Benzine-grondboor , werkt dat een beetje ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Benzine-grondboor , werkt dat een beetje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 08:52

Grom. We moeten hier een stuk of 100 palen zetten , en komen NIET de grond in :(

Ik heb nu 2 verschillende hand-grondboren liggen. Na 10 keer met volle kracht ronddraaien zit ik daarmee op een cm , om een gat van 70 cm diep te maken ben ik minstens een half uur bezig en alle motivatie is inmiddels weg door het gepruts , dat slaat natuurlijk nergens op :P

Nu had mijn vader van zijn werk nog een boormachine met gatenboor , dat ding "werkt mirakels" volgens pa , maar ook dat is echt waardeloos , hij schraapt alleen wat over de grond en als je er met je volle gewicht op gaat hangen om hem toch nog een beetje de grond in te krijgen , loopt hij vast en na 5-10 minuten ploeteren zit je nog maar op 10 cm diepte (schraap-schraap-schraap......) en dieper gaat het ook niet worden.

Kortom : ik word gek. Wil die palen erin hebben !! :(

Nu kun je hier in de buurt zo'n benzine-grondboor huren , dat ding moet je dan met 2 man vasthouden en boren maar.

Maar werkt dat wel een beetje dan :?

Wie heeft er ervaring mee ? Is dat een beetje te houden , is het heel erg zwaar omdat je dat ding neem ik aan toch regelmatig uit het gat omhoog zal moeten tillen om even de los gemaakte grond eruit te gooien ?

Het gaat gewoon om doorsnee kleigrond , op sommige stukken zit er ook nog zand onder , maar die kolere-klei is zo stevig op het moment , je schraapt alleen maar met je handboortje !

Gaat zo'n benzine-ding wel helpen , dat je daarmee in een minuutje of 10 ofzo een gat van 70 cm diep geboord hebt ?

Hoop dat iemand er ervaring mee heeft , ik kan via Google of Youtube ofzo ook geen gebruikersinfo vinden :P

Alane

Re: Benzine-grondboor , werkt dat een beetje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:56

We hebben hier, op zware leemgrond, ook de gaten geboord met een motorboor, dat ging wel goed maar was toch zwaar werk.

Al gedacht om een buurboer te vragen? De hebben, tenminste hier in de buurt, een boor die mbv de tractor wordt aangedreven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:56

Oew, dat ga ik even volgen :D
Wij hebben hier ook liggen ploeteren in de kleigrond. ZWAAR is dat met de hand!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:30

*Is gezegend met zandgrond* :D
Ook met die machines zul je wel verschillende motorcapaciteiten hebben; hoe zwaarder/hoger hoe meer ze aan kunnen. Maar Ik kan me ook indenken dat je dat als vrouw dan niet meer voor elkaar krijgt.
Een buurboer met zo'n tractorboor (of gewoon een loonwerker) lijkt me dan een mooie oplossing. Het kost misschien wat meer, maar dan ben je ook in een vloek en een zucht klaar.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:38

Ik heb reeds verschillende keren met een benzine grondboor gewerkt en dit ging steeds goed, zowel in leem- als zandgrond, met klei heb ik geen ervaring.
Het telkens uit het gat halen van het machine is zwaar werk maar je kan zorgen voor een tweede ploeg zodat je elkaar kan aflossen.
Voor het harde oppervlak kan je misschien eerst een put graven, een steek diep, met een scherp geslepen steekschop en dan beginnen boren als je op lossere grond komt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:24

Wij hebben de palen hier ook met een motorboor gezet, ideaal. Waren dito zo'n 100 stuks. In een paar uur klaar behalve lint spannen.
Ik heb de gaten 'uitgezet' , mijn man de gaten geboord en mijn dochter met haar vriend de palen gezet en aangestampt met de grond die uit de gaten kwam.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:42

Hier hebben we het ook eerst met zo'n benzineboor geprobeerd (ook klei/leem). Dat werkte dus voor geen meter. Toen hebben we zo'n pneumatische palenrammer gehuurd. Je moet daar dan wel zo'n compressor op aanhanger bijhuren, maar dat werkte super!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:01

Nog even en iemand komt met dynamiet aanzetten :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 00:52

DubbelDun schreef:
Nog even en iemand komt met dynamiet aanzetten :D

:+ of zo'n heipaalinstallatie.... :D

Mijn tip... buren vragen, vooral buurboeren kennen de grond en weten hoe ermee om te gaan en met welke materialen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:09

Overigens ook héél belangrijk om in de gaten te houden... liggen er geen kabels of andere dingen daar in de grond ??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:25

en de erfgrens weten.... vervelend als later blijkt dat je de afrastering moet verplaatsen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:27

Alane schreef:
Al gedacht om een buurboer te vragen? De hebben, tenminste hier in de buurt, een boor die mbv de tractor wordt aangedreven.

Nog beter is een boer met een shofel/voorlader op de trekker :D Dan duw je de palen zonder een centje pijn zo de grond in *D

En grondboren op goede klei is gewoon erg zwaar om te doen :(:)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:34

Rianneke schreef:
Alane schreef:

Nog beter is een boer met een shofel/voorlader op de trekker :D Dan duw je de palen zonder een centje pijn zo de grond in *D

En grondboren op goede klei is gewoon erg zwaar om te doen :(:)

Wij hebben eikenpalen gezet afgelopen najaar, en kan je vertellen dat je die niet in de grond gedrukt had gekregen met een voorlader/shovel...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:43

Wij zijn momenteel bezig met palen van 2 meter en die krijgen we zo de grond in! Wel moet je voordat je begint even de bak volscheppen met zand, anders komt de shofel omhoog :7

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:02

Ik woon in de Eifel. Er zitten heel veel stenen in de grond, de grond is ook vrij zwaar.

Wij hebben geboord mbv van een boor achter de tracktor en daarbij nog extra gewichten. Op de plaatsen waar het echt nog moeilijk ging hebben er nog twee man extra op de gewichten gezeten.

Wel nog extra gewacht op wat regen zodat de bodem iets zachter was geworden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:48

Ik heb in november 600m post-n-rail omheining gezet. Staanders van 2m 14cm rond. Met boor op benzine dus! Gaat goed, gat heb je op 2-3 minuten geboord. wat wel vervelend is als hij vastslaat bv door een steen op diepte, dan krijg je een klap op je handen! Voor de rest hoef je geen kracht te zetten, behalve hem 2x omhoog te halen om de grond "af te voeren"

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:41

Wij hebben ons weiland een paar jaar terug opnieuw omheint. We hebben een kraantje gehuurd met een boorkop erop. Dat gaat super goed, kan met een man en mijn pa en broertje vonden het zo leuk dat ik niet eens hoefde te vragen of ze wilde helpen :D

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 02:11

Wij hebben zelf een benzine boor gekocht dit jaar en we gebruiken 'm voor het plaatsen van de afrastering in Zweden. De grond is daar erg rotsachtig. Gaten boren gaat prima, maar stenen e.d. die boort hij natuurlijk niet weg en moeten we er dus met de hand uit graven. Voor harde grondsoorten is de boor zeker wel geschikt verwacht ik :j

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:34

Wat hotchocolat zegt, wacht op regen! Anders is het niet te doen, zeker niet als je sowieso al zware grond hebt :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 09:57

Nou zeg , de ervaringen lopen nogal uiteen :D

Na 3 mislukkingen en de reacties hier qua grondboren heb ik het toch maar niet meer gewaagd met een benzineboor , en wat rondgevraagd wie hier in de buurt palen kan zetten.

Toen werd van verschillende kanten dezelfde man (loonwerker) aangeraden.

Dus daar contact mee opgenomen , en elke avond gewacht of hij tijd had (nee dus , moest steeds hooien met het "lekkere" weer :P )

Afgelopen zaterdag kwam hij dan....en haalde zo'n benzine-boor te voorschijn , dus ik dacht al : k*t :oo Hihi. Ik nam aan dat hij wel met een tractor met een boor erop zou komen ofzo :P

Maargoed , hij dus met die 1-persoon benzineboor aan de gang , en kwam wel de grond in maar het was allemaal niet geweldig.

Met wat moeite zijn een paar palen gelukt , maar op de meeste plekken kwam hij ook maar een paar cm de grond in , dus het is wachten tot de grond weer natter wordt :(

Hij ging nog wel even navragen bij een collega met een tractor-boor of die er wat mee zou kunnen , maar had daar ook een hard hoofd in :=

Leuk hoor , klei. Je hebt er op zoveel manieren plezier van..... :P Zucht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:05

Er schijnt regen aan te komen dit weekend, dus wie weet staan ze volgende week :D
On the bright site... áls ze dan eenmaal staan zullen ze in die klei ook wel vaster staan als in mijn zandgrond. Sommige palen til ik aan de isolatoren zo omhoog :oo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 10:10

Hihi , dat is hier dan ook weer bij de palen die er al stonden , maar dat is meer omdat ze snel wegrotten in die bagger denk ik :P

Regen ?? Ja zou fijn zijn ! Maar het is hier echt erg hoor , de hele grond is doorkliefd met vele brede barsten en scheuren , dus het moet dan wel SERIEUS regenen , liefst een paar dagen.

Die bovenste laag van die kalote-klei wordt heel snel glad , maar daaronder moet het ook lekker zompig worden :)

En ik van de winter maar denken dat het in de zomer makkelijker zou gaan... :P De grond is bevroren , of zo nat dat hij enorm zuigt en je er daarom niet doorheen komt , of zo hard dat je er niet in komt :P

Maar blijkbaar is dat zuigende dan nog de beste conditie om palen te zetten. Als de grond een beetje sappig is dan zet hij er 30 in een uur zegt 'ie :)

Ik heb alle palen al op de juiste plek gelegd en met een witte stip aangegeven waar elke paal moet komen , meer voorwerk kan ik echt niet doen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:12

En nou maar hopen dat die stip niet wegregend :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 10:22

*kuch* ik ben mezelf helemaal te buiten gegaan en heb er heel lomp een spuitbus "grondverf" voor gebruikt :o *kuch*

Dus hopen maar dat dat een beetje houdt want de palen moeten langs de dijk op precies 320 cm van elkaar komen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:24

Hart-afstand of er tussen ;)