Maya schreef:Als de wei afgeleefd is : het ideale moment om helemaal opnieuw te beginnen. Bijvoorbeeld door te ploegen en opnieuw inzaaien : Nadeel hiervan is wel dat je waarschijnlijk een stuk oude wei gaat moeten behouden om de nieuwe wei de kans te geven om een goede zode te vormen.
Een belangrijk punt is, als je er niet teveel aan wilt doen of klooien : beweid juist precies goed. Niet overbeweiden (dan heb je veel werk met zorgen dat je gras krijgt en behoudt). En niet onderbeweiden (dan heb je dus werk met veel onkruid, grassen wat paarden niet willen eten etc.).
Een paar zaken waar je mee kunt beginnen :
- Inventariseer hoe je wei er nu uit ziet, wat bevalt je eraan en wat niet.
- Welk onkruid staat er, en hoe overheersend is dat?
Bemesten of bekalken is niet per definitie slecht. Je kunt (imo moet) dat toepassen als de grond dat nodig heeft. Hoe je daarachter komt? Grondonderzoek bij de GD bijv. Dan weet je je pH-graad en of bekalken nodig is.
De weide bij mij thuis is 30-35 jaar terug het laatst omgeploegd en opnieuw ingezaaid. We hebben wat onkruid wat we pleksgewijs bespuiten met Roundup met de rugbus. Kalken is niet nodig, bemesten alleen als het lang droog is geweest, weinig eten etc. Dus dan duimen op een buitje en gewoon bemesten. Wei is voldoende groot voor 2 koebeesten en 2 paarden, dus mest verwijderen of uitrijden doen we ook niet aan.
Als je gaat bemesten : laat dan een lokale adviseur langskomen. Die kan precies uitrekenen wat er op jouw land mag nav de grootte. Hoeveel de dieren produceren, en hoeveel er dus op mag. Dit draai je uit, en bewaar je in de LNV-map. Stikstof en Fosfaat is waar je op moet letten, Kali valt vaak mee.
Persoonlijk ben ik wel voor bemesten. Het geeft je weide de kans om voldoende aan te groeien in een normaal tempo zonder dat het gestresst raakt (fructaan). Imo gewoon nodig bij goed weidebeheer.
Het is idd nogal lastig om er gericht bruikbare opmerkingen over te maken. De belangrijkste tip die ik wil geven : Neem contact op met lokale adviseurs / loonwerkers etc. Die weten precies hoe jouw grond erbij ligt, en wat het nodig heeft. Succes iig!
Ik denk dus ook dat het zeker nodig is om wat voedingsstoffen toe te voegen hier en daar , alleen de vraag is dus wat , en hoeveel , en wanneer.... 
Zomaar een lokale loonwerker vragen dat vind ik dus een beetje eng. Ik weet namelijk niet wat die wil. Als die gewoon uitgaat van een koeienwei met zoveel mogelijk gras , en lekker ruw de hele boel doodspuiten / ploegen / zaaien / vaak mest / maaien enz. ...dat is dus niet wat ik wil
Ik vind het risico te groot om het zomaar aan de eerste de beste uit handen te geven 
Ook wat betreft zo'n grondmonster , het gaat om totaal nog geen hectare maar het zijn toch hele verschillende stukjes grond die de afgelopen jaren ook verschillende behandeld zijn , en nu dan waarschijnlijk ook verschillend behandeld moeten worden om het goed te krijgen 
En dan is het nog de vraag hoe goed of slecht het nu eigenlijk is 
Rena staat hier nu net een jaar , ik heb pas een foto-rondje gehouden om eens op de foto te zetten wat er hier zoal voor plantjes tussen het gras staan. Moet nog uitzoeken hoe goed of slecht dat die zijn. Ik weet wel dat ik de JKK + Bereklauw + Fluitekruid + Zuring + Boterbloem eruit wil hebben , en ook VEEL minder klaver wil , maar de rest van de plantjes....misschien moet ik daar zelfs wel blij mee zijn ? Weet ik het 
En misschien is het wel beter om een beetje mest , beetje kalk , beetje doorzaaien.... i.p.v. alles helemaal overhoop halen. Ik durf het niet in te schatten 
De hele zooi overhoop halen lijkt me erg drastisch voor een stuk land , je moet toch maar weer afwachten hoe de zode zich gaat ontwikkelen , hoelang het duurt voordat de zode weer een beetje stevig wordt.
Wel is het zo dat een deel van de wei nogal hobbelig is , er zitten ook wat sporen in , op zich zou ik het wel fijn vinden als dat een beetje vlak gemaakt kan worden , maar ik twijfel heel erg hoe verstandig het is.
Want ondanks de rommel die er op groeit , kunnen er nu wel 3 ponies prima op leven...
Twee van de 3 worden als het goed is binnenkort verkocht. Er zouden dan gelijk 2 nieuwe ponies voor in de plaats kunnen komen , maar een andere optie is om Rena dan alleen met een kleine pony over te houden , die in de winter gewoon op de paddock en track te houden , en wat bij te laten grazen op de dijkwei. En dan de gewone wei flink aanpakken zodat die hopelijk voorjaar / zomer 2011 weer goed bruikbaar is , en er dan nog een grote pony bij kan komen om de "kudde" te versterken
En inderdaad omdat er toch wel 3 ponies nodig zijn om de wei een beetje bij te houden in de zomer.
Mest weghalen wil ik sowieso doen. Omdat vrijwel iedereen het er wel over eens lijkt te zijn dat paardenmest niet goed is voor het land , en ook tegen de vliegen en wormen e.d. , en bovendien vind ik het gewoon goor als ze tussen de drollen lopen. Voor slepen vind ik dat je echt veel land moet hebben , en om nu ook elke keer iemand in te gaan huren om de wei te slepen...dat wil ik dus ook een beetje beperkt houden , hoe afhankelijk je van loonwerkers e.d. bent 
Ik weet gewoon niet waar ik nu goed aan doe , ik heb het idee dat er iemand moet komen , kijken , luisteren naar wat ik wil , uitleggen wat zijn visie daarop is en hoe hij dat aan zou pakken , en zo samen tot een plan-van-aanpak komen