest er wel heel erg goed op letten dat het niet heel erg fijn was, ook kreeg mijne slobber ipv muesli of brok, omdat dat een snellere passage geeft, maar als ze het er goed op doen dan gewoon zo laten.

Ik deed idd oud en nieuwe kuil/ hooi mengen, zodat ze zoveel mogelijk een gelijk mengsel had. Eerst kleine plukjes nieuw hooi erbij, en dat opvoeren, heel erg goed opletten hoe ze reageert.

Mag je ook al met haar grazen aan de hand? Dat werkt laxerend, en voorziet in de graasbehoefte die ze hoe dan ook houden.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 09:13

Ja, hoor. We grazen twee keer per dag een goed half uur. Soms aan de hand, soms op een postzegelweitje (daar doet ze welgeteld twee graasbeurten mee en dan is het al kaal!).

Azijn ga ik vandaag proberen. Voor de liksteen: denk dat ik m'n DA ga vragen nog eens bloed te nemen. Dan kunnen we meteen al haar waarden controleren en kan ik haar voeding hieraan aanpassen indien nodig. Wat zoiets doet met o.a. lever en nieren zal idd niet te onderschatten zijn: de anesthesie, de zware pijnstilling achteraf, cortisone voor haar been, al meer dan een maand antibiotica... En we zijn er nog lang niet!

Heb je verhaal gelezen: Prachtige afloop! Blij dat ze er zo goed doorgekomen is. En geen tweede operatie voor die breuk? Vrees dat Ama ook prijs heeft op dat vlak. Haar wonde lekt nog steeds en er zit een onderhuids 'kanaaltje' waar pus doorloopt, zo'n 10 cm lang. Als het volgende week niet stopt met lekken, moet ze terug naar de kliniek. Het vocht staat op cultuur: die uitslag zal ook wel bepalend zijn voor haar verdere behandeling. Hopen dat er geen resistente troep in zit.

Qua krachtvoer krijgt ze eigenlijk zo goed als slobber: de brokken en muesli worden geweekt en er gaat per maaltijd 40ml lijnzaadolie door. Met het nieuwe hooi zal ik dit weekend beginnen. Dan ben ik thuis moest ze erop reageren. Alleen de brokjes in haar voederbal zijn niet geweekt, maar daar eet ze telkens maar een paar van in één keer, dus zal wel gewoon speeksel bijzitten om geweekt in de maag aan te komen dan.

Was Bregh ook zo 'grumpy'? Ama heeft zich nog nooit agressief opgesteld. Nu heeft ze de afgelopen weken al twee maal gebeten (are, gepitst: het was er niet door). De eerste keer was het me niet helemaal duidelijk. Ik was er zo door verrast. Maar gisteren stond ze met haar hoofd over de staldeur en stonden we er met een groepje bij (ze waren hooi komen brengen). Ik stond over haar hoofd en aan haar lip te krabbelen en ineens had ze m'n schouder vast. Echt overduidelijk zo bedoeld deze keer. Man van het hooi zei meteen: jaloezie. En idd, ze is vrij jaloers van aard. Waarschijnlijk omdat ze het hooi zag, vervolgens geen kreeg, had al wat honger en dan kom ik daar staan krabbelen, terwijl ik duidelijk met m'n gedachten bij iemand anders zat dan haar... Dan was erover: wie dacht ik wel dat ik was? :o Te verwend met al die aandacht, maar je moet wel: kan niet anders, want ze heeft die zorgen nodig. En dan chagerijnig omdat ze op stal moet blijven. Ze heeft wel meteen een tik gekregen. Zielige situatie of niet door al die ziektetoestanden: correct is correct en dit gedrag kan echt niet door de beugel.

Het toeval wil dat m'n tante gisteren op wandeling met haar honden een doodziek paardje tegengekomen is. Zij de weide in: paardje is met z'n hoofd in haar armen gestorven. De DA was er blijkbaar al bij geweest - ook koliek - maar kon niets meer doen. Paar minuutjes later arriveerde hij, deze keer met volledig ontredderde eigenares erbij. Die heeft samen met m'n tante tranen met tuiten staan janken. Ze was wel blij dat haar merrie niet alleen was moeten sterven, dat het toeval wilde dat m'n tante erbij was. Het voorval liet in elk geval een diepe indruk na bij m'n tante. Het kan toch zo snel gaan: jaagt me de stuipen op het lijf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:19

Kun je haar niet een berkenstam in de box geven? Vinden ze leuk om de schors af te peuteren en het kan geen kwaad als ze daar wat van binnenkrijgen. Berk is zelfs licht pijnstillend en ontstekingremmend.
Heeft ze wat te doen. Eea klinkt nl echt als pure verveling.
Ik zou uitkijken met die likstenen en lickits, daarmee krijgen ze wel erg veel rommel binnen.

Heb je ook al bv een extrakleinmazig hooinet zodat ze er zo lang mogelijk over doet om haar hooi te eten? Laat ze er maar voor werken en frunniken, des te eerder zijn die twee maanden voorbij.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:42

Ze is er idd gelukkig goed doorheen gekomen, maar nee er komt geen tweede ok, vooral omdat ze eerst na drie maanden naar buiten mocht en door de breuk daarna nog eens een maand, die laatste maand duurde zooo lang voor haar, dat ik haar en mezelf niet meer aan wil doen.

Bregh had geen pus overigens, de wond zelf was schitterend schoon, alleen haar peesplatenhechtingen (mooi scrabble woord ) hadden het blijkbaar niet gehouden en dus waren die opengeklapt. Nu is dat met littekenweefsel opgevuld, plus die bruggen erin dus er kan niks meer inzakken, maar ik heb het toch flink benauwd gehad of ik er nog wel opkon rijden....

Dat bijten, en shaggo....ooojaaaa.... Ze heeft in die tijd zelfs bijna een keer mijn toenmalige ph in zijn gezicht gebeten toen hij zijn neus over de staldeur heen hing om te kijken of ze genoeg hooi had..toen heeft ze ook een lel gehad hoor, want ze zijn ondanks alles niet van suiker. (Hoewel ik dat nog wel heeeel lang met rijden had, dat ik niet door pakte want sielugh enzo. :D .. daar kom je op een gegeven moment ook wel weer doorheen, want ze maakte daar uiteraard grandioooos gebruik van) vandaar ook dat ik een Bach heb laten maken, ze was niet meer te genieten op stal, en ging echt met haar hoofd in een hoekje staan...

Heftig verhaal zeg, van je tante... lief van haar dat ze bij het paardje is gebleven en idd, het kan zo snel gaan met die kolieken, het is zo'n gemeen iets...

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 09:51

Denk dat Ama goed op weg is Bregh achterna te gaan: ze lekt nu op drie plaatsen, over de ganse lengte van de wonde (aan de begin- en eindknoop en uit een gaatje in het midden) en het is over de hele lengte ook vrij dik. Vandaag de DA bellen voor de uitslag van de kweek en denk dat we dan één van de volgende dagen opnieuw richting kliniek in Meldert moeten. Kunnen ze met echo zien of die platen nog goed gesloten zijn of zo? Hoop echt dat ze niet opnieuw geopereerd moet worden... Niet alleen voor m'n portefeuille die zich al helemaal niet meer goed voelt, maar natuurlijk ook omdat het betekent dat zij blijkbaar te traag herstelt, wat ik al vreesde. Haar been is ook weer wat dikker vandaag: opnieuw regenweer (zou het dan toch daarmee te maken hebben?). Ook daar zit de schrik erin dat het niet voldoende zal herstellen en dat de lymphangitis gewoon in alle hevigheid zal terugkeren. Denk dat ik in dat geval toch erg zal beginnen twijfelen of het wel de juiste keuze was haar te laten opereren...

Ze heeft haar tanden alleen nog voor het voer gebruikt dit weekend, en niet voor mij. ;-) Blij te horen dat ze niet alleen is! Vind het wel gek omdat ze nog al eens een maand stalrust had ivm gips. Toen mocht ze zelfs niet gaan grazen tussendoor, maar bijten of echt lastig doen, deed ze toen niet. Dit is natuurlijk nog heel andere koek... Ze zal misschien nog wel pijn hebben ook: Ama is soms te hard. Ze zou het best wat vroeger en duidelijker mogen laten zien als het niet goed gaat.

Van haar krullen blijft ze ondertussen zo goed als af. Ik heel blij! De berkenschors ga ik nog proberen. Haar hooinet gebruiken we voorlopig niet meer omdat mevrouw blijkbaar het idee had dat ze daaruit te weinig kreeg. Nu gooi ik haar hooi heeeeel dun uitgespreid over de grond en dat staat haar meer aan. Het lijkt zo enorm veel en ze eet rustiger: is langer bezig.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:53

De buikpeesplaten zitten aan de binnenkant van de buik, dus dat zie je aan de buitenkant niet. Dit klinkt eerder als een (beginnende) ontsteking, of het is wondvocht dat een uitweg zoekt. Is het helder of is het pussig? Ik geloof wel dat een echo de platen kan laten zien, maar dat weten ze op de kliniek of je da ook, kan je meteen vragen als je vandaag belt. Verdorie zeg, het klinkt echt niet fijn zo ook nog een dik been erbij.

Goed idee van dat hooi zeg! Bregh kreeg kolieken van het hooinet, dus die heb ik eruit gegooid maar het kan soms wel degelijk helpen.

Twijfels of je de goede keus hebt gemaakt houd je altijd, maar ik heb me toen vastgehouden aan het feit dat ik, indien het fout zóu gaan, alles heb gedaan wat in mijn vermogen lag om haar te helpen. Als het niet meer kan, om wat voor reden dan ook, dan kan je jezelf altijd nog recht in de ogen kijken. Maar houd nog moed he, wie weet is het gewoon zucht wat eruit komt en gaat Ama Bregh achterna op de goede manier. Die loopt ondertussen alweer dik anderhalf jaar gezond rond.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 14:08

Idd, dat hoop ik ook. Het blijkt enterobacter amnigenus te zijn en dit zou gevoelig moeten zijn voor de antibiotica die ze momenteel krijgt. Fingers crossed dus. Dat ze op meerdere plaatsen beginnen te lekken is blijkbaar vrij normaal, volgens de kliniek. Ik moet er niet persé terug mee binnen komen, tenzij het natuurlijk binnen een dikke week nog steeds niet beter is. Blijven spoelen en als er even geen of veel minder vocht uitkomt stoppen om te kijken of het niet helemaal droog gaat staan. Als je tot in het oneindige blijft spoelen, kan het uiteraard niet dichtgroeien natuurlijk. En idd, er moet daarom niet persé een breuk onder zitten, ook al heeft ze een hangbuikje.

Over de twijfels: Denk dat ik het er vooral moeilijk mee zou hebben, moest ik haar vb. binnen een paar maanden alsnog moeten laten gaan en dan actief de keuze moet maken om haar te laten inslapen. Op dat moment zelf, wist je dat ze doodziek was en weinig kans maakte. Als ik haar binnen een paar maanden moet laten inslapen voor de lymphangitis, is dat een heel ander scenario. Dan loopt ze waarschijnlijk nog vrij helder uit haar ogen te kijken en om dan zo'n beslissing te moeten nemen... Bovenop het verdriet komt dan ook nog eens al die mensen met hun 'zie je wel'- reacties en het idee dat je idd zoveel duizenden euro's hebt uitgegeven om uiteindelijk alleen haar lijden maar te rekken.

Ach, dat is idd een pessimistische kijk op de zaken. Nu maar even concentreren op die buik en hopen dat we die droog krijgen. 't Is toch dag per dag leven momenteel. Wou dat ik me trouwens wat beter kon concentreren op m'n werk, want dat begint ook te lijden onder m'n vermoeidheid.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:40

Weetje, de mensen die -ziejewel- lopen zeggen die laat je maar gewoon :(:) . Dat heb ik ook vaak zat gehoord, maar zij stonden niet met mijn paard in de kliniek, zij zagen niet dat zij er vol voor ging. En dús ik ook. En het is altijd een risico, een paard hebben. Er komt geen tweede ok voor Bregh, niet wegens die mensen maar echt omdat ze dat niet trekt. Míjn paard, míjn beslissing ;) . Ze had 50% kans om de ok te redden, en daarna nog 75% kans om het eerste jaar door te komen. Dat zijn maar statistiekjes, maar ik heb me er echt aan vastgeklampt dat zij bij de 25 hoorde die het gingen redden. En tadáááá! *\o/*

Dat het toch een reactie is dat er vocht uitkomt, is in dit geval alleen maar goed toch? Wat eruit komt zit er niet meer in :D . Goed in de gaten houden (duhuh, alsof je dat niet doet :P ) en kijken watsekebeurt. Als de kliniek niet in de paniek schiet, hoef jij het ook niet te doen dan ben je in elk geval geruster nu.

Dat hangbuikje kan nog van alles zijn hoor, is het een breuk dan is het zoals je bij Bregh hebt gezien ook geen reden tot dikke paniek, tenzij de opening zo groot is dat er iets in kan klemmen, maar eerst gewoon dit afkijken, en dan zien wat er gebeurt met dat hangbuikje. Sterkte meis!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 16:10

Dank je wel. Kan het schouderklopje echt gebruiken. Wat een rotdag, seg. Alles zit precies tegen de laatste tijd.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:09

Graag gedaan hoor, en er zitten er nog :D mocht je het nodig hebben. Af en toe moet je echt alles uit de kast halen om het zelf door te komen en zie je het zo zwart als maar kan in, maar kop in de wind, rug recht en gaan.