Ik wil een nieuwe vliegendeken met hals hebben, maar zie door de bomen het bos niet meer. Heb een 215 nodig voor een heel breed paard met een giga nek.
Verschillende merken heb ik in gedachten; rambo, amigo, bucas, anky, HH, etc. En al die merken hebben weer een aantal modellen.
De deken moet sloopproof zijn, goed blijven liggen, niet schuren en zon reflecterend zijn. Hele waslijst met eisen dus. Wat zijn jullie ervaringen, wat zijn voor en nadelen van verschillende dekens? Welke kan ik het beste voor gaan? Sommige zijn best duur, zijn die dat waard?
De Anky deken valt erg klein en gezien je al de grootste(?) maat nodig hebt denk ik dat die al afvalt. Verder vind ik de pasvorm niet zo fijn voor de wat bredere paarden. Kwaliteit vond ik wel aardig aanvoelen maar verder weet ik het niet omdat ik ze tot 2x toe teruggebracht heb.
HH fly protection erg stevige deken, met hals die er ook afgehaald kan worden, en een losse buikflap kost rond de 70-
_Lauwtje_
Geplaatst: 20-07-10 16:57
ik heb de rambo protector en ik vind het z'n geld absoluut waard, heb al diverse vliegendekens gehad die stuk voor stuk schuurden of die ik na een tijdje stukje bij stukje uit het weiland kon rapen. Ook na een heerlijke rolpartij blijft de deken netjes liggen, geen kale plekken en er is ook nog geen naald en draad bij te pas gekomen. Enige nadeel, er zit geen buikflap aan, de zijkanten lopen wel heel ver door onder de buik maar sluiten niet nauw aan wat inhoudt dat paardlief nog wel bulten onder z'n buik heeft.
hilleke1980
Geplaatst: 20-07-10 17:03
Ik heb sinds kort een rambo vliegendeken(met buikflap en uv werend) op mijn paardje liggen, kruising haflinger dus een flink brede nek... Past prima, schuift totaal niet ook niet bij rollen en is nog steeds helemaal heel!
Die rambo sweet itch lijkt me erg warm, daar zitten helemaal geen gaatjes in. Met dit weer lijkt me dat heel zweterig.
Die HH set heb ik ook, maar die blijft niet perfect liggen. na een uurtje zit die al scheef.
Zo te zien is rambo toch wel de beste keus. Zijn er nog veel verschillen tussen de protector en de flybuster? Wel in prijs heb ik al gezien, die flybuster is bijna 190 euro in maat 215.
DeniesRos
Geplaatst: 21-07-10 10:01
Ik heb er één van HH met hals, en ik vind het een super deken.
Was 31,50 bij sta rho.
Myour
Geplaatst: 21-07-10 10:03
Mijn paard met eczeem staat altijd met de SIH en heb 'm dit jaar nog niet zwetend eronder vandaan gehaald. Misschien ietwat klam op de borst maar dan waren tegelijkertijd de meeste paard op het weiland klam, ook zonder deken. Ook heb ik de Rambo Fly Protector, ook zeer fijne deken, alleen het 'gat' van de hals is vrij groot waardoor er eigenlijk toch zo vliegen naar binnen kunnen, en als je paard een beetje 'hoekige' kont heeft, kan dat gaas nog wel beetje tegen de haren in gaan zeg maar. De Flybuster is behandeld met pyretrines oid dit is het enige verschil met de normale Fly Protector.
treffie
Geplaatst: 21-07-10 10:04
pebbels75 schreef:
amigo bug rug. Helemaal super!!!
die heb ik ook maar ben er niet helemaal tevreden over...vind dat het nek gedeelte erg naar beneden zakt zodat hij zijn hals bloot heeft liggen.
verder ligt de deken mooi en schuift niet.
Ulfeino
Geplaatst: 21-07-10 10:07
Ik heb voor mijn paard een HKM Musquito de luxe, vind dit opzich een hele fijne deken en hij is zeker sterk, er zit een vaste hals aan die de manen niet beschadigd.
Hij valt vrij normaal qua onderlengte, zelfde maat als gewone dekens. De hals is niet heel erg lang, maar zakt ook niet ver naar beneden.
helaas hebben muizen afgelopen winter de deken van luchtgaatjes voorzien en wilde ik een nieuwe aanschaffen. Heb nu gekozen voor een Amigo Mio, hoop hem deze week inhuis te hebben, ben heel benieuwd.
Ruitersport de Levade heeft alle dekens (ook vliegendekens) in de aanbieding voor 35% korting
inge1968
Geplaatst: 21-07-10 10:09
heb er 1 van qhp met losse hals en vaste buikflap voor op onze anda. past goed, blijft goed zitten tijdens rollen koste 65 euro
spiritxxx
Geplaatst: 21-07-10 10:11
De amigo bug rug is wel goed. We hebben ook zo'n harry's horse maar die gaat de hele tijd los hangen.
josie
Geplaatst: 21-07-10 12:51
Wil je eentje die goed sloopproef is dan zou je moeten gaan voor de Rambo Protector. Echt een hele sterke deken, maar alles kan uiteindelijk kapot. De SH is ook een hele sterke deken, maar toch bedoeld voor exceempaarden, al worden ze ook gewoon als vliegendeken gebruikt, maar heeft je paard echt een beste nek, dan kan het voor sluiten wel eens iets lastig worden, heeft je paard geen exceem dan is dit redelijk eenvoudig met extra klittenband op te lossen, maar dan heb je de voorzijde niet geheel meer dicht. Mocht je twijfelen over de maat, dan raad ik je aan om je paard even op te meten, in het topic in mijn onderschrift, onderaan, kun je hoe hoe je dat zou kunnen doen. UV werendeheid van de Protector is 90%, van de SH is dat 95%. Succes met je keuze.
Ik heb sinds kort een Amigo Mio. Hele fijne deken, mooie pasvorm en hals is verstelbaar. Hij staat met 2 andere paarden in de wei, en tot nu toe is ie nog heel
Mijn oude vz pony is echt een deken sloper maar heeft toch een zomer gedaan met Global
josie
Geplaatst: 22-07-10 14:55
Geen enkele vliegendeken van Horseware heeft een buikflap. Wel flappen die naar binnen vallen bij het dicht doen van de singels, maar die zullen niet de hele buik bedekken. Bij deze SH kun je de vorm goed zien:
Kost wat maar dan heb je ook wat 155 euro armer en dan voor 5 paarden
hilleke1980
Geplaatst: 22-07-10 15:31
Quote Geen enkele vliegendeken van Horseware heeft een buikflap. Wel flappen die naar binnen vallen bij het dicht doen van de singels, maar die zullen niet de hele buik bedekken.
Tja is ook beetje afhankelijk van de vorm van je paard... Op mijn pony sluit de deken helemaal vanonder, maar is ook iets ruimer genomen omdat hij een brede hals heeft en anders daar gaat schuren.