Kleine stal dichtbij of ruime stal verderop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hova

Kleine stal dichtbij of ruime stal verderop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 21:01

Ik heb een dilemma waar ik graag jullie mening over zou hebben.

Mijn ruin staat op een manege waar ze twee soorten stallen hebben. Hij staat nu nog tot eind oktober op het land, maar staat in de herfst/winter in een stal met leuke buurtjes en vlak bij poetsplaatsen, rijbakken en paddocks. Nadeel is dat de stal best klein is voor mijn grote ruin (stal is zo'n 3x3 en ruin is 1.74 ) en er zit geen raam in.
Er zijn ook andere stallen beschikbaar, die een stuk groter zijn (bijna twee keer zo groot) en die stallen hebben ook een eigen raam zodat hij zijn hoofd lekker naar buiten kan steken. Nadeel is dat deze stallen een eindje van de faciliteiten vandaan liggen. Vooral als het glad is in de winter is dit een nadeel, want het erf is nogal eens aardig glad en als ik dan zo'n eind met hem moet lopen elke keer... Ook ligt in dit (vrij grote gebouw) veel hooi opgeslagen.

Kortom: de periode komt er straks weer aan dat mijn paardje weer binnen moet staan: wat zouden jullie doen: de kleine stal dichtbij of de ruime stal verder weg?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!!

rommulus

Re: Kleine stal dichtbij of ruime stal verderop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:03

voor mij zou dat hooi al een dikke no no zijn

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:04

maar als hij gewoon fatsoenlijk kan bewegen in zn kleine stal kan je dat gewoon doen :)

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:16

tja dat is best wel een lastige situatie, ik ben altijd voorstander van een ruime box, mijn paarden stonden altijd thuis en van de winter komen er 2 weer thuis te staan en die zijn wat stal betreft echt verwend, heb je nog een groto prijs verschil of iets dergelijks dat de keuze beinvloedt, verder denk ik wel van als je paard in de kleine stal alleen snachts staat en de rest van de dag in een paddock ofzo zou ik voor de kleine stal kiezen, moet hij de hele dag erin staan tenzij jij gaat rijden of iets anders zou ik denk tpoch voor de grote stal gaan, aangezeien jij aangeeft een groot gebouw te zijn, denk ik dat er dan wel meer mensen zijn die van de grote stal naar de faciliteiten meoten, ik dnek dus dan dat er in de winter wel een paadje wordt vrijgemaakt van sneeuw of iets dat jij gewoon met je paardje naar de faciliteiten kunt wandelen

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 21:36

Nee, er is bijna geen prijsverschil, dus dat maakt me niet uit.
Maar vorige winter werd er ook maat minimaal sneeuw en ijsvrij gemaakt, dus dat is een nadeel.
Ik rij of longeer hem in de winter wel elke dag, maar
In de winter mogen de paarden hier maar een uurtje in de paddock, dus hij staat wel veel op stal...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:42

ik vind drie bij drie echt heel weinig.. heb er zelf ook een van die maat maar die staat wel wat ruimer.
ik weet niet of ik mijn paard het wel wil aandoen om zo klein te staan en dan een uur naar buiten.
ik zou dan toch maar voor optie twee gaan.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:54

een andere pensionstal zoeken.. Zeker als ze in de winter maar een uurtje buiten mogen..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:57

Voor het welzijn van je paard zou ik echt voor de grotere stal gaan. Wij hebben zelf stallen van 3,5 x 3,5 en voor paarden boven de (+/-) 1.65 vind ik dat echt wel nodig, ook al komen ze hier ook in de winter iedere dag in het land. In een stal van 3 x 3 kan een paard alleen draaien, in een grotere kan hij ook nog wat lopen. Een buitenluik geeft afleiding, toch wel prettig als ze meer dan 20 uur op stal staan. Jij komt maar een uurtje per dag, voor je paard is de stal in de winter zowat z'n hele leven. Ik denk dat ie je dankbaar zal zijn.

Vergeet ook niet dat de afgelopen winter extreem was. Meestal is het maar een paar weken per jaar echt glad. Paarden weten dat heel erg snel, zelfs onze jonkies worden voorzichtig als het glibberig is. En het is alleen een beetje eng als het glad is, als er een dikke laag sneeuw ligt is dat wel lastig maar daar overkomt je paard niks van.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:04

Lijkt mij niet zo'n moeilijke keuze; de grote stal. Mocht het glad zijn, dan zou ik zout strooien. Heb ik van het winter op mijn erf ook gedaan en dat werkte prima. Het kost wel een paar cent, maar schade aan je paard door een valpartij kost meer, denk ik dan maar. Overigens vind ik (ben zelf ph) dat een pensionstal voor een veilig erf moet zorgen. Als het continu sneeuwt, kun je ff niks, maar daarna moet je zsm sneeuw-/ijsvrij maken. Veiligheid boven alles.

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 22:08

Ik denk toch ook steeds meer aan de grote stal: ze zijn echt een heel stuk groter. Ik kom elke dag in ieder geval twee uur en hij staat een uurtje buien, maar het blijft natuurlijk veel dat hij dan op stal staat.

Blowdiene, als ik een stal in de omgeving had waar hij het hele jaar buiten kon, zou ik dat meteen doen. Maar hier zitten eigenlijk alleen maar stallen met weidegang van april tot en met oktober, dus dat gaat helaas niet lukken...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:13

met zo'n groot paard die ook nog eens maar een uurtje per dag naast het rijden naar buiten mag, zou ik tocht echt voor de grote box kiezen waar hij ook nog buiten kan kijken.
miss kan je met een paar stalgenoten in de winter zelf een pad ijsvrij houden?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:14

Doen, ts.
Tsja, het is niet ideaal als ze in de winter niet of nauwelijks naar buiten kunnen. In het oosten en noorden van NL kunnen we ons dat nauwelijks voorstellen, maar in sommige delen heb je geen keuze. Je mag dan al blij zijn met een uurtje paddock. Dan kun je het een beetje goedmaken door zo'n grote stal.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:16

Hova schreef:
Ik denk toch ook steeds meer aan de grote stal: ze zijn echt een heel stuk groter. Ik kom elke dag in ieder geval twee uur en hij staat een uurtje buien, maar het blijft natuurlijk veel dat hij dan op stal staat.

Blowdiene, als ik een stal in de omgeving had waar hij het hele jaar buiten kon, zou ik dat meteen doen. Maar hier zitten eigenlijk alleen maar stallen met weidegang van april tot en met oktober, dus dat gaat helaas niet lukken...

Dan zet je hem toch bij een boer neer of zo iets.. of je huurt een stuk land en vraagt of een paar mensen hun paarden bij die van jou zetten (kleine vergoeding).. Dan is ie ook niet zo alleen..
En anders zou ik verhuizen :+

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:18

@Blowdiene, wij kunnen ons dat niet voorstellen (ik woon in Dalfsen), maar in het westen is daarvoor lang niet genoeg grond of niet geschikt voor winterweide. De gemiddelde boer zit echt niet te wachten op een paard in z'n land, laat staan in de winter.

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 22:21

Ik woon inderdaad in het westen..:-(
En zomaar even mijn man en kinderen oppakken en verhuizen...

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:21

Ik ging voor ruime stal met luik, daar zal je paard grootste deel van de dag dan moeten doorbrengen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:27

hihi dat is nog de beste oplossing! Man en kind oppakken, paard in de trailer en verhuizen maar :P

Ik zou als ik jou was ook voor de grotere stal gaan. Maarrrr: is de grotere stal stoffig door de hooi-opslag? Is je paard gevoelig voor stof? Is er voldoende frisse lucht? Staan de paarden met hun neus op de hooibalen en zo ja, staan ze binnen als de hooiopslag gebruikt wordt?
Wel even iets om over na te denken.

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 22:33

Ja, dat is ook iets om over na te denken.
Ze staan niet met hun neus op het hooi, want het is een grote ruimte. Maar als het echt vriest buiten, gaan de luiken dicht en dan is het soms wel wat stoffige. Of hij er gevoelig voor is, weet ik niet eigenlijk...

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 22:40

Gooya, dat zou ik best willen, een boerderijtje met wat grond in het oosten van het land! Nu nog de staatsloterij winnen.. :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:57

in het noorden, oosten en zuiden ook genoeg stallen waar de paarden in de winter niet of bijna niet buiten komen hoor ;)
Hier in het noorden is ook lang niet alle grond geschikt. Hier zijn ook natte klei- en veengronden...

Een ruime stal, liefst met uitzicht, en zo lang mogelijk overdag op een paddock in de winter is wel zo fijn. Als een erf bestraat is, en zelfs met puinbodem, is er vaak met sneeuwschuiven, en zout of zand strooien heel wat te redden met gladheid... Desnoods samen met wat stalgenootjes regelen...

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:05

Dat hebben mijn ouders ook gedaan.. Goh Amsterdam is wat gevaarlijk vind je niet? Hup kindjes oppakken en allemaal lekker naar het gat Vledder verhuizen.. :roll:

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:07

Haha.. En bevalt het gat? ;-)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:22

Je bent hier in het mooie oosten welkom hoor, Hova. Ik heb nog een fijne stal beschikbaar, met 's winters van 07.00 tot 18.00 uur met ruwvoer buiten. Ben vast nog goedkoper ook......

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:25

Klinkt perfect! Nou die pot met geld nog...;-)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:29

Aan het einde van de regenboog staat 'ie. Tot binnenkort dan maar.

Lekker offtopic. Ff serieus. Het enige nadeel van de grote box is dat het er stoffig is? Stof is slecht voor elk paard. Hoe vaak zijn de luiken dicht? Is dat een paar dagen in een winter of kunnen dat ook weken of zelfs maanden zijn?