33 graden op stal, dus hebben de paarden pech...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

33 graden op stal, dus hebben de paarden pech...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 10:07

Gisteren was ik om uur of 8 's avonds op stal, heb mijn zwarte gevangen en in de wei staan vlechten.
Daarna meegenomen op stal, aangezien hij buiten bij de wei, nog niet echt te zadelen is.

Op stal liep binnen 2 tellen het water van mijn gezicht en het was er stervens benauwd en het stonk.
Uiteraard binnen geen briesje wind.
Nou staan mijn paarden 24/7 buiten, dus niet zo'n probleem, echter er zijn een aantal eigenaren
die hun paarden overdag paar uur buiten zetten (varieerend van 2 uurtjes tot dagdeel) en dan weer binnen.

Ondertussen nieuwsgierig geworden naar de temperatuur,
metertje uit de auto gehaald op de waterbak in de stal gelegd.

33 graden.... luchtvochtigheid geen idee, in ieder geval windstil en een amoniak lucht, bah...
De meeste paarden stonden ook te zweten.

Ook deze paarden mogen van de boer best 24/7 buiten alleen de eigenaren
(op 1 na, maar die kan de hare niet alleen laten staan) willen ze binnen hebben.
(overigens zijn ze ze ook wel eens vergeten binnen te halen :+ , paarden slopen dan niet de boel,
maar komen gewoon bij het hek kijken als je in de buurt bent.)
Ik dacht ach.. het is nu zo heet en vannacht wordt het zo warm ik ga eens een eigenaar sms-sen..
Krijg je terug, hij heeft dan maar pech... overdag mag hij naar buiten.
Een ander zag ik en die riep terug... niets aan te doen.....

Ik had verwacht dat de eigenaren dan maar een keer zouden besluiten ze 's nachts buiten te houden.
Aangezien je binnen bijkans omviel.

Bij normale temperaturen op stal zal het mij een zorg zijn wat ze met die paarden doen,
maar gisteren vond ik het ronduit triest. En de reactie's al helemaal.
(eergisteren zal wel idem zijn geweest, maar toe ben ik niet in de stallen geweest.)

Hoe warm is het in jullie stallen?
En als het 33 graden zou zijn, zou je ze dan een nachtje buiten houden?

Brand los....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:11

Ik zou het ook erg sneu vinden voor de paarden... :\

Bij ons op stal lijkt het wel redelijk te doen, maar er staan geen paarden in... Anders was het er ook niet uit te houden.
Ik vind onze stallen niet lekker in de zomer. Ze staan dan ook altijd 24/7 buiten van april t/m oktober. De schuilstal is veel minder benauwd en het biedt schaduw. Warm blijft het toch wel, maar ze kunnen in elk geval zelf kiezen waar ze gaan staan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:12

Bij ons op stal is het gelukkig nog te doen, maar er staan dan ook geen paarden..
Ik vind het belachelijk dat je je paard in een benauwde stallaat staan met dit weer. Als je nou een koele stal hebt en een wei zonder schaduw, ga je gang. Maar zo?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:13

Normaal gesproken zet ik mijn 9 jarige s'nachts altijd binnen
maar nu staat ze al een week 24/7 buiten,samen met mijn
30 jarige die altijd 24/7 in de wei staat.
Veels te warm opstal en ik rij ook al een week niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 10:14

Vond het echt sneu voor die dieren.
Ik zie aan die van mij dat die 's nachts en 's avonds juist een beetje tot leven komen.
In het avond briesje.

Inderdaad bij niet te hete stal of geen alternatief, maar het alternatief lag zo simpel voor de hand.
Gewoon nachtje buiten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:14

Wat idioot, ze hebben de mogelijkheid en ze doen het niet. :\

Hier staan de paarden ook lekker buiten, op de manege staan ze soms binnen maar daar is het een graad of 18, door de airco enzo. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:14

onze paarden gaan nooit 24/7 buiten, maar bij deze temperaturen gaan ze 's nachts buiten en overdag binnen bij gebrek aan schaduw op de weide. de staldeuren blijven open staan zodat het 's morgens terug een aangename temperatuur is wanneer ze binnenkomen.
ik heb eigenlijk geen idee van de exacte temperatuur op stal, maar onze stallen zijn hoog, hebben dikke muren en een "echt" dak, geen platen (houten onderdak met leien).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:15

Op stal is het bij ons koeler dan in de vlakke zon.
Onze paarden gaan dan ook buiten van 8 uur in de avond tot een uur of 11 in de morgend.
S'nachts is het zalig voor de paarden op de weide, overdag staan ze wat te slapen op stal.
Ik zou dus toch proberen te praten met de andere eigenaren of met de boer om de paarden snachts op de weide te mogen laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:16

Vind dat ook wel sneu.. Als ze de mogelijkheid hebben die dan niet te pakken... De mijne staat nu ook lekker dag en nacht buiten. Die ga ik nu echt niet in een stal zetten :n

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:17

MIjn pony staat momenteel op een stal aan zee, is het op stal een stuk koeler dan buiten! Wat dat betreft heeft ie het heerlijk. En alstie naar buiten moet gaan wel lekker de zee in:)!

Ik zou persooonlijk ook niet echt snel mijn paard snachts buitenzetten. Maar dat komt omdat ik wat vervelende dingen heb meegemaakt die snachts met paarden gebeurd zijn op het land.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:21

Ik vind het wel sneu voor de paarden, dat ten eerste. Maar ik kan de redenatie wel een beetje begrijpen...

Mijn paarden zijn ook niet gewend om altijd buiten te staan, en ik weet heel zeker dat die dus niet rustig ineens een paar dagen buiten zouden blijven..sterker nog op het moment komen ze alleen 's ochtends even buiten tijdens het mesten en meestal houden ze het niet langer dan tot 11/half 12 vol. Dan zitten er zoveel dazen dat ze helemaal gek worden en gaan hinniken en rennen. En dat onder een vliegendieken. Vervolgens hoef je je tot 22.00 uur ook niet meer buiten te wagen met paard, wederom dazen. Dan loopt er hier ook nog een schuurder tussen die dus beter helemaal niet 's nachts buiten kan ivm mugjes...kortom het is soms gewoon heel erg lastig!

Gelukkig is het in onze stal ook beduidend koeler dan buiten. Verder ga ik vanmiddag even kijken hoe ze erbij staan en worden ze een of meerdere keren afgesponst met koud water als ze het te warm hebben.

Ik snap dus wel dat ze de paarden niet ineens 24/7 op de wei zetten, ik snap niet dat ze niks doen om het aangenamer te maken voor de dieren! Door regelmatig te koelen, alles tegen elkaar openzetten, eventueel een ventilator neer te zetten kan je het al veel aangenamer maken...dat is wel het minste wat je kan doen vind ik.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:22

Ze hebben bij ons geen tempratuurmeter in stal hangen en ik heb er ook geen voorhanden, maar gisterenavond was het drama. En niet alleen op stal, buiten de stallen ook.
Ik was eigenlijk van plan mijn paard even rond te slingeren, maar ze stond al nat op stal en van het rondhobbelen buiten had ik ook binnen no time het nat op mijn rug staan. Ik heb haar dus maar voor de nacht op de wei gegooid.

Ondertussen staat ze als het goed is weer binnen. Helaas is er bij ons weinig schaduw op de wei. Volgens mij alleen 's ochtends de achterste weiden en 's avonds de voorste weide. Overdag geen van allen. En om haar op de warmste dag van het jaar in de brandende zon te zetten lijkt me ook niet zo'n strak plan. De stallen zijn ook niet ideaal (en dan staat zij nog net in die ene stal die het verst verwijdert is van alle deuren), maar dat lijkt me beter dan die brandende zon.

Ik hoop dat ze het trekt, vanavond mag ze weer even naar buiten, of ik d'r daar weer een nacht laat staan moet ik nog even bedenken. Er zit onweer aan te komen....

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:22

hmm lastig, is er geen mogelijkheid om wat tegen mekaar open te zetten zodat het even iets kan 'doorwaaien'
anders zou ik ze idd buiten laten als het echt zo warm is.

bij ons staan ze wel gewoon snachts binnen, wij hebben een rieten dak op de stal, dat zorgt dat swinters de warmte binnen blijft, en zomers buiten, dus dan is het lekker aangenaam(koeler) op stal.
wat wij ook nog wel eens doen als het wat benauwd is, de deuren tegen mekaar open zetten, of het gangpad nat spuiten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:23

In onze stallen is het koeler dan buiten, dus de paarden gaan hier vandaag (tis echt om te stikken) al weer bijtijds naar binnen. Die vinden er momenteel buiten (hele dagen tenminste) niet veel aan. Bovendien worden ze belaagd door steekbeessies en op stal niet. Maar als het binnen onprettiger is dan buiten, dan zou ik voor buiten kiezen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:25

met dit weer hadden wij een grote ventilator voor de stal hangen, om het koel te houden. Paarden vervolgens de hele nacht naar buiten, overdag was het gewoon te heet om ze buiten te doen.
Mijn paard staat nu ook buiten, vind het maar eng, vind het zo warm buiten... Ben veel te bang dat ze door die hitte bevangen raken. Heb ze met dit weer het liefst lekker binnen in de koele stallen, maar wil ze ook niet constant binnen houden.
Bij zulke warme stallen zou ik echt proberen iets te regelen om het koeler te krijgen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:29

Onze merrie staat van 's morgens vroeg tot wanneer wij haar binnenhalen op t land. Haar eigen stal is momenteel een sauna, dus we hebben haar tijdelijk in een andere stal gezet waar het best goed uit te houden is. Dus dan wordt ze 's avonds tussen 8 en 9 binnengezet en is het prima.

jaggie

Re: 33 graden op stal, dus hebben de paarden pech...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:33

Bij ons gaan de paarden momenteel de hele nacht naar buiten en haal ik ze in de ochtend weer naar binnen. Op het weiland is echt te veel felle zon en te weinig/tot geen schaduw overdag en met deze temperaturen is dat echt niet prettig, bovendien zitten er ontzettend veel dazen overdag. Ik kan wel zeggen dat het bij ons op stal nog redelijk koel blijft t.o.v. buiten, dus verwacht dat de paarden dat toch wel prettig vinden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:37

Mijn paard wil niet eens op de wei staan met dit weer :o Hij loopt nu s ochtends van 8 tot 13 en wil dan dolgraag naar binnen. S avonds doe ik hem nog een keer buiten maar zelfs dan houdt ie het na een (heel) klein halfuur voor gezien :7 Ik kan hem moeilijk dwingen? (hij is gewend om hele dagen buiten te staan normaal hoor dus het is niet dat ie het niet kent)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:38

ik zou mijn paard ook het liefste dag en nacht buiten maar dat kan niet bij ons op de manege. Er staat amper gras op de wei, dus hebben ze niets te eten. Er is geen waterbak. En ze worden opgegeten door de steekvliegen. En het is op stal beter vertoeven als buiten. Daar heben ze lekker fris water, een schone stal en hooi om te knabbelen. Ze gaan een paar uur naar buiten en tegen 11 elf uur/half 12 staan ze al bij het hek te drammen omdat ze graag weer naar stal willen. Verder weinig schaduw dus ze hebben het gewoon erg warm. Dan is op stal nog redelijk te doen.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:40

Bij ons staan alle paarden lekker buiten op een enkeling na. Maar in de stallen is het echt heel lekker koel. We hebben nieteens airco of wat dan ook maar het is gewoon lekker in de stallen. Misschien door de dikke muren..?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:42

Hier staan ze buiten zolang het te doen is met de steekbeesten, en gaan dan naar binnen. Echt koel is het daar niet te noemen, maar aangenamer dan buiten en geen steekvliegen. En dan s'avonds naar buiten.
s'Nachts zou ik hier niet durven, wonen aan een drukke weg, zouden ze uitbreken is de ramp niet te overzien.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:43

Vind het wel jammer dat mensen zo denken, vooral als de mogelijkheid voor 24/7 buiten er wel is.
Hier staan ze zo snel mogelijk 24/7 buiten en ik kan eigenlijk geen reden bedenken om niet zo te doen. Paarden vinden het heerlijk, en veel minder onderhoud! :P
Met dit weer is het juist snachts buiten lekker!

Edit: oke 2 redenen om ze niet 24/7 buiten te hebben:
- te veel vliegen: Daarom hebben ze hier een exceem/vliegendeken op :)*
- ze worden te dik: daarvoor heeft er hier eentje een graasmasker op. Beter beperkt in het eten, dan dat ze zich of doodeet, of gedeelten van de dag binnenstaat of alleen in een afgezet stuk staat!
Laatst bijgewerkt door xSiep op 02-07-10 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:45

Bij ons mogen de paarden niet meer 's nachts buiten staan van de eigenaar, omdat de pony van mijn zusje een paar keer is ontsnapt ^) hij vind het 'onveilig'. Ze rent gewoon naar de wei ernaast en ik heb het nu opgelost maargoed :') bij ons in de stal is het gelukkig heel koel! Overdag staan de deuren open en waait het lekker door, of de deuren gaan dicht om het koel te houden. Het is een stuk koeler als buiten. Als het zo warm was binnen, had ik het echt vertikt om mn paard binnen te zetten. Ontzettend zielig :n

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:46

Misschien heel brutaal, maar ik vind eigelijk met deze temperaturen dat de staleigenaar weidegang moét verplichten.

Dit is toch idioot....

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:47

bij ons kunnen ze enkel overdag buiten. De mijne staat van een uur of 7 a 8 (valt te zien hoe warm het nog is) tot een uur of 11 buiten. Nadien gaat ze de stal in. In de stallen is het ook warmer, maar de loods is geïsoleerd dus het valt daar binnen nog best mee. 's avonds gaan alle poorten open zodat er wat frisse lucht binnen kan. Ik heb der nog niet weten zweten, maar ik spuit der ook 2x per dag af met dit weer, vindt ze zalig!

@jolliegirl: ik vind het ook niet echt verantwoord om alle paarden op de wei te zetten met deze hitte. Op de wei is het waarschijnlijk nog warmer overdag. Ik zet mijne ook nooit s nachts buiten, heb dat 1 maal gedaan en toen kon ik der op straat gaan vangen..
Laatst bijgewerkt door Feria op 02-07-10 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt