"Zwarte bal" tegen dazen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

"Zwarte bal" tegen dazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 10:56

Bij ons op de weide hebben we in Juli altijd veel last van dazen. NU zie ik verschillende weiden zo"n zwarte bal staan die tegen dazen zou werken. Werkt dit ding nu echt en voor hoeveel oppervlakte zou ie moeten werken. Waar kun je deze dingen kopen en kan je ze in de winter buiten laten?

git

Re: "Zwarte bal" tegen dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:57

Er zijn over dit onderwerp al vele topics geweest, zelfs hoe je zo'n ding zelf kunt maken. Help het ? Wel een beetje, alleen zijn die dingen echt duur, dus zelf maken is misschien een betere optie

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 10:58

Git: hoe noem je zo"n bal, want dan ik op Bokt zoeken

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:59

Dit is een "Loer"

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:00

dat is een loer of dazenval. Wij hebben er zelf een gemaakt met een zwart gespoten skippybal, een hoelahoep ring, doorzichtig plastic en een doorgesneden cola fles.
Vang toch ieder jaar wel enkele flessen weg, en iedere daas die je paard niet steekt is er toch maar weer een.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:01

Jaaaaa, dit werkt echt fantastisch!!! :D

Doordat de bal warm wordt, trekt hij vliegen aan, deze gaan op de bal zitten en onder de tent. Willen ze weer weg, vliegen ze omhoog en komen ze in het reservoir en tsjah, ze kunnen neit echt naar beneden vliegen, dus eruit gaat neit zomaar...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:47

Ook wel boerka-bal genoemd :D

Ik heb er 2 zelf gemaakt en ze werken wel, maar de paarden zijn niet 100% vrij van dazen.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:50

kun je ze ook mobiel maken?! achterop je paard knopen tijdens het rijden zodat je paard in het bos niet wordt gestoken! :+ :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:53

DubbelDun schreef:
Ook wel boerka-bal genoemd :D

Ik heb er 2 zelf gemaakt en ze werken wel, maar de paarden zijn niet 100% vrij van dazen.

Hmm, de echten hebben een heel groot bereik, 100% vrij, nee, dat misschien niet. Maar had er vorig jaar nauwelijsk last van. Heb dit jaar ook nog geen dazen gezien, bal staat er ook nog niet weer.
Zelfs achter huis (paarden staan hier achter de afscheiding van ons erf) geen last van dazen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:53

wij hebben er ook 1 staan...volgens mij werkt het best wel goed :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:56

De opbrengst is erg wisselend, maar ong wel gelijk met de echte die mijn buren hebben staan.
Maar ook hun paarden staan niet 100% daasvrij.

Je moet het ding dus zien als een 'extra paard' waardoor de echte paarden iets minder last hebben.
Het is zeker niet zo dat ze de paarden niet meer willen en alleen voor de Loer kiezen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:59

Iets minder? :=

DubbelDun, volgens mij heb jij de werking van de bal nog niet helemaal begrepen???

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:03

Ik heb ook zo'n dazenval staan, al een aantal jaren en hij doet het prima. Opmerkelijk vind ik alleen dat ik nog geen enkele daas gezien heb :wow: , terwijl wij er hier er altijd erg veel last van hebben. Normaliter hadden de paarden in juni al lang overdags op stal gestaan en 's avonds/'s nachts buiten. zZe staan echter nog zonder problemen lekker 24/7 buiten.

In de val zitten wel een paar dikke paardenvliegen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:07

Wij hebben de "LOER" nu voor het vierde seizoen buiten staan (van oktober tot april op de hooizolder) en de paarden hebben niet of nauwelijks last van de dazen. Er zitten alweer verscheidenen achter glas :D en de paarden staan heerlijk rustig te grazen, zonder enige vorm van bescherming; waaronder een zwarte!
Hij kost wat, maar er mankeert na 4 jaar ook nog niks aan en mocht er wat stuk gaan, kun je het onderdeel nabestellen.
Geweldige uitvinding, van mij mogen ze het verplicht stellen! ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:36

Janine1990 schreef:
DubbelDun, volgens mij heb jij de werking van de bal nog niet helemaal begrepen???

Ik sta open voor suggesties :D
Maar volgens mij hebben de dazen hier in de buurt de werking nog niet helemaal door :D

Ik was met mijn nepperds ook terughoudend qua werking, maar nu ik weet dat de buurvrouw met haar zwarte paarden er ong net zoveel vangt als ik doe, denk ik dat de mijne iig niet minder werken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:42

DubbelDun schreef:
Janine1990 schreef:

Ik sta open voor suggesties :D
Maar volgens mij hebben de dazen hier in de buurt de werking nog niet helemaal door :D

Ik was met mijn nepperds ook terughoudend qua werking, maar nu ik weet dat de buurvrouw met haar zwarte paarden er ong net zoveel vangt als ik doe, denk ik dat de mijne iig niet minder werken.

Ik denk dat het meer ligt aan het materiaal van de bal dan aan de kleur. Wat betreft namaak... Ik las dat je een skippybal gebruikte??? Als ik me niet vergis is de echte bal van een zwaarder materiaal, en hoe dikker het materiaal, hoe warmer het wordt. Het is ook geen gewoon rubber dacht ik, maar ik weet het niet zeker.
Hoe warmer het materiaal, hoe meer dazen het aantrekt... Overigens spreek ik hier ook van twee zwarte paarden, nouja, een zwartbruine dan. Maargoed, even donker.

Het kan natuurlijk ook liggen aan de omgeving. Ik woon in een weinig bosrijke omgeving, en met een paar bomen rond de weide, is het ook wel gezegd. Toch waren er altijd veel dazen, maar ze zullen nog niet zijn ontwaakt uit hun winterslaap. Net als de meeste vlinders, godzijdank :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:44

Ik heb geen skippy, maar een grote emmer van 25 liter met deksel, die ik zwartgespoten heb. Elk jaar maak ik die schoon en smeer hem opnieuw in met spul waar die mooi van gaat glimmen.
Aantrekkelijker kan ik het toch niet maken voor de dazen :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:49

DubbelDun schreef:
Ik heb geen skippy, maar een grote emmer van 25 liter met deksel, die ik zwartgespoten heb. Elk jaar maak ik die schoon en smeer hem opnieuw in met spul waar die mooi van gaat glimmen.
Aantrekkelijker kan ik het toch niet maken voor de dazen :D

Oh, dan heb ik even wat door elkaar gehaald ;)

Ik weet het niet zeker, maar de grote tonnen bij mij achter huis, van die cementtonnen??? Die worden niet half zo warm als het rubberachtige materiaal van die bal... Die bal kan je op een goede zomerdag zo een eitje op bakken... Het is ook niet het glimmen waar de dazen op af komen, maar de warmte. Hoe warmer, hoe lekkerder het bloed ofzo????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:50

Nee geen cementbakken, ik zal eens zoeken of hij nog ergens 'zichtbaar' staat :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:51

DubbelDun schreef:
Nee geen cementbakken, ik zal eens zoeken of hij nog ergens 'zichtbaar' staat :D

Ik doelde meer op materiaalvergelijk ;) Plastic wordt niet heel snel warm ;) Wel warm, maar niet heet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:54

Nou ik heb hem wel eens open gemaakt en hij is toch behoorlijk warm dan hoor, maar geen echte temp gemeten.

Hier de mijne:
Onderwerp: Dazen vangen iemand ervaring ??

DubbelDun schreef:
Na een middagje gezellig knutselen zit de Loer in elkaar en staat op zijn plek. Of het de juiste plek is zal de vangst moeten vertellen :D

Ik heb alles van 'liggende materialen' kunnen maken, behalve de slakom, die is gekocht.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Alle info waar ik iets niet goed gedaan heb of wat beter kan om hem beter werkzaam te maken zijn welkom.
Persoonlijk zou de emmer nog iets hoger mogen hangen voor mijn gevoel.

Materialen:
Oude parasolvoet
IJzeren buis
Een haak aan een gebogen stuk schroefdraad (geen idee waar die van is)
Oud stuk gordijn
Stuk buigbare koperen buis/waterleiding
IJzerdraad
Slakom
In een ring gezaagd stuk triplex
8 schroefoogjes
4 schroefjes
8 stukjes touw
Petfles
Stuk dik plastic*1
En natuurlijk DUCTAPE :+

*1 dit stuk plastik is in een kokertje aan de voet van de slakom vastgemaakt en heeft voldoende hoogte om de petfles stevig vast te houden, zodat deze dus niet meer met iets vastgezet hoeft te worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:53

Janine1990 schreef:
Ik denk dat het meer ligt aan het materiaal van de bal dan aan de kleur. Wat betreft namaak... Ik las dat je een skippybal gebruikte??? Als ik me niet vergis is de echte bal van een zwaarder materiaal, en hoe dikker het materiaal, hoe warmer het wordt. Het is ook geen gewoon rubber dacht ik, maar ik weet het niet zeker.
Hoe warmer het materiaal, hoe meer dazen het aantrekt... Overigens spreek ik hier ook van twee zwarte paarden, nouja, een zwartbruine dan. Maargoed, even donker.

Het kan natuurlijk ook liggen aan de omgeving. Ik woon in een weinig bosrijke omgeving, en met een paar bomen rond de weide, is het ook wel gezegd. Toch waren er altijd veel dazen, maar ze zullen nog niet zijn ontwaakt uit hun winterslaap. Net als de meeste vlinders, godzijdank :P

Bij mij zijn de dazen gisteren plots ontwaakt. Normaal een dikke week eerder.
Ik had al een Loer een tijdje hangen (3e seizoen) en heb nu ook een H-trap dazenval gehaald om te proberen en wil een lijmval proberen kijken of dat nog sneller vangt omdat die echt vol in de zon hangt zonder kap en de beesten gelijk vastgeplakt zitten als ze er op landen.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:26

Heb zelf ook een dazenval voor het tweede seizoen nu. Werkt echt super, woon tegen een natuurgebied (lees veel water en bomen) en ik merk echt dat de paarden veel rustiger zijn, ze gaan zelfs rond de loer staan :Y) Tuurlijk 100% dazenvrij hou je ze niet :n

Dubbeldun, volgens mij hangt die van jou veel te laag, zo kan ik aan mijn opvang"pot" zelf niet aan, moet een trapladder nemen of achterop de pick up kruipen (nu ben ik zelf wel niet de grootste maar toch :D)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:34

@Titsia : dat is ook de reden dat ik hem zo hoog heb hangen.
Maar ik kan eens kijken of de dazen hem interessanter vinden als hij wat hoger hangt :D

Hoe hoog hangt die van jou boven de grond ??

*gaat op zoek naar luchthaken*.....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:36

nouuuu wij hebben er ook een, en had toch echt een zwerm beestjes op mn paard vandaag, zijn uit ellende naar binnen gegaan/