Hoe ga ik om met vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Hoe ga ik om met vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 21:28

Ik ben sinds vorige week zaterdag met mijn paard verhuist naar een andere stal.
Ik kom van een stro stal.
En ze staat nu op een vlas stal.

Ik heb al beetje geinformeerd bij stalgenoten maar iedereen doet het anders.

Ze staat er nu een week. Haal elke dag de drollen er uit. En maakt het weer vlak.
Ze maakt er niet echt een zooitje van. Ze gooit wel iets van het vlas naar 1 kant maar natte plekken komen niet boven.

Zoek ik de natte plek 1 keer in de week op en schep die er uit of laat ik dat liggen en hou het bij drollen scheppen en 1 keer in de zoveel tijd natte er uit?

Ik mag 8 balen pm gebruiken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:29

Mijn ervaring is dat ik alleen de drollen en de zeer natte plekken eruit heb gehaald. Verder haalden we de stal eens in de 3/4 compleet leeg en dan schoon vlas erin.

[edit] De stal daarna vlakken en dan naar wens nog een dunne schone bovenlaag erbij. :)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 05-06-10 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Livito

Re: Hoe ga ik om met vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:30

toen mijn paard nog op vlas stond , elke dag de drollen en het plas eruit , en per week 2 pakken erbij .

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:32

Ik heb ook een tijdje vlasstallen gehad. Zorg dat je begint met een goede laag in ieder geval. En dan zo goed mogelijk de drollen eruit halen iedere dag. Verder inderdaad zo eens per week de echt natte plekken. En ik deed dan altijd ook alles wat er nog in lag en zegmaar een beetje nat was, maar niet nat genoeg om eruit te halen, weer netjes verdelen/mengen en vlakmaken als onderlaag, en dan een nieuwe pak eroverheen.

Het is in ieder geval heel belangrijk dat je niet dagelijks alles op zn kop zet, dan wordt het echt een zooitje en heb je veel meer vlas nodig.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:35

wauw 8 balen :?
ik doe 3 soms 4 balen in de maand !!!!

ik haal elke dag de drollen eruit, en het plas eigenlijk niet zoveel soms 1x in de week andere keer 1x in de 2 weken, het zorgt voor een extra laag , en de plas komt echt niet zosnel naar boven, teminste als je er genoeg in hebt, :P
ik vind vlas wel heel glad als je er net een nieuwe baal in legt, pas dus op als je je paardje weer op stal doet hihi kan een schaatsbaan worden :P, maar ik haal vaak het stoffige deel waar het hooi altijd komt elke week weg, dat zorgt voor hoestende paarden, (vooral die van mij heeft er veel last van ;( ) en door veel mest weg te halen gaat er ook veel vlas mee en bij de urine helemaal, en als het vieze gewoon weg is, gooi ik er een baal op, ik maak eigenlijk bijna nooit de hele stallen leeg.

rob77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:15

drollen eruit en dan vlakken
alleen rode natte plekken verwijderen, en om de dag een beetje schoon vlas bij doen (1/4 baal)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:19

bij mijn verzorgpaard halen we elke dag de drollen eruit en 1 x per week wordt de stal helemaal geleegd en weer een nieuw pak vlas erin :)
nu staat hij 24/7 buiten,dus is alleen 's winters van toepassing!

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:33

Stal helemaal leeg en dan een nieuw pak er in? Als er een nieuw paard in een lege stal komt, heb ik er minstens drie nodig om een beetje fatsoenlijke laag te hebben. Ik haal de stallen trouwens nooit helemaal leeg. Schep elke dag de drollen er uit en waar ze plassen ( de meeste paarden hebben een vaste plek ) gooi ik het om en schep het natte er uit. Twee keer per week een half pak erbij behalve bij eentje dat is echt een viezerik dus die krijgt een hele. Een keer in de week gooi ik heel de stal om en schep het aangekoekte/ natte er uit en dan een nieuw pak er in.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:44

ik haal dagelijks de drollen eruit, en trek het weer vlak.
Eens in de zoveel tijd (toevallig vandaag gedaan haha), haal ik de natte plekken eruit.
Vul ik het meteen weer aan met nieuw vlas.
Ik pot het meer op, en heb eigenlijk nog geen enkele keer gehad dat de bovenlaag nat was, alles zakt mooi weg naar onder.
Ik ben begonnen met zo'n 3 pakken, en gebruik 2 tot 3 pakken per maand ofzo.
Heb dan wel een vrij schoon paard, die zelfs netjes haar drollen begraaft. _O-

Ik ben de enige hier op stal met een vlas stal, de rest gebruikt stro.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:12

Ik gebruik 1 baal per week, maar dan is hij ook ontzettend vies en moet het er echt uit. Ik mest het dagelijks uit.
Gewoon poep er uit en natte plekken.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:16

Wij gebruiken ook 1 baal in de week!
8 in de maand is veel :oo

Ik haal alleen de drollen eruit, en maak het weer vlak. 1x in de 12 weken haal ik mijn stal leeg. Als ze haar stal goed schoonhoud dan laat ik het zelfs langer liggen :j

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:18

_guusje_ schreef:
Stal helemaal leeg en dan een nieuw pak er in? Als er een nieuw paard in een lege stal komt, heb ik er minstens drie nodig om een beetje fatsoenlijke laag te hebben. Ik haal de stallen trouwens nooit helemaal leeg. Schep elke dag de drollen er uit en waar ze plassen ( de meeste paarden hebben een vaste plek ) gooi ik het om en schep het natte er uit. Twee keer per week een half pak erbij behalve bij eentje dat is echt een viezerik dus die krijgt een hele. Een keer in de week gooi ik heel de stal om en schep het aangekoekte/ natte er uit en dan een nieuw pak er in.

klopt :j

ze staan daar de hele dag buiten dus wordt er ook niet veel vies gemaakt en achterin waar hij altyd poept leggen we geen vlas neer,dus dat scheelt ook wel :j

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:21

Ik heb voor mijn stallen (4x4) toch wel 4 balen nodig om een degelijke bodem te hebben.
Verder doe ik dagelijks (meermaals) de mest eruit en twee keer per week de natte plekken.
Per week een half pak erbij, dus kom op een 6 pakken per maand.
Hoewel ik ook een merrie heb die vies is op stal en daar kom ik toch ook ruim op 8 pakken per maand.
Laatst bijgewerkt door bulck op 08-06-10 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

LKdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:22

Ook ik gebruik 1 pak per week. Dagelijks de drollen eruit en 1 keer per week natte/vieze plekken eruit en een nieuw pak eroverheen. Ik vind vlas wel het fijnste strooisel. Heb hiervoor stro en gehakseld stro gehad maar daar had ik veel meer van nodig dan van vlas.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:23

Wij hebben ook vlas op de bodem liggen. :j

Elke dag de drollen eruit scheppen en de rode plekken eruit halen. Als je een draaikont hebt gaat er wel redelijk wat vlas doorheen als je het écht netjes wil hebben hoor. :Y)

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:58

Als je net begint met vlas is het vaak eerst een zootje. Dan ligt het nog niet vastgestampt, en schoppen ze het nog alle kanten op.
Niet te veel door elkaar halen in het begin, drollen eruit, weer wat uitvlakken, en dan wordt het wel een dikke mat op een gegeven moment.
Nu is het wel zo dat het ene paard veel netter is , en ook minder draait, dan heb je sneller een mat.
Bij een draaier, of paard wat overal neerpoept en plast wordt het al een stuk lastiger met het kweken van een mat.
Als die mat er eenmaal ligt niet al te vaak in om beginnen te wroeten op zoek naar plasplekken. Zolang de bovenkant droog is staat paard ook droog,
en je ontdekt snel genoeg wat de plek is waar ze steeds plassen.
ik doe meestal 1 keer per week de plasplek eruit, vul dit gat weer met schoner vlas uit de box, en vul dat dan zn weer aan met nieuw vlas.
Toen ze nog bijna hele dagen binnenstonden kostte dat ong. 1 pak vlas in de week, we beginnen met 5 in een box van 3 bij 3

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:04

wauw 8 balen per maand.......ik gebruik 4 balen per maand.

Met 8 balen per maand maakt het denk ik niet zoveel uit hoe je de vlas stal doet immers toch genoeg vlas tot je beschikking.

Ik haal iedere dag de mest eruit en 1x per week de natte plekken en gooi er dan een baal vlas bij in.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:06

8 balen vind ik redelijk i kgebruik er ook 8!

Ik doe elkea dag poep en vlak maken.
en 1 keer inde week de pis eruit en dan weer 2 erin.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:46

ik heb ook ervaring gehad met vlas. ik vind het HEEERLIJK spul beter als stro. inderdaad elke dag de drollen eruit

en wij deden ook als wel er nieuw in deden weinig aan de zijkanten. je kan dan het midden als het ware eruit halen en dan de zijkanten naar het midden. het paard verspreid het toch weer en je bespaard een hoop. als je het GOED bij houd vooral met het plas dan heb je echt maar weinig nodig.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:09

wij zijn er ook net mee begonnen. de pony's staan nu 12 dagen op eevlas stal s'nachts dan hé. Vandaagheb ik de mijne voor het eerst bij gestrooid, half pakje. Ik doe elke dag de natte plekken er uit halen, dus alle goede vlas aan de kant schuiven en de echt rode aangekoekte plekken er uit.

Dan hark ik de boel weer los en netjes,en zo doen we dat al 12 dagen. De ene heeft nu dus net een half pak bij gehad, de andere nog niks, maar die mengt er hooi doorheen,haha

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:13

Zoals ik eerder al zei heb ik gelukkig een schoon paard.

Maar wat te doen met een draaikont?
Alles ligt elke dag weer opnieuw naar achter geschopt, en 3 kwart van d'r stal is kaal.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 15:20

Ik heb gister de natte zooi er uit gehaald. De rest weer verdeeld en 1 pak er bij. Ligt nog zat in.

Denk dat als ik nu de hele week de drollen er uit haal en volgende week weer de natte plek er uit haal en 1 baal er bij dat ik dat wel moet redden. En anders kunnen er 2 bij in.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:42

Hier ook elke dag de drollen er uit, weer vlak trekken en 1x in de week de natte plekke er uit.

Ik weet dat het met vlas eigenlijk niet 'mag' maar als ik de natte plekken er uit haal, schep ik de stal ook helemaal weer om en doe er 2 nieuwe pakken vlas bij in. Superschone stal op deze manier!

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:11

zelf haal ik elke dag de drollen er uit en één keer per week de natte plekken

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:15

Ik haal alleen de drollen eruit, echt vieze plekken gaan er ook uit. Vlas gaat erbij als het nodig is.