Weide of Manege ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niky_walter

Weide of Manege ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:31

Hoi bokkers ik heb een groot probleem
Ik Kan niet kiezen voor mijn paardje in de weide of op een manege
Ik heb diego nu al een paard maanden en nu staat die in de vakantie op de manege
Maar als ik naar de wei ga ben ik terug alleen zonder les..

Voordeel wei
-Ik kan lekker mijn eigen ding doen
-Paardje staat lekker dag/nacht buiten kan ook binnen als hij dat wilt
-5min fietsen
-Goedkoper
Nadelen wei
-Hij staat alleen
-Ik kan niet eens een weekje weg want wie gaat dan naar mijn paardje ?
-Ik heb geen les
-Slecht weer = niet rijden
-Geen maatjes om samen te rijden

Voordelen manege
-Ik heb les
-Ik hoef maar 1keer per dag naar paardje ( ookal zit ik nu elke dag op de manege)
-ik kan rijden als het slecht weer is
-Diego heeft vriendjes
-Komt van 8u tot 1u ong buiten§zaterdag de hele dag)
Nadelen manege
-hetis duurder
-30min fietsen
Nu zat ik 1st te denken ik ga In de winter daar een paar maanden staat , maar dan moet ik de weide huur ook betalen dus dat is ook geen optie , Wat zouden jullie doen ?

Groetjes Zenzi
Laatst bijgewerkt door niky_walter op 12-07-10 21:43, in het totaal 3 keer bewerkt

R0oszs

Re: Weide of Manege ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:33

Als hij op de manege buiten komt op het land zou ik de manege kiezen.

Tja die regels zijn er niet voor niks. Lijkt mij niet dat het onmogelijk is om je daar niet aan te kunnen houden ;)

niky_walter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:35

R0oszs schreef:
Als hij op de manege buiten komt op het land zou ik de manege kiezen.

Tja die regels zijn er niet voor niks. Lijkt mij niet dat het onmogelijk is om je daar niet aan te kunnen houden ;)

Ja weet ik maar het is toch heel anders Als je op de manege staat..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:37

Beide opties vind ik absoluut niet geschikt om een paard te houden. Van 8 tot 13 buiten is echt onacceptabel en een paard alleen houden is dat ook. Ik zou gaan voor de wei en dan iemand zoeken met een paard die de plek met je wil delen.

niky_walter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:38

Dani_ schreef:
Beide opties vind ik absoluut niet geschikt om een paard te houden. Van 8 tot 13 buiten is echt onacceptabel en een paard alleen houden is dat ook. Ik zou gaan voor de wei en dan iemand zoeken met een paard die de plek met je wil delen.

Waarom is het onacceptabel ?
Naast mijn wei zijn er nog weiden met paarden...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:40

ik zou hem op de weide zetten met als voorwaarde dat er een ander paard bij komt! Een paard mag simpelweg niet alleen staan imo.
Misschien is er iemand in de buurt die nog een plekje zoekt? Dan kan je de weidehuur ook delen, en de werkzaamheden misschien ook nog wel.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:41

ja tuurlijk is het anders... :j Maar na een paar dagen/weekje ben je er aan gewend hoor wat wel of niet mag ;)

Maar als ze van 8 tot 1 buiten komen zou ik persoonlijk toch naar iets anders kijken.

Bij het weiland kan je ook iemand anders zoeken die bij je wilt staan. Niet rijden is op zich geen ramp maar wel en zeker als je wedstrijden wil rijden en je kan een week of meer niet rijden is dat jammer.

Instructeur kan je ook zoeken die eventueel naar jou toe komt of anders jij naar haar/hem toe gaat :)

niky_walter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:43

R0oszs schreef:
ja tuurlijk is het anders... :j Maar na een paar dagen/weekje ben je er aan gewend hoor wat wel of niet mag ;)

Maar als ze van 8 tot 1 buiten komen zou ik persoonlijk toch naar iets anders kijken.

Bij het weiland kan je ook iemand anders zoeken die bij je wilt staan. Niet rijden is op zich geen ramp maar wel en zeker als je wedstrijden wil rijden en je kan een week of meer niet rijden is dat jammer.

Instructeur kan je ook zoeken die eventueel naar jou toe komt of anders jij naar haar/hem toe gaat :)

Da zaterdag Gaan wel de hele dag buiten vergeten bij zetten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:47

niky_walter schreef:
Dani_ schreef:

Waarom is het onacceptabel ?
Naast mijn wei zijn er nog weiden met paarden...

Waarom is wat onacceptabel? Een paard alleen houden? Een paard alleen houden is een vorm van geestelijke dierenmishandeling. Een paard is een kuddedier en heeft soortgenoten nodig om gezond en gelukkig te zijn en te blijven en om überhaupt te kunnen functioneren.

niky_walter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:49

Ik kan er ook niet aan doen dat Niemand op een wei wil staan maar liever op stalling..
En er hebben al 2paarden bij gestaan maar daar Diego vond ze niet leuk
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-07-10 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, gebruik de quote knop aub niet standaard om mee te antwoorden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:50

Het lijkt mij ook allebei niet ideaal maar in deze situatie zou ik voor de manege kiezen.

Vooral omdat je paard op de wei alleen staat, en ook omdat jij op de wei alles in je eentje moet doen. Ik weet niet hoe oud je bent maar voor een jongere vind ik dat eigenlijk teveel verantwoordelijkheid en te eenzaam. Je moet er wel zelf ook lol van hebben.

Wat ik zou doen als ik jou was is vragen aan de manege of jouw paard samen met een ander (pension)paard langer buiten mag of zelfs 24 uur in de zomer.

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:52

niky_walter schreef:
Voordelen manege
-Ik heb les
-Ik hoef maar 1keer per dag naar paardje ( ookal zit ik nu elke dag op de manege)
-ik kan rijden als het slecht weer is
-Diego heeft vriendjes
-Komt van 8u tot 1u ong buiten§zaterdag de hele dag)
Nadelen manege
-hetis duurder
-30min fietsen

Groetjes Zenzi

Dit is toch geen voordeel? :=
In eerste instantie is 24/7 wei + schuilplaats het beste, maar in jouw situatie en de situatie waar de pony in komt te staan zal ik kiezen voor de manege. Alleen in een weide staan hoort niet. Het zijn kuddedieren.

niky_walter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:55

Ja en nee , Ik ga vaak babysitten en das dan meestal heel laat dus , ik moet sochtens uit mijn bed voor diego eten te geven en Dan blijf je toch wel even liever liggen als jemaar 4u hebt geslapen
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-07-10 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Nogmaals overbodige quote verwijderd. Gebruik de quote knop aub niet standaard om mee te antwoorden.

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:30

Is de weide groot genoeg om er een paardje bij te zetten? Zoek een leuk weidegenootje met wie je de verzorging en het voeren af kan wisselen. Zij op dagen dat jij niet kan en andersom. Als het klikt tussen jullie en de paarden kunnen jullie natuurlijk ook samen rijden. Paard blij, jij blij. Voor lessen is het misschien mogelijk om één keer in de zoveel tijd een stukje met de trailer te gaan?

Een halfuur fietsen naar de manege is in de winter ook geen pretje denk ik?

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:35

Waarom ga je niet kijken naar een kleinschalig pensionstalling?
Alleen op de weide of een manege lijken mij alle twee niet ideaal.

Op een kleinschalige pensionstalling, heb je meer vrijheid als op de manege, vaak wel mensen in de buurt, vaker weidegang ( geen groepen bijvoorbeeld) en minder duur dan de manege.

niky_walter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 10:32

Neva schreef:
Is de weide groot genoeg om er een paardje bij te zetten? Zoek een leuk weidegenootje met wie je de verzorging en het voeren af kan wisselen. Zij op dagen dat jij niet kan en andersom. Als het klikt tussen jullie en de paarden kunnen jullie natuurlijk ook samen rijden. Paard blij, jij blij. Voor lessen is het misschien mogelijk om één keer in de zoveel tijd een stukje met de trailer te gaan?

Een halfuur fietsen naar de manege is in de winter ook geen pretje denk ik?

De weide is groot genoeg , Maar trailer hebben wij jammer genoeg niet en zal ook niet snel van komen ..
In de winter Kan ik ook wel vaker met de auto

Chap_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:34

Ik zou voor de manege gaan. Les is erg belangrijk, en je paard komt daar ook buiten.
En dat hij alleen zou komen te staan op die wei is niet erg leuk voor je paard, het is een kuddedier he.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:40

Em kieze tussen het een uiterste in het andere uiterste ik denk dat je best nog iets beter kan vinden die hier tussen in ligt. Dus daar zou ik naar opzoek gaan. Alleen een weide waar je paard alleen staat is niet ideaal ookal staan er andere naast. Echt contact kunnen ze niet hebben.
En 5 uur per dag naar buiten betekend altijd nog ongeveer 18 uur op stal. Dat is imo te lang.

niky_walter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 10:42

Tigra_ schreef:
Em kieze tussen het een uiterste in het andere uiterste ik denk dat je best nog iets beter kan vinden die hier tussen in ligt. Dus daar zou ik naar opzoek gaan. Alleen een weide waar je paard alleen staat is niet ideaal ookal staan er andere naast. Echt contact kunnen ze niet hebben.
En 5 uur per dag naar buiten betekend altijd nog ongeveer 18 uur op stal. Das wel lang.

18uur is het niet echt als mijn vriendin(haar paardje staat op de manege samen met diego)
Die laat ze dan nog wel even in de buitenbak als er er is , En ik rij dan ook nog..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:45

niky_walter schreef:
Tigra_ schreef:
En 5 uur per dag naar buiten betekend altijd nog ongeveer 18 uur op stal. Das wel lang.

18uur is het niet echt als mijn vriendin(haar paardje staat op de manege samen met diego)
Die laat ze dan nog wel even in de buitenbak als er er is , En ik rij dan ook nog..

Maar in hoeverre kan je die erop aanspreken wanneer ze het niet doet? niet dus, je betaald haar er niet voor. Een stalhouder die je betaald om je paard buiten te zetten, kan je erop aansspreken wanneer hij het niet doet. in dat laatste geval weet je dus ook zéker dat je paard eruit komt.

in welke regio woon je?

niky_walter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 10:46

niky_walter schreef:
Tigra_ schreef:

Maar in hoeverre kan je die erop aanspreken wanneer ze het niet doet? niet dus, je betaald haar er niet voor. Een stalhouder die je betaald om je paard buiten te zetten, kan je erop aansspreken wanneer hij het niet doet. in dat laatste geval weet je dus ook zéker dat je paard eruit komt.

in welke regio woon je?[/quote]

In zelzate

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:46

voor mij zou de manège geen optie zijn. de voordelen daar zouden enkel VOOR MIJ zijn, maar mijn paard zou serieus moeten inboeten (vind ik).
als de wei groot genoeg is, vind ik delen met iemand anders ideaal. je hoeft dan zelfs niet elke dat naar je paard te komen als dat moeilijk is, want je maakt gewoon een beurtrol (of tenminste maar één keer per dag als je echt wilt dat de ene smorgens komt en jij bv savonds).
ik ben meerdere paarden gewoon, maar de helft van de week 2 paardjes verzorgen, vind ik echt piece of cake...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:48

Het is al gezegd, maar in jouw geval zou ik voor de wei gaan (want paard hoort m.i. zo lang mogelijk buiten) maar er iemand bij zoeken, want een paard hoort niet alleen. Dan kun je samen de verzorging delen zodat je ook eens op vakantie kunt, of ziek 'kunt' zijn. En als je een fijne weidegenoot hebt, kunnen jullie ook samen rijden, wel zo gezellig. Bovendien liggen de kosten vaak wat lager als je het samen doet.
Er zijn ook genoeg instructeurs die aan huis komen, dus dan kun je gewoon les blijven nemen.

Dit is trouwens de situatie waar ik nu in zit, en die bevalt me uitstekend!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:52

niky_walter schreef:
Tigra_ schreef:

Nouja daar is rekening mee gehouden dat je 1 uur per dag rijdt/bezig bent.
Maar als nog in hoeverre kun je er vanuit gaan dat zij ze in de buitenbak zet als die bezet is gaat het niet.
Als ze weinig tijd heeft zal het misschien 15 min zijn. Dan kun je hooguit zeggen dat je paard 2,5/3 uur meer uitgaat met rijden dus dan kom je nog steeds op ruim 15 of 16 uur per dag op stal. Wat voor je paard wel een enorme overgang is als hij nu 24 uur per dag buiten staat. Daarbij vind ik het rijden opzich niet helemaal mee tellen paard kan dan niet echt paard zijn.

CCEC

Re: Weide of Manege ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:28

Je kan toch ook, in de winter manege, in de zomer de wei? Dan kan je paard in de zomer lekker dag en nacht buiten hoef jij niet zo ver te fietsen in de hitte. En in de winter in de binnenbak.