hoe om te gaan met weidebeheer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hilleke1980

hoe om te gaan met weidebeheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 22:04

Hoe zijn jullie ervaringen met weidebeheer?

Wat werkt beter;
Weiland verdelen in stukken en dan regelmatig omweiden of lintje spannen en dan elke dag stukje bijgeven?

friesiszwart

Re: hoe om te gaan met weidebeheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:20

Wij hebben het land in vakken verdeeld en die vakken doen wij aan strookbegrazing.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:30

Omweiden is minder werk, doen wij ook
Steeds 1á2 meter bijgeven en aan de andere kant afhalen (dus zelfde oppervlak houden :P) hebben we ook gedaan, maar dit vind ik wel handiger, minder gedoe en we voeren gewoon nog steeds hooi bij tot het andere land weer voller is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:41

Hier werken we met strookbegrazing. En gezien het vrij veel gras is komen we de zomer er meestal wel mee door.
Ze krijgen niet zo heel vaak een stuk bij zo een keer in de 2 weken. Ze zijn allemaal te goed gevuld dus we moeten beetje uitkijken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:38

ik werk ook met strookbegrazing. Het eerst stukje is vaak het moeilijkst omdat ze dat kort moeten krijgen. Vervolgens elke dag een stukje erbij. Is het gras vrij kort, dan geef ik er meer afstand bij dan wanneer het gras al lang is. Beetje kijken dus hoe breed je strook is en hoe hoog het gras en hoeveel je paard(en) nodig heeft/hebben.

Doordat ik 1 lang blok heb, kan ik aan de andere kant de draad op een gegeven moment ook verschuiven zodat dat kortgegeten stuk rust krijgt en weer bij kan groeien.

Omweiden is makkelijker en minder tijdrovend, maar als je veel land hebt en niet een maaier met bloter hebt waarmee je het op een fatsoenlijke lengte kunt houden, zit je er dan mee dat in de loop van het seizoen het gras erg lang is geworden en ze er een zootje van maken. Er in poepen en niet meer opeten, er in lopen, liggen en rollen zodat het plat gaat liggen en ze het ook niet meer kunnen eten en jij het niet meer kunt maaien.

Als je relatief weinig grond hebt of het bij lang gras eerst kunt maaien (bijvoorbeeld voor hooi) dan is het minder een probleem. Dan laat je het gemaaide stuk een beetje bijgroeien en kunnen de paarden er dan op.

Ik laat nu de paarden een deel eten, en een ander deel waar ze nog niet kunnen lopen groeit nu lang, dat wordt ergens juni of juli als het weer geschikt is gemaaid. Ik laat nog een stukje staan wat ze kunnen korteten terwijl het gemaaide land weer bij groeit zodat ik niet hoef bij te voeren in die tijd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:40

wij hebben meerdere weiden, we gaan per periode een weide af dmv strookbegrazing.
S nachts staan ze binnen of op het zandstuk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:33

ik deed vorig jaar aan strookbegrazing maar dat was veel werk
nu heb ik alles in 4 stukken verdeeld en staan ze elke week op een ander stuk
sàvonds gaan ze de paddock op en krijgen een plak hooi om te knabbelen

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:12

Wij hebben het ook in 4 stukken verdeeld. Ze staan 2 week op 1 stuk en als ze naar een nieuw stuk gaan laten we ze daar 3 uur per dag op totdat het gras wat korter is. Het staat namelijk tot boven mijn enkels. Als het gras korter is staan ze 2 week op het "nieuwe"stuk. Daarna gaan ze weer naar een nieuw stuk.

Als je elke keer een stukje bij geeft wordt het oude land vertrapt en groeit het niet meer aan.

Je kunt ook 1 stuk kaal houden en ze elke dag een paar uur op een andere stukken zetten. Dat is minder werk dan het verzetten van het draad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:29

Ik had vorig jaar mijn landje diagonaal in 2-en verdeeld, maar dat werkte toch niet naar verwachting: te groot, werd niet goed kaalgegeten.
Toen heb ik aan strookbegrazing gedaan, dat beviel ook niet; hoge stukken aten ze liever niet, werd plat gelopen en in gepoept.
Nu heb ik 3 kleinere stukken afgezet, daar rouleer ik ze in en het grote stuk hou ik als hooiland.
Het enige nadeel hiervan is dat ze niet meer als een dwaas uit hun bol kunnen gaan op het lange rechte stuk... maar of dat nou echt een nadeel is...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:33

joyce B schreef:
ik werk ook met strookbegrazing. Het eerst stukje is vaak het moeilijkst omdat ze dat kort moeten krijgen. Vervolgens elke dag een stukje erbij. Is het gras vrij kort, dan geef ik er meer afstand bij dan wanneer het gras al lang is. Beetje kijken dus hoe breed je strook is en hoe hoog het gras en hoeveel je paard(en) nodig heeft/hebben.

Doordat ik 1 lang blok heb, kan ik aan de andere kant de draad op een gegeven moment ook verschuiven zodat dat kortgegeten stuk rust krijgt en weer bij kan groeien.

Omweiden is makkelijker en minder tijdrovend, maar als je veel land hebt en niet een maaier met bloter hebt waarmee je het op een fatsoenlijke lengte kunt houden, zit je er dan mee dat in de loop van het seizoen het gras erg lang is geworden en ze er een zootje van maken. Er in poepen en niet meer opeten, er in lopen, liggen en rollen zodat het plat gaat liggen en ze het ook niet meer kunnen eten en jij het niet meer kunt maaien.

Als je relatief weinig grond hebt of het bij lang gras eerst kunt maaien (bijvoorbeeld voor hooi) dan is het minder een probleem. Dan laat je het gemaaide stuk een beetje bijgroeien en kunnen de paarden er dan op.

Ik laat nu de paarden een deel eten, en een ander deel waar ze nog niet kunnen lopen groeit nu lang, dat wordt ergens juni of juli als het weer geschikt is gemaaid. Ik laat nog een stukje staan wat ze kunnen korteten terwijl het gemaaide land weer bij groeit zodat ik niet hoef bij te voeren in die tijd.

Dit is echt exact zoals wij het ook doen.
Ik heb een stuk van ruim 30 mtr breed en 300 mtr lang en doe het al jaren zoals jij het ook doet.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:06

Miepie1980 schreef:
joyce B schreef:

Dit is echt exact zoals wij het ook doen.
Ik heb een stuk van ruim 30 mtr breed en 300 mtr lang en doe het al jaren zoals jij het ook doet.

voeren jullie dan ook nog hooi bij? wij hebben zoveel gras dat ze het niet kunnen beeten maar ze zijn wel aan de dikke kant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:21

Hier krijgen ze 2x 2 á 2,5 uur gras en 2x een flinke plak hooi. Daar moeten ze het maar mee doen zonder baggervet te worden :D

diergedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:38

Wij weiden om. Soms maar voor een paar dagen omdat het gras anders op sommige stukken te lang wordt.
Elke keer een stukje erbij is teveel werk omdat er meerdere stroomdraden zijn om ze binnen de wei te houden en om te voorkomen dat een jong en baldadig shettyhengstje gaat stieren bij een ruin met 'zijn eigen' merries.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:47

Strookbegrazing en wanneer het weiland kaal is, gaan ze over naar een verse weide.
Ik heb 5 weides van ca. 1500m2 en dat werkt perfect met 3 paarden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:48

heb 2 weides zo heeft er altijd 1 tijd om te groeien. en ik doe aan strookbegrazing aangezien er 1 te dik is

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:40

Bij ons krijgen ze onbeperkt gedorst hooi en gaan ze max 2 uur per dag de wei op.
We hebben een stuk wei van 20 x 20 mtr en hebben hier zelfs een week 2 koeien op gehad omdat de paarden het niet kort gegeten krijgen.

Dit werkt zo goed voor ons dat mijn zware eczemer sinds zaterdag zonder eczeemdeken staat en geen jeuk heeft terwijl we vorig jaar nog onze vakantie hebben moeten afbreken toen die na 2 dagen veluwe zich tot bloedens toe had open geschuurd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:37

Ik merk ook dat minder weide-uren beter is voor eczemers.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:44

Ik heb mijn weide in drie stroken verdeeld. En doe ook aan strookbegrazing..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:06

ik heb 3 stukken land van ongeveer 50 bij 20 meter. ik heb nu 2 van die landjes braak liggen omdat ik het onkruid gespoten heb en het gras heb doorgezaaid zodat die volgend jaar weer goed voor gebruik zijn. het andere landje is nu aardig kaal gegeten dus daar krijgen ze onbeperkt hooi. 's avonds staan ze op het pad naar het land toe (dit is ongeveer 5 meter breed en 50 meter lang) zodat het land toch enigsinds wat rust heeft. maar normaal wissel ik om de week ongeveer van land zodat ze het niet te kaal grazen en het dus ook weer redelijk snel aangroeid, wel krijgen ze ook hooi bij gevoerd, voor als ze daar behoefte aan hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:38

Ik heb het nu ook net laten spuiten...hoelang duurt het ongeveer voor je daar het effect van gaat zien (dat het onkruid dus dood gaat/is) ??

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:35

ik zag het na een paar dagen al. dat het her en der wat bruin werd, de plekken waar ik het opgespoten had. daarna leek het wel stil te liggen maar net vandaag, een week later, liep ik door het land en zag ik dan het van onder af dood aan het gaan is.. :? net boven de grond worden de stengels helemaal geel/bruin... ik dacht altijd dat het vanaf boven dood ging, daar is het tenslotte ingespoten... maar goed, als het maar dood gaat :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:46

lauwtjuhh schreef:
voeren jullie dan ook nog hooi bij? wij hebben zoveel gras dat ze het niet kunnen beeten maar ze zijn wel aan de dikke kant.

Ik voerde hooi bij omdat ik ze maar een aantal uur op de weide had en dan voor de rest van de middag, avond en nacht op de paddock zette. 's avonds kregen ze dan hooi. Op die manier hield ik ze redelijk op gewicht.

Ik heb grote balen en de ene is net wat natter dan de andere en houdt ze nu dus niet zo lang goed.
Op het moment voer ik dus niet meer bij en lopen ze ook 's nachts op de wei. Zet ze wel einde van de middag tot einde van de avond in de paddock, en als het even kan ook 's ochtends nog even omdat ze zich anders moddervet eten ondanks strookbegrazing (kort gras kan altijd korter ;) ) Als straks de dazen flink komen plagen staan ze uit zichzelf overdag wel in de paddock, dan houden ze zichzelf beter op dieet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:49

Ik heb 3 weilandjes, en om de week wissel ik. Zo blijft alles mooi kort, maar is er toch genoeg te eten

Ohja en daarnaast nog een groot weiland maar dat wordt alleen gebruikt voor het maaien tbv hooi/kuil
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 23-06-10 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:51

Wij hebben 5 weilanden, en elke keer worden ze een stukje groter gemaakt.
Dan kan het gras goed groeien en eten de paarden niet in 1 keer teveel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:53

Om de week/paar dagen een strookje bijgeven werkt het beste.
Als ze een groot stuk hebben gaan ze selectief eten en laten dus het langere gras staan, als ze steeds een klein strookje bij krijgen doen ze dat niet (en poepen bovendien niet op dat strookje waardoor je dus ook geen stukken lang gras krijgt waar ze niet eten omdat er poep ligt).