Hallo, ik wil graag mijn haf 2x per jaar een vitaminespuit geven die gewoon bij de Welkoop te koop zijn. Nu vroeg ik me af, warneer kun je die nou het beste geven. Ik zat eigelijk te denken aan 1 maart en 1 september. Haf krijgt 's winters geen deken op, en merk nu al dat ze haren begint los te laten. En ongeveer maart komen ook de grote lange haren er van af.
Wat zouden jullie doen? Of hoe doen jullie het?
wouterpaard
Geplaatst: 09-08-10 11:50
Ik gaf eerst altijd de vitaminespuiten een week na de wormenspuit. Maar bedenkt wel dat het leuk klinkt maar het werkelijk niet heel veel vitamine geeft. Maar het kan ook geen kwaad dus ik blijf hem geven
Ik doe het als ik merk dat mijn paard wat extra's nodig heeft, bijvoorbeeld met veel concoursen of als ie in de rui is.
quartel
Geplaatst: 09-08-10 12:27
ik geef het mijn paard als de nieuwe vacht er aan komt en merk dan suiselijk verschil of ik het wel of niet geef. Maar ik heb ook gehoord dat te veel zeker niet goed is.
millie1
Geplaatst: 09-08-10 15:02
Ik had het ook gedaan omdat mijn paard voor ik haar kocht veel te kort is gekomen na een maand weer herhalen dan moet het goed zitten.
Ik geeft ook iederedag als ik haar van het land pak een een pavo summrt fit blok, daar zitten ook veel vitamine en mineralen in.
Kly
Geplaatst: 11-08-10 11:37
ik vind vitamine spuiten over bodig. niet werkende. mijn paard heeft vroeger poet gegeten en ze zijden dat het aan vitamine te kort lag. dus heb ik haar meerdere keren een vitamine spuit gegeven. het hielp helemaal niks!!!
Een vitaminespuit geeft zo weinig vitamines dat het eigenlijk gewoon waardeloos is.
Wil je echt dat je paard extra vitamines binnen krijgt dan zul je zeker een maand iedere dag een spuit erin moeten duwen, voor je tekorten helemaal kunt aanvullen. Nadeel daarvan is dat je ook overschotten zult krijgen, en dat kan weer gevaarlijk zijn voor de gezondheid van je paard.
Wil je dus weten of hij een tekort heeft, dan kun je beter 2 keer per jaar bloed laten onderzoeken en op basis daarvan wel of niet gericht bijvoeren. (En dus niet een "breedspectrum" spuit erin duwen, maar echt die vitamines die hij tekort heeft)
de vitaminiespuit iser speciaal voor om moeilijk verharen paarden en pony door het verharen te helpen en de dode haren te laten verliezen, dus het beste is om z'n spuit te geven als de pony/paard aan het verharen is
Nee dus! Slechts een paar vitamines, zoals vit. C, dat wordt uitgescheiden. De rest blijft in het lichaam (zoals E), waardoor je dus teveel kunt krijgen. En teveel is niet goed, krijgen ze juist weer problemen van.
Linsey1998
Geplaatst: 30-11-12 17:14
Ik heb mijn shet jaarling vandaag een vitamine spuit gegeven en dan 2 doseringen. Maar Hoevaak kan ik dit het beste herhalen? A
Al die vitamine spuiten zijn ter meerdere glorie en verdiensten van de fabrikant en verkoper.
Wanneer een paard gewoon normaal gevoerd wordt met gras, hooi en wat krachtvoer, krijgt zo'n paard al ruim voldoende aan vitamines en mineralen binnen.
Juist extra vitamines en mineralen geven kan heel veel schade aan het paard geven.
ik geef mijn welsh cob 2xper jaar vitamine spuit ik vind dat hij hier vooral wat meer pit van krijgt en ze zeggen dat je paard hierdoor ook minder snel ziek word voor verharen werkt lijnzaad idd beter!
ik knal er alleen een spuit in als de weerstand van mijn paard zichtbaar lager is, voorbeeld hiervan is een schimmelinfectie, waar hij van t voorjaar door getroffen was. Aangezien hij de enige in zijn kudde was hiermee, heb ik er een vitaminespuit van de welkoop ingedaan. Geen idee of het de imaverol of de vitaminespuit was, maar het ging snel over.. Ik koop ze dus als ik zijn weerstand wil verhogen.
Anoniem
Geplaatst: 30-11-12 19:45
Vitaminespuiten zijn ontzettend goed. Voor de bankrekening van de makers en verkopers.
Voer je paard gewoon goed ruwvoer en vul dat aan met krachtvoer, en je hebt al die extra zooi helemaal niet nodig. Evt. In verhaarperiodes een paar keer een koffiebeker gekookte lijnzaad erbij of simpelweg een scheutje plantaardige olie over het voer, en klaar ben je.
Fabrikanten spelen handig in op het gevoel van de consument. Je bent geen slecht baasje als je geen onnodige troep koopt.