Voor mensen met een eigen weitje: vraagje over maaien...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Voor mensen met een eigen weitje: vraagje over maaien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:42

Ik heb een halve hectare en omdat dit veel te veel is voor mijn 2 paarden (gemiddeld 6 uur weidegang per dag) heb ik nu de boel in 9 blokken afgebakend. Maar tegen de tijd dat ze aan blok 4 zijn is blok 1 eigenlijk al weer te hoog (ca 25 cm).
Nu heb ik er dit jaar al één keer wat hooi af kunnen halen, maar nog steeds groeit het te hard om het bij te eten.

Ik rouleer ze dus nu op 4 blokken en met één blok doen ze ongeveer 3 á 4 dagen. Na die dagen maai ik het blok op 5 a 6 cm met een benzine handmaaier mét opvangbak. %)

Nou is de vraag:
- hoe kort laten jullie de paarden gras eten voor je ze verweidt
- maai je daarna die wei (wel of niet gras verwijderen)
- en zo ja hoe kort maai je dan ??

Ik heb behoorlijk wat onkruid en hoop het op deze manier ook wat onder kontrole te houden en de grasmat wat te verdikken, maar weet dus niet of de hoogtes die ik aanhoud dan het meest gunstig zijn.

Lame

Re: Voor mensen met een eigen weitje: vraagje over maaien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:49

Wij hebben wel gewoon 1 groot weiland (een bunder groot) wat we elke twee weken toppen... (mits het dit weer is, want met die droogte groeide het totaal niet) En ze gaan in de ochtend 2 uurtjes naar buiten en laat in de middag nog een paar uur... Zo worden ze niet kei dik en hou je wei ook redelijk netjes..

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:50

Citaat:
Na die dagen maai ik het blok op 5 a 6 cm met een benzine handmaaier mét opvangbak. %)

Dat vind ik wel knap overigens... ;) Dat is veel werk!! !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:52

Eén blok is ong. 700 m2 dus qua maaien valt dat nog wel mee, het is meer de machine naar de wei duwen en weer terug wat me wat opbreekt :D (wei is niet 'aan huis') :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:53

Ik heb ook een halve hectare en heb het land in tweeën verdeeld. Mijn 2 paarden staan er zelfs maar 1 uur per dag op: mijne ene paard is gevoelig voor hoefbevangenheid.
Het ene gedeelte lopen de paarden en het andere gedeelte lopen 8 schapen (nu met lammeren). Die houden het stuk mooi netjes en onkruid vrij. Als het kort is, dan weid ik de schapen om en mogen de paarden op het mooie korte stuk en gaan de schapen aan het werk op het andere stuk.
Ik hoef dan ook nooit te maaien. Dat wordt voor mij gedaan door de schapen.

Je kan bij een schapenboer in de buurt vragen om een aantal schapen te leen; altijd blij met een extra stuk gras, zeker nu de rammen lammeren gescheiden gaan worden van de ooien.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:54

Ik laat de wei vrij kort eten.Ik heb 1 hct voor 1 volwassen paard,2 jaarlingen en 1 veulen.De wei is opgedeeld in een blok van ongeveer 0,5 hct en 2 kleine stukjes.Ze staan zo'n 12 uur per dag in de wei.Als er niet meer genoeg gras staat in het grote stuk,zet ik ze in een kleiner stuk.Op het grote stuk staan dan plekken waar ze niet eten.Het gras is daar dan wel zo'n 20-30 cm hoog.Met de zitmaaier kom ik daar dan niet doorheen en dus laat ik het blueten ( achterhoekse term,geen idee hoe je het schrijft) Het gras wordt dan tot zo'n 3-5 cm afgemaait en blijft gewoon in de wei liggen.Binnen een paar dagen zie je daar dan al niks meer van.
Een keer in de 3-4 jaar laat ik de wei grondig spuiten tegen onkruid ( in het najaar) want dat is haast niet te verkomen.Zuring en distels trek ik er zelf gedurende het hele jaar uit.Als je de wei te kort maait/laat eten,krijg je meer last van mos en onkruid.Daarnaast wordt onze wei 2 x per jaar bemest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:55

@janouk: Schapen is helaas geen optie vanwege niet voldoende omheining voor schapen (gewoon lint) en veel loslopende honden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:59

@catalyst1 : bloten heb ik ook al laten doen, maar dan ligt er bij mij best wel veel gras én onkruid op, wat zich weer lekker uit gaat zaaien etc. Ook merk ik dat het lange gras de rest gaat verstikken.

Het zou kunnen dat ik ze er gewoon wat langer op moet laten, maar dan kom ik er dus met de maaier ook weer niet door en elke keer laten bloten kost me ook aardig wat omgerekend.

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:59

Ik heb ook veel te veel voor mijn 2 paarden. Ik heb mijn weide verdeeld. Een afgezet basis weide , die ze kaal eten en kort houden. De grote wei mogen ze dagelijks uit snoepen. Als dat gras te hoog wordt maait de buurman boer het uit en neemt het gemaaide gras mee. Of hij laat zijn 80 koeien er een paar dagen in.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:00

Mijn schapen staan ook achter lint. 2 hoge linten voor de paarden en 2 lage linten voor de schapen. Al jaren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 14:02

@janouk: ik heb het geprobeerd en dat was geen succes. De schapen konden uit de hele omgeving teruggezocht worden :) Eigenaar was er niet blij mee (zowel van de schapen als van het land). Dus dat doen we maar niet meer :)

@TipPost19 : na het gebeuren met de schapen wil de eigenaar er dus niets anders meer op hebben. Koeien is dus ook geen optie.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:05

DD...ik zou denk ik eerst eens spuiten tegen onkruid dan,dan ben je daar een hoop van kwijt evt bijzaaien en een stuk laten rusten.Dan zou ik denk ik inderdaad de paarden wat langer op het stuk laten lopen en de plekken waar ze dan niet eten bijhouden met de grasmaaier.
Maar weidebeheer blijft lastig..wel hooien/niet hooien,wanneer mesten,maaien etc.Ik ben helaas ook niet met dat gevoel geboren,maar na 6 jaar lukt het me nu aardig om een nette wei te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 14:09

@catalyst1 : er is dit jaar na de eerste keer hooien al gespoten (is eigenlijk te laat had in het voorjaar gemoeten) en dat heeft tijdelijk geholpen, maar nu staat het weer vol (zaadjes hè ;( )
Na een paar weken (toen het begon te regenen) heb ik bijgezaaid, maar ik gok dat daar weinig van opgekomen is omdat het onkruid sneller was :D
Dat stuk laat ik nu weer lang groeien en misschien komt er nog een 2e snee af. Zo niet dan laat ik het bloten of gewoon liggen voor in de winter.

Ik laat ze nu op een blok lopen tot het gras daar zo'n 3 a 4 cm is. Volgens de boekjes :+ heeft het dan genoeg om breder te worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:11

DubbelDun schreef:
@janouk: ik heb het geprobeerd en dat was geen succes. De schapen konden uit de hele omgeving teruggezocht worden :) Eigenaar was er niet blij mee (zowel van de schapen als van het land). Dus dat doen we maar niet meer :)

@TipPost19 : na het gebeuren met de schapen wil de eigenaar er dus niets anders meer op hebben. Koeien is dus ook geen optie.

Tsja, dan zijn schapen inderdaad geen goed idee voor je.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:31

ik laat het te kort grazen in de zomer, biljartlaten kort bijna O:) Niet zo bevorderlijk dus voor de grasmat, maar ik heb dan ook te veel en te dikke paarden en gebruik nog steeds de strookbegrzing.

In de winter laat ik het gemiddeld tot ongeveer 5cm afgrazen, dan herstelt het na de winter het snelst naar mijn idee en is het kort genoeg om niet om te vallen onder sneeuw, regen etc..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:36

Ben stiekum wel jaloers :o . Heb ook een halve hectare, verdeeld in 3 stukken. Waarop een paard en een pony staan.

Ze staan nu (van mei - oktober) 24/7 buiten, maar heb nauwelijks genoeg gras. Terwijl ik dus ook aan strookbegrazing doe (zodat ze niet de eerste dag gelijk hele wei leeg hebben ;( ), als ze een deel kaal hebben en overgaan naar volgende stuk, wordt kale stuk bemest (speciale paardenkunstmest).

Wat doe jij dat je zoveel gras hebt???????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 15:39

Ik snap het ook niet :D
Het is in het voorjaar gewoon geinjecteerd en het groeide toen al zo snel. Met die droogte was het even rustig, maar nu 'barst' het weer los :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:48

Ik ga volgend jaar ook injecteren!!!! :j Ik had hier bij die droogte helemaal een zielig tapijtje liggen. Nu is het wel weer groen, maar weinig gras. Volgend jaar gaat de wei sowieso op de schop. Onze zomerwei is dan klaar (ruim 2ha), dus dan kunnen we de oude wei even flink aanpakken. In de hoop dat in de winter dan nog steeds een laagje groen ter beschikking is.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:40

Hoi,

Ik heb 3500 m2 voor twee arabieren. Ze staan gemiddeld 11 uur op de wei. Zou 's nachts ook wel willen maar dat red ik niet met het gras. Ik heb twee stallen met een verhard stuk ervoor van zo'n 10x10 meter. De wei is opgedeeld in drie stukken. 's Nachts staan ze gewoon op het harde met de stallen, hier staat ook altijd hooi. Ze eten gemiddeld 1,5 week in één wei, dan over naar de volgende. Als het te snel echt kaal is dan voer ik ook in de wei wat hooi. Ik schep elke dag de drollen eruit en als ze uit een stuk gaan, net zoals jij, dan maai ik de lange stukken. Mijn ervaring is dat er bijna geen lange stukken meer zijn omdat de drollen eruit gaan. Doordat ik eventuele onkruidplekken maai sterven die ook uit. Het wordt in ieder geval niet meer. Zo heb je elke keer een kort grasmatje wat weer lekker kan groeien. Ik doe in het voorjaar en nu een keertje kunstmest (voor de paardenwei). Ook sproei ik me een ongeluk bij droogte maar dat helpt echt heel veel. In de droge periode laatst had ik ook lekker gras. Ook doe ik flink kalk erop in de herfst/winter. Ik sproei nu eigenlijk geen gif meer, het is gewoon niet nodig. In de winter laat ik ze zo lang mogelijk rouleren in de weitjes. Als het echt te nat wordt en ze het stuklopen gaan ze op een iets kleiner stukje wei. Hier lopen ze de hele winter op. Er is onbeperkt hooi, nu trouwens ook. Na de winter valt het reuze mee hoe het eruit ziet. Als het volgende stuk dan weer is gegroeid doe ik strookbegrazing om weer aan het gras te wennen. Als ze weer in het andere weitje kunnen dan kan de winterwei lekker bijtrekken.

Op deze manier gaat het prima. Meer gras zou welkom zijn maar dat heb ik nu eenmaal niet. Ik twijfel enorm of ik een stukje zal gaan gebruiken als paddock om ook te kunnen longeren. Maar dan moet ik wel gras inleveren......dilemma....

Dus naar mijn idee doe je het prima. Kun je je paarden niet langer op de wei zetten? Zal wel niet anders had je het vast gedaan.......

Groetjes,

Evelyne

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 20:48

@Evelyne80 : dank voor je verhaal.
Ik ben het voorzichtig aan het uitbreiding, maar mijn oude merrie is al ex-hoefbevangen en de ander durf ik er ook niet te lang op te hebben. Die groeit dicht en kan er ook niet tegen.

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:41

wij hebben ook een weiland, gedeeld in 2 stukken. Ze doen op een kant ongeveer 4/5 weken. Daarna zetten we ze weer over ;) maar wij geven ze ook meusli bij.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:12

Hier: 2,5 ha (verdeeld in 3 weides) voor 5 paarden. Ze staan er dag en nacht op.

- hoe kort laten jullie de paarden gras eten voor je ze verweidt
Strookbegrazing. Totdat het op is.

- maai je daarna die wei (wel of niet gras verwijderen)
Ja, heb zelf een bloter voor achter de tractor en maai de hele wei (zeker nodig omdat er altijd plekken zijn waar het gras blijft staan). Ik laat alles liggen.

- en zo ja hoe kort maai je dan ??
Met de bloter wordt het aardig kort.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:22

ik heb mijn weide in 4 stukken verdeelt. ze gaan er van sochtends tot savonds op de weide, snachts op de bak. nu krijgen ze voor het eerst sinds een paar jaar bijgevoert omdat het gras zo klote groeit.
we maaien de poep plekken in de weide regelmatig kaal en die doen we ook harken zodat de kans op wormen minder is. (ben overgegaan op een andere manier van ontworden , max. 2 keer per jaar ) doen 2 keer per jaar bemesten en we hebben nog een zak kalk staan die er ook nog op moet.

lovedonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:47

als je pony/paard snel dik word kan j hem best op een beetje kaaler stukje nog even laten staan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 17:53

Ik haal ze er gewoon bijtijds vanaf ;) Mogen ze uitbuiken in hun paddocks. Te kort gras is niet goed; hoog fructaan gehalte en veel zand.