Grote baal kuilvoer voor 2 paarden, hoelang hou je het goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roka

Grote baal kuilvoer voor 2 paarden, hoelang hou je het goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 06:03

Wij hebben 2 paarden, nu willen wij voor deze aankomende winter wel grote balen kuilvoer aanschaffen, maar hoe lang blijft het kuil goed?
Gaat het na een week al niet schimmelen??
Zou zonde zijn als je na een week de helft weg kan gooien.

Dus graag jullie ervaringen.

Ibbel

Re: Grote baal kuilvoer voor 2 paarden, hoelang hou je het goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 06:09

Voor twee paarden is het echt te veel. Zo'n grote baal weegt rond de 400 kilo. Stel jij voert je paarden 15 kilo per dag per paard (en dat is echt veel, veel meer krijgen ze gewoon niet weg), dan nog ben je bijna 2 weken bezig die baal op te krijgen. En na een week is het (ook al schimmelt het dan evt nog niet) minder smakelijk aan het worden omdat het uitdroogt. Ik voer grote balen aan 5 paarden, dan gaat nét aan, dan is zo'n pak na 8 dagen op.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 07:30

Wij hebben in de winterdag van die 300 kg balen. Doe ik ruim 2 weken mee en dat gaat prima. Baal zet ik onder het afdak en dan het plastic eraf.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 08:14

Nee idd onze paarden krijgen zeker geen 15 kilo per dag, nee zeg!
Die van mij is al aan de dikke kant, hij hoeft maar net naar gras te kijken en hij is al dik!
Maar dan doen we het niet,zonde om alles weg te gooien

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:18

Ligt eraan of je echt kuil neemt, wat overigens niet zo goed is voor paarden, of voordroog.
Voordroog schimmelt lang niet zo snel als kuil.
Maar voor 2 paarden zou ik persoonlijk toch gaan voor de kleine baaltjes.
Dat is sowieso handiger met voeren en geeft vaak minder rommel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:20

Als je een schuurtje hebt, trek alles los en gooi het daar in. Als het droog weer is, de zon schijnt, dan leg je het even in de zon zodat het verder droogt, dan schimmelt het ook niet.

Ik voerde een grote baal in de winter met shet in een maand op, maar dan krijgen ze wel heel veel, ik ben van de vele hooi en weinig brokken....

Overigens zijn de balen tegenwoordig in verschillende maten, je hebt 400, maar ook 300 , 250 en 100 kg balen.

Wat ik nu heb, weet ik niet, ik geloof 100 kg. Daar doe ik met 1 paard 2 weken mee...

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:23

Ik deed met die grote balen altijd een week of 4 (met 2 paarden). Ik had
dan inderdaad geen kuilgras, maar voordroog. Het bleef altijd gewoon goed
hoor, het werd na verloop wel iets droger, maar zolang het niet schimmelt
is er niets aan de hand.

Je moet dus wel kijken of het gras niet te nat is, anders gaat het snel
schimmelen.. Zeker met deze temperaturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:42

Ja idd temperatuur zegt alles, in de winter is het koud genoeg, dan is het net of je je baaltje in de koelkast hebt staan.....in de winter kan het sowieso wel hoor.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:01

Ja precies, het is met name de temperatuur. Heb nu al moeite met die kleine baaltjes als het erg warm (22+) is, om te voorkomen dat ze gaan broeien. En die zijn met 5 a 6 dagen op.

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:04

best binnen de week opvoeren, max 1,5 week is mij gezegd door de hooiboer (die dacht misschien aan zijn inkomsten). Wel altijd goed terug afdekken dat er geen vocht aan kan ivm schimmel.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:04

dus in de winter kan een flinke baal voordroog makkelijk 4 weken liggen/
en wat zijn dan de voorwaarden waar de ruimte aan moet voldoen/

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:07

Hangt er vanaf hoe droog de kuil is. Ik heb ook twee paarden en voer in de winter ook grote balen, maar dat is wel heel mooi droog spul (voordroog).
Bij mij ligt het in een schuurtje en als ik het pak openmaak, trek ik altijd meteen het hele plastic erom weg, zodat het kan ademen. Zo houd ik een pak wel 8 weken goed.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:11

Wij hebben gewoon hooi in grote ingepakte balen, hebben er nu voor een paard dat op stal moest eentje open gemaakt en hij doet er al bijna 3 weken mee en de rest van de baal ziet er nog prima uit. Het kan dus wel, maar nogmaals, dan moet de inhoud wel helemaal droog zijn. Dat van ons is nog twee dagen langer gedroogd dan de voordroog.
Let er ook altijd goed op dat er geen gaten in het plastic zitten. Want het kan nog zo droog zijn ingepakt, als er van buitenaf regen in is gekomen ga je evengoed schimmel krijgen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:15

ligt het gewoon op de grond/
heb eventueel wel een zeecontainer waar het in kan.
daar is het nu heel broeierig maar van de winter niet.
mogen de dichte pakken ook buiten staan/

mijn paard word altijd erg hoesterig van hooi.
vorig jaar heb ik compact gras van hartog gevoerd.
maar is erg duur. ong 4 keer duurder dan voordroog me zou kosten hier in de omgeving.
paard is dol op voordroog, en ze doet het er heel goed op.
en de shet, die eet alles, en doet het overal goed op. (als het maar niet te veel is natuurlijk)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:51

in principe is het het beste het binnen 2 weken op te voeren

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:57

Wij hebben net besloten te stoppen met voordrooghooi/kuil. We hadden voor 2 paarden een baal van rond de 100 kilo maar het is telkens weer de vraag of de baal goed was of niet. we deden er ongeveer een week mee. Ondertussen hadden we veel balen weer retour gebracht en daar krijgen we dan ook weer een nieuwe voor maar dat gehannis waren we een beetje zat. Toen een van de paarden ook nog hoefbevangen werd nu toch maar gestopt, paardje werd een dik.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:10

Voor 1 of 2 paarden zal je denk ik ook niet snel iemand vinden die 1 baal brengt en dan is het inderdaad de vraag of er geen schimmel in zit.
DE leverancier kan dat ook niet zien van de buitenkant.
Ik heb momenteel een hele fijne hooi/stro boer.
Eerste klas hooi( voordroog) en als er schimmel in zit neemt hij hem terug bij de volgende levering en krijg ik een nieuwe terug.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:16

ik heb heel droog voordroog en doe daar een krappe 10 dagen mee met 2 paarden. is een baal van 400 kilo
let op als het warm wordt moet je het uit elkaar gooien.

om te voorkomen dat het warm word/ schimmelt
al het plastic eraf halen en het op een pallet leggen zo kan het eronder doorwaaien. zet het dan onder een afdakje dan gaat het wel tenzei het te warm wordt
Laatst bijgewerkt door ikke20 op 27-07-10 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:17

De service was tevens wel altijd goed liet een aantal balen brengen maar ook zei kunnen aan de buitenkant niet zien als er slechte balen tussen zitten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:25

Heeft je leverancier geen kleine baaltjes voordroog?
Ik heb dit hier ook een tijd gevoerd, erg handig.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:31

ik heb hier maar 1 paard staan, maar die doet toch echt maar 3 weken met een pak van 400 kg!!
maar goed, hoe ik het doe:
als ze het pak komen brengen(wij hebben geen opslag, dus ze brengen steeds maar 1 pak) laten we het op een pallet leggen..
dan snijd ik alle folie rondom weg. alleen onder de baal kan ik dan niet bij...
dan rijd ik hem met de palletwagen naar binnen toe..
als je de mogelijkheid hebt om hem binnen te leggen of onder een afdak, uit de zon! zou ik dat zeker doen...
mijn ervaring is als de baal effetjes in de zon heeft gelegen krijg je gelijk schimmel..
bij ons ligt dit pak gerust 3 weken binnen, zonder dat ik broei of schimmel krijg. de handelaar staat er ook altijd nog van te kijken, maar zelfs met de wat nattere pakken werkt het bij mij altijd!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:38

keshia schreef:
ik heb hier maar 1 paard staan, maar die doet toch echt maar 3 weken met een pak van 400 kg!!
maar goed, hoe ik het doe:
als ze het pak komen brengen(wij hebben geen opslag, dus ze brengen steeds maar 1 pak) laten we het op een pallet leggen..
dan snijd ik alle folie rondom weg. alleen onder de baal kan ik dan niet bij...
dan rijd ik hem met de palletwagen naar binnen toe..
als je de mogelijkheid hebt om hem binnen te leggen of onder een afdak, uit de zon! zou ik dat zeker doen...
mijn ervaring is als de baal effetjes in de zon heeft gelegen krijg je gelijk schimmel..
bij ons ligt dit pak gerust 3 weken binnen, zonder dat ik broei of schimmel krijg. de handelaar staat er ook altijd nog van te kijken, maar zelfs met de wat nattere pakken werkt het bij mij altijd!

Krijgt jou paard ruim 19 kilo weg?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:03

ja blijkbaar wel... ik heb het eigenlijk nooit uitgerekend... maar ik voer haar onbeperkt, en ze is absoluut niets te dik!
ook groeit ze maar door, dus denk dat ze het daarvoor ook gebruikt, ze is nu vijf, en 164 hoog, terwijl ze toen ze drie was nog maar 150 was... dus daar heeft ze wel wat hooi voor nodig...
verder loopt ze ook nog op de wei, dus waar ze het allemaal laat weet ik niet... maar zolang ze niet te vet word, maakt het mij niet zoveel uit...

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 06:43

Bedankt voor jullie reactie's
Ik heb nu een party kleine balen(zo'n 40 kilo per baal, vergelijkbaar met 2 balen hooi) laten bezorgen.
Kijken hoe dit gaat bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:15

Mijn ervaring is dat die natter zijn, met warm weer schimmelde die binnen 2 dagen weg.

Dus wikkel er af, alles losstrekken en opengooien. Ik vind het uiteindelijk duurder voeren, want er zit nog zoveel water in dat spul, dat ze zwaar wegen, maar uiteindelijk minder is dan 2 pakken droog hooi...dus je voert meer.