Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) hebben we ook gedaan, maar dit vind ik wel handiger, minder gedoe en we voeren gewoon nog steeds hooi bij tot het andere land weer voller is. joyce B schreef:ik werk ook met strookbegrazing. Het eerst stukje is vaak het moeilijkst omdat ze dat kort moeten krijgen. Vervolgens elke dag een stukje erbij. Is het gras vrij kort, dan geef ik er meer afstand bij dan wanneer het gras al lang is. Beetje kijken dus hoe breed je strook is en hoe hoog het gras en hoeveel je paard(en) nodig heeft/hebben.
Doordat ik 1 lang blok heb, kan ik aan de andere kant de draad op een gegeven moment ook verschuiven zodat dat kortgegeten stuk rust krijgt en weer bij kan groeien.
Omweiden is makkelijker en minder tijdrovend, maar als je veel land hebt en niet een maaier met bloter hebt waarmee je het op een fatsoenlijke lengte kunt houden, zit je er dan mee dat in de loop van het seizoen het gras erg lang is geworden en ze er een zootje van maken. Er in poepen en niet meer opeten, er in lopen, liggen en rollen zodat het plat gaat liggen en ze het ook niet meer kunnen eten en jij het niet meer kunt maaien.
Als je relatief weinig grond hebt of het bij lang gras eerst kunt maaien (bijvoorbeeld voor hooi) dan is het minder een probleem. Dan laat je het gemaaide stuk een beetje bijgroeien en kunnen de paarden er dan op.
Ik laat nu de paarden een deel eten, en een ander deel waar ze nog niet kunnen lopen groeit nu lang, dat wordt ergens juni of juli als het weer geschikt is gemaaid. Ik laat nog een stukje staan wat ze kunnen korteten terwijl het gemaaide land weer bij groeit zodat ik niet hoef bij te voeren in die tijd.
Miepie1980 schreef:joyce B schreef:ik werk ook met strookbegrazing. Het eerst stukje is vaak het moeilijkst omdat ze dat kort moeten krijgen. Vervolgens elke dag een stukje erbij. Is het gras vrij kort, dan geef ik er meer afstand bij dan wanneer het gras al lang is. Beetje kijken dus hoe breed je strook is en hoe hoog het gras en hoeveel je paard(en) nodig heeft/hebben.
Doordat ik 1 lang blok heb, kan ik aan de andere kant de draad op een gegeven moment ook verschuiven zodat dat kortgegeten stuk rust krijgt en weer bij kan groeien.
Omweiden is makkelijker en minder tijdrovend, maar als je veel land hebt en niet een maaier met bloter hebt waarmee je het op een fatsoenlijke lengte kunt houden, zit je er dan mee dat in de loop van het seizoen het gras erg lang is geworden en ze er een zootje van maken. Er in poepen en niet meer opeten, er in lopen, liggen en rollen zodat het plat gaat liggen en ze het ook niet meer kunnen eten en jij het niet meer kunt maaien.
Als je relatief weinig grond hebt of het bij lang gras eerst kunt maaien (bijvoorbeeld voor hooi) dan is het minder een probleem. Dan laat je het gemaaide stuk een beetje bijgroeien en kunnen de paarden er dan op.
Ik laat nu de paarden een deel eten, en een ander deel waar ze nog niet kunnen lopen groeit nu lang, dat wordt ergens juni of juli als het weer geschikt is gemaaid. Ik laat nog een stukje staan wat ze kunnen korteten terwijl het gemaaide land weer bij groeit zodat ik niet hoef bij te voeren in die tijd.
Dit is echt exact zoals wij het ook doen.
Ik heb een stuk van ruim 30 mtr breed en 300 mtr lang en doe het al jaren zoals jij het ook doet.
net boven de grond worden de stengels helemaal geel/bruin... ik dacht altijd dat het vanaf boven dood ging, daar is het tenslotte ingespoten... maar goed, als het maar dood gaat
lauwtjuhh schreef:voeren jullie dan ook nog hooi bij? wij hebben zoveel gras dat ze het niet kunnen beeten maar ze zijn wel aan de dikke kant.
) Als straks de dazen flink komen plagen staan ze uit zichzelf overdag wel in de paddock, dan houden ze zichzelf beter op dieet.