omheining wei, een extra haag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

omheining wei, een extra haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 12:19

Rondom onze wei hebben een meter grond die eigenlijk een beetje braak ligt. We hebben besloten om daar een haag aan te gaan planten. Voorlopig laten we de bestaande omheining gewoon daarbinnen staan.
Ik zou graag wat tips willen over welke planten en hoe we dit het beste aankunnen pakken.
Ik heb wel al wat ideeen; bramen, meidoorn, hazelaar, zijn nog meer planten erg geschikt?
Ook zitten we ons af te vragen of we zelf planten moeten gaan halen en zelf in de grond moeten stoppen, of het laten doen? Scheelt dat financieel veel?
Ik weet ook niet wat de beste lokatie is om planten aan te schaffen, tuincentra of een kweker?

Verder kom ik soms hele leuke kant en klaar hagen tegen, met onderstaande planten, zou dat kunnen bij paarden of zijn ze giftig?
hulst, laurierkers, sneeuwbal, liguster, glansmispel, sering, jasmijn, kamperfoelie, vlinderstruik, tamarisk, ribes, sneeuwbes en chinees klokje. Dat zijn kant en klaar hagen die je normaal in de tuin zet..

Hopelijk hebben jullie tips!

liberia

Re: omheining wei, een extra haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:22

Landschapsbeheer Nederland heeft hier een hele leuke actie voor. Tegen vriendelijke prijzen leveren zij struiken, bomen etc. Op verzoek geven ze ook advies.
Poosje terug stond hiervan ook een topic op Bokt. Succes!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:38

Het meest gebruikt voor een haag is Beuk of Haagbeuk (zit verschil in met blad en je hebt groen kleurig en rood) en is niet giftig voor paarden. (mochten ze een hapje nemen)
Kun je heel makkelijk zelf planten, scheelt je een hoop geld.
In het voorjaar of najaar planten.

Wil je het uiteindelijk als afrastering laten dienen? (duurt namelijk wel een aantal jaar voordat het mooi dicht is gegroeid geldt voor elke haag overigens en dan moet je dubbele rijen zetten)
Maar is meidoorn het daar meest geschikt voor lijkt me, omdat daar stekels aan zitten en die is ook niet giftig voor paarden.

Moet het groen blijven in de winter of mag het blad verliezen?
Aangezien je zoveel keuzes hebt voor hagen.

Ik zou een tuincentrum/kwekerij raadplegen en aan hen info vragen, want die hebben er meer kennis van en eventueel folders over hagen etc.
Succes met je zoektocht!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:47

Ik zou kijken of je het boek paard en landschap van de knhs (ook bij hen verkrijgbaar) ergens kunt lenen/kopen. Daar staan echt goede tips en ideeën in.

Verder heb ik nog ergens een artikel liggen over het vlechten van hagen. Het is niet alleen mooie als omheining, ook voor wilde dieren is zo'n haag heel gunstig.

Een beukenhaag wordt graag opgegeten is onze ervaring, dus dat zou niet mijn eerste keus zijn als de haag als veekering moet dienen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:54

Houd er rekening mee dat het onderhoud (lees snoeien) van een meidoorn geen pretje is.... Wij hebben een haagbeuk/beukenhaag (ik weet absoluut niet welke van de twee), bevalt zeer goed. Ik snoei nu elke keer een stuk en dat eten de dames en heren als lekker tussendoortje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:58

Voor het aanleggen van een houtwal bestaan subsidieregelingen. Je moet dan wel inheemse bomen en struiken aanplanten. Hou er wel rekening mee dan 1 meter erg smal is voor een houtwal. Bomen en struiken worden al gauw 2 meter breed, of meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:24

Als je een veekerende haag wil zou in inderdaad voor meidoorn gaan, anders zit je zeker permanent aan schrikdraad erbinnen vast.

Ik weet niet hoe het voor jouw stuk land zit met bestemmingsplan en gemeentelijke regels. Mag je wel een haag planten en welke beperkingen zijn er vanuit de gemeente eventueel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:29

Die subsidies voor aanplant van hagen zijn toch alleen in bepaalde delen van het land ? :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:26

Wij hebben ook een Meidoornhaag langs de omheining geplaatst, is hier in Duitsland (Kreis Kleve) gesubisidieerd. We hebben de plantjes voor de haag rechtstreeks bij een kweker besteld en zelf geplant dit scheelt een hoop geld. We planten elk jaar weer een deel aan zo blijft het betaalbaar en is het werk te overzien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:19

Idd kun je bij somige gemeentes subsidie krijgen of zelfs planten komen halen uit hun eigen 'opfok' :)
Voor een hef van max een meter breed zul je op bepaalde soorten zijn toegewezen of regelmatig moeten snoeien.
Mocht je soorten nemen die veilig eetbaar zijn dan nemen de paarden dit graag voor je uit handen :D

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 14:17

Dat boek van de KNHS heb ik ook, valt mee wat daar instaat tov omheining.
Een haag planten mag altijd, zeker als deze niet extreem hoog is/wordt.
Heeft iemand nog wat tips qua welke planten en waar halen, en wat een realistische prijs is per strekkende meter?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:02

wilde braam zou ik niet doen, dat is een drama om te snoeien (prikt dwars door je spijkerbroek heen) en het woekert je weiland in via de bodem en dat is nog lastiger weg te krijgen en wil je niet in je hooi hebben ivm de doorns die in je paard zijn mond of slokdarm of nog verder, kunnen blijven hangen en daar de boel kapot maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:08

O....Rena staat hier juist altijd de braam te snoeien , ze vindt dat ding heerlijk :9 Ze kauwt er ook wel heel goed op en het is een jonge braam dus met kleine doorntjes nog maar. Groeit her en der hier. Zou dat echt kwaad kunnen ?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:18

Welnee, die van ons happen ook zo de toppen van de distels en bramen af.
Het kan zijn dat een doorn blijft zitten op een rare plek en gaat ontsteken, maar over het algemeen valt dat wel mee.
Is hier bij ons nog niet gebeurd in ieder geval.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:51

Overigens heb je ook doornloze bramen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:31

Die staan er niet , wel braamloze :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:43

Snoeien die hap :D

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:51

Als je voor meidoorn kiest moet je wel even goed kijken welke je moet hebben. Wij hebben ook een stuk met meidoorn, maar de paarden snoeien die dus helemaal kort }:0 en er lijken ook helemaal niet veel prikkels aan te zitten.
Ik heb het vermoeden dat die een beetje doorgekweekt zijn voor mensen die juist niet zitten te wachten op die prikkels ;-) Wij hebben de struiken nu echt moet beschermen tegen de paarden zodat ze een beetje de kans krijgen te gaan groeien :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:22

ik heb bramen (met doornen) door mijn hooi gehad en dat was echt zeer mens- en paardonvriendelijk... We hebben toen 1 van de paarden met een wond in de mond gehad die was gaan ontsteken. En het deed ze wel pijn met eten. In de wei eten ze alleen heel jonge scheuten een blaadje af, maar verder laten ze het echt staan. En ze houden respectvol afstand met eten.
Doornloos heb ik in de tuin gehad en dat woekert ook, maar dat is in el kgeval niet pijnlijk met snoeien en zal voor de paarden vast zeer smakelijk zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:40

DubbelDun schreef:
Snoeien die hap :D

Nou , ze kwamen juist achter een muur van brandnetels en hoge rommel vandaan , precies bij de doorgang van paddock naar dijkwei waar net een beetje ruimte is opzij , dus ik wilde ze eigenlijk wel een kans geven :)

Heb alles weggehaald behalve degene die nog een beetje beschaafd aan de kant stonden , helemaal eromheen gewerkt om die laatste te sparen , staat die bolle ze even later doodleuk af te vreten :P

Ik hoop dat ze toch nog overleven , ze mogen van mij daar wel groeien , ziet er netter uit dan die oude zooi die eronder staat :P Staat ook nog een appel en een perenboom aan de andere kant , ik denk dat dat aangeplant is.

In de "sloot" langs de dijkwei groeit trouwens ook braam zag ik :)

En in de dijkwei groeien ook best veel van een soort zwarte boontjes , langwerpige zwarte peultjes met boontjes erin als je ze openmaakt , kent iemand dat ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:47

Dat is giftig, kun je beter weghalen.
Overigens een is 'zwerf'braam vaak erg groeilustig en moeilijk uit te roeien als je er van af wilt. Komen ook niet zoveel vruchten aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:48

O , maar wat is het dan ? Ik heb het nooit gezien verder :)

Ach , die braam is wel mijn laatste zorg op het moment , mocht het nodig zijn ga ik daar nog wel eens het gevecht mee aan , vooralsnog krijgt hij dus een kans om zijn nut te bewijzen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:54

Ik ken zwarte peulen van de Latyrus, maar ook d Brem heeft ze. Berder heb je Nachtschade die zwarte bolletjes/peultjes heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:02

Nachtschade dat worden bolletjes inderdaad , die ken ik wel :)

Ik kan er geen foto van vinden via Google eigenlijk....het zijn wat dorre sprieten zonder blaadjes of bloemetjes , misschien 40 cm hoog en breed hooguit (dat hele iele dorre plantje) en alleen maar die dunne zwarte peultjes eraan....

Stukje grond is jaren alleen maar af en toe gehooid.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:09

Bij mij groeien ook in het wild bramen. Tussen mij bomenwallen die langs het weiland lopen. Ik haat die bramen. Ze overwoekeren alles en groeien overal langs, door en overheen. Snoeien is een enorm ( pijnlijk) werk en een nadeel ze groeien twee keer zo hard weer aan.
Mijn advies is om geen bramen te nemen. Verder zou ik iets kiezen wat niet al teveel snoeiwerk geeft. Ik weet niet hoe lang het stuk is, maar als je dagen aan het snoeien bent, vind ik dat zonde van de tijd.
Mocht iemand nog tips heeft om bramen uit te roeien, graag!