Ik ben benieuwd naar voorbeelden (graaag met fotos) van eigen gemaakte rijbakken. We willen dat hier nl ook gaan realiseren, maar wel met zo min mogelijk kosten. Het mag dus zwaar geimproviseerd en simpel zijn, graag juist! Wie laat het zien!
Vriendin van mij had gewoon paaltjes geplant en soms ook draad. Meer niet. Na een poos was er wel al een heuse hoefslag uitgesleten.
XxIriiSs
Geplaatst: 28-07-10 20:50
Wij hebben pas een rijbak achter onze kleine stal gemaakt, we hadden al een hele kleine rijbak maar daar kon je praktisch niet in rijden, het was meer een beetje als paddock en om in te longeren. Wij hebben de kleine bak door getrokken naar de zijkant en nu beschikkken we bijna over een 20x40 rijbak. Wij hebben gewoon palen geslagen en daar 2 rijen dik stroomlint omheen gedaan, ook hebben wij geen drainage of iets maar wij hebben gewoon het zand op de grond en niet eerst ingegraven ofzoiets.
Drainage of ingegraven hadden we ook al niet bij de kleine bak, en hier hebben wij verder ook nooit problemen mee gehad in de winter dat er teveel water lag ofzo.
Wij wilden ook niet teveel betalen voor een bak en daarom leek ons dit een goede oplossing en tot nu toe bevalt het ons erg goed, ook is de rijbak fijn om in te rijden.
In mijn profiel staan foto's van een gelegaliseerde rijbak die alles bij elkaar niet meer dan 1100 euro heeft gekost. We hebben eerst een aanvraag bij de gemeente ingediend om de bak aan te mogen leggen. Vervolgens hebben we de loonwerker laten komen om 20 bij 40 m weidegrond om te laten keren. Vervolgens hebben we via marktplaats een goedkoop adres gevonden om mooie, stevige palen op de kop te tikken. Palen in de grond, stroomdraad er om heen, hek erin en met 2 dagen had ik een prachtige bak. Een Achterbergbodem is het natuurlijk niet, maar op (inklinkende) veengrond zou zo'n bodem het ook niet waard zijn.
@fjordnina: heb je er toen geen zand of iets bij gedaan/
Elmyh
Geplaatst: 28-07-10 21:37
Wij hebben ook gewoon een stuk wei afgepaald, 20x40 meter. Dubbele rij breed band erom heen. Palen netjes verdelen, en het lint mooi strak, staat heel netjes. Tot nu toe rijden we op het gras, tenminste wat er van over is, want we hebben het eerst flink kaal laten eten door de beide paarden. Ik vind het nu echter wel heel hard en onvlak worden, het is dan ook kurkdroog, en hier en daar hebben de dames gaten geschraapt, wat hinderlijk is met het rijden. Ben nu bijna zover om hem door te laten halen met een vrees of toch te laten afgraven met een kraan, en dan wat zand erop/erdoor. Helemaal zand wil ik niet, want dat wordt me veel te snel mul en zwaar. Moet nog gaan navragen wat de kosten zijn, maar aangezien ik familie heb weken bij het loonbedrijf zal het wel loslopen ( mazzel) Ik hoop dat mengsel zand/grond dan wel voldoet.
A_nita
Geplaatst: 28-07-10 22:18
Wij hebben ook van een stuk weiland een rijbak gemaakt, palen met planken er omheen en gewoon gras gelaten. Rijden gaat goed hoor, en de paarden staan er overdag ook regelmatig in om het gras kort te houden. In mijn profiel bij paardeninfo op de 9e, 11e en 12e foto kun je een stuk zien
Een vriendin heeft een stuk land afgezet, laten omploegen (nouja, minder diep dan het 'echte' ploegen, gewoon het bovenste laagje) en gelijk laten slepen. Ondertussen staat op het grootste gedeelte weer gewoon gras, maar de bodem is wel gelijker dan in een 'normaal' weiland.
als je op goeie grond zit, kun je een loonwerker de boel laten omgooien. Laat je eens adviseren door een loonwerker. Gewoon op grasland een bak maken, en rijden is me niks waard. Ook een bak met een uitgesleten (wat ik hier las) hoefslag, daar wil toch niet je paard op hebben lopen?
Lightielight
Geplaatst: 29-07-10 06:15
Wij hebben ook een groot stuk weiland (wij mennen ook en dan is een grote bak erg prettig) laten omkeren... We hebben de bak nu twee jaar en hij bevalt prima..en dat voor nog geen 800 euro's. We hadden nog wat houten palen staan, van dat brede bruine draad erom heen en we hebben een prima bak. Gelukkig kon de grond bij ons gekeerd worden en hadden we verder geen zand nodig. Toen we hier net woonden hebben we ooit eens een offerte voor een paardenbak laten maken..min. 10.000 euro'S (zal dan wel mooi omheind zijn geweest.. maar toch)... nee, onze bak bevalt prima...
Alvast bedankt voor de verhalen en fotos tot nu toe! Eigenlijk gaat dat dus best wel goed! Ik zat te denken om een paar kuub zand in de rijbak te laten gooien, gewoon over het gras heen. Dan heb je toch een wat zachtere ondergrond, maar niet te dik want dan word ie te zwaar. Wat zou dat kosten, een laag zand voor een gemiddeld formaat rijbak?
Kijk eens op gratisaftehalen.nl of gratisafhalen.nl Weet even niet meer de juiste site. Vaak bieden ze hier ook zand/palen en dergelijke aan. Gratis.
fjordnina
Geplaatst: 29-07-10 10:26
sandra1986 schreef:
@fjordnina: heb je er toen geen zand of iets bij gedaan/
Nee, we hebben het gele zand gewoon naar boven gehaald. Op termijn zal er wel wat zand bij moeten ivm het inklinken, maar de komende paar jaar kan ik hier prima mee uit de voeten.
joyce B
Geplaatst: 29-07-10 10:27
wel gratis, maar vaak in zulke kleine hoeveelheden dat het niet handig is... En meestal moet je zelf vervoer regelen. Voor zo'n 10 tot 20 euro per kuub (afhankelijk van zandsoort en afstand) per volle vrachtwagen wordt het aan huis geleverd...
Zand op gras is meestal niet zo'n goed plan volgens onze kraanmachinist. Dan slaat de grond dicht. Beter is bovenste laag het gras weg laten fresen en dan bij droge zand and er op, bij gewone zwarte grond met daaronder zand zou je je grond om kunnen laten graven. Dat is bij zandgrond, op weiland kaal laten worden en eventueel licht fresen na, de goedkoopste oplossing
Gina
Geplaatst: 29-07-10 10:29
Wij zijn nu bezig met een paddock aan het maken, welliswaar geen bak, maar ik heb evt. foto's van wat we tot nu toe allemaal gedaan hebben.
Wij zitten hier op rivierklei. Niet ideaal. Water zakt niet makkelijk weg.
cupcake1986
Geplaatst: 29-07-10 10:43
hier ook gewoon in het hoogste stukje van de wei een 20x60 piste aangemaakt. Gewoon om de x meter een hoog paaltje ingegraven en dan 2 brede linten (zonder stroom) en aan de buitenkant een stroomdraad om het bijten tegen te gaan.
qua grond hebben we nix verandert, was vroeger gras maar is nu helemaal kapot gelopen. Het is een soort zandgrond. Niet zwaar, maar wordt ook niet echt super hard om op te lopen. Als het echt oneffen wordt vragen we de boer om het eventjes effen te trekken met de tractor, maar heeft hij tot nu toe nog maar een 2-tal keer gedaan.
Enige nadeel: als het echt veel regent wordt het wel glad. Maar 2 dagen volle zon en de plassen zijn allemaal zo goed als weg.
joyce B
Geplaatst: 29-07-10 10:44
om te weten of je voldoende zandgrond hebt en hoe diep het ligt, kun je op verschillende plekken in je weiland, of daar waaar je de bak wilt hebben, met de grondboor in de grond boren en dan kijken wat voor lagen er in zitten, op welke diepte en of je bij het zand kan komen.
De bodemgesteldheid kan korte afstand heel erg verschillen, dus atlas is niet zo betrouwbaar
Wij hebben hier veen op zand, op de plaats van de bak zit veen/aarde met op ongeveer 60cm het zand, maar 60 meter verderop hebben we op 40 cm een keiharde laag, en aan de overkant van de weg zit een zandkop waar het weiland het hele jaar droog en stevig is... (wij jaloers )
ironic__
Geplaatst: 29-07-10 10:45
ik zit in duitsland en heb zand grond je hoeft hier maar een halve meter te graven en je hebt geel zand de boel omdraaien een goed hekwerk zetten en klaar
enjoy86
Geplaatst: 29-07-10 10:46
dankjewel kun je mij zeggen wat zuid limburg voor grond heeft, heb een bril nodig, kan het niet zien
enjoy86
Geplaatst: 29-07-10 10:46
cerescity schreef:
ik zit in duitsland en heb zand grond je hoeft hier maar een halve meter te graven en je hebt geel zand de boel omdraaien een goed hekwerk zetten en klaar