Paard afspuiten met waterspuit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DemiKleiboer

Paard afspuiten met waterspuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 16:36

Hallo,

Ik heb sinds 24 februari een nieuw paard gekregen (KWPN van 5 jaar)
Laatst wou ik haar afspuiten maar dat was niet echt een succes, ze is bang voor de waterspuit.

Tips?

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:26

Er zelf geen groot probleem van maken, rustig blijven.
Eerst op de benen spuiten en daar een tijdje laten wennen.

Vind ze het water zelf eng, de straal, te koud ?
wat doe je op zo´n moment zelf ?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:31

Vastzetten en spuiten maar. Hier gaan ze allemaal onder de spuit zodra ze door hebben dat het fijn is gaan ze ervoor staan. Niet zo miepen gewoon de slang erop ;) Vaak vinden ze het lijf nog minder eng dan de benen!

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:35

Jeanine84 schreef:
Vastzetten en spuiten maar. Hier gaan ze allemaal onder de spuit zodra ze door hebben dat het fijn is gaan ze ervoor staan. Niet zo miepen gewoon de slang erop ;) Vaak vinden ze het lijf nog minder eng dan de benen!

Inderdaad zo doen wij het meestal ook :+ wilde het alleen net niet zo zeggen. daarna spelen ze vrolijk met de slang en drinken ze er zelfs uit :D

Weet alleen niet hoe jouw paard erop reageert heb er ook weleens eentje gehad die ging er geheel bij zitten, de TS geeft erg weinig informatie

DemiKleiboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 19:46

Oke heel erg bedankt voor de tips ik ga het morgen proberen
Xx

PBA_

Re: Paard afspuiten met waterspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:32

leuk dat vastzetten maar wat als dat paard vreselijk gaat hangen met alle gevolgen van dien.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:34

Gaat afsponzen niet? Gewoon, met een emmer water en een grote spons? Lijkt me minder heftig dan de spuit erop.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:35

Wij hebben een lange slang buiten en met de paarden die voor het eerst onder de slang gaan laat ik ze gewoon om me heen draaien.
Zodra ze weten dat weglopen niet helpt blijven ze staan.
Vastzetten vind ik wel eng,ze kunnen echt erg gaan hangen en zo heel de halswervels kapot trekken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:36

PBA_ schreef:
leuk dat vastzetten maar wat als dat paard vreselijk gaat hangen met alle gevolgen van dien.

Even laten trekken kan geen kwaad hoor, als ze echt blijven hangen natuurlijk niet doorgaan maar ik neem aan dat er wel een beetje paardenverstand bij de TS is ;)

esmeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:32

[quote="ClaudiaMP"]Er zelf geen groot probleem van maken, rustig blijven.
Eerst op de benen spuiten en daar een tijdje laten wennen.
quote]

Idd er niet een groot probleem van maken. en vragen of iemand wil helpen om haar goed vast te houden, een sterk iemand. en dan in 1 x op de rug zonder twijfelen ofz en dan juist niet eerst op de benen maar op de rugg!!!!!!!! je zult zien dat 9 op de 10 paarden dan blijven staan!
en als ze het goed doet haar belonen, evt met een snoepje;)
hoop dat je er wat aan hebt!

DemiKleiboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 17:34

Heel erg bedankt voor de tips!
Ik ga het van het weekend uitproberen ;)

Ell1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:16

je kan het eventuweel ook met een spons vol water doen als ze de slang ECHT eng vind..

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:35

Gewoon zorgen dat je buiten een lange slang hebt, sterk halster en touw eraan. Iemand hebben die de slang aan zet voor je en ze gewoon af blijven spuiten. Als ze de ruimte hebben om te draaien, gewoon door blijven spuiten. Wennen ze vanzelf aan. Maar juist het elke keer half beginnen en dan toch opeens weer stoppen, daar krijgen ze schrik van.

DemiKleiboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 10:08

Bedankt!;)
Nog meer tips?

emmie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:25

Mijn paard heeft het zelfde. Ik heb de moed opgegeven en spoel haar nu af met een emmer water. dat vind ze wel lekker. Zwemmen durft ze namelijk wel gewoon.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:29

Wat ik altijd doe is iemand het paard vast laten houden of ik houdt hem zelf vast. Doe eerst de hoeven en dan langzaam aan naar benen en naar boven. Heeft nooit erg veel problemen gegeven en ze leren het snel.
Als ze het echt eng vinden doe ik meestal eerst met een klein waterstraaltje.
Ben zoiezo al niet zo voor het vast zetten dus.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:31

Mijn paard ging het eerste jaar elke keer zitten als ik ze afspoot, verschrikkelijk.
Ze is nogal een aansteller op alle vlakken, dus ook dit was weer één van de dingen waar we door moesten.
Ik heb het wel rustig opgebouwd, had geen zin in een gewond paard. Maar ik heb ook wel doorgebeten, niet elke keer als ze wat panikeerd (trekt aan touw, gaat trippelen) de spuit eraf, gewoon blijven volhouden, eerste de benen, dan de schouder.

vaak is het echt gewoon een kwestie van doorbijten, Vastzetten of een sterk iemand nemen, en de spuit even op de benene en direct naar de schouder (niet direct de rug!) zo rustig verder. Veel paarden zijn dan al over hun angst heen en kan je zo verder afspuiten.
Anders moet je er gewoon een paar weken tijd voor nemen en echt rustig aan doen, eerst de benen en stilaan omhoog werken.

Succes.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:40

ik zou gewoon juist rustig laten wennen. eerst lekker afsponsen, dan bijv. de emmer, met nog een klein laagje water over haar heen gooien. dan gewoon met een klein straaltje gaan spuiten!

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:27

Waterdruk niet zo hard zetten, je hebt spuiten die je op nevelen of sproeien kunt zetten, dus dan heb je niet zo'n harde waterstraal.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:06

Ik heb het met die van mij aangeleerd door eerst de slang eens naast hem op de grond te leggen en dan aanzetten en dan de slang gewoon naast hem op de grond laten lopen. Hij vond namelijk het kletterende geluid op de grond het engste. Toen rustig aan de straal op zijn hoefjes en via zijn benen omhoog.
dat een paar keer gedaan tot ie daar helemaal aan gewend was en toen rustig door omhoog op zijn hals en op zijn rug.
Zijn kond issie overigens nog steeds niet zo van gecharmeerd, maar nu zet ik hem gewoon vast en dan kan ie hoogstends een stap opzij doen en kan ik ook zijn kond afspuiten.
Ik heb de straal eigenlijk nooit hard staan en al helemaal in het begin niet, dan kan je hem een klein stukje open zetten dat er net een klein straaltje uitkomt.
En ik zou zeker niet meteen de straal op zijn rug zetten, misschien werkt het wel hoor, maar je paard krijgt de eerste paar keer de schrik van zijn leven, zou het toch liever op een wat vriendelijke manier doen.

Zoech

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:23

Zelf rustig blijven en je paardje er langzaam aan laten wennen als het niet in een x lukt gewoon de volgende dag nog is proberen.
Succes!

manonbobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:02

doe het met een spons en water

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:04

In de ene hand de slang vasthouden en de andere hand je paard. Zo kan ze niet anders dan rondjes om je heen draaien, op den duur heeft ze door dat het water lekker koel is en haar niks doet.
Zo heb ik het laatst nog met mijn andalusier gedaan was even werk en toen kon ik hem los laten staan.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:13

FonsR1150GS schreef:
Waterdruk niet zo hard zetten, je hebt spuiten die je op nevelen of sproeien kunt zetten, dus dan heb je niet zo'n harde waterstraal.

je kunt ook je vinger een klein stukje voor de opening van de slang houden, dan heb je hetzelde effect ;)
Wel uitkijken dat het niet in je gezicht spuit :+

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:02

tuinslang niet te hard zetten, iemand je paard beet laten houden en dan voorzichtig de slang tegen je spons aan zodat het water door de spons loopt. dan binnen no time kan je sponzen en water spuiten. of is ze bang van de slang zelfs?