Ik had even een vraag; ik heb mijn merrie de afgelopen 2 winters met deken op gehad, nou wil ik eigenlijk wel van dekens af maar vraag me af of dit nog kan na 2 winters wel met deken te hebben gestaan.
In de winter staat ze nachts op stal en overdag een paar uren in de paddock.
ik denk dat het wel kan. als je je paard voorheen niet geschoren hebt, moet het haar gewoon nog goed zijn werk kunnen doen.
gewoon aankijken hoe het gaat. ze zal een lekker vachtje krijgen.. maar ja dat hoort erbij
droppie<3
Geplaatst: 05-07-10 10:17
nee dit kan geen kwaad ze krijgt gewoon een wintervacht had die van mij ook en krijgt een steeds dikkere wintervacht
bello2005
Geplaatst: 05-07-10 10:18
hoi,
dit kan zeker, ik heb mn pony vorig jaar ook eens zonder deken laten staan 24/7 buiten met die super erge vrieskou,, gewoon goed bijvoeren dan kan dat allemaal.
groetjes en succes ermee
bellehorses
Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-10 10:20
Ze is nooit geschoren dus ik zal het gewoon proberen in de winter.
Bedankt voor jullie reacties
Akecheta
Geplaatst: 05-07-10 10:21
Hallo,
Ik ga van de winter hetzelfde proberen. Alleen krijgt die van mij een hele dikke lange vacht (tinker), dus het hangt ervan af of ik hem kan blijven rijden met zijn bontjas.
Ik denk dat het ook wel afhangt van de vacht van je paard. Sommige paarden hebben zo'n eng dun vachtje. Ik zou het gewoon proberen en in de gaten houden. Je ziet vanzelf of het kan of niet.
soms is het wel zo dat de vacht minder snel komt, dat was bij mijn verzorgpony want die had ook ene jaar of twee/drie met deken opgelopen en haar vacht bleef zo dun dat ze ook een ziekte had opgelopen, daarna wel weer opgelapt, maar de vacht bleef maar langzaam groeien, heeft dus een jaar of drie geduurd voordat ze de héle winter zonder deken kon zonder ziek te worden..
Ja hoor gaat prima hier hebben we een pony gehad die al 4 jaar met winterdeken stond en staat er nu al 4 jaar zonder. Eerste winter had hij wel een wat mindere vacht maar nu krijgt hij een behoorlijk dikke vacht. Als ze voldoende hooi te knabbelen hebben dan houden ze zichzelf wel warm
het kan altijd. ik zou je paard alleen(ik weet niet of ie in een stal staat) bijv. in de herfst ook nog lekker veel buiten laten staan. dan gaat hij/zij aan de kou wennen, en krijgt ie een dikkere wintervacht. als je kijkt naar shetjes, als die geen deken ophebben, hebben ze een dikkere vacht dat shetjes met deken.
Beetje afhankelijk van de winter en of ze wel of geen beschutting (windbreker) hebben, maar in principe geen probleem.
1 van mijn merries wordt al jaren niet meer gereden, dus ook geen deken meer op. Afgelopen jaar had ze het wel errug koud. Ik heb zelfs een nieuwe deken voor haar gekocht want juffie was wel een beetje groter en forser geworden.
Ik zou het gewoon proberen, als zij het koud heeft zie je dat snel genoeg en kun je altijd ingrijpen.
Als jij je paarden 's nachts binnen zet is het niet aan te raden.Ze krijgen een dikkere vacht omdat ze buiten staan,dat betekend dat de vacht te dik kan worden voor binnen.Ze kunnen gaan zweten en de volgende morgen moeten ze weer klam naar buiten.Dat is niet echt gezond voor ze en kan voor longproblemen zorgen.
Mijn paarden staan ook overdag buiten en ze hebben een ongevoerde regendeken op buiten,zo krijgen ze wel wat vacht maar niet zo dik.Op stal gaat de deken af en ze zweten niet op stal.
Als je ze 27/7 buiten hebt staan met bv een schuilstal kun je het wel doen maar als ze ook echt een deel binnen staan kan ik het niet aanraden.
Ze staat wel nachts binnen maar niet dat ze om 6 uur ochtends alweer naar buiten gaan, helaas heb ik niet de mogelijkheid om haar dag en nacht buiten te zetten.
Meestal gaat ze in de middag een paar uren naar buiten.
Tinky12
Geplaatst: 06-07-10 13:51
Dat is dus een probleem,heb ik ook.Gewoon lekker ongevoerde regendeken opleggen als je paardje naar buiten gaat.Houd hem goed in de gaten wat betreft de vacht.Hij hoeft geen matras op maar enige bescherming voor buiten dus wel...anders wordt de vacht echt te dik voor binnen en dat echt slecht voor je paard.
Kido
Geplaatst: 06-07-10 13:54
Shad heeft jaren met deken gestaan en dan dan best dik ingepakt ook vanwege wedstrijden... Toen is hij de zomer t weiland op gegaan en met de winter heb ik er geen deken meer opgegooid. Dit is prima gegaan paard kreeg mooie vacht. Dus ik zou zeggen kan prima!
Tinky12
Geplaatst: 06-07-10 18:20
Kido...stond jouw paard maar een paar uurtjes buiten of 24/7?
Wanneer bedoel je? Hij stond eerst tijdens t deken tijdperk veel op stal en wat uurtjes op t zand. Nu staat hij zomers 24/7 buiten en in de winter maanden snachts op stal en overdag buiten. Wel kan hij in de wintermaanden onbeperkt voordroog eten overdag dus genoeg verbrand matriaal.
Tinky12
Geplaatst: 06-07-10 18:49
Ik bedoel de winterperiode
Nou het probleem wat ik heb met mijn jongens is dat ze een giga vacht aanmaken als ik ze zonder deken buiten doe.Als ze dan weer binnen gezet worden in de namiddag dan haal ik ze 's morgens nat van het zweet van stal af.Kan ze dan niet naar buiten doen omdat ze anders ziek worden. Vandaar dat ik er in de winter een ongevoerde regen deken opleg als ze naar buiten gaan,ze maken dan wel wat vacht aan maar ze staan 's nachts op stal niet te zweten.
Het zal er ook vanaf hangen of je een binnen- of een buitenstal hebt.
mijn paard had bij de vorige eigenaresse een deken op en 2 als het erg koud was, afgelopen winter was haar eerste winter bij mij en heeft ze gewoon zonder gestaan. Paardje heeft nergens last van gehad en stond overdag gewoon buiten
Ineke2
Geplaatst: 06-07-10 19:00
Mijn pony is 4 jaar geschoren elke winter geschoren, afgelopen jaar niet. Hij heeft zonder deken in een inloopstal met uitloop gegaan. Hij kon dus zelf kiezen binnen of buiten... Hij stond alleen met eten binnen. Kortom kan prima. Die van mij maakte net als elk jaar weer een mega vacht aan.
nee hoor dat kan gewoon! Ik heb zelf ook een paard gehad die altijd met deken opstond, maar mijn pony trok alle dekens kapot, dus heb ik hem later ook zonder deken gezet. dat kan geen kwaat hoorr
kim1207
Geplaatst: 06-07-10 19:03
GEEN PROBLEEM HOOR OM JE PAARD ZONDER DEKEN BUITEN EN BINNEN TE ZETTEN, ALS JE ERAAN DENKT OM ALLEEN EEN DUNNE REGENDEKEN OP TE DOEN MOET JE JE WEL BEDENKEN DAT EEN PAARD NIET MEER IN STAAT IS OM ZIJN HAREN OMHOOG TE ZETTEN OM ZICH TEGEN DE KOU TE ISOLEREN, MIJNE HEEFT GEEN DEKEN EN STAAT OVERDAG BUITEN EN SNACHTS BINNEN MET EEN BUITENLUIK WAT DE AFGEOPEN WINTER SLECHTS 1 KEER IS DICHTGEWEEST!!
STOMME CAPS LOXK STOND AAN mijn pony gaat nu ook zonder deken de winter in, stond er altijd onder 3 op box en gaat nu zonder 24/7 op de wei
zobras
Geplaatst: 06-07-10 19:05
Dat kan prima. Mijn oudste ruin heeft jaren met dekens gestaan (en als het echt koud was meerdere). Afgelopen winter zonder en ondanks alle sneeuw en kou geen enkel probleem mee gehad. Zelfs geen echt lange vacht gekregen. Alleen bij zware storm en heel veel regen (dus bij deze combinatie) ging een enkele keer een ongevoerde regendeken op. Maar dat was echt een enkele keer.