wat moet ik doen??? weet het niet meer....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

wat moet ik doen??? weet het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 18:26

Ik heb een tinkermerrie van 2 jaar en de planning was 4 dec haar uit de opfok te halen

maar zit erg te twijfelen tussen 3 dingen

1:
nu heb ik een leuke stal gevonden waar ze dan terecht kan(heb ik nog nooit gestaan) komen ze zwinters niet veel uit de box 1 uurtje per dag
incl stro,bix en hooi zelf mesten
kost 140,00

2:
of naar oude stal gaan(de sfeer is daar echt helemaal te gek)
alleen niet zo netjes, wat stoffing in de hal waar de boxen staan omdat de binnenbak er bij in zit.kost 160,00
is ook incl stro en bix en kuil,hooi ook zelf mesten

3: in de opfok houden maar is 200 km van me vandaan en ben het wachten beetje zat(wil haar gewoon om me heen hebben) kost 190,00

dacht vraag even jullie mening.

stal nummer 2 ben ik bekent maar zit een beetje te dubben
zoë is namelijk gevoelig voor kuil en weet dat ze kuil voeren op nummer 2
kan natuurlijk met hem praten of zoë op hooi mag?

nou ben benieuwd naar jullie mening

-zou ik haar nog een winterperiode in de opfok laten staan en dan betaal ik 190,00

-zal ik naar de pensionstalling gaan die ik op eht oog heb
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-07-10 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo verbeterd

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:29

duidelijk; optie 1 ..
zet alle voors en tegens maar eens op een rijtje...

(bij 2 komen ze er niet uit zo te lezen?)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:30

Als jij zo´n goed gevoel hebt over stal nummer 2 zou ik daar heengaan. Vraag of je hooi mag tegen een meerprijs. Of dat je iets minder stalgeld betaald en zelf hooi inkoopt voor je tinker. Als ze je daar kennen valt er vast wel over te praten!

Stal nummer 1 staat me gewoon zo tegen vanwege dat ene uurtje in de winter. Een 2-3 jarige kan niet 23 uur per dag op stal staan. Niet 1 paard trouwens.
Laatst bijgewerkt door Palmera op 11-07-10 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 18:30

stal 1 is met ponykampen en erg druk met kinderen
stal 2 is puur pension maar echt heel gezellig en organiseren vele leuke dingen zoals onderlinge en buitenritten,barbeque

stal 3 is de opfok waar ze nu staat

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:31

heb je bij 1 een binnenbak dan ?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 18:32

ik kan het overleggen
zal eens bij de stal zien van de week en met hem praten....
femke27 schreef:
Als jij zo´n goed gevoel hebt over stal nummer 2 zou ik daar heengaan. Vraag of je hooi mag tegen een meerprijs. Of dat je iets minder stalgeld betaald en zelf hooi inkoopt voor je tinker. Als ze je daar kennen valt er vast wel over te praten!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:32

Lekker in de opfok laten tot ze 3 is.
Zo'n jong dier hoort in de groep en niet alleen in een hok.
Je zult gewoon nog ff geduld moeten hebben!

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:33

lekker in de opfok laten staan. Ze is pas 2

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:33

stal twee komt het paard er helemaal niet uit, is het stoffig en niet netjes.. Dat soort dingen lees in niet over stal 1.

Daarbij is stal 1 nog 20,- goedkoper, en heb je hooi.

Zo te lezen heeft TS het besluit al genomen om haar paard uit de opfok te halen...

Kan je geen kleinschalig opfokbedrijf vinden dicht in de buurt zodat je wat vaker heen kan? Dan heb je het beste van beide...
Laatst bijgewerkt door kehdra op 11-07-10 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 18:33

je hebt bij stal 1 ook een binenbak maar meot je apart voor betalen 40,00 komt er bij dan met binnenbak
riannetjhe schreef:
heb je bij 1 een binnenbak dan ?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 18:34

stal 2 komen ze zomers overdag buiten en snachts op stal
zwinters komen ze los in binnenbak

stal 1 is zomers 24 uur buiten en zwitners op stal
maar komen amper van stal zwinters
kehdra schreef:
stal twee komt het paard er helemaal niet uit, is het stoffig en niet netjes.. Dat soort dingen lees in niet over stal 1.

ik ben gewoon bang dat ik het niet naar me zin heb bij stal 1 en dat ze haar gaat vervelen daar zwinters
stal 2 is dichter bij huis en zal ik zelf ook elke dag kunnen komen om haar extra los te laten dus zal ze er meer uit komen

Daarbij is stal 1 nog 20,- goedkoper, en heb je hooi.
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 11-07-10 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:35

en dichterbij een opfok is niet te vinden?
zou met die stoffige bak echt uitkijken,voor je het weet heb je een paard met een flinke stofallergie staan.

zou zeker van te voren dingen op papier gaan zetten over het voeren van zoë,en dan dat bespreken met je toekomstige stalling.
verder kan ik je niet adviseren,maar kijk naar wat het beste is voor je paard

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:36

Volgens mij heb jij je keus al gemaakt.. Ga lekker naar stal twee..

Ik weet wel zeker dat wanneer ik mijn jonge paard zou moeten ophokken, ik dat zeker niet aan een stoffige binnenbak zou willen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:36

Alle drie niet.
Opfok dichter bij huis zoeken en meteen even op de prijs letten want je huidige is idioot duur.

1e optie is onacceptabel vanwege het vele binnenstaan
2e is vragen om luchtwegproblemen en
3e is te ver weg en imo veel te duur.

Waarom zou je je tot deze 3 opties beperken terwijl de wereld ietsjes groter is dan een krentenbol?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:38

Gewoon lekker deze winter nog in de opfok laten staan. Dat is voor haar het beste. En dan volgend voorjaar kun je wel weer kijken naar een stal. Ik snap dat je haar graag om je heen wilt hebben, maar je kunt er nog niet zo veel mee. En in de opfok heeft ze leeftijdsgenootjes om zich heen en hoeft ze zich niet te vervelen. En inderdaad, 23 uur per dag binnen op stal voor zo'n jong paard is echt niet goed. Misschien een opfok dichterbij zoeken zoals Sonja adviseerd.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 18:38

als ik haar in de opfok hou blijft ze daar staan
ga haar niet voor een half jaartje nog een eker naar andere opfok brengen
de binnenbak is inderdaad stoffig maar prbeer een box aan de buitenkant van de stal te krijgen daar kunnen de deuren open dan als ik voor stal 2 ga natuurlijk
ellepel schreef:
en dichterbij een opfok is niet te vinden?
zou met die stoffige bak echt uitkijken,voor je het weet heb je een paard met een flinke stofallergie staan.

zou zeker van te voren dingen op papier gaan zetten over het voeren van zoë,en dan dat bespreken met je toekomstige stalling.
verder kan ik je niet adviseren,maar kijk naar wat het beste is voor je paard

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:39

Je hebt het over december. Pas dan komt je paardje uit de opfok. Natuurlijk moet je vantevoren goed nadenken over het wat/hoe/waar van je paard stallen, maar je hebt nu meer dan genoef tijd om rond te kijken en een andere stal te vinden. Van de opties die je noemt vind ik geen van alleen ideaal.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 18:40

ik betaal nu niet de opfok prijs van 190,00
maar januari loopt mijn contract daar af en zou dan 190 moeten betalen

echt moeilijk stal 1 of 2
bijde hebben een minpunt
maar helaaas niks anders hier in de buurt
ben juist al heel vroeg begonnen met zoeken en verder is hier niks in de buurt wat kwa buitenrijden idiaal is
want rij alleen maar buiten dus is wel vereiste dat ik ook buiten kan rijden

ik kom wel vaak op stal 2 en ja hangen overal spinnenweppen en de paarden worden losgelaten in de binnenbak waar de boxen in de zelfde hal zitten
maar paarden zien er goed uit .ja moeilijk vindt het beide niet perfect maar iedere stal eheft wel wat hier
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 11-07-10 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Re: wat moet ik doen??? weet het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:44

in Oostwold zit een mooie opfok stal (wobbesheerd), is een stuk goedkoper, en kan je regelmatig heen want is niet zo ver weg...

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 18:46

helaas beschik ik niet altijd over auto
dus of laat haar staan in opfok waar ik dus niet vaak ehen hoef want zei zorgen voor haar

of 1 van deze 2 pensionstallingen

stal 2 heb ik dus eerder 2 jaar gestaan en mijn paard heeft nooit last gehad maar ja dit is ander paard en die kan wel last krijgen natuurlijk

maar stal 1 komt ze echt op stal te staan zwinters en is verder weg dus kan niet elke dag komen en voor een tinker hele dag op stal is niks denk ik

echt moeilijk moeilijk moeilijk
wil het beste voor mijn beesje maar moet het op de fiets kunnen doen van huis af en kom ik bij deze 2 stallen

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 18:48

maar zal morgen eens met bijde stallen gaan praten

misschien valt er wat te regelen

ga nu eerst op vesite en voetballen kijken lees straks jullie verdere reacties wel
dankjullie wel voor jullie mening alvast

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:52

Hallo!

Aangezien je zo twijfelt, denk ik dat je bij beiden geen goed gevoel hebt, en dan zou ik echt niet naar deze 2 stallingen gaan. Je hebt nog even de tijd, en ik zou goed om me heen gaan kijken, rondvragen, etc. totdat je een stalling vindt waarbij je meteen denkt: Dit is hem! Liever iets langer met de fiets, dan thuis zitten met het gevoel dat je paardje niet helemaal goed staat. Of desnoods 1 dag minder gaan per week.
Zolang je dát gevoel niet hebt zou ik hem echt in de opfok laten. Dan maar even 190 euro betalen. Je kan nog zoveel jaren vooruit met je tink, dus wat maakt op een tinkerleven nou een paar maandjes uit?

Succes en sterkte met je keuze

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:44

Optie 1 valt wat mij betreft af: helemaal voor een 2 jarige, en zo wie zo voor elk paard. 's Winters maar 1 uurtje buiten. Pffff...
Optie 2 zou een mogelijkheid zijn, maar dan zou ik je 2 jarige tot en met april in de huidige opfok laten staan. Wat is nu 4 maanden waar ze regelmatig buitenkomt t.o.v. een stal waar ze eventueel los in de binnenbak mag.

Aangezien je vastberaden bent haar uit de opfok te halen, zou ik even verder zoeken. Dan maar 10 kilometer verder. Je geeft ook aan dat je niet alle dagen komen kan. Ik persoonlijk vind dat je een 2 jarige gewoon overdag buiten moet hebben. Zeker als je niet elke dag komt. Je bent ruim op tijd, dus oriënteer je nog meer. Kan mij niet voorstellen dat iets verder er niet meer mogelijkheden zijn.

Succes en ik hoop van harte dat je voor het welzijn van je paard kiest (dus o.a. ook gewoon minimaal 4 u buiten per dag in de winter met zo'n jong paard) boven je eigen voorkeur dat je haar in de omgeving wilt hebben. Wat ik snap, maar wat niet fair is t.o.v. je paard naar mijn idee als ze in de winter van overdag buiten naar 1 u buiten (of nog minder) moet wennen. :o

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 21:49

heb net nagedacht en nagedacht
ik ga morgen bij stal 1 vragen of ze door hun 2 uur buiten gedaan kan worden en doe ik haar zelf nog een 2 uur naar buiten

stal 2 ga ik in de gaten houden hoe het is daar want praat over 2 jaar terug en iemand die daar staat zegt dat het stukken opgeknapt is daar

maar ga morgen naar stal 1 en ga overleggen
jullie horen van me alvast bedankt

kehdra

Re: wat moet ik doen??? weet het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:02

hoe lang gaan ze in de binnenbak ( dus niet naar buiten in de frisse lucht begrijp ik? ) bij stal 2?

Volgens mij kan je beter verder kijken, geen van deze stallen lijkt me geschikt voor een jong paard. Als je uit 1 of 2 moet kiezen, blijf ik bij 1, omdat ze misschien maar een uur gaan, maar dan wel naar buiten in de frisse lucht...