Prikkeldraad, officieel verboden of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esmiralda_

Prikkeldraad, officieel verboden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 14:56

Hallo,

Ik heb via de zoekfunctie gezocht en via google, maar kan nergens vinden of prikkeldraad nu echt wettelijk verboden is rondom de paardenwei?

Ik hoor het graag als iemand weet hoe het precies zit.

Alvast bedankt!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:57

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:58

Nog niet, maar er wordt aan gewerkt? Zal nog wel jaaaaaaaren duren; van mij mag het vandaag! Om elke wei trouwens, ongeacht wat er achter staat.

Anoniem

Re: Prikkeldraad, officieel verboden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:58

Prikkeldraad is niet verboden, en zal het wss ook niet snel worden.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:59

Er zijn plannen (voor geweest) om dat te verbieden. Of die er al door zijn weet ik niet.

De vraag is dan alleen: Als het het welzijn van het paard niet ten goede komt, en op termijn toch vervangen moet worden met andere materialen, waarom dan niet gelijk de juiste keuze maken? :)

http://www.nd.nl/artikelen/2009/januari ... kkeldraad-

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:00

Asyaa schreef:
Prikkeldraad is niet verboden, en zal het wss ook niet snel worden.

De politiek is al een tijdje met een aantal dierenwelzijnswetten mbt. paarden bezig. Daarin komt oa. behuizing en omheining aan bod.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 15:15

bedankt voor jullie reacties!

wat is dit balen!
Ik huur voor mijn paardjes namelijk een weiland met stallen ed.
helemaal super daar, het enigste is het prikkeldraad....
Vind het zelf helemaal niks, sta er nu ruim 3jaar en er is nog nooit wat mee gebeurt( op de meer dan 10geschuurde dekens na, door het prikkeldraad)
Maar zou het toch wel fijn vinden om een goeie omheining te hebben.
Helaas ben ik geen eigenaar van het weiland en heb ik niks te zeggen over de omheining.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:24

Ga eens in gesprek ;)
Misschien kunnen jullie samen wel tot een oplossing komen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:27

misschien kijken of je een draadje kan spannen voor het prikkeldraad, kost niet zo veel en je hoeft dan geen hele nieuwe omheining.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:29

Ik huur nu ook een weiland maar heb al het prikkeldraad vervangen voor schriklint. op m ijn kosten maar wel voor de veiligheid van mijn paarden! de palen stonden er dus al en heb ik weer kunnen gebruiken.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 15:33

Asyaa, bedankt voor je reactie. al vanaf het begin dat ik er sta hebben we er steeds gesprekken over.

biancavos, er zit een 'stroom' draadje voor, alleen het stroom loopt niet door, dat is al een hele tijd. zelf kan ik de oorzaak niet vinden maar de weide-eigenaar is er nogal laks over.

Ben het nou eigelijk ook wel beu. Heb al vaak zat gesprekken gehad over de omheining. Die is nu ook echt aan vernieuwing toe.
Nu zijn er latjes voor verhoging van de palen er tegen aangemaakt, hier komt ook een stroomdraad doorheen.
Maar daar wordt het niks beter door, het enigste probleem wat hiermee opgelost wordt. Is dat ze er niet meer overheen gaan hangen, waardoor ze met de dekens in het draad blijven hangen.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 15:36

suuzepuus, tuurlijk dat zal ik ook wel willen. Maar ik betaal genoeg, dan vind ik ook dat de omheining goed moet zijn.
Het is een behoorlijke wei, en ik kan/ga het echt niet zelf betalen, ook lang niet alle palen zijn in goede staat dus dat zou er dan ook nog is bij komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:37

Kan je niet voor een appel en een ei ergens prikpaaltjes vandaan halen?

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 15:39

prikpaaltjes als omheining bedoel je of om ervoor te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:40

De prikpaaltjes zet je een halve meter uit de kant, zodat dat de nieuwe omheining word, en ze niet meer bij het prikkeldraad kunnen komen. Je bent een stukje wei kwijt, maar dat lijk me geen probleem op zo'n grote wei.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 15:43

Dat zou misschien wel kunnen, maar het weiland is in 3stukken verdeeld, dan gaat er wel heel wat aan weiland verloren, en dan zou ik ze maar op 1 weiland kunnen zetten, omdat het stroom anders niet doorloopt
Echt een oplossing is het helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:45

Zou je dan niet iemand in je omgeving met verstand van stroomdraad er naar kunnen kijken? Wie weet is het zo opgelost. En als het 3 stukken zijn dan word eht al best moeilijk. Je zou (als het mag) de binnen palen (dus die de 3 stukken verdelen) eruit halen en vervangen door prikpaaltjes, ik zou echter de buitenomheining laten staan, mochten ze ooit de prikpaaltjes omver lopen, staan ze niet meteen in de wijde wereld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:49

Tja , al zou het verboden zijn , verwacht je dan dat de stalhouder uit eigen zak de aanpassingen gaat betalen ? Voor hem functioneert het prima blijkbaar , je bent zelf (terecht) degene die het een probleem vindt :)

Het is gewoon puur pech als je een wei huurt waar prikkeldraad omheen staat. Wil je dit niet dan kun je praten met de eigenaar , wil hij het prikkeldraad niet vervangen dan kun je of weggaan naar een andere stal , of overleggen of hij het wel okee vindt als je zelf het prikkeldraad vervangt. Wil hij (of jij) dat niet , dan kom je weer bij die optie van een andere stal :)

Ik heb ook meerdere keren zelf geïnvesteerd in het verbeteren van een afrastering van iemand anders zijn wei. Het is dat , of verhuizen , of er vrede mee hebben en niet langer zeuren :)

Als de afrastering niet vervangen mag worden dan kun je eventueel nog een schrikdraadje wat verder naar binnen zetten , maar dan moet de eigenaar het daar wel mee eens zijn natuurlijk. En alsnog kun je dan de pech hebben dat je paard in een panieksituatie alsnog bij het prikkeldraad terecht komt....

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 15:50

Prikpaaltjes als enigste omheining is niet echt verstandig idd.
En ook niet hoog genoeg, 2 gaan er namelijk zonder enige moeite overheen.
Heb vorig jaar nog een groot stuk afgezet, draaide me om en 2paardjes sprongen er direct al overheen.
Ik zag eens gaan informeren of er iemand is die verstand van stroom-dingen heeft.
Bedankt voor je reactie's

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:50

Ehm , de hoge prikpaaltjes zijn 156 cm , lijkt me niet dat ze daar zo snel overheen gaan ? :)

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 15:54

ja als het verboden is verwacht ik inderdaad dat de staleigenaar het betaald, hij is degene die het verhuurd, dan moet hij ook zorgen dat het prima voor elkaar is.

Oke wist niet dat er zulke hoge bestonden, had namelijk al hogere dag normaal, en daar gingen ze nog overheen.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:56

Esmiralda_ schreef:
Asyaa, bedankt voor je reactie. al vanaf het begin dat ik er sta hebben we er steeds gesprekken over.

biancavos, er zit een 'stroom' draadje voor, alleen het stroom loopt niet door, dat is al een hele tijd. zelf kan ik de oorzaak niet vinden maar de weide-eigenaar is er nogal laks over.

Ben het nou eigelijk ook wel beu. Heb al vaak zat gesprekken gehad over de omheining. Die is nu ook echt aan vernieuwing toe.
Nu zijn er latjes voor verhoging van de palen er tegen aangemaakt, hier komt ook een stroomdraad doorheen.
Maar daar wordt het niks beter door, het enigste probleem wat hiermee opgelost wordt. Is dat ze er niet meer overheen gaan hangen, waardoor ze met de dekens in het draad blijven hangen.

Het apparaat staat wel aan en werkt? Lekt de stroom ergens weg? Begroeing tegen de draad aan? Raakt het prikkeldraad je schokdaad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:57

Staat de stroom op het prikkeldraad? En hoe is dat bevestigd? Direct op het hout of via plastic??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:58

Maar als hij dat betaald , zal hij vast de prijzen gaan verhogen voor zijn klanten , de kosten zullen toch betaald moeten worden door de gebruikers :)

De 156 cm zie je juist overal ? :)

Je zoekt je rot naar die kleinere , hihi. Helemaal als je ze dan ook nog eens in het groen wilt , pffft.

Ik vind voor de ponies een omheining op ongeveer 1 meter - 125 cm het fijnste namelijk :)

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 16:00

LHO, het apparaat staat aan en werkt wel, begroeiing word telkens weggehaald door mij dus nergens zitten er takken oid. tegen aan, zit ook niet tegen het prikkeldraad aan, als je aan het begin punt het stroom vastpakt krijg je een flinke oplawaaier, halverwege voel je al helemaal niks meer, heb daartussen alles ook weer opnieuw gecontroleerd maar heb echt geen idee wat het probleem is.

stroom staat niet op prikkeldraad, maar op een stroomdraadje, bevestigd via die pieletjes(of hoe heten die ronde dingetjes) van plastic