Noodweer en dan paarden 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Noodweer en dan paarden 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 23:24

Ik ga 1 augustus verhuizen met de paarden (althans, ik niet, de paarden gaan verhuizen) en dan gaat drop op een 24/7 wei met een groep andere poowns.
Met die heftige buien van de afgelopen dagen krijg ik daar toch wel een beetje de kriebels van.
Hoe is jullie ervarig als je je paard 24/7 buiten heb staan.
er is geen schuilstal, wel bomen.
Ik denk dat hij het zelf helemnaalk geweldig zal gaan vinden, maar mijn menselijke brein is er toch wel wat onzeker over.
Kunnen jullie me misschien een beetje gerust stellen???
Alvast bedankt!
Misschien neemt mijn buikpijn daarover dan wat af ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:35

Mijn paard heeft altijd buiten gestaan het was hier wel niet echt noodweer maar al was het dat wel zouden ze ook buiten blijven. Alleen zaterdag dan.
Ze zijn met meerdere dus ze kunnen bescherming/veiligheid bij elkaar zoeken. Daarbij kunnen ze bewegen stel dat ze schrikken dan kunnen ze vluchten dat vind ik wel fijn. Die van mij zou juist op stal erg in paniek raken in de stal als ze geen kant op kan.
Moet zeggen dat ze vanmiddag met de onweer niet op of om keek net als de shetten bij ons thuis die gewoon ongestoord verder gaan met eten of suffen.

loveshetties

Re: Noodweer en dan paarden 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 01:15

Mijn verzorgpony staat ook altijd buiten weer of geen weer. Er staan bomen in de wei en die zorgen voor beschutting. En pony vinden het vaak wel lekker en als ze het koud hebben houden ze elkar wel warm.

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 01:48

ik heb mijn twenter 24/7 in de weide staan ( opfok ).
die blijft ook met noodweer buiten.
kan ook niet anders, want er staan er nogal wat, en zoveel stalling is er niet...
vind het zelf soms wel eens eng, maar de ze vinden het meestal nog lekkerder om buiten te staan dan op stal.
en idd, als ze schrikken, kunnen ze vluchten.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 02:59

M'n veulen staat sinds april ook in de wei met 2 anderen.
Moet zeggen dat ik maandag ergens wel kon genieten van het noodweer hier in Hengelo maar toen ik te veel over Waldy ging nadenken , vond ik het wel eng, want tja bomen als beschutting dikke prima, maar hier braken dikke bomen spontaan af :\

Gelukkig is het bij de veulens goed gegaan, en indd denk dat Waldy blij is dat ie vluchten kan :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 06:09

Onassa schreef:
Ik denk dat hij het zelf helemnaalk geweldig zal gaan vinden, maar mijn menselijke brein is er toch wel wat onzeker over.

Je zegt het hier zelf al, hij gaat het helemaal geweldig vinden en je MENSELIJKE brein heeft er moeite mee, ga niet je paard vermenselijken wat heel veel mensen wel doen.
Ik zou lekker naar dat plekje gaan, veel plezier!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 06:17

Afgelopen zaterdag maakte ik mij best zorgen om de paarden. Het weer ging vreselijk tekeer. Het leek wel of er een discobol in de lucht hing, zoveel onweer.
We kunnen de paarden uit het raam zien en ze trokken zich er niks van aan. Ze stonden gewoon in de voermachine of in de paddock, gingen niet eens naar de schuilstal. Maar steek geen vuurwerk af in de buurt. Dan vliegen ze wel alle kanten op.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 06:28

Op stal of in de wei, je kan je bij beide situaties wel zorgen maken met dit soort weer. Kennissen van ons hebben afgelopen week hun paard in moeten laten slapen omdat hij in poaniek zijn been brak op stal. Met dit soort noodweer verstand op nul en duimen dat alles goed gaat, of je paardje nu binnen of buiten staat. Die van mij staan buiten en blijven buiten, ondanks dat ze een schuilstal hebben waar ze altijd in kunnen, dat vinden ze blijkbaar het allerfijnste.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 06:32

er kan op stal ook vanalles gebeuren, bomen die omvallen op de stal, blikseminslag, als ze buiten staan, kunnen ze makkelijker vluchten.
Ik heb een loopstal, gisteren met de storm zijn ze allemaal buiten gaan staan, dat voelde blijkbaar toch veiliger voor ze.
gisteren hebben we veel schade opgelopen, maar de paarden waren allen veilig.
een stalletje wat in de wei staat, is nu half plat, daar is een megadikke boom op gevallen.
Dus voor mij voelt het zelfs met het weer van gisterenavond, juist buiten beter dan binnen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 06:35

Die van mij heeft gewoon buiten gestaan, mocht het nou heel extreem worden met onweer en hagel, dan kan hij wel de uitloopstal in.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:05

Ik herken het gevoel, hoor!
Dat is echt iets waar je je over heen moet zetten; het doet jou meer dan de paardjes die vaak gewoon door blijven eten.
Zijn gewoon mama-gevoelens voor je paardje... ;)

Vorig jaar zijn wij ook midden in de nacht met de auto naar de paardjes gereden.
Maar ja, wat kan je doen behalve kijken en zien dat ze gewoon rustig staan te eten? :D
Sindsdien heb ik er ook rust mee; Tom redt zich echt wel en vriendje ook. Dus Drop ook!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:13

Dat zal droppie fijn vinden, lekker hele dagen op de wei, met wat maten om mee te spelen..
Ik maak me er zelf geen zorgen om als hij buiten bijft, maar op mijn huidige stal gaan ze meestal wel naar binnen met van dat slechte weer..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:20

met erge onweer gaat mijn paard wel naar binnen. 1 keer meegemaakt dat er dieren getroffen waren, dat laat ik maar 1 keer gebeuren.. Dan maar een paar uur of een nacht binnen, daar gaat ze echt niet dood van. Wij hebben op stal gewoon een bliksem geleider.

Met harde regen en hagel staat ze gewoon buiten.. Maar met onweer altijd binnen.

Maar zo doet iedereen dat weer anders :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:54

Hier staan ze ook 24/7 buiten normaal gesproken hoor. Maar met hevige onweer in de nacht gaan ze wel naar binnen, omdat ze dan wel flink nerveus zijn. Overdag geven ze er niets om....
Ze hebben geen schuilstal op de weide maar wel aan 3 kanten bomen.
De stal zit aan het woonhuis vast (woonboerderij) en zitten bliksemafleiders op het dak

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:57

Mijn paard staat ook 24/7 buiten. Als het een klein onweersbuitje is blijft hij lekker buiten staan met zijn kudde, maar wanneer ze zulk weer als gisteren en van de week voorspellen komt de hele kudde binnen. We hebben niet genoeg stallen ivbm zomerperiode en meer pensionklanten op stal, maar dan mag de kudde gewoon even schuilen in de binnenbak.
Zelf geven ze er trouwens niets om. Als we ze naar binnen halen met vies weer moeten we ze echt naar binnen sleuren. :Y)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:01

bij ons staan alleen de wedstrijd paarden en de hengsten 's avonds op stal verder loopt alles 24/7 buiten sommige zelfs in de winter nog (ligt aan het type paard) ze komen met oud en nieuw allemaal binnen zelfs de shetlanders maar met dit weer niet ;) paarden staan van nature ook niet binnen ;)

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:02

Afgelopen maandag hebben we flink noodweer gehad hier. Paarden stonden toen buiten, maar waren wel 3 bomen die in een bosje in de wei stonden omgewaaid. Gisteren heb ik ze dus snel naar binnen gehaald. En maar goed ook. Want toen ik ze daarna weer terug ging zetten, lag het dak van de (houten) stal van de buren bij ons in de wei. Was over een andere wei heen gevlogen en zo'n 50 meter verder bij ons dus in de wei terecht gekomen. Ik zet ze voortaan toch wel binnen als ze zo'n weer voorspellen. Beetje te veel risico hier tussen al die bomen.

*Edit: bij noodweer naar binnen, bij onweer blijven ze gewoon buiten. Staan ze ook 24/7.
Laatst bijgewerkt door MarjonTampon op 15-07-10 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:02

Nee, maar paarden in de natuur kunnen ook geraakt worden door bliksem en dat kunnen wij voorkomen met bliksem geleiders die bij ons bij de stallen zijn :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:04

Mijn paarden staan buiten, weer of geen weer. Hebben wel een inloopstal en schuilen daarin wel voor ongedierte maar niet voor het weer tenzij we om de haverklap een regenbui krijgen dan gaan ze zelf naar binnen. Maar met deze hitte steeds vinden ze het lekker om in de regen te staan. Ook met onweer en windhozen laat ik ze hun gang gaan. Zij weten beter waar ze zich prettiger en veiliger voelen als ik.

Lekker verhuizen en laat ze genieten van een beetje natuurlijke situatie :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:10

Mijn haf staat ook buiten, noodweer of niet.
Schuilen kan ze onder de bomen en naast de schapenstal (waar ze niet in kan).

Kan in het land sporen zien van een beste race partij maar dat hoeft niet van de onweer oid te komen natuurlijk. Elk paard trekt wel eens een sprintje.

Ja en veilig, boom op je stal is ook een probleem denk ik dan maar.

Nu heeft ze de ruimte om ff te rennen als ze iets eng vind en verwond ze zichzelf niet door raar te doen op stal. Ze is het niet gewend en breekt dus de boel af als ik haar met noodweer binnen zet.

Voor je eigen gevoel is het soms wel lastig hoor met dit weer. Maar denk altijd maar zo: mijn paard is happy buiten en niet happy binnen dus laat haar maar buiten.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:15

Wij hebben geen bomen bij de stal en een stal die goed onderhouden is, waait niet kapot.. Onze stallen zijn in een top conditie.
Maar nogmaals,voordat ik die bliksem had meegemaakt.. Liet ik mijn paard ook buiten.. Ik denk dat je dat maar 1 keer hoeft mee te maken en dan je paard met onweer naar binnen doet. Mijn paard is trouwens niet nerveus op stal.. Zorg voor genoeg vers stro en hooi en ze gaat gewoon rustig eten.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:10

Mijn IJslanders staan ook altijd buiten, weer of geen weer, en ze hebben er ook geen problemen mee.
Als ik tijdens storm, regen onweer kom kijken is er niks aan ze te merken. Ze hebben geen schuil-stal, alleen bomen om het land. ze weten altijd wel hjun plekjes te vinden.

Dus niet te druk maken, en geniet van je nieuwe plek waar ze lekker buiten kunnen blijven.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:24

Nessah schreef:
Nee, maar paarden in de natuur kunnen ook geraakt worden door bliksem en dat kunnen wij voorkomen met bliksem geleiders die bij ons bij de stallen zijn :)

Of er waait een boom op je stal.......... Kijk ongelukken gebeuren dat is niet anders. Kijk naar je omgeving is het bewoond, veel boerderijen zou ik me niet teveel zorgen maken. Maar ben je de enige in een weide omgeving dan zou ik kijken wat de mogelijkheden zijn. Normaal slaat bliksem op het hoogste punt in dus wellicht is dan een schuilstal met bliksemafleider een mogelijkheid.
Maar je kunt nou eenmaal niet alles gaan voorkomen dat is onmogelijk, en de kans dat je paardje geraakt wordt is vrij klein.....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 10:03

pppffffff...dank jullie wel allemaal!!!!!
Drop is gewend 's avonds op stal te gaan en ik weet dat hij dan ookj na het eten graag gaat liggen.
Maar als ik de verhalen van jullien zo lees, maak ik me weer zorgen en buikpijn om niets.
Aan de overkant van de boerderij ligt meteen de Hoge Veluwe...die punten zijn dus veel hoger gelegen dan de wei.
Mocht er eens een inslag zijn is de kans waarschijnlijk groter dat het daar gebeurt.
Maar gewoon het idee.....mijn manneke dat dan buiten staat te staan....
Komt misschien ook omdat ik zelf bang ben voor onweer nadat ik een keer in huis een inslag heb gehad.
Het is een vrij koele kikker, dus het zal dan ook best mee vallen,maar ik weet zeker dat als hij daar staat en er komt een keer noodweer of onweer,dat ik er wel heen zal gaan.
En als ik dan zie dat ze gewoon kalm zijn dan zal mijn gevoel ook rustiger worden.
Eten kunnen ze altijd, onbeperkt hooi is er aanwezig.
Onassa mijn merrie gaat wel op half pension met stal.
Ach ja, vorig jaar hoorde ik een verhaal van de eigenaresse van de ruitershop dat er tijdens de NK men wedstrijden in Zeeland het kampioens paard door de bliksem was getroffen en zijn halve hoofd eraf lag....zij heeft het vanuit de caravan die naast het weiland stond zien gebeuren.
Tja.....dat zijn net verhalen voor mij met mijn weke hartje }:0

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:57

Je zal altijd een zeker risico houden, zowel op stal als buiten. Het paard van m'n dochter heeft in onze actiefstal nog nooit iets opgelopen. Een paar weken terug stond hij bij een kennis in een box, heeft hij 's-ochtends een schaafplek en een dik been. Ook heb je in een box altijd het risico van vast komen te liggen. Of deuren die aan de onderkant niet goed sluiten waardoor ze er met een hoef onder vastkunnen komen. Of ze stoten het hoofd aan de bovenkant van een boxdeur............