Gek in een stal,gevaarlijk in de weide...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveClara

Gek in een stal,gevaarlijk in de weide...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 18:57

Mijn merrie van 13 jaar heeft de hele winter in een stal gestaan,waar ze onhandelbaar was.Weglopen tijdens het rijden,kopstoten,bijten,nerveus...Vooral als het paard naast haar wegging (een paard waar ze enorm aan gehecht was) werdt ze hellemaal gek (bedelen,hinniken,soms zelfs stijgeren).
Nu is ze sinds 2 maanden buiten,in een paddoc voor haar alleen maar met naast haar paarden.Alleen heeft ze daar elke dag wel een wondje.
Het begon onschuldig,een schaafwondje ofzo van het spelen met het paard naast haar.
Maar dan begon ze problemen te krijgen met haar poten,waardoor ze soms een paar dagen of weken niet berijdbaar was.Dus hebben we de hele paddoc 'beveiligd' met draad enzovoort zodat ze nog wel de paarden kon zien maar niet zou kunnen bijten,gebeten worden,etc.
Alleen stopt het niet.

Als ze eten krijgt wordt ze hellemaal agressief naar de andere paarden,en shopt ze waardoor ze weer problemen had met haar poten.Nu is ze er 2 dagen geleden in geslaagd om haar 4 enkels opgezwollen te krijgen en staat ze weer in een stal om ze beter te laten worden,wat natuurlijk weer dezelfde problemen geeft als vroeger.
Wat moet ik doen? Als ze in de paddoc staat kan ik amper rijden,maar als ze in de stal staat wordt ze hellemaal nerveus...

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:11

Je geeft zelf het probleem al duidelijk aan. Je merrie hunkert naar contact met andere paarden maar dit wordt haar onmogelijk gemaakt. Wordt waarschijnlijk alleen maar erger, in elk geval zeker niet beter zolang ze niet bij andere paarden mag. Probeer eens voorzichtig op te bouwen met een ander paard (haar vriendje uit de stal naast haar?) in de paddock en als die het met elkaar kunnen vinden dan langzaam uitbouwen naar een grotere groep.

isabelleke

Re: Gek in een stal,gevaarlijk in de weide...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:14

bij de anderen lekker op de wei gooien :-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:16

ik zou zeggen............. verkopen!

en koop een leuk makkelijk paard terug

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:17

Waarom staat ze niet gewoon lekker met anderen in de wei of in de Paddock?
Gewoon rustig kennis laten maken, dan maken ze vanzelf 'teams' .
&, een paar wondjes maakt toch nietzo veel uit, als je paard veel gelukkiger is?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:18

KiWiKo schreef:
ik zou zeggen............. verkopen!

en koop een leuk makkelijk paard terug

:')

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:19

Bestaan er dan paarden die "makkelijk"blijven als je ze alle sociale contacten ontzegt?

Ik zou haar ook lekker op de wei zetten met andere paarden. Dan zal ze misschien ook wel eens haar BENEN bezeren. Maar dan blijft ze in ieder geval een stuk gezonder tussen haar oren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:20

jahoor er zijn paarden die zich juist daar lekker bij voelen.

maar TS heeft wel meer probleempjes met dit paard :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:21

KiWiKo schreef:
jahoor er zijn paarden die zich juist daar lekker bij voelen.

maar TS heeft wel meer probleempjes met dit paard :)

Kan TS dit er bij vermelden/uitleggen? En dan is er indd misschien iemand die beter dit paardje op kan schieten dan TS :o
Of heeft TS meer probleem-topics?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:22

er zijn meer probleem topics....

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 19:23

Mijn paard verkopen gewoon omdat ze problemen heeft in de stal/weide?? nooit!!! sorry,maar ik ben echt aan haar gehecht en ik vindt dat geen reden om een paard zomaar te verkopen...

Het is niet dat ze geen contact had met de andere paarden,ze kon ze zien,ruiken,voelen,alles.Alleen zit er op sommige plaatsen een soort van draad tegen waardoor ze elkaar niet kunnen bijten tijdens haar 'regels' of haar spelletje spelen met een ander paard naast haar (poot onder een balk en snel weghalen,met als resultaat dat ze soms te traag was en haar poot tegen de balk botste).
Met een ander paard is zowat onmogelijk,niet alleen omdat ze enorm agressief is tijdens het eten,maar ook omdat de ene dag het andere paard haar beste vriendje is,en de volgende dag haar vijand...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:24

KiWiKo schreef:
er zijn meer probleem topics....

Correctie: ALLEEN maar. Ik denk dat dit echt niet allemaal aan het paard ligt hoor...

TS, zoek er hulp bij van een pro. Dit paard is niet gelukkig met jou en jij duidelijk ook niet met haar. De problemen gaan alleen maar erger worden en als je echt aan haar gehecht bent en haar niet weg wilt doen, moet je zorgen dat dat niet gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 18-06-10 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:25

Even berichten van TS doorgekeken...
Ja ze heeft meer problemen en lijkt steeds weer op dezelfde vragen en antwoorden terug te vallen.
TS: heb je met de eerdere adviezen al eens iets gedaan?
Minder krachtvoer en meer buitenzetten? Anders kun je wellicht inderdaad beter dit paard verkopen aan iemand die er betere faciliteiten voor heeft en vooral geen nieuwe kopen tot je een betere plek hebt. Dit wil je toch gewoon niet voor je dier?

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 19:26

het zijn niet de wondjes die erg zijn,dat maakt me niet uit,maar als ze zich altijd voor een paar dagen/weken bezeert is het voor beide niet leuk.
Vooral als ze schopt,waar ze gemakkelijk een BEEN kan breken.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:27

IloveClara schreef:
Mijn paard verkopen gewoon omdat ze problemen heeft in de stal/weide?? nooit!!! sorry,maar ik ben echt aan haar gehecht en ik vindt dat geen reden om een paard zomaar te verkopen...

Het is niet dat ze geen contact had met de andere paarden,ze kon ze zien,ruiken,voelen,alles.Alleen zit er op sommige plaatsen een soort van draad tegen waardoor ze elkaar niet kunnen bijten tijdens haar 'regels' of haar spelletje spelen met een ander paard naast haar (poot onder een balk en snel weghalen,met als resultaat dat ze soms te traag was en haar poot tegen de balk botste).
Met een ander paard is zowat onmogelijk,niet alleen omdat ze enorm agressief is tijdens het eten,maar ook omdat de ene dag het andere paard haar beste vriendje is,en de volgende dag haar vijand...

Tuurlijk wil je je paard niet verkopen.
Maar is het echt geen optie om haar by een ander, makkelijk sociaal contact makend paardje te zetten?
& paarden denken niet in; beste vriend-vijand. Waarschijnlijk is het vooral onzekerheid of dominatie in een groep. Ik zou der zowieso nooit in 1 keer by 5 paarden gooien. Laat der rustig kennismaken, maar zorg voor sociaal contact! Desnoods met peesbeschermers om :o
Dit probleem kan je niet anders oplossen.. Heeft je paard dit trouwens altijd al gedaan, aangezien ze van een manege komt neem ik aan dat ze daar ookwel by andere paarden stond. & als een paard schopt, breek ie heus niet zomaar zen been.. In de natuur doen ze dat tog ookniet?,& die van mij is ook een dominante tante, die af en toe flink ruzie heeft.. maar die heeft ook nog nooit iets gebroken.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 19:29

Ik ben hier bezig over dat ze zich steeds bezeert in haar paddoc,maar niet blij is een een stal.
Dus wat heeft dit nu te maken over of zij blij is met mij en ik met haar?
En ja,ik ben enorm blij met haar,en het maakt me niet uit dat ze eens een wondje heeft,ik wil gewoon niet dat ze zich steeds bezeert en ik haar mschien ook verlies zoals mijn paard in pension vorig jaar!!!!
Dit heeft niets te maken met gelukkig samen zijn!!!!

TJolieke: ze heeft speciaal eten gekregen voor haar energie en ze gaat elke dag buiten

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 19:31

Ze stond vroeger in een manege is een enorme paddoc voor haar alleen,en daarna bij een man met andere paarden maar daar was ze niet goed zeiden ze.
Ik haar proberen in een paddoc te zetten als ze beter is,bedankt ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:32

Maar je paard staat wel alleen?
En paddock tja hoe groot is dat dan. Als een paard niet lekker de benen kan strekken is dat niet veel beter als een stal van 4x4. En niet onlogisch dat dit haar reactie is.

DaisyDarling

IloveClara schreef:
Ik ben hier bezig over dat ze zich steeds bezeert in haar paddoc,maar niet blij is een een stal.
Dus wat heeft dit nu te maken over of zij blij is met mij en ik met haar?
En ja,ik ben enorm blij met haar,en het maakt me niet uit dat ze eens een wondje heeft,ik wil gewoon niet dat ze zich steeds bezeert en ik haar mschien ook verlies zoals mijn paard in pension vorig jaar!!!!
Dit heeft niets te maken met gelukkig samen zijn!!!!

TJolieke: ze heeft speciaal eten gekregen voor haar energie en ze gaat elke dag buiten

Waarom moet ze persé de stal op? Regendekentje op en hup, buitenleven maar.. Doet die van mij ook. Misschien kan dit neit op jou manege, maar TS zou je even al je vragen op een rijtje willen zetten, want van hierboven snap ik niet alles :o
& na al je andere probleem topics, heb je ooit wat met die adviezen gedaan? Zoja, als het niet heeft gewerkt is dit paard misschien toch iets teveel gevraagd van jou :o

Konstantine

Nou als je alleen maar over haar zeurt lijk je me niet gelukkig met haar. Maar goed. Dat terzijde.

Er wordt hier aangedragen haar eens rustig met bescherming aan samen te zetten met een ander paardje. Goed idee.

Benen breken doen ze niet zomaar hoor. Vaak ziet trappen er harder uit dan het werkelijk is en een goed sociaal paard geeft altijd eerst een paar waarschuwingen voor 'ie echt raak gaat schoppen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:33

Melsh schreef:
Nou als je alleen maar over haar zeurt lijk je me niet gelukkig met haar. Maar goed. Dat terzijde.

Er wordt hier aangedragen haar eens rustig met bescherming aan samen te zetten met een ander paardje. Goed idee.

Benen breken doen ze niet zomaar hoor. Vaak ziet trappen er harder uit dan het werkelijk is en een goed sociaal paard geeft altijd eerst een paar waarschuwingen voor 'ie echt raak gaat schoppen.

Fijn dat er iemand is die hetzelfde idee heeft, misschien haalt dit TS over om toch ook een na te gaan denken over hun relatie :o
TS.. Weet je zeker dat dit het paard voor je is, aangezien je veel problemen hebt.. :o

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:40

Mischien dat je voor wat afleiding kunt zorgen in de paddoc, wat hooi en een bal oid, volgens mij is het gewoon verveling van haar, wat ik me goed voor kan stellen als ze op een stuk zand staat en alleen zonder afleiding.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:46

Als je meerdere paarden smaen zet lukt het ook :)
Of anders toch een andere kopen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:46

Trouwens TS. Ik lees in je profiel dat je met Pelley ook een heel goede band op hebt gebouwd, Niemand die van hem hield maar jij wel :). Goedzoo, Waarom lukt het je dan niet, je eigen paard te begrijpen(lees andere topics?)
Dit is géén aanval op jou, maart gewoon nieuwsgierigheid.

ElkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:48

Doe dat paard alsjeblieft de wei in met soortgenoten, je creëert zo een gefrustreerd paard -en terecht- want het arme beest kan totaal niet haar natuurlijke gedrag uiten.
Op de wei gooien met een vriendje, over een paar weken weer proberen en kijken hoe het dan is.
Opsluiten in een stal of paddock is een perfecte voedingsbodem voor frustraties en gedrag wat je niet wilt hebben.