1 van mijn paarden blijft de drinkbak omgooien. ze hebben 2 speciebakken. in allebei heb ik al grindtegels gedaan om de bakken te verzwaren. ook staan ze voor de helft onder het draad(ze kunnen er nog makkelijk uit drinken zonder stroom te krijgen) toch blijft ze het leuk vinden om er met der hoefje in te plonzen en hem daarna om te trekken. of dus te laten staan met gevolg dat het drinkwater meer blubber is geworden. mn andere paard heeft dit ook een tijdje gedaan en is toen ook vanzelf over gegaan. maar ik heb nu eenmaal niet hele dag de tijd om te kijken of ze drinkwater hebben. (controleer het nu 3 x per dag) helaas gaat het nog niet lukken om automatische drinkbak daar te krijgen. wie heeft er nog een goede tip?
Hier bij ons op stal doen een aantal paarden dit ook.. Ze hebben toen de waterbak op een soort verhoging gezet (bv met stenen muurtje bouwen) en toen konden ze er met de pootjes niet meer bij..
wij hadden het ook met de hengsten bij een ronde bak, we hebben het toen tussen 3 palen gedrukt en ze hebben het nooit meer omgegooid.
elaine21
Geplaatst: 03-07-10 15:15
Hallo.
Ik weet niet of ik het goed heb hoor!Maar misschien kan je een waterbak aan laten leggen waar het paard zelf drinken kan pakken dan heeft hij of zij ook altijd water!Het kan zijn dat het een bluf iedee is maar ik vind het super!
paarden hebben altijd drinken tenzei ze het dus omgooien. daarbij staat in openingspost dat het geen optie is om een automatische drinkbak aan te leggen.
Hallo Misschien kan je wel het paard leren de bak water niet om te gooien! Ik bedoel misschien een tijdje bij haar/hem blijven en dan als ze hem weer om wilt gooien pak je de bak vast. Ik ben heel slecht in iedeeën dus dit zal wel weer nergens op slaan Ik had het wel een keer gelezen! Groetjes Elaine.
joyce B
Ik heb van de welkoop van die kleine speciekuipen, zo'n 30 liter past er in, die passen precies in een autoband. Voor de hele dag is dat te weinig en nadeel is dat als hij deels leeg is, ze hem met de tanden op kunnen tillen en er mee kunnen gaan spelen (zo'n paard staat er hier tussen). Een trekker voorband zou een mooi formaat zijn voor een ronde 60 liter kuip verwacht ik. Wij hadden een kleine trekkerachterband en die was wat te groot, maar gaf ook al veel steun.
Anders als het een vaste plek is tussen de paar paaltjes zetten of 4 paaltjes in de grond, met planken een bekisting er om heen maken zodat de bak niet meer om kan vallen.
Ik kwam eens een foto tegen van een massieve houten wand met voergaten erin waar hooi achter gevoerd werd. Daar konden ze wel met hoofd/hals doorheen, maar verder niet. Is dat misschien een idee? (was met iets van spoorbielzen, paar flink hoog en dan ong. 2 laag genoeg dat hoofd eroverheen kon.)
2 gaatjes in die speciekuip maken en dan met een touw om de paal van de weide knopen. Moet je de bak goed tegen die paal aanzetten en het touwtje dicht bij de paal vastknopen en hoog want anders krijgen ze 'm denk ik nog wel om.
mijn twee tinkers doen het ook, maar die kunnen hun benen ook zo hoog optillen dat ze zelf hun voerbakken eraf weten te trappen. Met de waterbakken daar heb ik dus ook die problemen mee. doen niet anders dan pootje baden. De ene kant ben ik er niet zo blij mee, moet mijn water oppompen uit een put, dus als altijd een klus. Maar aan de andere kant. Hun voetjes drogen niet uit met dit weer...
Maar ik ga denk ik ook autobanden proberen!!!
Anoniem
Geplaatst: 03-07-10 20:38
Ik weet dat emmers in een autoband plaatsen heel goed werkt tegen omgooien alleen daar past zo'n speciekuip niet in, maar misschien kan je aan een vrachtwagen of tractorband komen daar zal denk ik zo'n speciekuip wel inpassen.
Kijk anders of je niet van iemand een oude badkuip (geen kunststof) kan krijgen daar gaan aardig wat litertjes water in en die zal ze ook niet zo gauw omgooien want die is net iets hoger dan een speciekuip dus kan ze er met haar voetjes hopelijk niet in.
mijn (badstof) badkuip heeft precies twee weken geleefd. Vonden het heerlijk om hun sokken te krabbelen aan de rand en die brak af en maakte een scheur in de wand. Ik denk dat een badkuip net zo veel problemen geeft bij mij en dat ze dan nog eens uit zouden kunne glijden omdat ze overal in gaan staan de mafkezen (het zijn overigens alleen de twee tinker jaarlingen die deze fratsen uithalen).
quartel
Geplaatst: 03-07-10 21:57
misschien een idee om een plank met borstels er op te maken zodat ze daar hun sokken aan kunnen krabben???
Anoniem
Geplaatst: 03-07-10 22:03
Ikke en LecyTinker weten jullie zeker dat jullie paarden geen nijlpaard of zeepaardgenen in zich hebben als ze zo graag in het water staan? Sorry flauwe reactie maar kon het niet laten
Als ze echt zo dol op water zijn zou ik idd ook geen badkuip nemen dat gaat geheid andere problemen of erger nog blessures opleveren dan. Zou dan idd voor de optie vast zetten aan een paal met een touwtje of iets kiezen. Succes ermee!
Eirikur
Geplaatst: 03-07-10 22:06
Ik denk dat ik een idee heb, maar voordat ik dat ventileer wil ik graag van je weten waarom je geen automatische drinkbak aan kunt leggen. Het antwoord op die vraag is namelijk in hoge mate bepalend voor of mijn idee uitvoerbaar is.
aisie
Geplaatst: 03-07-10 22:08
Mijn paard doet dit ook. Ik heb een grote emmer en die bind ik met touw aan een paal vast en dan gaat het wel goed. Gaat wel iets minder water in dan in een speciekuip maar hij blijft wel staan. Eventueel zoals hier boven ook al aangegeven werd gaatjes in de speciekuip en die vastbinden aan een paal.