Hoe doen jullie het hoofd van je paard wassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missmoonie86

Hoe doen jullie het hoofd van je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 12:25

Hallo,

Ik heb een witte ruin en zo nu en dan als het lekker warm is doe ik hem wel eens wassen.
Maar eenmaal aangekomen om het hoofd te wassen weigerd hij ;(
Zijn hele lichaam is dan mooi wit behalve het hoofd

Hebben jullie nog tips die ik kan proberen om het hoofd te wassen?

Alvast bedankt *D

Ir1ne

Re: Hoe doen jullie het hoofd van je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:26

Spons/natte borstel?

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:28

mijn pony vond het heerlijk, mijn paard moet er maar aan wennen :+
ik deed altijd de slang dubbelvouwen, en dan op het hoofd leggen, net zo lang tot ze dat goed vind en zakt, dan heel iets water laten lopen net zolang tot ze dat goed vinden en steeds belonen, na een tijdje vinden ze het goed :j

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 12:32

iti: heb het van de week geprobeerd met een spons maar dan blijft hij achteruit lopen. Wil niet dat hij er een heeel drama van maakt hihi. Maar probeer het zo met en met gewoon eens voorzichtig en desnood met voerbak bij de was plaats ( natuurlijk niet dat er water en zeep in komt)

Robincera: Ik probeer van de week eens met een voerbak bij de wasplaats zodat ik langzaam met de slang/spons het hoofd probeer af te spuiten.

Harstikke bedankt voor jullie reactie en mee denken

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:33

Eigenlijk moet je hem niet voeren als hij achteruit loopt, dit is nl een vorm van beloning. Tenminste dat vind ik! Die van Robincera klinkt ook erg logisch. Zou dat dan eens proberen! Zou iig niet direct de waterstraal erop richten, paarden willen nl geen water in hun oren en ogen krijgen ;)
Laatst bijgewerkt door Ir1ne op 20-07-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:33

Met een spons idd, of de sproeier heel zachtjes doen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:34

Mijn paard vindt het ook niet fijn, maar hij staat tijdens het wassen vast in de wasplaats. Achteruit lopen kan hij dan niet. Hoofd doe ik als laatste en heel rustig aan. Met een spons laat hij dat ook vrij goed toe.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:34

kun je het niet gewoon met een baby doekje schoonmaken?

Missmoonie86 schreef:
iti: heb het van de week geprobeerd met een spons maar dan blijft hij achteruit lopen. Wil niet dat hij er een heeel drama van maakt hihi. Maar probeer het zo met en met gewoon eens voorzichtig en desnood met voerbak bij de was plaats ( natuurlijk niet dat er water en zeep in komt)

Robincera: Ik probeer van de week eens met een voerbak bij de wasplaats zodat ik langzaam met de slang/spons het hoofd probeer af te spuiten.

Harstikke bedankt voor jullie reactie en mee denken

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:38

ik heb het bij de mijne altijd heel voorzichtig aangepakt,
met een spons, met de slang heel zachtjes en voor zichtig enz...
niks hielp...

tot ik laatst dat gedram eens zat was en de slang gewoon op zijn hoofd zette...
na een heel drama accepteerde hij het gewoon :+

nu doen we elke keer bij het wassen de slang op zijn hoofd zetten op een moment dat hij het niet verwacht...
even 1 min protest, en daarna is het goed :D

geen eten geven als hij achteruit loopt,
ik snap dat je geen drama van het wassen wilt maken,
maar je moet hem niet toestaan achteruit te lopen als je met hem bezig bent!!

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 12:40

Bij mij staat hij ook vast op de wasplaats maar met het lichaam wassen blijft hij netjes stil staan maar zodra ik met het hoofd wil beginnen houdt ik hem liever zelf vast. Maar ik probeer van de week gewoon met de spons en de slang rustig aan bij het hoofd. Oren doe ik gewoon met een babydoekje maar echt schoon wordt het niet ( zijn oren zijn altijd zwart van viezigheid) Maar gewoon rustig aan doen en geduld hebben

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:44

Miss kun je iemand hem vast laten houden, touw 1 keer ergens doorheen/omheen/overheen/onderdoor halen zodat je een soort hefboom effect krijgt. iig geen eten geven, nogmaals. je kunt ook een natte uitgeknepen spons gebruiken, nl dan drupt t niet en vinden ze het miss minder eng. Even doorbijten helpt ws ook :D.. zoals MDH al zegt ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:46

ik zet de slang heeeeeel zachtjes bij de nieuwe paarden
en dan vanaf de manen kam tussen de oren door naar voor

let op dat je niet in de oren spuit anders heb je kans dat ze nooit meer op het hoofd gewassen willen worden

Mijn zusjes schetland heeft het nooit oke gevonden die houd ik gewoon zelf vast en zet ik de slang op z'n kop na 2 min vind hij het zelfs lekker

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:48

Zou dat zelf niet doen, tussen de oren door omdat idd als ze hun hoofd niet stilhouden de kans te groot is dat je ze in de oren spuit en dan maak je de angst alleen maar groter.. mijn verzorg merrie stopt zelfs haar hoofd tot net onder haar ogen in de waterbak :+ := :') dus die doet nooit zo moeilijk :P

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:50

als je het goed doet kom je echt niet in de oren hoor ;)

wij doen het al jaaaaren zo

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:52

Tis mijn mening ;) maar goed..die dikke (S)tinker van mij is dan ook een beetje lomp :P

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 13:02

Fijn voor jullie actieve en positieve reactie's:D
Ik denk dat ik toch voor een natte half uitgeknepen spons ga, hij is al 21jaar en ja dan wil je hem natuurlijk geen stres meer bezorgen, maar je zou ook zeggen dat hij het dan wel al gewent is.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:04

Ik laat het hoofd meestal voor wat het is.. Als ik echt vind dat het nodig is dan is het gewoon een kwestie van doen, jammer dan als ze het niet leuk vinden.. :+ Maar eigenlijk komt het nooit voor :)
Laatst bijgewerkt door m1992 op 20-07-10 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:06

Ik vind het ook niet fijn als iemand de waterstraal op mijn gezicht richt dus dit doe ik bij mijn paard ook niet. :n
Ik heb deze borstelspons, daarmee doe ik zijn wangen en de plaats tussen zijn ogen en zijn neus. Dat vind ik voldoende.
Afbeelding

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:16

de mijne heeft zo'n beeldige megables die 80% van de hoofd bedekt, maar ik mag echt niet met een waterstraal erop komen :=
een doek natmaken, en er over wrijven is het beste wat ik voor elkaar krijg, en zelfs dan moet ze al half in de houtgreep.
ik accepteer het maar van haar, ze is overal zo makkelijk in, dat ze dit schijnbaar extreem onplezierig vind. en wie ben ik om haar dan elke keer weer mee te pesten?

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 13:21

Dat van die borstelspons vindt ik echt een goede, wist helemaal niet dat die bestonden. Ga van de week ook zo'n borstelspons halen en dan voorzichtig proberen. Aldoende komen we er wel ( hoop ik hihi )

Charlie1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:25

Ik gebruik altijd een washandje. Dat kan goed nat gemaakt worden zonder dat het teveel drupt :-)

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:28

Ik gebruik ook altijd een spons werkt prima

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:31

ik doe die van mij altijd met een harde borstel. vind ze heerlijk. daarmee krijg ik het vuilste wel weg, en de rest is pech...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:31

Ik zet gewoon de spuit erop, wel een beetje met beleid hoor, zodat ze niet gelijk een bak water in de ogen/oren/neus krijgen. Op de zijkant beginnen, of juist echt op t voorhoofd, goed vasthouden, 9 van de 10 paarden kun je het zo prima leren. Ze zullen in t begin bijna allemaal wel spartelen, maar het went wel.
Heb ik echt een rare (of een paard van een ander waarmee ik verder niks te maken heb, en ik dus ook niet veel tijd in stop om m zoiets te leren) Dan pak ik gewoon een spons.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:34

Hoe wassen jullie het hoofd van jullie paarden, is volgens mij wat er moet staan, toch? :')

Ik deed het altijd gewoon met een spons bij m'n miep, bij de andere kon ik er gewoon een zacht waterstraaltje op zetten :)