Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
! 
en ik zet m'n paard nooit meer met een halster op de weide.
Foulplay_ schreef:Ik weet niet 100% zeker of het gevaarlijk is, maar normaalgezien doe ik het halster altijd uit op de weide![]()
1 keer had iemand anders hem op de weide gezet, zonder z'n halster uit te doen. De volgende ochtend wilde ik hem van de weide halen om hem op stal te zetten (het was zooo warm die dag), maar het halster was spoorloos verdwenen. Ik de hele wei afzoeken, maar het halster was nergens te vinden. Wanneer ik om een reserve halster was gegaan en met m'n paard begon te stappen aan het touw, hoorde ik iets 'rinkelen' aan z'n hoef, en ja hoor, daar hing het halster, helemaal vast tussen z'n hoefijzer en z'n hoef!
Ik weet nu wel dat ik mezelf gelukkig mag prijzen met het feit dat het halster is gebroken wanneer hij met z'n achterbeen schartte aan z'n kaak, want wie weet wat was er anders gebeurd
Ik ben dus ontzettend blij dat het halster is gebrokenen ik zet m'n paard nooit meer met een halster op de weide.
Ik snap natuurlijk wel dat als je een deken moet opleggen tegen eczeem oid dat het moeilijker wordt, maar misschien inderdaad de manen vlechten ofzoiets, net zoals degene voor mij zegt
Frantic schreef:je kan ook vaak een veter in je manen vlechten en de deken daaraan vast zetten.
met halster of zonder halster.... daar komt nooit een eensluitend antwoord op.
Ik zeg zonder ivm het risico van ergens achter blijven haken, de ander zegt met, omdat je ze in nood dan wel ergens aan kan vastpakken....
Frantic schreef:je kan ook vaak een veter in je manen vlechten en de deken daaraan vast zetten.
met halster of zonder halster.... daar komt nooit een eensluitend antwoord op.
Ik zeg zonder ivm het risico van ergens achter blijven haken, de ander zegt met, omdat je ze in nood dan wel ergens aan kan vastpakken....
De Fjord van mij staat ook zonder halster in het weiland, maar die kan ik ook zonder halster naar de stal en naar de wei brengen.
Mijn KWPN-er daarentegen heeft het halster om in de wei, zij kan nog eens de wei uitspringen en dan vind ik het wel zo fijn dat ik haar kan pakken.
Gentlegiant schreef:H_Nalanta schreef:Hier staan ze met halsters op de weide maar de halsters zitten wel zo 'strak' dat er niks in/tussen kan komen.
Dat dacht ik ook en dat was ook zo maar tot ik eens op stal kwam en mijn merrie er dood hong
Geloof me dat is geen pretje
In de wei kunnen ze nergens aan schuren wat zo dun is, dus ja, het blijft een risico maar ben er niet bang voor.
Benta schreef:Ik heb ook een paard gehad met zomer exceem, waar bij een een halsstuk ook nodig was. Die heb ik gewoon aan het halster vastgebonden, anders had het geen nut aangezien het halsstuk naar beneden glijdt. Overdag op de wei en s avonds in de stal, hij had het 24 uur per dag om.
.