Gaan jullie elke dag naar jullie weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eigen weide, gaan jullie elke dag?

Ik ga tot 2, 3 per dag en ben steeds bezig met onderhouden
49 (42%)
Ik ga elke dag, gewoon om te kijken of alles in orde is
49 (42%)
Ik ga geregeld een dagje niet, ze hebben gras en water genoeg
9 (7%)
Ik ga soms een aantal dagen niet, er is genoeg toezicht
7 (6%)

Totaal aantal stemmen: 114

witteRaaf

Gaan jullie elke dag naar jullie weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:36

Indien je zelf een weide huurt voor je paard en je moet zelf voor je dier zorgen, ga je dan ook effectief elke dag langs? Wat doe je als je eens een weekend weg bent of erger.. op vakantie gaat?
Indien er wordt gezorgd voor bijvoorbeeld water door de landeigenaar mag je dit gewoon vermelden en vertellen hoe je het dan aanpakt. Kan je ook even vermelden hoe ver je van je weide woont?

Mocht jou passend antwoord niet overeenkomen met de poll antwoorden, mag je gerust zo iets posten!

Just for knowing ;)

zodiacje

Re: Gaan jullie elke dag naar jullie weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:43

Als het goed is staat je paard niet alleen. als het andere paard van iemand anders is is het probleem snel opgelost.
Ik heb altijd andere paarden vriendinnen achter de hand die wel waar willen nemen maar mijn weidegenoot zorgt tijdens die dagen voor mijn paard.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:55

mijn weiland grenst aan mijn huis. ik kom hier iedere dag meerdere malen en ben ook wel dagelijks met iets van onderhoud bezig (al is het maar stront uit elkaar harken).
als ik een dag weg ben en de dieren hebben verzorging nodig, dan zorgt mijn zus hiervoor.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 06:52

vakantie's goed plannen ik ga al 2 jaar niet opdezelfde tijd als mijn ouders op vakantie en die geven voer en letten op als ik op vakantie ben.

Als we een keer met zijn allen weg gaan heb ik altijd nog wel een vriendin die ook in de paarden zit die het het voer en water kan geven.

Wij hebben een weiland wara alleen onze paarden inlopen. Ze krijgen grond en slootwater te drinken dus we moeten altijd watertappen.
Maar alles went.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 06:58

Ik ga iedere dag minstens 2x kijken en voeren, pony's staan op 1,5km van huis dus gelukkig is dat prima te doen.

Op vakantie of weekendjes weg doe ik niet aan omdat dat met de paarden dus niet kan (heb er ook geen behoefte aan) en als ik ziek ben zal ik toch ook even naar de paarden moeten hoe beroerd ik me ook voel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 07:28

ja zo zit ik dus ook, ziek zijn kan niet, moet toch heen. Ik kan wel voor een keertje iemand anders vragen en nu ik weidegenoten heb hebben we 'diensten'.

Maar goed, het is een keuze die je maakt; of op een pensionstal met bijbehorende nadelen, of een eigen weiland en alles in eigen hand, maar dus ook de volledige verantwoordelijkheid.

Ik koos dus voor het laatste.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 07:50

Hier hetzelfde.
Huur alleen kale wei, waar mijn 3 paarden opstaan, zonder weidegenoten dus warmee ik iets kan regelen ( al heb ik daar ook niet de beste ervaringen mee)
Wanneer ik echt heel beroerd ben, kan ik gelukkig mijn ouders inschakelen.Net als voor een weekendje weg, maar verder ben ik 2x per dag bij mijn beestjes te vinden. Water vullen, van gras naar kale wei, hooi geven etc..
Al met al dus erg blij met mijn ouders die mij helpen als het echt nodig is, maar lange vakanties of onverwachte weekendjes weg etc doe ik niet aan.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 07:54

Mijne staat ook bij de pony's van iemand anders, dus meestal hoef ik niet elke dag. Nu is zij vorige week bevallen dus ben ik er wel dagelijks, maar ik ben er in 2 minuten, dus dat lukt makkelijk. :)
De samenwerking/communicatie tussen ons gaat altijd uitstekend. :)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 07:57

mijn pony's staan in een klein kudde van 7 paarden/pony's
het is ongeveer 5 á 10 minuten met de scooter van mijn huis vandaan.
Er is voldoende toezicht en er is altijd genoeg water.
Toch ga ik eigenlijk wel elke dag kijken, ook als ik niet ga rijden of iets...
Kan ik een dagje niet? Dan bel ik een van mijn weidegenootjes op en die checken ze dan voor me.

Ik hoef immer niet ELKE dag zelf, want Niarda doe ik samen met mijn zus en Roza heeft een super lieve verzorgster.

Maar bijv. gisteren ben ik alleen even wezen knuffelen en poetsen en toen weer weg, vond het veel te warm om te rijden :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:00

Heb sinds 4 weken de paarden niet meer aan huis staan maar bij ons oude huis waar wij niet meer wonen.

Vriendlief rijdt er 's ochtends ff langs. Stopt met de auto en als alles rustig is gaat hij verder.

Ik ga er elke dag na het eten naar toe. Ff de mest uit de weide, zorgen voor schoon water, evt gras bijzetten en de paarden een knuff geven.

Mocht ik een keer niet kunnen gaat mijn vriend er naar toe.

Mochten wij beide niet kunnen ivm vakantie of bv een bruiloft dan heb ik mijn 'verzorgponymeisje' die voor ons het overneemt.

Komend weekend gaat ze verhuizen en dan is er wat meer toezicht. Toch zal ik de frequentie dat ik er naar toe ga niet wijzigen. Alleen sta ik daar dan met iemand meer en kunnen we de taken als wei uitmesten om en om doen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:04

Ik huur momenteel nog een weiland in mijn eentje. Verzorging komt volledig op mij neer. Ik ga zoiezo iedere dag en soms 2/3x op een dag. Volgende week staan mijn ponys op een ander weiland met een paard en pony van iemand anders, dan kan ik wel af en toe eens een dagje overslaan. In vakanties doet een vriendin ze en bij ziekte mijn zus.

[edit] Met de fiets ben ik er in 10 minuten, auto 5 minuten. Het volgende plekje ben ik er in 3 minuten met de auto en 5 minuten met de fiets.
Laatst bijgewerkt door DeSa op 24-06-10 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

XAstorX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:08

Mijn kwpner en haflinger staan 24/7 op het land (met schuilstal)

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:14

ik ga elke dag naar het land, sta daar met 2 anderen en iedereen komt elke dag. Er is altijd wat te doen, draden rechttrekken, mest er uit halen, water vullen, paarden aandacht geven.

Het is nog in opbouw (we doen alles zelf) dus daar zijn we in de weekenden ook nog mee bezig.

Bij vakantie/ziekte zijn er dus nog 2 anderen die komen :)
Voor mij is het 25-30 minuten met de scooter

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:17

Ik heb mijn paarden aan huis, waar dus ook land bij is.
Elke dag wordt hier gecontroleerd op water en eventueel de mest uit de weides gehaald.

Als ik er niet zou zijn dan doet mijn vader en anders mijn moeder.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:24

ze staat bij mijn schoonouders op het land.
mijn schoonmoeder loopt er hele dagen rond, ze te verwennen.
(en maar niet snappen dat ze op dieet moeten)

als ik een dag niet geweest ben, is mijn dag niet compleet s avonds.
zeker nu de shet een grasmasker om heeft, moet toch checken of die goed zit. het is 20-30 min rijden met de auto, buiten de spits (en op zondag) om.
als ik vakantie ben voert mijn schoonmoeder ze, maar ben er niet gerust op, ik heb de beste schoonouders die er zijn, maar van paarden hebben ze geen verstand.
ik ga gewoon niet weg. welleens een weekendje weg in nederland.
als ze dan bellen, zijn we er zo.

maar een week naar spanje ofzo, dat durf ik niet.
(ik ben niet zoon vakantieganger)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:27

Die van mij staan op dieet (hoefbevangenheid en insuline resistentie). Ik moet dus minimaal 2x daags het hooi bijvullen, water geven en het medicijn geven. Als ik vroeg op moet dan doet pap ze 's ochtends. Ik doe ze eventueel smiddags en 'savonds.

De vakantie plan ik zo dat ik niet tegelijk ga met mijn ouders. In de carnavalsvakantie zijn we wel allemaal weg. Dan zorgt er een vriendin voor ze of een buurtbewoner.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:37

Ik ben minimaal 1x per dag op de weide. Maar ook regelmatig 2x per dag.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:41

Ik ga minimaal 1x per dag, poep uit de weide scheppen, paard controleren, water aanvullen etc. De gewone klusjes eerst, als ik dan nog tijd over heb ga ik iets met paardlief doen (rijden, wandelen, longeren etc).

Als ik een weekend weg ben vraag ik een weidegenootje om mee een oogje in het zeil te houden. Ben ik voor lange tijd op vakantie, regel ik enkele mensen (meestal vriendinnen die ook paarden hebben) die 1x per dag langskomen om iets leuks met mijn paard te doen (rijden, poetsen,..). Zo hoeft mijn weidegenootje niet alleen in te staan voor de verzorging maar zijn ze altijd met twee.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:50

ik ben minimaal 2x per dag op de weide, zo en zo s ochtends om ze buiten te zetten en te controleren en savonds om ze binnen te zetten en te voeren en nogmaals controle en uit te mesten.
soms 3x als ik in de middag vrij ben en wil rijden,maar probeer het meestal wel in de avond te plannen :-)

Op vakantie ga ik niet,kan gewoon niet met zoveel dieren.Ik vertrouw de zorg aan niemand anders toe.
Als ik avonddienst heb,voert mijn vader,maar dan zorg ik dat alles al gemest is en klaar staat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:04

Ik woon een 4 kilometer van de wei af, waar mijn paardjes staan.
Ik rij minimaal 2 keer per dag om te voeren en water te controleren en poep te scheppen.
Verder moet er vaak vanalles gedaan worden, hooi halen, mest wegbrengen, maaien, omheining maken enz.
Daarbij vind ik het ook gewoon leuk om met ze bezig te zijn.
Soms als ik in de buurt ben rij ik ook nog effe zo langs.
Daarbij vind ik het belangrijk om minimaal 1x per dag er naar toe te gaan, puur voor controle.
Op vakantie ga ik nooit en als ik een dag weg ga, ga ik ook wel eens 1x per dag maar dan ligt er flink wat hooi en water voor wel 5 dagen :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:17

Bij mij is hier geen sprake van, mijn paard staat in het pension (ik kom overigens iedere dag en anders regel ik dat iemand anders naar hem kijkt) Nog niet heel lang geleden haalde ik mijn paard van het land en had ie een wondje op zijn spronggewricht, leek niet heel ernstig maar toch besloten om even de DA te laten kijken. Hier sloeg de schrik me om het hart, er kwam gewrichtsvloeistof uit en hij werd met spoed opgenomen!! Als ik die dag niet was gekomen, had niemand het gezien en had ik mijn paard kunnen afschrijven voor de sport!! Check daarom iedere dag je paard of zorg dat iemand anders dat doet als je zelf niet kan!!

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:58

Ik ga bijna altijd 2 keer op een dag.
S'ochtends voeren en op de wei zetten en s'avonds voeren en ze ervan af halen, mesten, water bijvullen, omheining controleren, etc. Als ik niet kan zorgt het baasje van de andere pony voor die van mij en andersom doe ik dat ook. Ook als een van ons op vakantie is regelen we het zo. Mijn ouders willen eventueel ook wel voeren als het niet anders kan.
Ik woon op een kleine kilometer van de wei, dus dat is 2-3 minuten fietsen.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:24

Ik ga er minstens 2x per dag heen om ze bij te voeren, de schuilstal uit te mesten en te kijken of ze in orde zijn en daarnaast ook nog regelmatig voor allerlei andere dingen (wei leeghalen, mennen, knuffelen, enz.). In de vakantie zorgt een meisje uit een buurdorp voor ze tegen een vergoeding (het is behoorlijk wat werk) en dat doet ze gelukkig prima. (Advertentie in lokale krant gezet.) Voorheen hadden we een deal met de buren: Ik zorgde voor hun dieren als zij weg waren en zij voor de mijne als ik weg was. Maar helaas zijn zij verhuisd.

De wei ligt overigens achter ons huis en is van onze (andere) buurman. En wij mogen ermee doen wat we willen en hoeven er zelfs niet eens voor te betalen. :D

Voor degenen die iemand zoeken die tijdens de vakantie voor je dieren zorgt: Een advertentie in de regionale weekbladen werkt veel beter dan een advertentie op marktplaats.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:25

Arabesk schreef:
ja zo zit ik dus ook, ziek zijn kan niet, moet toch heen. Ik kan wel voor een keertje iemand anders vragen en nu ik weidegenoten heb hebben we 'diensten'.

Maar goed, het is een keuze die je maakt; of op een pensionstal met bijbehorende nadelen, of een eigen weiland en alles in eigen hand, maar dus ook de volledige verantwoordelijkheid.

Ik koos dus voor het laatste.

Hier hetzelfde met dat verschil dat de wei sinds gisteren mijn eigendom is.
Voor uiterste noodgevallen heb ik wel een achterwacht en mocht ik het echt niet meer doen, heb ik geregeld waar de paarden naartoe moeten en wie het weiland gaat verkopen enz.

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:39

mijn paardjes staan op de weides van de manege maar ik ga dagelijks toch naar hun kijken om te weten hoe het gaat en om water te geven (wat niet wordt gedaan door de stal eigenaar)
ik woon op 10-15 min van de wei dus opzich niet zo'n grote afstand
voor het moment wordt er niet op vakantie gegaan niet enkel voor de paarden maar ook omdat ik er geen behoefte aan heb elke dag bij de paardjes kunnen gaan is voor mij vakantie genoeg :D