Hoe hier een leuk weitje van maken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnies

Hoe hier een leuk weitje van maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 19:19

Dit leuke stukje grond mag ik de komende jaren gaan gebruiken voor mijn minipaardje(s).

Afbeelding

Maar het probleem is dat het op deze moment vol zit met deze heuveltjes :

Afbeelding

Afbeelding

Zou er nog iets aan te doen zijn of zou het ganse stuk moeten omgegooid worden, gelijk getrokken en terug ingezaaid worden ?
In dat laatste geval... heeft iemand er een idee van hoelang het duurt eer je er dan paardjes op kan zetten ?

Ik wil het natuurlijk zo snel mogelijk in orde hebben.

Tigra_

Re: Hoe hier een leuk weitje van maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:42

Zijn het harde heuveltjes?
Anders zou ik het gewoon eens slepen en maaien en kijken hoe het er dan uitziet.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 19:46

Als je er op gaat staan zakken ze niet gelijk in maar ze zijn ook niet zo hard als de grond zelf.
Volgens mij zijn het molshopen die jarenlang zijn blijven liggen en begroeid zijn...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:47

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:48

als je het de komende jaren mag gaan geruiken dan zou ik het omgooien en opnieuw in laten zaaien.
Wat er nu staat is niet echt kwaliteit zou ik denken...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:49

ik denk dat het snelste en wsl nog het goedkoopste is om het om te ploegen en opnieuw in te zaaien.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 19:57

superwoman schreef:
ik denk dat het snelste en wsl nog het goedkoopste is om het om te ploegen en opnieuw in te zaaien.

als ik dat in september moest doen kan ik het pas volgend jaar gebruiken ?

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:59

omgooien en opnieuw in zaaien,hebben wij jaren geleden ook gedaan.
Alleen is dat een beetje een ongelukkige tijd nu.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:00

ja, in april ongeveer
dan is het gras genoeg ontkiemd en gegroeid, beste kun je dan nog een keer kunstmest maaien en kunstmest erop gooien
je kan bv wel een deel paddock maken en ze deze winter daarop zetten
ik heb ze s`winters zowieso op de bak en paddock ivm vertrappen weiland

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:00

Breezke schreef:

juist niet, september is de beste maand en dat is het al bijna :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:01

Bonnies schreef:
als ik dat in september moest doen kan ik het pas volgend jaar gebruiken ?

ja, maar dit is ook wel een vreselijk stukje grond, waar je echt niet even snel een goede wei van kan maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:02

Lynn_Nikita schreef:
ja, in april ongeveer
dan is het gras genoeg ontkiemd en gegroeid, beste kun je dan nog een keer kunstmest maaien en kunstmest erop gooien
je kan bv wel een deel paddock maken en ze deze winter daarop zetten
ik heb ze s`winters zowieso op de bak en paddock ivm vertrappen weiland

idd :j
Maar ook zou ik de paddock wel goed aanleggen, want aan een baggerbak heb je ook niks :o

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:03

omgooien en inzaaien heb je er jaren plezier van als je het zo laat blijf je aantobben

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:11

Ik zou het eerst eens (laten) maaien, de rommel die eraf komt eraf halen, dan wat kunstmest erover en dan eens zien wat het doet.

Tegenwoordig zie je veel "natuur" weide, allemaal leuk en aardig, maar na verloop van tijd staat er alleen nog maar onkruid en rotzooi.
Gras heeft voeding zoals bijv. kunstmest nodig om te groeien krijgt het dat niet dan zal het na verloop van tijd verdreven worden door rotzooi.

Kunstmest moet je strooien voordat er (flink) regen voorspelt wordt, als je het tijdens droogte en zon doet verbrand het gras, een flinke bui zorgt ervoor dat de kunstmest uit elkaar valt en opgenomen wordt in de bodem.
Laat je paard niet in een wei waar net kunstmest gestrooid is, maar wacht tot het flink geregend heeft en de korrels weg zijn.

Als je nu de boel over de kop gooit moet je lang wachten voor het weer geschikt voor beweiding is, de zomer is bijna voorbij en de nattigheid komt eraan, je paard zou gelijk het jonge gras vertrappen.
Over de kop gooien kan altijd nog, bijv. volgend voorjaar.
Laat je dan ook even goed voorlichten wat voor gras het best geschikt is voor een paard, het over de kop gooien en opnieuw inzaaien zou ik laten doen door een loonbedrijf uit de buurt.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:13

Lynn_Nikita schreef:
Breezke schreef:

juist niet, september is de beste maand en dat is het al bijna :D

Het is maar net of ze deze herfst en winter de wei nog wil gebruiken als wei, of dat ze hem niet nodig heeft.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:23

Klopt het (als ik het zo zie) dat alleen het voorste gedeelte zo is, of ligt de hele wei vol met dit soort hopen?
Ik zie er ook veel mosgroei tussen zitten. In dat geval is het sowieso wel raadzaam om die stukken (plaatselijk) om te ploegen/frezen en opnieuw in te zaaien. Inderdaad begin najaar is perfect voor inzaaien/doorzaaien precies nu begin september of eind augustus.
Als er alleen gedeeltes zo slecht zijn met mos en hopen, zou ik misschien niet kiezen om de gehele wei om te ploegen omdat het best lang duurt voordat je het dan kunt gebruiken en dat er ook best een prijskaartje aan hangt..

Ik zou, als je er het liefst de winter al op wil, het slechtste stuk nu kaal laten eten en paddock van maken. Dan kun je ook meteen zien hoe makkelijk ze de hopen en het mos kapot trappen en kun je misschien in het voorjaar makkelijker opnieuw inzaaien en evt met de hand de hopen nog bewerken/wegwerken.
Het goede stuk zou ik eerst kaal laten eten dmv strookbegrazing (zijn shetten toch?) Is niet alleen voor snel te dikke of hoefbevangen gevoelige types fijn, maar zorgt er ook voor dat ze de wei iets gelijkmatiger kaal eten.
Dan kun je ze in de paddock zetten wanneer ze het kaal hebben en meteen kunstmest strooien en evt kale/ slechte plekken vast doorzaaien.
Echter vraag ik me wel af of je het nog red om ze binnen een maand het hele stuk kaal te laten eten, weet niet om hoeveel pony's het gaat..
Als dat haalbaar is lijkt mij dat een goede oplossing. Eerst kijken hoe het bij trekt voordat je alles overhoop haalt en er een hoop geld aan uit gaat geven..
Is het qua kaal eten niet haalbaar kun je natuurlijk ook kiezen om een gedeelte vast te zaaien en te bemesten. En natuurlijk onkruid verwijderen, het liefst zodra het opkomt om verspreiding te beperken.

Succes! Wel een leuke projectje zo en geeft erg veel voldoening als je over een poosje een mooi stukje wei hebt!!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:31

Als er sprake is van mos, dan is het juist raadzaam om kunstmest te gooien.
Mos kan daar niet tegen en is dan zo weg.
Het gras krijgt juist dan een kans.

Ik zou het stuk in gebruik nemen nadat je er kunstmest op hebt gegooid.
Dat kan je nog genoeg doen de komende tijd en het heeft maar 1 goede regenbui nodig om op te lossen.

Ik heb deze zomer in eenzelfde situatie gezeten en het stuk waar mn paarden nu op lopen was er nog veel erger aan toe.
Veel onkruid, jonge boompjes, bramen die tot 4m de wei in waren gegroeid.
Dat allemaal omdat er al ruim 10 jaar niets meer op had gelopen.

Juist doordat ik mn paarden erop heb gegooid, ook flink heb gemaaid met een bosmaaier, begint het er nu steeds beter uit te zien.
Wel heel erg veel last van mos en daar gooi ik dus kunstmest voor.
Dat het hobbelig is, is geen ramp.
Daar kunnen paarden en pony's prima op lopen.

Enige wat je in de gaten moet houden is of er voldoende gras is.
Zo niet dan moet je bijvoeren met hooi.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 20:41

Voorlopig gaat het om 1 minipaardje (is geen shetlander). Dat minipaardje staat momenteel nog bij zijn huidige eigenaar tussen een groep paardjes, daar kan hij gerust nog een maand blijven staan. Ik kan hem tijdelijk in mijn eigen tuin houden, maar dan spreek ik echt maar over heel tijdelijk aangezien dat stuk maar 500 m² meter is. Van zodra hij op de grotere grond kan komt er een 2e minipaardje bij en blijft het ook bij 2.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:42

Laat het maaien, slepen en rollen en kijk wat er dan van die heuveltjes overblijft. Dan kan je de wei indelen voor je winter/rantsoen/wil iets doen stuk en de rest rustig doorzaaien of geheel omgooien. Laat je dit door een loonwerker doen spreek dan van te voren een totaal prijs af, anders schrik je je rot van de rekening. Beter kan je in de buurt rondvragen wie voor andere paardeneigenaren hooit, etc. Dat zijn vaak oudere boertjes die veel prettigere prijsjes kunnen rekenen.
Voordat je gaat bemesten kan je het beste bodemonderzoek laten doen, dan weet je wat je tekort of teveel hebt. Met veel mos is niet zo zeer kunstmest (ivm je sobere pony's) aan te raden, maar zeker wel zuurgraad testen en kalken.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:53

kunstmest is wel aan te raden omdat je hiermee onkruiden ook gelijk minder kans geeft. Ik zou kunstmest speciaal voor de paardenwei kopen.

@Trennie; mag ik vragen hoe jij van de bramenstruiken af bent gekomen in je wei? Ik heb hier ook problemen mee, ik heb het ook met een bermmaaier gedaan en langs het hek knip ik het gewoon steeds, maar bij mij groeit het op een gedeelte ook in de wei zelf, allemaal braamstronken komen daar de grond uit. En het groeit juist als kool als ik het knip. Heb eens zitten denken aan vrezen of ploegen plaatselijk, maar heb het idee dat die dingen een heel stelsel hebben onder de grond waar ze aan elkaar verbonden zijn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:56

maai of bloter het eerst eens en dan goede bemesting er over heen
mocht het dan niet wat worden in een aanzienlijke tijd
dan kun je evt door de helft delen en dan om gooien en nieuw in zaaien
dan heb je de meeste winst denk ik

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:00

Stel de hele wei is gewoon knudde..,en je wilt wel de pony's erop hebben. Kun je alsnog kiezen om ze eerst alles kaal te laten eten. Maaien zou ik zonde vinden, want ik verwacht niet dat het bruikbaar is om te hooien of voor kuil als ik het zo zie. Dan kun je ze er nog beter even van laten eten, scheelt je weer in het hooi. Als ze alles dan kaal hebben, kun je het van de winter natuurlijk ook omploegen en dan heb je een grote paddock om maar zo te zeggen en dan zou je het in voorjaar kunnen zaaien, alleen heeft het wel even de tijd nodig voordat het een stevige grasmat word, die de pony's niet kapottrappen of kapot eten. Net gezaaid gras kan namelijk nog niet heel vast zitten, waardoor ze het eruit trekken met eten. Na het zaaien is dan verstandig om eerst een keer te maaien om de grasmat sterker te maken, is mij verteld.

En ik denk inderdaad wat rommulus zegt ook niet zo'n gek idee is, de wei in 2e splitsen en eerst 1 gedeelte aanpakken, dan kun je het andere gedeelte gewoon gebruiken en later om wisselen.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:10

Ik heb vooral ook een beetje schrik voor blessures als ik ze er zo op zou zetten, er zitten flinke bulten en putten in. Het is niet over het ganse gedeelte maar vooral over de ganse rechtse kant en de achterkant.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:31

pompidou2 schreef:
@Trennie; mag ik vragen hoe jij van de bramenstruiken af bent gekomen in je wei? Ik heb hier ook problemen mee, ik heb het ook met een bermmaaier gedaan en langs het hek knip ik het gewoon steeds, maar bij mij groeit het op een gedeelte ook in de wei zelf, allemaal braamstronken komen daar de grond uit. En het groeit juist als kool als ik het knip. Heb eens zitten denken aan vrezen of ploegen plaatselijk, maar heb het idee dat die dingen een heel stelsel hebben onder de grond waar ze aan elkaar verbonden zijn.

Dat klopt, ze maken wortelscheuten die weer door groeien.
Het is erg moeilijk om van Braam af te komen en ook ik irriteer me mateloos aan het vele werk wat ze je bezorgen...
Ofwel je freest het inderdaad, of je gaat spuiten met gif.
Een andere oplossing is er helaas niet.
Ik ben er nog niet over uit welke van de 2 ik ga kiezen.
Maar gemakshalve zal het spuiten worden denk... :o

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:32

Bonnies schreef:
Ik heb vooral ook een beetje schrik voor blessures als ik ze er zo op zou zetten, er zitten flinke bulten en putten in. Het is niet over het ganse gedeelte maar vooral over de ganse rechtse kant en de achterkant.

Als het echt gaten zijn waar ze met hun hoef in kunnen komen, dan is het wel link.
Zoals bijv konijneholen dat ook kunnen zijn.
Maar als het gewoon erg oneffen is, dan kan dat heus geen kwaad.