hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:08

ik vroeg me af hoe gevaarlijk is onweer eigenlijk? vooral als paarden op t land blijven

graag jullie zicht hierop

Tweetyj

Re: hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:09

ik weet niet hoe gevaarlijk het is, bij een open veld zonder hogere dingen in de buurt lijkt het mij vrij gevaarlijk :o
en ook als het ergens in de polder met een paar bomen als schuilplek is lijkt het me geen slim plan om ze buiten te zetten/laten staan

grrr

Je hoort nogal eens dat een dier op de weide geraakt wordt, dus ik vind het persoonlijk wel eng. Zet hier gewoon de schuilstal open, en dan gaan ze er vanzelf wel in...

suuzepuus

erg gevaarlijk. maar ik haal ze niet naar huis hoor!

Sabinee__

Ehmn, ze kunnen in paniek raken.
En daarbij, door stroomdraad, hekken, sloten rennen, of zelfs tegen elkaar.
Ze kunnen geraakt worden door bliksem.

Dus ja. Best gevaarlijk :Y) ?

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:10

Ik heb geen idee,maar bij mij blijven ze ook bij onweer gewoon buiten staan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:11

Onweer is levensgevaarlijk voor zowel mens als dier!! Dus als het even kan de dieren bij dreigende onweer binnen zetten. Jaarlijks vallen er toch veel doden onder zowel mens maar ook veel dieren vooral dieren die op de wei staan.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:11

Ik denk dat het een beetje verschillend is, soms gebeurd er niks, geen paniek onder de paarden. Maar ervaring heeft laten zien dat het ook gruwelijk fout kan gaan ;) (uit paniek te water, 2 voor mij bekende paarden gedood door bliksem etc)

maar ik denk dat je er vanuit kan gaan dat het best gevaarlijk voor ze is!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:12

Sabinee__ schreef:

Idd, maar aan de andere kant, er kan ook bliksem inslaan in het stallencomplex en brand uitbreken. Dus tja het is kiezen tussen 2 kwaden.

Ik ben blij dat mijn paardjes 24/7 buitenstaan, denk dat mn fjord en shet nu ook wel volop in de regen zullen staan. Heerlijk

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:15

IndianLady schreef:
Sabinee__ schreef:

Idd, maar aan de andere kant, er kan ook bliksem inslaan in het stallencomplex en brand uitbreken. Dus tja het is kiezen tussen 2 kwaden.

Ik ben blij dat mijn paardjes 24/7 buitenstaan, denk dat mn fjord en shet nu ook wel volop in de regen zullen staan. Heerlijk

Jep. Ik zou ze ( als k paarden had ) ook gewoon buiten laten staan. Als ze dan in paniek raken kunnen ze nog weg rennen.. In stal niet.
Maar het blijft wel gevaarlijk - wat je ook doet :) ..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:16

Tja, ik heb gewoon gereden met onweer en regen.. het deed het diertje helemaal niets..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:17

ik hoop dat het hier ook nog gaat onweren/ regenen. tot nog toenog hlemaal niks....

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:18

Ik ben er doodsbang voor dat er wat met mijn paarden gebeurd tijdens onweer. Binnen zetten is voor ons geen optie. Ze hebben inloopstallen.
Wel heb ik het geluk dat er een enorm gebouw mét bliksemafleider naast de wei staat en er een enorme hoeveelheid bomen zijn. Ik ga er vanuit dat er dan weinig kans is dat mijn paarden geraakt worden. Maar echt gerust ben ik er niet op. Hoe groot is de kans dat ze alsnog geraakt worden?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:21

tja....het kan 2 kanten op...

In principe is op een open veld levensgevaarlijk.....en ze kunnen in paniek de sloten inrennen(wat regelmatig gebeurd hier).

Maar ja, paard in paniek op stal is ook niks....

En niet alleen een directe inslag is gevaarlijk hoor!

En dan niet vergeten je stroomdraad.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:32

Jolandaa_ schreef:
Tja, ik heb gewoon gereden met onweer en regen.. het deed het diertje helemaal niets..

Beetje OT: Maar het is levensgevaarlijk, zelfs als je dier er rustig bij blijft. Als ruiter groot, dus in open veld een doelwit voor de bliksem. Reken nog daarbij dat je paard niet twee, maar vier benen heeft. Daardoor zijn jullie bijzonder goed geaard. Als je paard dan ook nog eens hoefijzers heeft is het helemaal bijna letterlijk spelen met vuur.

Mij is geleerd dat als een onweer je overvalt op open veld, je moet afstijgen, je paard indien mogelijk ergens vastzetten en zelf een stuk van je paard verwijderd op je hukken moet gaan zitten om je zo klein mogelijk te maken. Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gedaan, maar ik ga bij onweersdreiging dan ook zeker niet uitrijden. Niet in het open veld en evenmin in het bos (al eens gezien wat onweer en storm met bomen kan doen? :oo )

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:35

Net maar snel het stroom van het stroomdraad gehaald.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:39

Nou die van mij staat in de wei met de stallen gewoon open. Ze staan nu in de stal, het onweert hier flink. Ben bang dat dit nog het begin is voor wat er in het oosten gaat komen.......

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:41

Gevaarlijk dus als ze echt fiks onweer opgeven zoals nu dan zet ik ze op stal.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:45

Ik kan me dus echt niets voorstellen bij paarden die in paniek zijn door onweer? :? Ik heb dat werkelijk nog nooit gezien en lees het nu voor het eerst.

Mijn paard staat in de kudde en blijft gewoon buiten met onweer. Ze staan 24/7 buiten. Aan de wei grenst een camping met bliksemafleiders en de wei is omringd door bomen. De huizen ernaast hebben antennes op hun dak voor de tv enzo. Paardjes lopen dus niet gigantisch veel gevaar.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:45

LovingTweety schreef:
Wel heb ik het geluk dat er een enorm gebouw mét bliksemafleider naast de wei staat en er een enorme hoeveelheid bomen zijn. Ik ga er vanuit dat er dan weinig kans is dat mijn paarden geraakt worden. Maar echt gerust ben ik er niet op. Hoe groot is de kans dat ze alsnog geraakt worden?

Het is niet onmogelijk. Mijn pony stond op een hectare land met aan drie kanten bomen, waarvan aan een kant heel hoge populieren. Daar huizen omheen en 100 m verderop de kerk. Mijn pony stond niet op ijzers, stond geen schrikdraad aan. En hij is dus overleden doordat hij getroffen is door de bliksem.

Sinds die tijd heb ik geen onweersbui meer gemist. Ik hoor alles. Het liefst haal ik al mijn paarden naar stal. Maar dan loop ik weer te piekeren dat de stal ook getroffen kan worden en dan ben ik ze allemaal in een klap kwijt. Onweer is mijn steeds terug kerende nachtmerrie.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:46

Ik ben er ook nooit gerust op. Bij ons op stal is een paar jaar geleden de bliksem ingeslagen bij 1 van de schuren. Die had een rieten dak en dat gebouw is helemaal verwoest.

Er stonden een stuk of 8 paarden in die ze gelukkig allemaal veilig naar buiten hebben gekregen.
Het is toen dus eigenlijk goed afgelopen (voor de paarden dan) en de schuur is weer herbouwd.

Maar ik ben er toch een beetje huiverig voor. Aan de ene kant blij dat het eindelijk afkoelt en aan de andere kant hoop ik dat er geen telefoontje komt dat de boel weer in de hens staat.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:50

Die van mij blijft buiten staan. Met onweer binnen staan wordt ze juist gek. Ik zet haar in het weiland waar bomen langs staan omdat het dan op de bomen in slaat omdat die het grootst zijn.
Ik blijf het altijd wel eng en zielig vinden. Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe het paard er mee omgaat. Als je een heet hoofd heb zou ik idd oppassen met het stroom/hek-werk.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:55

Bliksem slaat niet altijd in op het hoogste punt!
Als het het gaat onweren, is het zeker verstandiger om ze tijdens dit gebeuren, eventjes op stal te zetten. Ook 's nachts. Als je paard je lief is..............

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:57

Soms heb je geen andere keus Johanna...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:57

Die van mij ga ik er ook niet voor binnen halen. Ze staan niet op een open veld en direct naast de wei zijn huizen en loodsen met afleiders, en er staan in de wei een hoop bomen. Plus dat die van mij het helemaal niet erg vinden de onweer. En zelfs als ze het wel erg vinden zou ik ze liever buiten laten dan binnen. Liever buiten paniek dan in een klein hokje.