kosten paard dat 24/7 buiten staat!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

kosten paard dat 24/7 buiten staat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 18:02

even een vraagje
wat zijn de kosten per jaar van een paard dat 24/7 staat en geen ijzers heeft?

Mi_Amore

Re: kosten paard dat 24/7 buiten staat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:03

Daar betaal ik maandelijks €100 voor, tenzij er in de winter extra voer en hooi aan te pas komt, dan is het nog eens €100 per paard extra omdat ik graag véél hooi voer ;)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:04

Hangt nogal af van de wei en van wie de wei is, uiteindelijk denk ik dat het vrijwel net zo duur is en veel meer werk.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:04

Zoek eerst eens in andere topics. er zijn al zoveel topics hierover.
Maar goed...

Voer,hooi, dekens evt, tuig, schuilstal evt, bekappen iedere 8 weken, enting 2x pj, wormenkuur 4x pj

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:08

*EDIT* Hmm, de mijn krijgt geen bijvoer (in de zomer) dus alleen gras en regenwater, af en toe wat snoepjes, natuurlijk bekappen =15-25 euro per keer (paar keer per jaar?) maar die cursus ga ik zelf volgen dus die kosten vallen ook weg :) 'Swinters: neem 6 maand dat ik hooi/voordroog ga bijgeven, kost ongv 60 euro /maand 60x6 = 360 euro voor winter aan eten... ontwormen/mestonderzoek 4 x per jaar totaal zo een 60 euro? dus al 420 euro! pak voor die snoepjes erbij al 500 euro/jaar in totaal?
Zonder lessen en materiaal dan, puur eten en verzorging... + onverwachte dierenartskosten, inentingen 50-100 euro? = 600 euro, maar de wei is wel van mij dus die moet ik niet afhuren :p
Laatst bijgewerkt door GaelleS op 06-08-10 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 18:08

ik bedoel welke kosten er nog over blijven!
aangezien dan dingen als stro weg vallen...
en ik vraag me af hoeveel je een pony die 24/7 buiten staat?
en hoeveel kost een baal kuil?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:12

In je eentje kan je geen kuil voeren, dat bederft. Een 400 kg pak kuil kost hier in de omgeving rond de 25-30 euro, daar eten 5 paarden ruim een week van. Je kosten zijn huur van de wei/paddock/whatever, DA, hoefsmid en idd hooi/kuil. En als je je paard thuis houdt, dan moet je een deel van de hypotheek rekenen ipv weidehuur, dus dat is lood om oud ijzer. Rond de 100 euro per maand zit je zo.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:13

Niemand heeft het over stro.
{uur de voeding die jepaard in de winter ook gewoon nodig heeft.
Jemoet er vanuit gaan dat het land in de winter minder is.
(kaal of vertrapt) Paarden halen hier minder voedingsstoffen uit en hebben bijvoer nodig.
Hooi en evt krachtbvoer

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:14

Dan blijven er nog veel kosten over, heb zelf ook een tijdje gekeken voor een eigen weide maar dit valt erg tegen. Sta nu 3 keer zo goedkoop met gezellige mensen en ik hoef zelf niet al te veel te doen.
Als je een slechte weide hebt moet er bij worden gevoerd, je hebt klokken nodig voor de stroom, schuilstal, een hek om de weide heen, water er moet dus een goede sloot dichtbij zijn of je moet een put slaan, weides moeten ook wel eens bemest worden, eventueel brok extra, mest moet op worden gehaald, opslagplaats voor hooi/stro, bekappen, wormenkuur, entingen, dekens, tuigage. Het is een ellelange lijst met kosten, ook kosten die dus volgensmij duurder zijn dan op een pension omdat daar kosten worden gedeeld.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:16

Ga je zelf een stuk land huren, of ga je bij mensen op het land staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:23

kimmie88 schreef:
Zoek eerst eens in andere topics. er zijn al zoveel topics hierover.
Maar goed...

Voer,hooi, dekens evt, tuig, schuilstal evt, bekappen iedere 8 weken, enting 2x pj, wormenkuur 4x pj

Enting hoeft maar 1x per jaar (sommige wedstrijdregelementen uitgezonderd)

Hooi kan bij de prijs van de wei inzitten, anders vragen of je grote hoeveelheid mag opslaan (al dan niet samen met weidegenoten) 1x grote partij voordroog/foliehooi inkopen is goedkoper dan losse baaltjes hooi en scheelt een hoop tijd/benzine qua halen, etc. Plus een hoop stress als het weer zo'n winter wordt als de laatste.

Hoeveel je moet voeren hangt van je paard af. Stokmaat bepaald minimale hoeveelheid ruwvoer per dag, dus shetlander is qua hoeveelheden altijd goedkoper dan een KWPN-er.

Hier D-pony ong. 20 euro voordroog per maand, 3x ontwormen (2x equimax, 1x moxidectine) bekappen zelf, met controle door bekapper weidegenoot, overig voer mineralenbrok 22 euro per 3 maanden, snoep = grasbrok, handje lucernemix erbij voor langer bezig.
Dekens heb ik wel, maar niet nodig gehad tot nu toe (3e jaar buiten alleen door nood afgelopen winter 's nachts binnen)

Grasrestrictie (ivm seme klachten bij teveel gras) plus snel dik is voornamelijk hooi voeren. Alternatief is echter kostbaarder en lang niet zo effectief.
Ben omgerekend per maand ong. 55 euro kwijt aan voer, hooi, ontwormen en vaccinatie.

Ik kan 3x per jaar ontwormen omdat we en een vaste groep hebben en altijd elke dag alle mest weghalen, dat maakt het moeilijk voor de wormen om paard opnieuw te besmetten.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:10

Ik heb mijn pony's op een weilandje staan 24/7 buiten. Het duurste is voor mij de aanschaf van voordroogkuil. Voor 2 pony's kun je idd geen grote balen aanschaffen omdat je deze niet snel genoeg kunt opvoeren. En kleine baaltjes zijn in verhouding veel duurder helaas.

Afgelopen jaar was ik 6,50 per baaltje kwijt. Echter gezien de strenge lange winter heb ik ook veel meer gevoerd dan het jaar ervoor, dus de kosten kunnen varieren.

De overige kosten zijn natuurlijk gelijk: inenten, hoefsmid, krachtvoer. Ik reken nu ong. 50 per pony per maand als gemiddelde. Echter ik betaal geen kosten voor het land zelf. Dat zou er dan apart bijkomen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:51

Pas je wel om met berekenen?
De mijne zou bij mijn verzorgpaarden komen, dan zou ik 115 voor alles kwijt zijn. Helaas liep dat allemaal anders en ben ik nu het dubbele kwijt.

ik bedoel te zeggen, je kunt vooraf berekenen of je het kan betalen maar de dingen kunnen anders gaan.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 00:24

En als tip aansluitend op Zodiacje...
Houd ook geld achter de hand voor evt DA kosten.
Ik spreek uit ervaring als ee groot ongeluk uit een klein hoekje kan komen

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 00:44

Mijn paard kost evenveel 24/7 buiten als dat zij op stal deed :').
Misschien dat de stalling iets goedkoper is maar hooi, stro, voer, hoefsmid (en nee, ze staat niet op ijzers ;) ), ontwormen, enten, rijles... Kost allemaal even veel :).

Als je je paard 24/7 buiten hebt staan heb je toch ook een schuilstal? En stro daarin? Dat zal niet ineens veel goedkoper zijn :).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 05:55

Er zijn ook droge hooiachtige kuilpakken waar de voersnelheid heel anders ligt! bijv 2 weken met 1 pak.
ik denk dat de TO geen schuilstal heeft dus geen stro nodig!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:43

Bij mij kostte een paard 24/7 op een wei echt een heel pak minder als op een pensionstal!
Afhankelijk van de huur van je wei natuurlijk. Ik deed ongeveer 3 weken met een zak voer = 20 euro. In de winter kwam daar nog een zak maïs bij, aan 10 euro. Dan kochten we nog kleine balen hooi, aan zo'n 3 euro per baal. Ik weet niet hoeveel we daarvan gebruikten, laat ik zeggen ongeveer een baal per week. Dus 12 euro op een maand.
Daarnaast moest ik wel alles zelf doen, maar daar had ik geen probleem bij. Ik was dus misschien 100 euro per maand kwijt? Daarvoor kan ik hier geen stalling vinden hoor..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:48

Waar mijn pony eerst stond betaalde ik 80 euro het hele jaar door, de winterdag zat daar het hooi/kuil bij in en de brok/muesli zat er ook bij in. Wel 1x per week de kudde voeren en zelf uitmesten. Vond ik een hele schappelijke prijs. Waar ik nu sta halen we zelf het hooi voor twee paarden (150 euro per jaar) en het voer ook zelf regelen,.... dat is dus nog wat goedkoper.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:51

dan moet je wel zeker weten dat je land droog en stevig genoeg blijft in de winter... Anders moet je ineens in de winter met spoed duurdere stalling zoeken...

De eerste winter hier aan huis had ik dat meegemaakt. Dacht dat het wel kon, 24/7 op het land het hele jaar door. Maar, ergens eind januari begin februari was het gras op en werd het erg nat en vervolgens liepen de paarden het zo stuk dat het 1 dikke modderbende werd.
Dat lukte dus niet hier achter huis! Zelfs de bak was zeiknat met plassen erop.
Toen hadden we ineens stallen nodig en hebben voor nood toen wat aangepast zodat we ze in elk geval voor de nacht nog een droog plekje hadden om te staan en te liggen want ik sliep niet meer lekker wetende dat de paarden in de nattigheid stonden of lagen.

Het lijkt heel mooi, 24/7 buiten hele jaar rond, maar is in de winter met langdurig slecht weer en een minder hoog en droog stuk land, een stuk minder fijn en romantisch...

Ik heb de paarden nu zoveel mogelijk 24/7 buiten met inloopstallen en ik ben 's winters bijna net zo veel kwijt aan voer en strooisel als wanneer de paarden 's nachts op stal staan. Lopen ze veel nattigheid naar binnen ben ik meer kwijt aan strooisel, is het een mooie droge winter dat ze veel in het zand kunnen slapen en daar ook poepen en plassen ben ik minder kwijt...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:53

'hoe kan ik zo goedkoop mogelijk een paard houden'

Reken je niet rijk, met deze droogte groeit er amper een grassprietje dus zul je alsnog bij moeten voeren, een schuilstal daarnaast lijkt me ook niet geheel onbelangrijk! En dan hou je gewoon de normale kosten nog van een enting, hoefsmid, ontwormen, overige da kosten (die kunnen hoog oplopen)

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:54

Rond de 100 euro

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:55

Tja, mensen willen graag een mooi plaatje, dat is zo jammer,.... mijn paard gaat niet dood van een beetje blubber hoor. Zolang ze genoeg hooi bijgevoerd krijgen een een stukje wat verhard is, zodat ze droog kunnen staan met de benen,... is in mijn ogen voldoende. Ook wij hebben een hele mooie grote inloopstal, hier maken ze echter geen gebruik van en deze zal dus (gedeeltelijk) van het winter als hooi opslag gaan functioneren. Ze staan er alleen in bij 30 graden om zich tegen de zon te beschermen,....

Ook wij hebben gewoon de kosten van DA, Hoefsmid, Tandarts ed. Dus het klinkt allemaal mooi, maar je moet het zelf wel echt willen en niet bang zijn om eens met laarzen aan de wei in te moeten ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:56

ik reken ook zo 100,- pm, in de zomer minder en in de winter meer, maar iets van 1200 per jaar.
zonder grote da kosten.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:57

En het is nog duidelijk steeds vakantie :P . (of ben ik nu de enige die dat denkt :+)

Als je met 14 jaar een paard wilt kopen dan neem ik aan dat je ouders nadenken of het financieel kan en het niet aan een 14-jarige overlaten...
Verder weet je nooit zeker of een paard 24/7 buiten kan in de wei (die van mij krijgt dan giga mok en moet dus minimaal in paddock kunnen en mag niet op de wei in winter), paard zonder ijzers is mooi, maar niet ieder paard kan dat. Het moet niet zo zijn dat je dan de ijzers niet kan betalen natuurlijk.
Verder kan het paard ziek worden en zelfs met een verzekering is niet alles gedekt.

Vergeten: als je alleen maar een wei hebt moet je er wel rekening mee houden dat het keihard kan regenen, heeel koud kan worden van de winter en de wei blubber wordt.
Is het dan nog steeds zo leuk voor jou? Zo niet, dan is een weiland geen optie voor jou denk ik.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:59

succes maar niet ieder paard kan 24/7 buiten staan
zonder ijzers lopen enz