Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
FitzChivalry schreef:Ik doe het momenteel ook 1 of 2 keer per dag, niet alleen om af te koelen, maar ook zodat hij zich kan paneren met zand.. daar kan geen anti-dazenmiddel tegenop.
Ik zou niet weten waarom het slecht is.. als het 2x per dag regent zijn ze toch ook nat..
Jolliegirl schreef:Met deze warmte is het helemaal niet verstandig, en voor je paard vooral niét plezier om ze af te spuiten.
Met deze warmte heeft een paard ook een regeling in het lijf.
De aderen zetten op en worden wijd zodat het paard daarmee zijn warmte kwijt kan, wat soms uit in zweten.
Als wij dan goed bedoeld de koude spuit erop zetten, vernauwen deze aderen weer, terwijl het paard maar even afgekoelt is. Vervolgens moet het paard zichzelf dus afkoelen met vernauwde aderen.
Conclussie : na het afspuiten heeft je paard het dus gewoon warmer....
Beter dus van niet. of in iedergeval niet op het heetst van de dag.
Die temperatuurveranderingen zijn helemaal niet goed.
edit : Tijdens het afspuiten zal het paard het heerlijk vinden die verkoeling. Maar de hitte die ze daarna tijdelijk niet meer kunnen verwerken is absoluut niet fijn.

Jolliegirl schreef:Adil18 schreef:Lijkt me ook logisch dat je niet met ijskoud water af gaat spuiten maar met lauw water....
Voor jou misschien...
maar op veel plekken heeft men niet eens lauw water tot beschikking.
Cassidy schreef:Als je geen lauw water tot je beschikking hebt, kun je het paard ook met water uit een emmer afsponzen. En als je een beetje vooruit denkt - helemaal met dit weer - vul je de emmer ver van tevoren, laat hem even in de zon staan en dan is het water ook niet koud meer.