Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

DubbelDun schreef:Ook wel boerka-bal genoemd
Ik heb er 2 zelf gemaakt en ze werken wel, maar de paarden zijn niet 100% vrij van dazen.
, terwijl wij er hier er altijd erg veel last van hebben. Normaliter hadden de paarden in juni al lang overdags op stal gestaan en 's avonds/'s nachts buiten. zZe staan echter nog zonder problemen lekker 24/7 buiten.
en de paarden staan heerlijk rustig te grazen, zonder enige vorm van bescherming; waaronder een zwarte!
Janine1990 schreef:DubbelDun, volgens mij heb jij de werking van de bal nog niet helemaal begrepen???

DubbelDun schreef:Janine1990 schreef:DubbelDun, volgens mij heb jij de werking van de bal nog niet helemaal begrepen???
Ik sta open voor suggesties
Maar volgens mij hebben de dazen hier in de buurt de werking nog niet helemaal door
Ik was met mijn nepperds ook terughoudend qua werking, maar nu ik weet dat de buurvrouw met haar zwarte paarden er ong net zoveel vangt als ik doe, denk ik dat de mijne iig niet minder werken.
DubbelDun schreef:Ik heb geen skippy, maar een grote emmer van 25 liter met deksel, die ik zwartgespoten heb. Elk jaar maak ik die schoon en smeer hem opnieuw in met spul waar die mooi van gaat glimmen.
Aantrekkelijker kan ik het toch niet maken voor de dazen
DubbelDun schreef:Na een middagje gezellig knutselen zit de Loer in elkaar en staat op zijn plek. Of het de juiste plek is zal de vangst moeten vertellen
Ik heb alles van 'liggende materialen' kunnen maken, behalve de slakom, die is gekocht.
Alle info waar ik iets niet goed gedaan heb of wat beter kan om hem beter werkzaam te maken zijn welkom.
Persoonlijk zou de emmer nog iets hoger mogen hangen voor mijn gevoel.
Materialen:
Oude parasolvoet
IJzeren buis
Een haak aan een gebogen stuk schroefdraad (geen idee waar die van is)
Oud stuk gordijn
Stuk buigbare koperen buis/waterleiding
IJzerdraad
Slakom
In een ring gezaagd stuk triplex
8 schroefoogjes
4 schroefjes
8 stukjes touw
Petfles
Stuk dik plastic*1
En natuurlijk DUCTAPE
*1 dit stuk plastik is in een kokertje aan de voet van de slakom vastgemaakt en heeft voldoende hoogte om de petfles stevig vast te houden, zodat deze dus niet meer met iets vastgezet hoeft te worden.
Janine1990 schreef:Ik denk dat het meer ligt aan het materiaal van de bal dan aan de kleur. Wat betreft namaak... Ik las dat je een skippybal gebruikte??? Als ik me niet vergis is de echte bal van een zwaarder materiaal, en hoe dikker het materiaal, hoe warmer het wordt. Het is ook geen gewoon rubber dacht ik, maar ik weet het niet zeker.
Hoe warmer het materiaal, hoe meer dazen het aantrekt... Overigens spreek ik hier ook van twee zwarte paarden, nouja, een zwartbruine dan. Maargoed, even donker.
Het kan natuurlijk ook liggen aan de omgeving. Ik woon in een weinig bosrijke omgeving, en met een paar bomen rond de weide, is het ook wel gezegd. Toch waren er altijd veel dazen, maar ze zullen nog niet zijn ontwaakt uit hun winterslaap. Net als de meeste vlinders, godzijdank
Tuurlijk 100% dazenvrij hou je ze niet 
)