Een pony kost altijd geld voer, mest etc, gaat je pony dan alleen staan op het weiland?
Fira
Geplaatst: 13-06-10 10:30
Het kost geen geld om je pony te stallen op je eigen stuk grond. Wél moet je geld betalen voor het onderhoud van het weiland. Zoals een schuilstal, hooiruif, etc. Houdt daar rekening mee. Ook mag een pony niet alleen komen te staan.
Je kan aan de manege vragen of je in hun bak mag rijden tegen een kleine vergoeding?
mischien kan ej aan de manege vragen of die nog een pony(tje) hebben die bij je paard mag staan? gewoon gratis dan hebben die een gratis plek en jij geen extra kosten van 2 paarden?
ja ik d8 ook aan een shet erbij.. dan kom je op ong.. 2300 eur uit..
maar ingaa haar idee is ook slim..
Marigold
Geplaatst: 13-06-10 11:02
zelf al weiland hebben en een manege naast de deur is natuurlijk wel ideaal! de wei moet wel goed omheind worden (niet met prikkeldraad), en er moet meestal wel stroom op het draad, daarvoor moet je dan een stroomapparaat kopen, een grote want een paddestoel is te klein voor zo'n grote wei. en als het echt om een paard gaat zou een stal misschien ook handig zijn voor de winter ('s nachts), en anders een schuilstal in de wei, moet je wel toestemming voor hebben van de gemeente. in de winter moet je bijvoeren met hooi, dat zal je ergens moeten opslaan of misschien kan je steeds een baaltje kopen bij de manege, zal ongeveer 3,50 per kleine baal zijn. je zou kunnen vragen of je tegen betaling je mest kwijt kan bij de manege en ook tegen betaling gebruik kan maken van de bak. verder wormkuren en hoefsmid maar zo duur is dat niet als je tenminste geen ijzers doet. entingen heb je dan nog, eenmalige kosten van de tuigage en natuurlijk onverwachte kosten voor dierenarts en herstel van tuigage. en onderhoud van de wei misschien maar dat ligt eraan. als het opnieuw ingezaaid moet worden etc dan ben je wel kosten kwijt aan een loonbedrijf.
wat doen jullie nu dan eigenlijk met zo'n lap grond en staat er netjes gras op of is het braakliggend terrein?
bijna overal gras.. en we hebbne nog een soort stalletje staan waar stoo in moet een hek.. en klaar. dan heb je een poets plaats en 2 stallen en we hebben hondne..1 kater.. maaar dat is dnek ik geen probleem en veel mensne ook niet..
kurida1
Geplaatst: 13-06-10 15:29
zo dat is idiaal wou dat ik dat had je zou idd bij de manege kunnen vragen of je tegen een klein bedrag gebruik mag maken van hun bak. het hoeven niet perse 2 paarden te zijn al is dat wel leuk je kan er ook een schaap of geit bij zetten maar dan moet je niet vergeten dat die ook verzorging nodig hebben. nou veel suc6
Zeker wanneer je je paard aan huis stalt moet je zeker weten dat je alles in huis hebt om 7 dagen in de week jou pony te verzorgen, er is niemand die in de gaten houdt of alles goed gaat met de pony. Hebben je ouders verstand van pony's? Zo niet zou ik nog even door blijven rijden op de manege. Kijk of je een verzorgpony kan vinden anders.
Je stiefvader woont bij je in huis neem ik aan? Dan zou ik eens aan hem en je moeder vragen en overleggen of het mag en gaat.
Ik zou persoonlijk er geen geit of schaap bijzetten, je vindt aan die dieren waarschijnlijk niks aan dus ik denk dat het dan verstandiger om er een shet oid bij te zetten, ook leuker voor je pony/paard.
NeverGiveUp
Geplaatst: 14-06-10 18:15
Wauw dat is echt ideaal! Daar heb je echt geluk mee.. Heb je met je ouders erover gehad? Want als zei het goed vinden zou ik het plan voortzetten, en kijken naar de kosten en een extra paard erbij enz.
ILoveAmber
Geplaatst: 15-06-10 15:18
Wil je je pony dan op je eigen weiland stallen of op die manege?
Weiland kost dan geen geld, op de manege wel. Alleen moet je dan wel rekening houden met het ras. Fjorden en IJslanders kunnen in de winter wel buiten, maar een Arabier denk ik niet.
Arabieren kunnen rustig buiten in de winter, gewoon een dekentje op. Paard bouwt zelf genoeg vacht op wat ie nodig heeft. Mest kost geld, tenzij je het in de buurt kunt laten ophalen. Doen wij ook door de buren in volkstuintjes.
Maar, het is sinds kort verboden in de wet om een paard alleen te laten staan. Je zult er dus of een ander paard of een geitje o.id. bij in moeten zetten.
Daarnaast moet je nog denken aan bijvoeren in de winter.
Groetjes
Irisj
Geplaatst: 16-06-10 09:21
Arabieren kunnen rustig buiten in de winter, gewoon een dekentje op. Paard bouwt zelf genoeg vacht op wat ie nodig heeft. Mest kost geld, tenzij je het in de buurt kunt laten ophalen. Doen wij ook door de buren in volkstuintjes.
Maar, het is sinds kort verboden in de wet om een paard alleen te laten staan. Je zult er dus of een ander paard of een geitje o.id. bij in moeten zetten.
Daarnaast moet je nog denken aan bijvoeren in de winter.
Ik ben ook benieuwd of je stiefvader en je broer eventueel voor je paard/pony willen zorgen wanneer jij bijvoorbeeld ziek bent. En wie zorgt ervoor als je op vakantie gaat?
Ik zou je aanstaande pony ook zeker niet alleen laten staan, een (mini) shetlander lijkt mij de beste en voordeligste oplossing. Wanneer die altijd op de wei staan hebben ze weinig tot geen extra voer nodig.
Staat er al een goede omheining om het land heen? En heb ik uit je berichten goed begrepen dat er al een stal op de wei staat? Is die ook groot genoeg voor twee pony's?
Heb je het er met je stiefvader en moeder over gehad? Je kunt hier natuurlijk alleen voor kiezen als ze 100% achter je staan. Ik neem aan dat zij alle kosten betalen, en een onverwacht dierenartsbezoek kan heel wat geld kosten. Zorg dat ze daar heel goed van op de hoogte zijn.
Ik hoop voor je dat het doorgaat. Dat zou heel erg leuk voor je zijn!
4EverHobbes
Geplaatst: 16-06-10 09:40
ellenjoppen schreef:
koste mest geld???
Wat denk jij, dat de mestophaaldienst gratis is?? Behalve als je je mest kunt hergebruiken, maar mestafvoeren is niet goedkoop hoor.
Annemijn123
Geplaatst: 17-06-10 20:15
miss weet je ergens een boer in de buurt ofzo die het mest best kan gebruiken? Dan is hij blij met de mest en kost het jou geen geld
Somebitch
Geplaatst: 18-06-10 07:31
ellenjoppen schreef:
koste mest geld???
Somebitch schreef:
Weten je ouders dat niet?
Een pony kost altijd geld voer, mest etc, gaat je pony dan alleen staan op het weiland?
9 van de 10 keer kost het laten ophalen van mest geld ja.