Wanneer hooi/stro inkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Showtime_

Wanneer hooi/stro inkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 12:33

Vanaf eind van dit jaar krijg ik mijn eigen stal. Het contract is al rond en het staat nu leeg.
Nu vroeg ik me af of het verstandig is nu al hooi in de kopen of pas eind van het jaar.
Ik heb altijd volpension gestaan dus hier geen idee van. Ook niet hoe lang je het kan bewaren.
En de hooitijd is nu, maar hoe zit dat met stro?

Alvast bedankt!!

friesiszwart

Re: Wanneer hooi/stro inkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:36

Wij hebben het hooi inmiddels al ingekocht en het stro zullen wij ook direct van het land af aankopen. Dit zal medio augustus zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:39

Er wordt meestal 2 of 3 keer op een jaar gehooid. Hooi van het najaar is beter omdat er minder suiker in zit.
Verder kun je hooi pas voeren nadat het 6 tot 8 weken heeft gedroogd. Vlak daarna zit het hooi nog vol vitamines, maar die gaan er wel langzaam uit. Het hooi kun je best een half jaar tot een jaar bewaren, maar de suikers blijven er dan gewoon inzitten (die breken niet snel af) en de vitamines gaan eruit, dus ik zou proberen om 2 of 3 keer per jaar een nieuwe lading te bestellen, en het niet té lang laten liggen :) In het najaar kun je dan een grote lading bestellen voor de hele winter.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:48

Zorg ervoor dat je een goede kurkdroge maar wel ventilerende ruimte hebt om dat hooi te bewaren. Anders is het niet zo lang houdbaar!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:53

het is nu volop hooi seizoen en het is goedkoper om rechtstreeks van het veld in te slaan. Maar als je geen stockage plaats hebt, is het misschien handiger een boer of fourage handel te contacteren en een aantal balen te reserveren die je kan gaan halen wanneer het je past.

Hooi moet minstens 6 weken "uitzweten" vooraleer je het kan voeren. (je kan dit uiteraard eerder geven, maar is niet aan te raden). Op een droge en beschutte (zonlicht) plaats is het zeer lang houdbaar. Ik ben vorige week nog enkele baaltjes van 2008 gaan ophalen bij mijn ouders en dit rook nog goed en zag er ook zo uit.
1ste snede hooi bevat het meeste voedingsstoffen, waarbij 2de snede iets armer is en vnl voor paarden, die aanleg hebben tot dik worden, gebuikt wordt.

stro is idd pas augustus.

voor beide geldt hoe later op het jaar of hoe langer het gestockeerd moet worden hoe duurder het wordt in aankoop (dichter op het nieuwe oogst seizoen). zo heeft een vriendin vorige maand een grote baal hooi gekocht voor 50 euro, terwijl diezelfde baal recht van het veld maar 25 euro koste. grote balen stro kosten bij het persen 25-30 euro en nu gemakkelijk 15 euro meer...

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:19

Bedankt voor de reacties.

femke27 schreef:
Zorg ervoor dat je een goede kurkdroge maar wel ventilerende ruimte hebt om dat hooi te bewaren. Anders is het niet zo lang houdbaar!

Dat heb ik zowieso

@ petitparis, ik zag nu dat de balen hooi inderdaad voor 3 euro per baal van het land gehaald kunnen worden. Als ik ze nu zou halen
zouden ze dus een maand of 3 4 liggen maar dat kan dus geen kwaad..

Echter zag ik balen van 2009 ook voor lage prijzen dus denk niet dat het veel uitmaakt wanneer ik het haal voor de prijs...

Ik denk dat ik dan rond augustus/september haal en meteen alles tegelijk.. Ik heb ook nog geen idee hoeveel ik ga gebruiken..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:25

Heb je veel gras?

Een paard heeft 1 tot 2 kilo ruwe celstof per 100 kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Een paard van 500 kilo eet dus zo'n 5 tot 10 kilo droog hooi per dag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:27

3euro/baal?! ofwel zijn de baaltje bij jullie groter ofwel woon je in een dure streek...
ik heb rechtstreeks van het veld geleverd baaltjes van 18 kilo aan 1.50 ...
nu ja voordroog in kleine baaltjes is ook wel duurder

wat stockage betreft, als jij in september eerste snede hooi koopt, dan ligt dit ook al 2 maanden gestockeerd
het hooi dat je nu voert, is ook van juni 2009.
nu daalt de prijs voor hooi van 2009, omdat het nieuwe volop wordt binnengehaald en het oude "in de weg" ligt. Maar een maand geleden, werd (althans hier bij ons) er tot het 3 dubbele van de prijs gevraagd. Wie door de strenge winter zonder hooi zat, was blij dat er nog mensen overschot hadden...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:30

8nnemiek schreef:
Heb je veel gras?

Een paard heeft 1 tot 2 kilo ruwe celstof per 100 kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Een paard van 500 kilo eet dus zo'n 5 tot 10 kilo droog hooi per dag.

Niet geheel correct: een paard heeft minimaal 1 tot 2 kilogram droge stof per 100 kilogram per dag nodig. Dit komt neer op ongeveer 1,2 kilogram hooi per 100 kilogram lichaamsgewicht. Meer dan dit minimum is zeker aan te raden.

TS: Het klinkt niet alsof je een ondernemingsplan hebt opgesteld. Ik zou dat doen als ik jou was, al is het maar voor jezelf. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:32

als je in grote hoeveelheden zelf haalt kun je inderdaad het beste aan het einde van het oogstseizoen inkopen, dan is het nog het goedkoopst. Nadeel van hooi vind ik het risico op hooibroei of dat het gaat schimmelen in de opslag. Zeker wanneer je zelf niet zo'n goede opslagruimte hebt (vocht van de buitenlucht of optrekkend vocht van de bodem) dan krijg je snel stoffige en schimmelende balen. Opslag bij een boer in heel grote hoeveeheden is dan vaak beter omdat zij meestal mooiere opslagruimtes hebben en de voersnelheid groter is waardoor je steeds verse balen van binnen uit de bult hebt.
Als je het niet direct van het land koopt, maar na de "uitzweetperiode" kun je beter zien wat voor kwaliteit je koopt. Van het land kun je namelijk de pech hebben dat het nog te nat was en dat het gaat broeien in het pak. Daardoor kunnen er bacterien of schimmels in het hooi ontstaan waar de paarden van kunnen gaan hoesten/allergisch op kunnen reageren.

Hier kosten de nieuwe baaltjes, net van het land, ook 3 euro, en de oude balen van 2009 ook. Hooi is duurder dan voordroog over het algemeen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:47

bij ons dus niet. grote balen hooi kosten nu rechtstreeks van het veld 25 euro, de boer bij mij in de straat, betaald alleen aan het wikkelen van grote bollen voordroog 20 euro.
vorige maand koste hier een klein baaltje gewoon hooi tussen 2.50 en 3 euro, hetzelfde pakje in voordroog, 7 tot 10 euro

nu het nieuwe binnen is, zal de prijs voor hooi van 2009 snel zakken tot 1 - 1.50

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:07

dorientjuh schreef:
8nnemiek schreef:
Heb je veel gras?

Niet geheel correct: een paard heeft minimaal 1 tot 2 kilogram droge stof per 100 kilogram per dag nodig. Dit komt neer op ongeveer 1,2 kilogram hooi per 100 kilogram lichaamsgewicht. Meer dan dit minimum is zeker aan te raden.

TS: Het klinkt niet alsof je een ondernemingsplan hebt opgesteld. Ik zou dat doen als ik jou was, al is het maar voor jezelf. :)

In hoeverre zou ik een ondernemingsplan op moeten stellen volgens jou?
Ik ben nu dus al bezig met hooi en stro en verder is alles al geregeld..
Ik weet zelf prima wat ik een paard moet voeren per dag, daar gaat het niet om, maar ik weet gewoon niet precies
hoeveel paarden ik heb in welke periode straks, dat hangt af van hoe alles loopt. Dus ik kan niet precies uitrekenen hoeveel ik nodig heb.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:09

petitparis schreef:
3euro/baal?! ofwel zijn de baaltje bij jullie groter ofwel woon je in een dure streek...
ik heb rechtstreeks van het veld geleverd baaltjes van 18 kilo aan 1.50 ...
nu ja voordroog in kleine baaltjes is ook wel duurder

wat stockage betreft, als jij in september eerste snede hooi koopt, dan ligt dit ook al 2 maanden gestockeerd
het hooi dat je nu voert, is ook van juni 2009.
nu daalt de prijs voor hooi van 2009, omdat het nieuwe volop wordt binnengehaald en het oude "in de weg" ligt. Maar een maand geleden, werd (althans hier bij ons) er tot het 3 dubbele van de prijs gevraagd. Wie door de strenge winter zonder hooi zat, was blij dat er nog mensen overschot hadden...

Ik heb even op marktplaats gekeken in de regio (overijssel) daar stonden de balen voor 3 euro. Ik moet dus wat beter zoeken!
Zelf kom ik uit de randstad waar het nog duurder is, dus ik vond het eigenlijk zowieso al goedkoop :o

Dat over dat hooi van 2009 klopt inderdaad

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:10

8nnemiek schreef:
Heb je veel gras?

Ik heb 4 hectare waar het gras nu ongeveer een halve meter staat :P Dus ja zeker genoeg gras en zal dus wat minder hooi hoeven voeren. 's winters
komen ze ook op de wei als het weer het toelaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:15

4 hectare? Bedoel je niet 4000 m²?

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:17

ja dat denk ik, ik twijfelde er al over, de verhuurder noemde het hectare maar ik denk dat het are is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:19

4 hectare zou wel erg veel zijn :P

Als het gras er nu een halve meter staat dan zou ik dat gras laten maaien en inpakken, zodat je je eigen hooi hebt :) Daar krijg je best wat pakjes vanaf. Dan kunnen je paarden ook direct op de wei zonder dat ze zich te vol eten.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:27

Zelf maaien ga ik niet aan beginnen, op sommige plekken staan er ook wat distels door etc. Ik ga stukken wei afzetten omdat ik ze niet direct bij elkaar wil, en dat ook meteen het probleem van teveel eten oplost.

Ja dat zou kunnen hoor, niet alles wat ik vroeger geleerd heb is blijven hangen en ik haal dat soort dingen altijd door elkaar :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:29

Houd er wel rekening mee dat vooral sobere paarden heel snel hoefbevangen raken van zoveer gras.

Zelf maaien hoeft ook niet. Je kan dat gewoon aan een boer vragen, dan kun je de pakjes van hem overkopen voor een euro p/st bijvoorbeeld.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:43

Ik heb ruim voldoende ervaring om te weten wat ik wel niet moet voeren etc.. Je dwaalt een beetje af van het doel van dit topic ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:53

dorientjuh schreef:
8nnemiek schreef:
Heb je veel gras?

quote]
dan worden die van mij moddervet en bevangen bij de hoeveelheid hoe jullie voeren :o

ontopic, ik zou alvast een vaste leverancier gaan zoeken.
wij hebben een vast adres,altijd hooi en stro op voorraad omdat we een goede klant zijn houd hij hier rekening mee bij verkoop aan andere particulieren.
wij hebben overigens ook de deal; gemaakt dat hij onze mest op haalt.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:01

Dat is een goed idee! Ik moet eigenlijk gewoon een beetje bij de buren enzo navragen waar ze het vandaan halen (zowat iederene heeft daar paarden!) De mestafvoer is bij mij al geregeld.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:00

timokyana schreef:
dan worden die van mij moddervet en bevangen bij de hoeveelheid hoe jullie voeren :o

Kortzichtig vind ik deze reactie. Het ligt namelijk geheel aan de voedingswaarde van het ruwvoer dat je voert. Indien je paard minder krijgt dan het minimale heeft je paard dus vrijwel zeker een maagzweer.

Maar dit is nogal offtopic dus ik zal het hierbij laten. :) Succes TS!

Over dat ondernemingsplan: in een ondernemingsplan werk je alles uit; je doet dus ook aannames over de hoeveelheden die je nodig denkt te hebben, hoeveel dit kost, waar je het vandaan gaat halen et cetera. Vandaar het ondernemingsplan.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:09

Ik zou ook voor een ondernemingsplan gaan :o
Op de site van de KvK staan daar hele handig tooltjes voor. Als je die doorloopt zal het je verbazen hoeveel dingen je nog niet aan gedacht hebt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:19

Showtime_ schreef:
Ik heb 4 hectare waar het gras nu ongeveer een halve meter staat :P Dus ja zeker genoeg gras en zal dus wat minder hooi hoeven voeren. 's winters
komen ze ook op de wei als het weer het toelaat.

Dat gaat je dus vies tegen vallen. Zelfs als je ze in de winter weidegang geeft kom je er niet alleen met het oude stengelgras wat er nog staat van de zomer. Als je landen in de winter maar wat te nat zijn lopen ze de boel stuk en eten slecht van dat gras. Ga er dus gewoon van uit dat je de hele winter door bij voert op je weiland. Vooral als je maar 4 are ipv. 4 hectare land hebt...
Als je op je land veel last hebt van distels enz. moet je het juist een keer maaien.Ook zou ik het eens goed nalopen op bv. JKK.