Moet schrikdraad rond lopen om stroom door te geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VLC

Moet schrikdraad rond lopen om stroom door te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 17:04

Ik heb vandaag een apparaat aangesloten op mijn lint om er stroom op te zetten. Wanneer ik een vierkantje maak midden in de wei en de uiteindes van het lint aan elkaar knoop, doet het apparaat het wel. Wanneer ik rechte lijnen maak en het lint met een poortgreep aan een houten hek vastmaak, doet het apparaat het niet. Ik dacht altijd dat stroom via aarde, lint en persoon liep, maar blijkbaar niet.

Heeft iemand tips om toch stroom te krijgen op een lint dat in een rechte lijn naar het hout loopt, want zo'n vierkantje midden in de wei is ook niet echt handig
Alvast bedankt!

Ibbel

Re: Moet schrikdraad rond lopen om stroom door te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:06

Lint hoeft niet rond te lopen, maar iedere losse rechte lijn moet natuurlijk wel op één of andere manier de stroom toegevoerd krijgen.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 17:10

Maar het apparaat gaf dat het lint niet onder stroom stond toen ik het rechtuit naar het hout deed. Het 'knijpertje' zat toen op een van de draden...
Even terzijde; kan je ook twee linten in 1 knijpertje doen?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:13

uit jouw verhaal op te merken gaat het lint direct naar het hout.
maar hout geleid geen stroom dus zul je een ijzeren ring of veer aan het andere uiteinde van de draad maken en daar de poortgreep aan vast maken. dan moet hij het wel doen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:13

ja de stroomcirkel moet wel gesloten zijn.

Wij hebben 3 draden rond de wei en hebben ze verbonden door een klein ijzerdraadje. Zo loopt de stroom door ze alledrie en moet je geen drie draden door een knijper halen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:17

Had je de poortgreep op het hout, of begrijp ik je nu verkeerd??

Even voor de duidelijkheid, nee stroom hoeft niet rond te gaan om er stroom op te hebben, maar als je poortgreep op of tegen hout komt ipv een isolator wel. Hout geleid nl de stroom de grond in. Om ergens stroom op te zetten moet je er voor zorgen dat het nergens afvloeien kan. Dus overal isolatoren ook aan begin en eind.

@Carr friesje hout geleid nu juist wel, daarom heb je op houten weidepalen altijd isolatoren. Omdat anders je stroom zo de grond in geleid wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:19

Tempus schreef:

Nee, er hoeft geen stroomkring te zijn. Schrikdaad is een puls, die uitsterft. Of dat nou in een kring of een rechte lijn is. Je krijgt een klap als je contact met aarde maakt en er toevallig net een puls langskomt, anders ook nog niet eens.

Je moet wel een isolator in het hout schroeven, anders maakt het hout aarde, en dan staat er idd geen stroom op je draad.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:24

Tempus schreef:

Beetje fout geformuleerd, bedoelde eigenlijk dat je moet zorgen dat je geen verliespunten hebt ergens. In dit geval denk ik dan aan het hout ( kan bevoorbeeld ook als er takken ofz op de draad liggen en die contact maken met de aarde zoals wij nu hebben).

stroomkring is niet bij impulsstroom op de schrikdraad. ( je hebt op je apparaat ook nergens een punt waar de stroom weer toe zou moeten komen)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:26

Ah, dan snap ik hoe je het bedoelde :D

En eigenlijk klopt het dan nog niet, je sluit de stroomkring pas op het moment je 'm aanraakt en aarde maakt :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:29

Heb je de boel wel geaard?

Dus appraat naar de grond?

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 17:30

En als 'ie dan goed aangesloten is op het hout, zou het apparaat dan wel twee linten tegelijk onder stroom kunnen zetten?

Bedankt voor alle antwoorden!

Sjolvir: Heb een aardpen van ong 50 cm in de grond.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:34

Ibbel schreef:
Ah, dan snap ik hoe je het bedoelde :D

En eigenlijk klopt het dan nog niet, je sluit de stroomkring pas op het moment je 'm aanraakt en aarde maakt :+

hehe je hebt gelijk

de lessen op school moeten duidelijk eens afgestoft worden hehe want technisch klopt mijn uitleg niet :o

eigenlijk sluiten die takken de kring dan ( al een geluk dat die die stroomstootjes niet voelen :P)

effe vragen dan kan er dan maar 1 iemand een stroomstoot krijgen als je de draad met 2 man aanrakt bv?
Laatst bijgewerkt door Tempus op 17-07-10 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:35

Als je die 2 linten met mekaar verbindt zou dat moeten lukken ( hangt er beetje vanaf of je apparaat het aankan) alle bij onze draden lukt dat toch, bij lint geen idee

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:39

VLC schreef:
Heb een aardpen van ong 50 cm in de grond.

Dat is te weinig. Reken maar op 2 meter minimaal, wil je goed aarde maken. Eigenlijk moet een aardpen in het grondwater zitten, en dat staat hier op dit moment op -2 meter.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 17:39

Oke, wat ik dus ga proberen is dmv isolatoren de poortgrepen aan het hek. Had de bovenste al wel aan een isolator, maar de onderste had ik in het gaas gehangen.
En met lint proberen te linten aan elkaar vast te maken zodat er op beide stroom staat.
Ben heel benieuwd!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:41

Zelfs de lichtste batterijapparaten zijn nog wel voor 1 km draad geschikt, dus twee draden aansluiten zou normaalgesproken geen probleem moeten zijn. Een poortgreep in gaas hangen is idd vragen om 'kortsluiting' - naar aarde, in dit geval.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:47

als je geplastificeerd gaas hebt, maakt het geen verschil,
langere aardpennen zal beter helpen, bij sommige apparaten adviseren ze zelfs meerdere pennen te gebruiken,

zorg dat het lint nergens contact maakt, alles wat het aanraakt moet van plastic zijn, liefs isolatoren

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 17:59

Gaas is van niet met plastic, dus het kan goed kloppen dat 'ie het daarom niet deed. Ik ga het even proberen!

xxconchita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:56

Ik heb bij natuurkunde geleerd dat je wel een stroomcirkel moet hebben ja. Dus hij moet idd wel rondlopen om stroom te geven.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:01

Bij ons staat er ook geen stroom op de draad als de draden open zijn, ookal liggen de draden dan niet op de grond. Zodra ik een draad dicht doe staat er wel stroom op.
Hoe zit dit dan?

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 21:21

Geprobeerd om met poortgrepen en isolatoren in rechte lijnen stroom te krijgen, is niet gelukt. Heb aan het begin en aan het einde de lijnen nog met elkaar in contact gebracht, maar dat hielp ook niet.
Aan de lengte van mijn aardpen kan het denk ik niet liggen, want wanneer de circel rond is doet de stroom het wel.

Iemand nog tips?
BVD!

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:15

Afbeelding

Ik heb even een voorbeeldje gemaakt
Bij dit schrikdraad heb je 3 uitgangen, sommige hebben er maar 2, op de middelste staat dan meestal minder stroom

Vanaf het schrikdraad apparaat, leg je een geisoleerde kabel naar de aardpennen, voor een apparaat wat aangesloten wordt op een 230v net adviseren de fabrikanten 2 of 3 aardpennen van circa 2 meter lang, deze dienen minimaal 3 meter uit elkaar te zitten.

Vanaf de stroomuitgang leg je een kabel naar het lint, als je er meerdere boven elkaar hebt, moet je deze ook verbinden.
Als ergens een poortgreep komt kun je het beste de draad van de opening helemaal los maken van de andere draad, het oogje waar de poortgreep inkomt (poortgreepanker) zet je wel onder stroom, zo staat er wanneer de draad dicht is gewoon stroom op, en wanneer hij open is en vaak op de grond ligt geen stroom, zo voorkom je dus dat er stroom weglekt.
Onder de poort kun je een draadje ingraven, zodat het lint voorbij de poort ook gewoon stroom krijgt.

Hopelijk kun je hier wat mee ?
Bij sommige apparaten kun je het einde van de draad, weer verbinden met het apparaat, deze hebben dan een 4e aansluiting. maar dit zijn vrij dure apparaten, het voordeel hiervan is dat hij de ongebruikte stroom weer opnieuw gebruikt.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 13:32

Ik heb denk ik een apparaatje van iets minder geld, schat ik zo in. Ik heb deze http://www.boerenwinkel.nl/index.php?it ... 56&lang=NL Er zit denk ik een batterij in van 9 volt.
Er zitten twee uitgangen, een voor het kabeltje naar de aardpen en een met een knijpertje voor op het lint. Wanneer ik de twee linten met elkaar verbind dmv een klein stukje lint, werkt dit niet. Ik kan het nog met ijzerdraad proberen.
Wanneer ik het lint richting het hout span staat er niets open, alle poortgrepen zitten aan de isolatoren, maar toch doet de stroom het niet. Dat is dus het raadsel. Heb je hier ook nog tips voor?
Bedankt voor het plaatje en je uitgebreide antwoord.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:45

Normaal maakt het niet zoveel uit of je het met lint, of ijzer draad verbind, zolang de ijzerdraad die door het lint loopt maar contact maakt, hoeveel meter draad gebruik je ongeveer ?

Raakt de draad nergens de grond ? zit alles in isolatoren ?

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 13:53

Ik heb op dit moment een vierkant gemaakt met groene paaltjes, omdat dan het bovenste lint het wel doet. Het onderste lint doet het dan niet en niets raakt de grond. Wanneer ik een rechte lijn maak van houten hek naar houten hek dmv poortgrepen en isolatoren, dan doet niets het.
Ik gebruik max 100 m lint....