's Nachts blind door vliegenkap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

's Nachts blind door vliegenkap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 23:22

De titel zegt genoeg lijkt me. Heb een vliegenkap bestelt die binnenkort aankomt, omdat mijn pony zijn vliegenfrontriem was verloren op de wei. Ik wil hem zowiezo niet meer met halster op de wei dus het was mooi meegenomen. Maar nu kwam mijn vader met de uitspraak dat ze met een vliegenkap 's nachts helemaal niets zien. Ik heb werkelijk geen idee of dit waar is of niet.

Mijn pony staat op een grote zeer stijgende en dalende wei met veel stenen, stukken bos en takken. Ook staat hij bij een kudde koeien met een stier van ton. Ook zijn dit vleeskoeien en dus zijn er ook moederkoeien. Dit gaat allemaal prima maar ik wil niet het risico lopen dat er iets gebeurd omdat hij zich niet uit een nare situatie kan redden omdat hij niets ziet.

Wie o wie heeft het verlossende antwoord? Desnoods test ik het zelf als de kap binnen komt.

Ps. Hoe zit het overigens met de kans dat er vliegen ónder het masker komen?

Alvast bedankt!

x_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:57

Waarom zou je 's nachts een vliegenkap omdoen?
Ik bedoel temperatuur daalt en je hebt meestal weinig tot geen last van vliegen..
Hoe het zit 's nachts of hij dan wat ziet durf ik je niet te zeggen,
En vliegen onder het masker als hij goed past en mooi aansluit is het bijna uitgesloten dat er vliegen bij kunnen komen..
Maar ja om 's nachts er 1 om te doen vind ik een beetje overbodig..

Brainless

Re: 's Nachts blind door vliegenkap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 01:25

Voor de mijne maakt het niets uit (met of zonder).
Ik ga nu niet elke avond naar mijn paard (zit nu in een verhuizing/verbouwing) dus blijft het masker vaak om 's nachts.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 03:50

x_D schreef:
Ik bedoel temperatuur daalt en je hebt meestal weinig tot geen last van vliegen..
En vliegen onder het masker als hij goed past en mooi aansluit is het bijna uitgesloten dat er vliegen bij kunnen komen..

Ik denk ook niet dat haar idee is dat om het 's nachts om te hebben tegen de vliegen, maar meer dat ze het niet noodzakelijk hoeft af te doen (en weer om te doen) als ze bijv. maar 1x per dag naar haar pony gaat. (Zoals Brainless nu dus ook heeft.)

Maar of ze er 's nachts nou slecht door zien weet ik niet. Ik hoor verschillende verhalen. Ben ook erg benieuwd of het nou zo is of niet.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 04:28

hier in amerika hebben wij alle paarden met vliegenkappen dag en nacht omdat anders de ogen opzwellen en gaan ontsteken

de paarden worden hier niet blind van ze kunnen prima zien (wij rijden hier savonds in het donker vanwege de hitte)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:55

De mijne staat op 20 minuten rijden afstand. Is dus niet bepaald haalbaar om heen en weer te rijden voor die kap :+
Hij heeft dus dag en nacht die kap op. Ik doe de kap meestal af als ik aankom en weer op als ik wegga.
Voorzover ik kan zien is hij snachts nog nergens tegenaan gelopen, kan gewoon om dus :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 10:18

Iedereen bedankt voor jullie reacties! Klopt zoals knoffer al zegt ik ga overdag naar mijn pony een paar uur, maar meestal moet ik met de bus weer terug. Hier zijn de afstanden groot en hij staat 23 km verderop. Dus ik heb overdag alle tijd maar niet iedere dag de gelegenheid er in de avond te zijn. Ik ga voor de zekerheid gewoon eens kijken 's nachts. Hier is de activiteit van de vliegen toch behoorlijk 's avonds, althans rond de tafel. Daarbij staat hij rond een kudde koeien = vliegenmagneet dus ik denk dat die kap nog wel nodig zal zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:21

Mijn pony heeft hem dag en nacht om en is nog nergens tegen aangelopen :+ Dit is echt zo'n vliegenkap (van pagony dacht ik) daarvoor liep ze altijd met de hoofdkap van haar pagony eczeem deken. Ging ook altijd goed.

HorseDreamx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:40

x_D schreef:

Ze heeft wel gelijk! 's Avonds is de tempratuur lager! Dus minder vliegen

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:04

mijn paard heeft dag en nacht dat ding om, paarden kunnen 's nachts goed zien, toch?!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:06

Mijn paard heeft dat ding snachts om als hij met hitte buiten staat. Dan zitten er ook muggen die hem vervelen en irritatie veroorzaken in zijn oren.

Of hij blind is? geen idee maar hij kent zijn wei.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:07

Ik wil die van mij ook een vliegenmasker om doen..
Maar aangezien ik de aankomende 2 maanden bijna niet naar stal kan ivm ziekte kan ik er niet voor zorgen dat de kap elke avond af gaat..
Er staan meet 24/7 bij ons op het land die r een om hebben, maar heb zelf nog nooit over een probleem gehoord?!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:10

het is beter om s'nachts géén vliegenkap om te doen.
behalve dat het paard helemaal niks meer ziet worden ook zn tastharen belemmerd.

Verder moet een vliegenmasker heel goed aansluiten zodat er géén vliegen onder het masker kunnen komen.Zo krijg je ontstoken ogen.
Dit geld ook bij maskers die op de ogen drukken,zorg ervoor dat je een masker neemt waarvan de ogen ruimte hebben!

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:12

Tis grappig want ik zat gister met precies dezelfde gedachten.. Ik heb voor mijn merrie een andere vliegenkap, van rambo. Meteen toen ik hem om deed liep ze tegen de hooibak aan! Ik vroeg me dus ook al af of het lompigheid was of dat ze slecht ziet..

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:16

Ze moeten wennen aan de kap. Inderdaad zou ze normaal al terugschrikken als ze de bak met haar tastharen zou voelen. Na een paar dagen, weet je paard niet beter en is net zo handig met de kap als zonder... En veel gelukkiger vanwege de rust rond zijn ogen.

Mijn paard kwam zijn vliegenkapje altijd halen ;)

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:21

Ik gebruik mijn vliegenkap/neusflap de laatste 2 jaar niet meer omdat ze 24/7 in een kudde staat maar toen ik dat nog wel deed, haalde ik hem s'nachts altijd af.
Op de beschrijving die bij het maskter zat stond dat je zo'n kap geen 27/4 op moet doen.
Daarbij lijkt het mij ook niet fijn als t gaat regenen en ze staat dan met een natte kap op de wei. Dat kan gaan jeuken, gaan ze scheuren en stel dat ze dan ergens achter blijven hangen en daardoor t oog zou beschadigen..

Ik heb er 1 van de paardendrogist maar nooit gemerkt dat ze er slechter door zag.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:25

spreek uit ervaring niet doen snachts. Ze zien te slecht er door heen. Uit eigen ervaring spreek ik dan . Paard liep snachts zo de sloot in. Stond er niet op dat het snachts niet mocht. Paard is altijd wel iets kreupel gebleven. Paard was van een vriendin wij hebben hem sochtends gevonden zei werkte toen. Zelfs onze veearts raade het af om om te doen maar ja dit was er na. Ze heeft wel een rechtszaak aangespannen tegen het bedrijf van de maskers en gewonnen en er staan nu op deze maskers snachts af doen vanwege slecht zien.

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:29

Het lijkt mij ook niet handig om je paard 24/7 met zn vliegenkap om te laten staan. Buiten het verminderd zicht lijkt het me voor het beest ook niet fijn om dag in dag uit met dat ding op te staan en 'savonds / 'snachts heb je ook veel minder last van vliegen. Kan niemand anders hem 's avonds voor je afdoen en 's ochtends weer op? Ik sta samen met een vriendin op pension en wij rijden om de beurt 'sochtends naar stal om onze paarden de kapjes om te doen en we doen ze 'savonds als we er toch zijn weer af. Ze doen ze ook wel heel graag om inderdaad! Maar merk aan mijn paard dat ze hem 'savonds toch ook wel graag af wil. Als jij zelf dag in dag uit met een zonnebrol op je kop loopt ben je hem op den duur ook spuug en spuugzat!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:32

Blind? Da's nou wel weer overdreven. Maar op de verpakkingen van de vliegenkap wordt inderdaad aangeraden om de kap er 's avonds vanaf te halen - het belemmert het zicht.

x_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:34

Als je zover weg woont is het idd moeilijk
Kun je hem 's morgens als je ernatoe gaat niet met vliegenspray inspuiten? Lijkt me voor de pony ook niet fijn continu met zo'n ding rond te lopen, loop zelf maar eens met bijv. een pet de hele dag niet echt het fijnste wat er is..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:18

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 16:28

Bedankt, had die dus niet gevonden. Ik zal even temmen! Verder, iedereen bedankt voor de informatie, ik ga het gewoon eens proberen en blijf dan een nachtje daar slapen om het in de gaten te houden.

x_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:30

succes ermee! :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 17:02

Bedankt! :D
Vliegenspray werkt overigens echt bijna niet, de dazen en vliegen zijn nogal hardnekkig. Ook zie ik helaas de boer nou niet mijn pony iedere avond van een meerdere hectare wei plukken om hem die kap af te doen.. Helaas. Als ik merk dat hij er echt last van heeft dan word er zowiezo een andere oplossing gevonden maar als het zo zou gaan zou dat natuurlijk super zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:38

Rozebottel schreef:
Ze moeten wennen aan de kap. Inderdaad zou ze normaal al terugschrikken als ze de bak met haar tastharen zou voelen. Na een paar dagen, weet je paard niet beter en is net zo handig met de kap als zonder... En veel gelukkiger vanwege de rust rond zijn ogen.

Mijn paard kwam zijn vliegenkapje altijd halen ;)

Dus ze moeten er echt aan wennen ?? Mijn paard vond vandaag de eerste keer zijn vliegenmasker om namelijk doodeng ! Eerst rustig op stal om gedaan, toen stond hij al te snuiven etc. Daarna mee genomen uit zijn stal, maar hij durfde bijna niet te lopen en vanuit de stal naar buiten durfde hij al helemaal niet ! Kennelijk ziet hij er toch niet goed mee ????

Herkennen jullie dat ?